NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » INNE » NADAJNIK RADIOWY W SAMOCHODZIE...

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 4 / 4    strony: 123[4]

Nadajnik radiowy w samochodzie...

czy są powody do obaw?
  
SP3SWJ
09.02.2012 09:47:37
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: JO82LK

Posty: 1518 #861851
Od: 2009-9-15
    SP9LWH pisze:

    Jak się "poprawnie" stroi antenę samochodową na 3,5MHz (PA 1kW) i czy da się to w ogóle zrobić, by nie było zakłóceń?
    5W na 144MHz to inne zagadnienie.


??? nie rozumiem do czego zmierzasz... przede wszystkim używanie takiej mocy wprost z auta osobowego ( nie wojskowego ) jest po prostu nieodpowiedzialne i bez wyobraźni ...


... jak sie stroi :-) naciskając przycisk :-)

http://stealth.ae/plugins/custompages/detinf.php?id=372&id_categories=136

http://stealth.ae/downloads/st940b_manual_editted_080610.pdf



... antenę czy dla 1W czy dla 1000 W stroi sie tak samo... ale anteny maja inne wykonania inne materiały i inne strefy ochronne trzeba zachować ...
_________________

Pozdrawiam wszystkich
Jarek SP3SWJ


  
Electra29.03.2024 10:23:08
poziom 5

oczka
  
SP9LWH
09.02.2012 09:52:54
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Zabrze

Posty: 583 #861854
Od: 2011-11-14
Wątek jest o radiostacjach w samochodach i zaleceniach firmy Toyota.
O te "strefy ochronne" się rozchodzi, ich brak.
  
SP3SWJ
09.02.2012 10:42:49
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: JO82LK

Posty: 1518 #861889
Od: 2009-9-15
    SP9LWH pisze:

    Wątek jest o radiostacjach w samochodach i zaleceniach firmy Toyota.
    O te "strefy ochronne" się rozchodzi, ich brak.


Zadałeś pytanie - to ci odpowiedziałem......


... a wątek jest dokładnie o tytule: "Nadajnik radiowy w samochodzie... czy są powody do obaw?" ... i znowu nie wiem do czego zmierzasz... :-)


Każdy producent samochodu będzie się zabezpieczał przed wszelkiego rodzaju "samoróbami".

Nikt tez ci nie zabroni zakupu "bagażnika antenowego" firmy Stealth ... no chyba że karta kredytowa odmówi współpracy podczas zakupu...


Ten dokument PDF celowo zalinkowałem ... warto obejrzeć stronę numer 3 oraz rozdział 2.
w nim znajdziemy opis pewnych "powodów do obaw".


Umieszczając radio w aucie warto to robić świadomie. Nie tylko montaż mechaniczny ( elektryczny i "radiowy" ) anteny - ale także wybór mocy i zakresu QRG na jakim pracujemy.


Kolega z warszawy (SQ5NHC) konstruował i budował kiedyś antenę do mobila - taką "screwdriver" coś podobne do ATAS120

http://sp-hm.pl/thread-586.html

Obrazek

Obrazek

rozwiązaniem pewnych problemów było zastosowanie NAPRAWDĘ DOBREJ MASY pomiędzy antena a karoserią...
(linka miedziana podobna jak przewód masowy do silnika conajmniej 25mm^2 jak pamiętam)

Obrazek

dopiero wtedy antena zaczęła stroić...



_________________

Pozdrawiam wszystkich
Jarek SP3SWJ


  
sp3hwr
09.02.2012 10:55:19
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Posty: 191 #861896
Od: 2010-2-24


Ilość edycji wpisu: 3
    sp3swj pisze:

    metodą "kombinowaną" można TRX położyć na fotelu kierowcy ( wyizolowany) ... zasilić z podręcznego AKU 12V... nacisnac PTT i zmierzyć SWR... i podczas trwania pomiaru jak podłączymy kabelek MASA POJAZDU --------MASA RADIA i pomiar nam odjeżdza,,,, to mamy problem z anteną... :-(


Z mojego doświadczenia, w zakresie KF tak powinno się dokonywać zestrojenia z "obiektem", czyli konkretnym samochodem. Koniecznie należy potwierdzac ten wynik serią pomiarów wskaźnikiem natężenia pola. Już kilka razy zdarzyło się, że "odjazd SWR" nie miał nic wspólnego z anteną.

