| |
sp3hwr | 07.02.2012 15:43:27 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 191 #860275 Od: 2010-2-24
| Ciekawe było by podejrzeć wskazówki dla umieszczania radiostacji w radiowozach. Czy tracą one wtedy gwarancję? Może ktoś miał z tym do czynienia? _________________ vy73Greg |
| |
Electra | 28.05.2024 17:21:37 |
|
|
| |
SQ9KFW | 07.02.2012 15:43:32 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO90QN
Posty: 1071 #860276 Od: 2011-2-22
| sp3hwr pisze:
No właśnie. Zmienność pracy anteny(otoczenie, geometria) to argument za rozdzieleniem trx'a od instalacji auta. Radio dużej mocy (>100W) trzymałbym z dala od deski rozdzielczej. Również jego zasilanie. Wszystkie popularne lokalizacje radia są "wysokiego ryzyka".
Najlepiej skorzystać ze zdejmowanego panelu i trx trzymać w bagażniku na długim kablu. Owszem, robi się problem przewodów zasilających, ale lepszy taki problem, niż jakieś resety.
A jaką masz gwarancję, że producent Twojego samochodu nie zintegrował czujnika zawartości tlenu w powietrzu atmosferycznym z lampą cofania? Naciśniesz PTT, radio w bagażniku zakłóci lampę cofania, czujnik stwierdzi, że zawartość tlenu w powietrzu spadła do zera, a bez tlenu nie ma spalania, więc wszechmocny komputer wyłączy silnik i tyle _________________ Pozdrawiam. Mirek SQ9KFW |
| |
SP2LIG | 07.02.2012 15:49:58 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13014 #860280 Od: 2009-3-16
| Cyt "Owszem, robi się problem przewodów zasilających " koniec cytatu.
Jaki to problem??? Wystarczy przeprowadzić dwa przewody o odpowiednim przekroju z dwoma bezpiecznikami przy akumulatorze i już jest po problemie.Mam tak zrobione i wszystko sztymuje. ___________ Greg SP2LIG
|
| |
SQ6NTL | 07.02.2012 16:13:49 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 125 #860295 Od: 2010-1-12
| SQ7LQU pisze:
Ostatnio w jednym z punktów instrukcji obsługi samochodu natrafiłem na taki oto zapis:
"***Instalacja radiowych urządzeń nadawczo-odbiorczych***
Zainstalowanie nadajnika radiowego może powodować zakłócenia pracy układów sterowania elektronicznego w samochodzie, na przykład układu wielopunktowego wtrysku paliwa lub sekwencyjnego wielopunktowego wtrysku paliwa, układu ABS, poduszek powietrznych czy napinaczy pasów bezpieczeństwa. Dlatego wcześniej należy skonsultować się z Autoryzowaną Stacją Dealerską Toyoty w celu uzyskania specjalnych zaleceń lub dodatkowych instrukcji odnośnie montażu takiego urządzenia."
Jestem ciekaw jak to się sprawdza "w praniu"? Czy uważacie, że np. zestaw do APRS-u może narobić problemów? Może ma ktoś jakieś doświadczenia w tym temacie. Co wy na to?
Byc moze chodzi o to ,ze jak sam zamontujesz urzadzenie nadawczo-odbiorcze to mozesz stracic u nich gwarancje...Dlatego warto podjechac do tej autoryzowanej stacji i po prostu sie dowiedziec.. Pewnie chodzi wlasnie o to ,ze zeby oni montowali a Ty bedziesz placic jak za zboze.. |
| |
SP3SWJ | 07.02.2012 16:31:23 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO82LK
Posty: 1518 #860315 Od: 2009-9-15
Ilość edycji wpisu: 1 | SP2LIG pisze:
Cyt "Owszem, robi się problem przewodów zasilających " koniec cytatu.
Jaki to problem??? Wystarczy przeprowadzić dwa przewody o odpowiednim przekroju z dwoma bezpiecznikami przy akumulatorze i już jest po problemie.Mam tak zrobione i wszystko sztymuje. ___________ Greg SP2LIG
:-) i tu jest święta racja ... DOBRE KABLE :-) a najprościej to sobie kupić gotowy zestaw kablo do CAR AUDIO :-)
http://allegro.pl/listing.php/search?string=+zestaw&category=67301 i w bagażniku zrobić "tablicę rozdzielczą" 12V
Fajne gotowe kable z bezpiecznikiem i nawet niektóre przystępne... jak ktoś ma kaprys to może nawet jakiś kondensator zasilający audio z miernikiem podłączyć.