"Uziemianie" czegokolwiek dla w.cz. wewnątrz pojazdu to gra w ciuciubabkę z węzłami i strzałkami napięcia/prądu na kablach. Efekt jest murowany, ale tylko dla prądu stałego. Dla KF nie ma pewności czy mikrofon nie będzie pod napięciem. Zabawa z SWR metrem i uziemianiem wprowadza tyle zmiennych, że niejeden się już zniechęcił.

Mogę zniechęconych "zachęcić" do mojego rozwiązania:
1. Jak najkrótsze kable.
2. Antena 1m od wyjścia nadajnika z jedynym solidnym uziemieniem.
3. Rezonans anteny stwierdzony za pomocą wskaźnika natężenia pola, nie SWR.
4. Używanie odłączanego panelu, z urządzeniem właściwym w bagażniku (patrz pkt.2.) lub lepiej, urządzenia QRP, a w bagażniku prosty wzmacniacz połączony z trxem przez tłumik rezystorowy (niski SWR).
5. Na wszystkich kablach (oprócz mikrofonowego) ferryty obniżające prądy w.cz. powstające nieuchronnie w zmiennych warunkach.
6. W miarę możliwości zasilanie oddzielone od instalacji auta.


_________________
vy73Greg
  
SP3SWJ
09.02.2012 11:31:15
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: JO82LK

Posty: 1518 #861926
Od: 2009-9-15
    sp3hwr pisze:


    ... podłączony przez tłumik rezystorowy (niski SWR). ....




to jest bardzo fajne rozwiązanie !!! - ale trzeba zainwestować w tłumik mocy 3dB...

WADA...
-połowa mocy idzie w ciepło
- sygnał RX spada o 1/2 "S" .... w sumie pomijalne

ZALETA:
- dobrze zabezpieczony TX !!!!! nawet jak nam się antena "zniknie" nie upalimy nadajnika !!!!!

( ta sztuczka jest zastosowana w skrzynce antenowej QRP SP5JNW )


-----------------

... te pomiary co wspominałem to nie sam pomiar jedynie SWR... to pomiar VNA - także z wykresem kołowym Smitha

zobacz jaki X ma ta antena SQ5NHC "w dolku" SWR

Obrazek

==================

pomiar natężenia pola - jak najbardziej... ale trzeba by dookoła auta w kółeczko sie przelecieć...... by sprawdzic także kierunkowość :-)
_________________

Pozdrawiam wszystkich
Jarek SP3SWJ


  
sp3hwr
09.02.2012 12:10:01
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Posty: 191 #861980
Od: 2010-2-24


Ilość edycji wpisu: 1
    SP3SWJ pisze:

    ...trzeba zainwestować w tłumik mocy 3dB...
    -połowa mocy idzie w ciepło

    ...pomiar natężenia pola - jak najbardziej... ale trzeba by dookoła auta w kółeczko sie przelecieć...... by sprawdzic także kierunkowość :-)


Właśnie chodzi o to, by nie inwestować bez sensu. Oczywiście dla niekończącej się zabawy można nawet kupić skrzynkę, by dopasować trx do PA. wesoły
Można biegać wkoło auta. Można też zmierzyć, czy antena ma 48,5 omów, czy 55 omów i na którym paśmie.
Czy jednak zostanie trochę czasu na łączności? Używam anten, które w rezonansie mają między 20, a 35 omów. Podłączam je wprost do PA, jak wielu kolegów jeżdżących z radiem KF. Sygnał jest taki, jaki słychać na pasmach.

Co do tłumika, to zwykły dzielnik (patrz schemat KL400). Dwa lub trzy bezindukcyjne rezystory 5w poradzą sobie przy 10w mocy sterującej. Jeżdżę tak już ponad 10 lat.

_________________
vy73Greg
  
SP3SWJ
09.02.2012 13:07:36
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: JO82LK

Posty: 1518 #862057
Od: 2009-9-15
    sp3hwr pisze:

    ... Dwa lub trzy bezindukcyjne rezystory 5w poradzą sobie przy 10w mocy sterującej. Jeżdżę tak już ponad 10 lat.


Oczywiście home made tłumik w układzie Pi z rezystorów bezindukcyjnych METAL OXIDE wyjdzie kilka PLN... tu całkowita racja... ale dla większych mocy można już spokojnie kupić jakis cąłkiem niedrogo mały biały demobilowy gotowy do przykręcenia do radiatora... zawsze taniej niż upalić PA. Inna sprawa jeśli radiem o mocy 50 W pracujemy z mocą zmniejszona do 5W ... to szansa upalenia takiej PA przez niedopasowanie jest znikoma....



... Ciekawe jak tam dowiadywanie sie kolegi w serwisie Toyoty ... ... my to gadu gadu... a może Kolega ma już gotową odpowiedź z serwisu ...


_________________

Pozdrawiam wszystkich
Jarek SP3SWJ


  
SP9LWH
09.02.2012 14:30:59
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Zabrze

Posty: 583 #862115
Od: 2011-11-14
    sp8jz pisze:

    ..Szkoda, że Wasze środowisko jest tak bardzo konserwatywne i zapyziałe, bo są wśród Was tacy..

Wasze? Nasze? Was? Nas?
  
SQ9KFW
09.02.2012 14:54:08
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: JO90QN

Posty: 1071 #862157
Od: 2011-2-22
Nikt nie wyśmiewa i nie bagatelizuje wpływu zakłóceń na pracę układów samochodu. Wspominałem już o tym. Uwaam jednak, że jeśli ktoś uważa się za Guru w jakiejś dziedzinie, to przynajmniej powinien trzymać się odpowiedniej terminologii w swoich wywodach. Kolego sp8jz niewiadomego imienia - nie neguję Twojego doświadczenia i wiedzy, czy też wiedzy wynikającej z doświadczenia.
Ja tylko skromnie zauważyłem, że w samochodach tak naprawdę nic nie jest uziemione (chyba, że samochód wkomponuje się w jakiś przydrożny rów), a moim skromnym zdaniem zamiast pojęcia "uziemienie" powinien Kolega użyć słowa masa, czy tez podłączenie do masy samochodu.
Mogę oczywiście się mylić, wszak błądzić jest rzeczą ludzką wesoły
_________________
Pozdrawiam.
Mirek SQ9KFW
  
SP9LWH
09.02.2012 15:03:05
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Zabrze

Posty: 583 #862170
Od: 2011-11-14
    sp8jz pisze:

    .. zakłócenia .. nieprawidłowa instalacja zasilająca TRX- indukują ..


Prawidłowa i nieprawidłowa instalacja zasilająca i antenowa, wytwarza znaczne pole elektromagnetyczne w pobliżu, także w kabinie. Dowolny przewodnik wewnętrzny jest anteną odbiorczą. Czy zaindukowane prądy i napięcia coś uszkodzą zależy od konkretnego przypadku. Każdy zwalcza jak potrafi.

  
SP9LWH
09.02.2012 15:09:16
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Zabrze

Posty: 583 #862177
Od: 2011-11-14


Ilość edycji wpisu: 2
Jest milej bez "wycieczek osobistych".
  
Electra29.03.2024 10:23:08
poziom 5

oczka
  
SQ9KFW
09.02.2012 15:23:59
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: JO90QN

Posty: 1071 #862206
Od: 2011-2-22
Nie była to "wycieczka osobista", ale raczej zachęta do przedstawienia się. Miło byłoby zwrócić się do Kolegi sp8jz po imieniu, ale niestety, ani tutaj, ani na qrz.com, ani na qrz.pl ani widu, ani słychu.
_________________
Pozdrawiam.
Mirek SQ9KFW
  
sp9vee
11.02.2012 00:43:21
Grupa: Użytkownik

Posty: 4 #863590
Od: 2011-10-4
Drodzy koledzy! Od minionych wakacji używam zamontowanego FT857 w Renault Laguna. Urządzenie to współpracuje z anteną "śrubowkrętową" (3,5 - 50 MHz) własnej konstrukcji. Na początku eksperymentów z tym zestawem miałem odrobinę kłopotów. Otóż w czasie nadawania mocą 100 W, mimo zestrojenia anteny na najniższy SWR, przy wyłączonym zapłonie "zapalały się" wszystkie kontrolki, a awaryjne światła "same się włączały". Z pomocą nieodżałowanego kolegi Romana i za jego radą połączyliśmy miedzianymi taśmami ze sobą: blok silnika z karoserią, oraz klapę przednią i tylna również z karoserią pojazdu. Zniknęły trzaski, kontrolki przestały się "same" świecić i łatwiej (sprawniej - powtarzalniej) jest stroić antenę.
--------------
Serdecznie pozdrawiam SP3VEE/3 Robert.
  