Swojego czasu w bagażniku miałem FT897 + FC40 ... panel z przodu - antena z tyłu przy skrzynce... miałem sobie nawet zamocowac drugi akumulator w bagażniku z "aktywnym" układem ładowania AKU... ale mi przeszło.. :-) obecnie radio zdemontowane... teraz pójdzie do "skrzynki wyprawowej"
Radio miałem zasilone przez specjalny przekaźnik "podnapięciowy" który wyłączał zasilanie radia jak spadło napięcie poniżej 10,5V :-) ot tak by TRX nie zajechał mi akumulatora.... i fajna sprawa w tym modelu moża włączyć auto-power-off.
Wracając do tematu APRS... miałem zrobić traker APRS co zadany interwał czasu włącza radio. po CAT zczytuje nastawy obecne... przełącza na kanał APRS... przestawia radio... i wyłącza.. ale czas nie jest z gumy .... i temat leży... narazie wystarcza APRS na androidzie :-)
_________________ Pozdrawiam wszystkich Jarek SP3SWJ
|
| |
sp6ebk | 07.02.2012 16:44:47 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław JO81mc
Posty: 436 #860325 Od: 2009-1-16
Ilość edycji wpisu: 1 | Do kol. SP3HWR: gdy przeczytałem Twoje słowa: "Jak dmuchnę w mikrofon na 80m (150W), to w dwóch sąsiednich domach zapalają się reflektorki na podczerwień", to przypomniała mi się zabawna historia, która miała miejsce w maleńkiej górskiej, przygranicznej miejscowości Marciszów. Otóż zatrzymawszy się w niedzielne popołudnie pod jakimś popeerelowskim pawilonie handlowym, nacisnąłem PTT w radiu samochodowym FT-8800, na którymś z przemienników 70 centymetrowych. Nagle cały pawilon zawył: włączył się alarm i rozbłysły jego światła. Po jakimś czasie ucichł, znowu nacisnąłem PTT i wszystko się powtórzyło. Całkiem mi się to spodobało, powtórzyłem włączanie alarmu jeszcze kilka razy. Najśmieszniejsze, że nikt nie reagował, nie pojawił się nawet przysłowiowy pies z kulawą nogą. Nb. w autoryzowanym serwisie mojego samochodu zadałem pytanie o ew. wpływ w.cz. (50 watów w antenie na 145 M/c i 35 na 432) na elektronikę pojazdu, odpowiedź panów była pokrętna, żeby nie powiedzieć śmieszna, jakoś nie mogli pojąć, że poza CB radio można używać innych radiotelefonów. Przy okazji dodam, że nadawałem z samochodu mocą 100 watów w paśmie 28 MHz, żadnego wpływu na pracę auta nie zauważyłem. _________________ Adam SP6EBK |
| |
SP3SWJ | 07.02.2012 16:45:59 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO82LK
Posty: 1518 #860327 Od: 2009-9-15
| ... nadajnik niby w samochodzie... ale tak naprawdę w DOMU :-)
na KF fajne... z UKFami sie to nie sprawdzi :-) hihi
http://ot25.pzk.org.pl/foto/sp5dpd/sp5dpd.html
i odpada problem zakłóceń... jedynie modem z szybkim internetem trzeba mieć :-)
:-)
_________________ Pozdrawiam wszystkich Jarek SP3SWJ
|
| |
sp3hwr | 07.02.2012 16:53:11 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 191 #860339 Od: 2010-2-24
| SP2LIG pisze:
Cyt "Owszem, robi się problem przewodów zasilających " koniec cytatu.
Jaki to problem??? Wystarczy przeprowadzić dwa przewody o odpowiednim przekroju z dwoma bezpiecznikami przy akumulatorze i już jest po problemie.Mam tak zrobione i wszystko sztymuje. ___________ Greg SP2LIG
Nie twierdzę, że się nie da. Da się, ale pojawia się kilka sprzecznych czynników do pogodzenia: przekrój przewodów, długość przewodów, spadki napięcia, grubość i sztywność izolacji, możliwość bezpiecznego przeprowadzenia zdala od innych i bez ryzyka przetarcia. Sam z tego zrezygnowałem decydując się na niewielki akumulator zintegrowany ze wzmacniaczem. Po latach jeżdżenia z grubymi przewodami na wierzchu zupełnie zmieniłem koncepcję i jestem zadowolony. _________________ vy73Greg |
| |
SP2LIG | 07.02.2012 17:06:39 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13014 #860354 Od: 2009-3-16
| Im więcej koncepcji i pomysłów tym lepiej,po to właśnie jest forum żeby sobie wzajemnie pomagać.Zawsze znajdzie się coś dla siebie lub własne doświadczenie może być pomocne innym. ___________ Greg SP2LIG |
| |
max77 | 07.02.2012 22:49:22 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 1302 #860654 Od: 2010-12-11
| Panowie po co te grube przewody , co Wy zamierzacie tam spawać hi, bez przesady te dwa bezpieczniki to przesada , nic to nie da . Radio w samochodzie to obowiązek krótkofalowca , choćby to na pasmo 2 m ale musi być , nieważne gdzie i ile zrobimy qso ale ważne że jest .
|
| |
SP3SWJ | 07.02.2012 22:53:21 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO82LK
Posty: 1518 #860659 Od: 2009-9-15
| max77 pisze:
Panowie po co te grube przewody , co Wy zamierzacie tam spawać hi, bez przesady te dwa bezpieczniki to przesada , nic to nie da . Radio w samochodzie to obowiązek krótkofalowca , choćby to na pasmo 2 m ale musi być , nieważne gdzie i ile zrobimy qso ale ważne że jest .
jest w schowku UV3R hahha
... grube kable... i SSB ... i 100 W.. i jest wypas...
na cienkich pomierz sadki napięcia.. przy pełnej mocy... ( ale nie miernikiem ale oscyloskopem to zrozumiesz odrazu...
ale nikt Ci nie zabroni cienkich kabelków ;-) _________________ Pozdrawiam wszystkich Jarek SP3SWJ
|
| |
Electra | 28.05.2024 17:21:37 |
|
|
| |
SP2LIG | 08.02.2012 09:13:00 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13014 #860797 Od: 2009-3-16
| max77.
Jeżeli tak robisz jak twierdzisz "przesada"(bezpieczniki,przekrój przewodów) to sprawy bezpieczeństwa i ppoż są u Ciebie na bardzo niskim poziomie.Napisz do Yaesu,Icom'a i Kenwood'a że ich orginalne przewody(bezpieczniki,odpowiedni przekrój przewodów)do mobila to jest przesada.Nie zapomnij tylko podać do wiadomosci tu na forum jaką dostałeś odpowiedź. ___________ Greg SP2LIG |
| |
SP2LIG | 08.02.2012 10:20:19 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13014 #860837 Od: 2009-3-16
Ilość edycji wpisu: 1 | W samochodach od zawsze była i jest instalacja jednoprzewodowa(+),minusem jest koroseria.Czy coś się zmieniło? ___________ Greg SP2LIG |
| |
SQ9KFW | 08.02.2012 13:30:22 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO90QN
Posty: 1071 #861003 Od: 2011-2-22
| sp8jz pisze:
......... które spotykają się w jednym punkcie oddalonym od nieuziemionego komputera "przyporządkowanie punktu masy do uziemienia". ......Np. przetwornica 24/12V zamiast być uziemiona tuż przy karoserii - jest uziemiona na drugim końcu kabiny.......... elektronika samochodu z racji "durnego uziemienia" potrafi "zbzikować" od głupiego CB radia........
Z całym szacunkiem, ale nie widziałem jeszcze jeżdżącego (a więc przemieszczającego się) samochodu, który byłby uziemiony - bo nie mówimy chyba o paskach ciągniętych po asfalcie za samochodem przykręconych do zderzaka, albo masy samochodu, jakie kiedyś często widywane były na drogach i które można było kupić za drobne pieniądze w sklepach z akcesoriami samochodowymi. Kolega miał na myśli zapewne masę, a nie uziemienie? Tak się przynajmniej domyślam Bądźmy zatem precyzyjni
_________________ Pozdrawiam. Mirek SQ9KFW |
| |
SQ9KFW | 08.02.2012 20:37:20 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO90QN
Posty: 1071 #861551 Od: 2011-2-22
| Nie należy bagatelizować solidnej masy, ja również uważam, że dobre połączenie masy układów i urządzeń w samochodzie (i nie tylko w samochodzie) jest podstawą ich poprawnego działania. Nie chcę natomiast mylić masy z uziemieniem, bo są to dwa zupełnie różne zagadnienia. _________________ Pozdrawiam. Mirek SQ9KFW |
| |
SP9LWH | 09.02.2012 09:04:14 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Zabrze
Posty: 590 #861827 Od: 2011-11-14
| Tego "prawidłowego uziemienia" dla w.cz. w wielu przypadkach nie da się zrobić. Kombinując z geometrią przewodu "uziemiającego" uzyskuje się zmianę promieniowania, wystarczającą do zmniejszenia zakłóceń w pożądanym miejscu. |
| |
SP3SWJ | 09.02.2012 09:21:47 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO82LK
Posty: 1518 #861835 Od: 2009-9-15
| SP9LWH pisze:
Tego "prawidłowego uziemienia" dla w.cz. w wielu przypadkach nie da się zrobić. Kombinując z geometrią przewodu "uziemiającego" uzyskuje się zmianę promieniowania, wystarczającą do zmniejszenia zakłóceń w pożądanym miejscu.
i tu nie do końca rozumiem ... bo... przewód zasilający MASY czy także PLUSA nie powinien być elementem układu antenowego ... w dobrze wykonanej instalacji antenowej
Czy mówisz o przypadkach z montażu radii CB gdy ułożenie kabli przestraja antenę ? ( problem dla anten z mocowaniem na magnes )
Czy mówisz o zauważonych przypadkach dla radii VHF UHF z naszego pasma ???
... jesli mierzysz antenę za pomoać analizatora antenowego zasilanego z wbudowanych baterii ( bez połaczenia "trzecia nogą" z masa pojazdu ) i jeśli podczas poiaru trzymasz miernik za plastikową obudowę i masz wynik pomiaru.... a następnie dotykasz MASY KABLA antenowego ... to wynik pomiaru NIE MA PRAWA się odstroić !!!! jeśli tak jest ... to to ty wraz z kablem antenowym stałeś się fragmentem instalacji antenowej !!! Dla 30 MHz i anten na magnes gdzie pojemnośc podstawka/karoseria jest za mała... jest problem z przeciwwagą dla promiennika - zwłaszcza jak ludzie stosują "podkładki antyrysujące" co jeszcze zmniejszaja pojemność !!!
Problem jest znacznie znacznie mniej zauważalny na 145 MHz gdy wystarczy mniejsza pojemność do "podłącznia" przeciwwagi anteny.
Na pasma UHF VHF sa też anteny które ze względu na konstrukcję mogą pracować bez przeciwwagi !!! i te można bezkarnie mocować na relingach :-)
... to tak moje 3 grosze...
a to przykładowy obrazek z "pomiarów" - to jest na szczęście antena "wiercona" ... ale "test dotykania" nie powoduje żadnego odstrojenia...
... oczywiście zawsze najlepsze będa anteny mocowane w dachu - wiercone... ale nie każdy sobie na to może pozwolić... :-(
_________________ Pozdrawiam wszystkich Jarek SP3SWJ
|
| |
SP9LWH | 09.02.2012 09:24:40 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Zabrze
Posty: 590 #861838 Od: 2011-11-14
| Masz rację. Jak opowiadam o tych negatywnych objawach, które wymieniłeś. Antena ma być super, a jak nie jest super to co? Każdy orze jak może. |
| |
SP3SWJ | 09.02.2012 09:32:10 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO82LK
Posty: 1518 #861842 Od: 2009-9-15
| problem pomiaru zwykłym TRX który od razu podłaczony jest do masy pojazdu ( minus) ... i od razu ma "trzecia nogę" ... wydaje nam się ze zestroiliśmy antenę.... a my zestroiliśmy tak naprawdę KABEL z PROMIENNIKIEM :-(
Dobrze że jesteś tego świadomy !!! :-) to super ważne.. bo nieraz ludzie "stroją" ułożeniem kabla i uważaja że tak powinno być :-(
metodą "kombinowaną" można TRX położyć na fotelu kierowcy ( wyizolowany) ... zasilić z podręcznego AKU 12V... nacisnac PTT i zmierzyć SWR... i podczas trwania pomiaru jak podłączymy kabelek MASA POJAZDU --------MASA RADIA i pomiar nam odjeżdza,,,, to mamy problem z anteną... :-(
_________________ Pozdrawiam wszystkich Jarek SP3SWJ
|
| |
SP9LWH | 09.02.2012 09:38:36 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Zabrze
Posty: 590 #861844 Od: 2011-11-14
| Jak się "poprawnie" stroi antenę samochodową na 3,5MHz (PA 1kW) i czy da się to w ogóle zrobić, by nie było zakłóceń? 5W na 144MHz to inne zagadnienie. |
| |
Electra | 28.05.2024 17:21:37 |
|
|