sp7xft
19.02.2012 16:34:02
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: KO00HU

Posty: 638 #870418
Od: 2008-3-28
    SP3SWJ pisze:

    Radio miałem zasilone przez specjalny przekaźnik "podnapięciowy" który wyłączał zasilanie radia jak spadło napięcie poniżej 10,5V :-) ot tak by TRX nie zajechał mi akumulatora....


Kolego SP3SWJ,

Czy możesz zdradzić jaki typ "przekaźnika podnapięciowego" używałeś lub polecałbyś ?
Dzięki.
pozdrawiam,
Paweł SP7XFT
  
SP3SWJ
19.02.2012 16:52:54
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: JO82LK

Posty: 1518 #870436
Od: 2009-9-15
to była fabryka z angli... nie pamiętam producenta... u nas nie do dostania.. i drogie...

ale można to zrobić z popularnego scalaka 555 bo ma wbudowany komparator

albo po prostu zadtosować

http://sklep.avt.pl/go/_info/index.php?id=481414&item=1

http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT990.pdf

i prosze :-) jakie to proste :-)
_________________

Pozdrawiam wszystkich
Jarek SP3SWJ


  
SP3SWJ
19.02.2012 18:00:58
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: JO82LK

Posty: 1518 #870498
Od: 2009-9-15
Oczywiście można tez użyć zwykłay samochodowy przekaźnik 12V zmierzyć jego napięcie odpuszczenia ( histerezę) i wstawić szeregowo dobrana zenerkę... i układ ogranoczy się do:
- przycisk ON ( zwierny NO)
- przycisku OFF ( rozwierny NC )
- zenerka
- przekaźnik...

rozwiązań jest "tysiąc piećset sto dziewięćset" ;-) ja podałem wcześniej jedne z gotowców :-)
_________________

Pozdrawiam wszystkich
Jarek SP3SWJ


  
sq6ade
19.02.2012 19:57:26
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: Wrocław (Breslau) Party-n

Posty: 15107 #870585
Od: 2008-3-21
Wstawianie oporków i zenerek w obwód cewki przekaźnika to kiepski pomysł
w takiej aplikacji.
Już lepiej wykorzystać właściwości tranzystora coby się nie pitolić z komparatorem.
_________________
Wiosna się budzi w całej naturze
Witana rzewnym słowików pieniem,
W zielonym gaju, ponad strumieniem,
Kwitną prześliczne dwie róże.

Obrazek
  
SP3SWJ
19.02.2012 21:22:55
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: JO82LK

Posty: 1518 #870713
Od: 2009-9-15
    sq6ade pisze:

    Wstawianie oporków i zenerek w obwód cewki przekaźnika to kiepski pomysł
    w takiej aplikacji.
    Już lepiej wykorzystać właściwości tranzystora coby się nie pitolić z komparatorem.


wesoły sam tranzystor w tak prostym układzie jest tak samo niestabilny jak histereza cewki przekaźnika :-)

proponowany układ AVT to "gotowy gotowiec" dla majsterkowicza :-) a elektronik ( np ADE :-) ) to sobie zrobi wypaśny układ nawet na procusiu - z czasowym odłączaniem ( TOT )


Radio FT897/857 ma bardzo fają funkcją Auto Power Off - jak nie kręcisz gałkami samo wie wyłączy po zaprogramowanym czasie :-) i ma bardzo przydatną funkcję woltomierza na LCD... Czy coś kolego wiadomo na temat podobnej funkcji w innych "mobilkowych" radiach...



_________________

Pozdrawiam wszystkich
Jarek SP3SWJ


  
Electra29.03.2024 10:23:08
poziom 5

oczka

Przejdz do góry strony<<<Strona: 4 / 4    strony: 123[4]

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » INNE » NADAJNIK RADIOWY W SAMOCHODZIE...

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny