| |
SP8EDI | 10.02.2022 20:30:02 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 14 #7919769 Od: 2016-7-1
| Korci mnie kupić u chińczyka akku Lifepo4 i potestować z buforem. Są mniejsze, lżejsze, ponoć wydajniejsze. Ponoć bo sam nie testowałem.
Mariusz SP8EDI |
| |
Electra | 25.11.2024 16:15:07 |
|
|
| |
Bladawiec | 11.02.2022 18:19:10 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 747 #7920191 Od: 2021-6-27
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
Ilość edycji wpisu: 1 | so5u pisze:
I jeszcze kwestia typu akumulatora. Na piesze wycieczki wiadomo, iż np. żelowy wygrywa ze zwykłym kwasowym. Ale w domu, jako rezerwa czy jako element zasilania hybrydowego - czy wystarczy zwykły kwasowy, który jest tańszy? Tylko, że przy lepszych żelowych piszą np. "projektowany na 12 lat użytkowania" - obecne kwasowe w życiu tyle nie wytrzymają!
Żelowe też są kwasowe. Do pracy stacjonarnej stosujemy akumulatory głębokiego rozładowania.
znalezione na szybko przez wujka Gugla: https://allegro.pl/oferta/akumulator-glebokiego-rozladowania-agm-moc-100-ah-6976494194 _________________ "wpis opatrzony znakiem źródłem prawdy objawionej" |
| |
sp9nrb | 11.02.2022 19:34:59 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Tarnowskie Góry
Posty: 3053 #7920215 Od: 2017-7-11
| Jeszcze w sprawie BHP. Akumulator samochodowy w domu 1 sztuka to raczej nie problem. Ale bateria akumulatorów wymaga osobnego wentylowanego pomieszczenia. Dlaczego? z każdego akumulatora coś ucieka. Po co siedzieć w atmosferze kwasu siarkowego.
JAK _________________ "Skojarzenia to przekleństwo, więc możemy dziś dać głowę – jakiekolwiek podobieństwo było czysto przypadkowe!" (cytat)
|
| |
Bladawiec | 11.02.2022 21:18:47 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 747 #7920243 Od: 2021-6-27
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | sp9nrb pisze:
Jeszcze w sprawie BHP. Akumulator samochodowy w domu 1 sztuka to raczej nie problem. Ale bateria akumulatorów wymaga osobnego wentylowanego pomieszczenia. Dlaczego? z każdego akumulatora coś ucieka. Po co siedzieć w atmosferze kwasu siarkowego.
teoretycznie akumulatory bezobsługowe (rekombinacja wewnątrz akumulatora) nic nie wydzielają ale w przypadku awarii (zwarcia celi) ogniwa zaczną gazować uwalniając wodór więc palacze szczególnie zagrożeni. Warto też umieścić akumulator/ry w plastykowej wannie. _________________ "wpis opatrzony znakiem źródłem prawdy objawionej" |
| |
so5u | 12.02.2022 14:27:06 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Legionowo
Posty: 169 #7920416 Od: 2018-2-17
Ilość edycji wpisu: 1 | Co do typów akumulatorów mamy przynajmniej konkretne wskazówki Wnioskuję, że najlepiej będzie służył żelowy (odporność na dużą liczbę rozładowań do poziomu ok. 10.5V) oraz warto poszukać takich, które dobrze znoszą głębokie rozładowania i nie wymagają natychmiastowego doładowania (mają zwykle określnie "deep cykle"). Zauważyłem, że oprócz mało znanych marek chińskich, wyraźnie tańszych, są chyba porządniej wyprodukowane, ale i droższe. Zwróciłem uwagę i zastanawiam się np. nad Haze HZY-EV12-18, producent zapewnia, że zostały zaprojektowane do 12-letniego okresu pracy (zapewne w idealnych warunkach). Wciąż się zastanawiam nad konkretnymi schematami, które sprawdzają się w przypadku hybrydowego zasilania. [1] Czy lepiej zastosować niewielki zasilacz impulsowy (np. do 5-10A) i podczas pracy z zapotrzebowaniem nadajnika powyżej 20A polegać na energii zawsze w takim wypadku pobieranej z akumulatora? Na pewno na plus takiego podejścia jest niższa cena zakupu zasilacza impulsowego oraz jego wydajność prądowa akurat odpowiednia do ładowania akumulatora. [2] A może lepiej jednak mieć zasilacz np. do 25A, który zawsze wystarczy do pracy z mocą 100W? W takim przypadku akumulator byłby wykorzystywany wyłącznie w okresie, gdy nie mamy zasilania z zakładu energetycznego. To powinno wpłynąć pozytywnie na żywotność akumulatora (mniej cykli rozładowania/ładowania). Myślę, że taki zasilacz wymusza jednak zastosowanie dodatkowej elektroniki obniżania prądu ładowania, gdyż nie powinno się prądem 25A ładować akumulatora, który ma nominalną pojemność np. 18Ah (zalecane jest zwykle 0.1C-0.3C, czyli w tym przypadku 1.8A-5.4A). Taka elektronika nie powinna być jednak droga, więc nie podwyższy zauważalnie kosztów zbudowania zasilania hybrydowego. Czy ktoś stosuje rozwiązanie [2] i jest z niego zadowolony? Jeśli tak, to jak wygląda jego układ, co jest konkretnie zastosowane? _________________ 73, Piotr SO5U |
| |
Bladawiec | 12.02.2022 19:51:21 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 747 #7920486 Od: 2021-6-27
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | Ponieważ mój akumulator postanowił wybrać się do huty będę modyfikował układ i zdecydowałem się na układ tzw. gorącej rezerwy czyli TRX-y zasilane z wydajnego zasilacza a w przypadku zaniku zasilania praca bezpośrednio z akumulatora. Akumulator zasilany z małego prostownika kontrolującego napięcie akumulatora. Prostownik stale kontroluje napięcie akumulatora i gdy napięcie na jego zaciskach spadnie poniżej zadanej wartości następuje jego doładowanie. W przypadku gdy akumulator pracował i został mocno rozładowany ładowanie ograniczone do wartości prądu co najwyżej 1/10C a może nawet 1/20C? Układ przełączający to zwykłe diody germanowe.
Osobiście "nie lubię" prostych i tanich prostowników impulsowych do ładowania akumulatorów. Kiepskiej jakości potrafią dawać szpilki o dużym napięciu rozwalające akumulator, szczególnie żelowe. _________________ "wpis opatrzony znakiem źródłem prawdy objawionej" |
| |
so5u | 12.02.2022 21:35:09 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Legionowo
Posty: 169 #7920512 Od: 2018-2-17
| @Bladawiec : "Osobiście "nie lubię" prostych i tanich prostowników impulsowych do ładowania akumulatorów. Kiepskiej jakości potrafią dawać szpilki o dużym napięciu rozwalające akumulator, szczególnie żelowe." Ciekawy jestem, co masz na oku do ładowania akumulatora żelowego? Bo chyba nie urządzenie, które ja posiadam, a które bardzo dobrze zachowuje się przy aku samochodowym - potrafi zmniejszyć zasiarczenie poprzez inteligentne ładowanie. Ale ma jedną wielką wadę - generuje duży poziom zakłóceń w niższych pasmach HF. Oto ten śmiecący prostowniczek, który mogę polecić do auta, ale nie do radioshack'a:
_________________ 73, Piotr SO5U |
| |
sq5flp | 13.02.2022 00:18:53 |
Grupa: Użytkownik
QTH: ko02mb
Posty: 14 #7920547 Od: 2010-5-24
| Nie wiem więc pytam, czy któreś z gotowych rozwiązań się sprawdzi ?
https://www.inradio.pl/urzadzenia-wspomagajace/dobre-zasilanie/zasilacze-stabilizowane/1893/zasilacz-stabilizowany-inradio-in-825bc,-13-8v,-22a-25a-detail https://avantiradio.pl/ns-1220c-nissei-zasilacz-impulsowy-z-ladowarka-akumulatorow.html https://www.inradio.pl/urzadzenia-wspomagajace/dobre-zasilanie/zasilacze-stabilizowane/2485/diamond-mse-9140-detail _________________ Piotr SQ5FLP Piaseczno/Warszawa |
| |
Bladawiec | 13.02.2022 08:42:12 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 747 #7920562 Od: 2021-6-27
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | so5u pisze:
Ciekawy jestem, co masz na oku do ładowania akumulatora żelowego?
Stare sprawdzone układy automatycznych prostowników do ładowania akumulatorów. _________________ "wpis opatrzony znakiem źródłem prawdy objawionej" |
| |
so5u | 13.02.2022 09:40:30 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Legionowo
Posty: 169 #7920571 Od: 2018-2-17
| @sq5flp INRADIO IN-825BC - rozwiązywałoby problem, ale nie jest dostępne od bardzo dawna, NS- 1220C Nissei - interesujące, dla mnie nie spełnia warunku na możliwość pracy 100W (tylko 15A ciągły prąd), DIAMOND MSE-9140 - bardzo interesujące! nie wiadomo tylko, do jakiego rodzaju akumulatora jest dostosowane? Ale warto wziąć pod uwagę. Ciekawe, czy ktoś z Forum zna ten moduł, coś może wypowiedzieć się? _________________ 73, Piotr SO5U |
| |
sp9nrb | 13.02.2022 12:55:50 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Tarnowskie Góry
Posty: 3053 #7920611 Od: 2017-7-11
| Bilans energetyczny. Przy pracy z akumulatora koniecznie należy zrobić bilans energetyczny.
1. Po stronie zużycia a)pobór prądu przez urządzenia w stanie wyłączenia, b) pobór prądu w stanie nasłuchu z blokadą szumów i bez blokady, c) pobór prądu w czasie nadawania. 2. Styl pracy. Stosunek nadawania do odbioru może się wahać od 1:3 do 1:10.
3. Po stronie dodatkowego zasilacza buforowego. Prąd jaki jest w stanie dostarczyć źródło (agregat, panel, elektrownia wiatrowa, czy nawet ograniczone zasilanie sieciowe)oraz czas przez jaki będzie pracować.
4. Obliczenia prowadzimy w amperogodzinach. Zakładając czas jaki taki zestaw musi przepracować obliczmy ile mamy na plusie amperogodzin z aku i dodatkowego zasilania oraz co na minusie czyli RDST oraz ewentualne inne odbiorniki np komputer.
5. Wiele urządzeń nie włączy się jeżeli nie ma odpowiedniego napięcia ale o tym w instrukcjach z reguły nie piszą.
JAK _________________ "Skojarzenia to przekleństwo, więc możemy dziś dać głowę – jakiekolwiek podobieństwo było czysto przypadkowe!" (cytat)
|
| |
Electra | 25.11.2024 16:15:07 |
|
|
| |
so5u | 13.02.2022 14:20:32 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Legionowo
Posty: 169 #7920625 Od: 2018-2-17
Ilość edycji wpisu: 1 | Słuszne uwagi o konieczności policzenia sobie bilansu energetycznego, zanim zdecydujemy np. o pojemności akumulatora. W zależności od tej pojemności będziemy przecież dobierać prąd ładowania. No i trzeba przyjrzeć się swojemu stylowi pracy, bo inne zapotrzebowanie na energię będzie miał ktoś codziennie biorący udział w kółkach, etc., a inne ktoś pracujący w stylu 1:10, czy 1:20. Szukając dalej praktycznego rozwiązania, nie znalazłem nigdzie zasilacza buforowego o prądzie 25-30A i jednocześnie możliwości doładowywania akumulatora. Najmocniejszy, jaki widziałem, to 10.5A(13.8V)/0.5A(13.3V) [MEAN WELL AD-155A 155W]. Może ktoś widział mocniejszy? Coś jak INRADIO IN-825BC? Na razie znalazłem propozycje - być może odpowiednie w układzie, gdy decydujemy się, że prąd będziemy w zasadzie zawsze pobierali z akumulatora, a zasilacz o małej wydajności będzie miał za zadanie doładowywanie akumulatora. Taki układ wymaga niewielkich nakładów na zasilacz (70-90zł) i moduł kontrolera ładowania (~25-50zł). Poddaję pod krytykę właśnie znalezione w internecie przykłady: - moduł "Kontroler regulator ładowania akumulatorów 12V - 24V" (https://www.gotronik.pl/kontroler-regulator-ladowania-akumulatorow-12v-24v-p-4460.html), - zasilacz "MEAN WELL SCP-35-12 | 13.8V 2.6A 36W" lub "MEAN WELL SCP-50-12 | 13.8V 4.3A 50W". Moduł będzie w takim układzie sterował włączeniem i wyłączeniem zasilacza, sam kontroler nie ma możliwości sterowania np. prądem ładowania, więc to zasilacz musi zapewnić odpowiedni prąd. Przykładowe zasilacze są niedrogie, pierwszy mógłby współpracować z akumulatorem 26-33Ah, a drugi z większym, np. 43Ah. _________________ 73, Piotr SO5U |
| |
sp9nrb | 13.02.2022 16:57:01 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Tarnowskie Góry
Posty: 3053 #7920656 Od: 2017-7-11
| Taki układ jest na ryżowych polach. Po schemacie widać, że oba progi włączenia i wyłączenia są regulowane https://pl.aliexpress.com/item/33017409932.html?gatewayAdapt=glo2pol&spm=a2g0o.cart.0.0.23613c00l23Fdz&mp=1 _________________ "Skojarzenia to przekleństwo, więc możemy dziś dać głowę – jakiekolwiek podobieństwo było czysto przypadkowe!" (cytat)
|
| |
sp9nrb | 13.02.2022 17:08:12 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Tarnowskie Góry
Posty: 3053 #7920659 Od: 2017-7-11
| [quote=so5u]Słuszne uwagi o konieczności policzenia sobie bilansu energetycznego, zanim zdecydujemy np. o pojemności akumulatora. W zależności od tej pojemności będziemy przecież dobierać prąd ładowania. No i trzeba przyjrzeć się swojemu stylowi pracy, bo inne zapotrzebowanie na energię będzie miał ktoś codziennie biorący udział w kółkach, etc., a inne ktoś pracujący w stylu 1:10, czy 1:20. Szukając dalej praktycznego rozwiązania, nie znalazłem nigdzie zasilacza buforowego o prądzie 25-30A i jednocześnie możliwości doładowywania akumulatora. Najmocniejszy, jaki widziałem, to 10.5A(13.8V)/0.5A(13.3V) [MEAN WELL AD-155A 155W]. Może ktoś widział mocniejszy? Coś jak INRADIO IN-825BC? Na razie znalazłem propozycje - być może odpowiednie w układzie, gdy decydujemy się, że prąd będziemy w zasadzie zawsze pobierali z akumulatora, a zasilacz o małej wydajności będzie miał za zadanie doładowywanie akumulatora. Taki układ wymaga niewielkich nakładów na zasilacz (70-90zł) i moduł kontrolera ładowania (~25-50zł). Poddaję pod krytykę właśnie znalezione w internecie przykłady: - moduł "Kontroler regulator ładowania akumulatorów 12V - 24V" (https://www.gotronik.pl/kontroler-regulator-ladowania-akumulatorow-12v-24v-p-4460.html), - zasilacz "MEAN WELL SCP-35-12 | 13.8V 2.6A 36W" lub "MEAN WELL SCP-50-12 | 13.8V 4.3A 50W". Moduł będzie w takim układzie sterował włączeniem i wyłączeniem zasilacza, sam kontroler nie ma możliwości sterowania np. prądem ładowania, więc to zasilacz musi zapewnić odpowiedni prąd. Przykładowe zasilacze są niedrogie, pierwszy mógłby współpracować z akumulatorem 26-33Ah, a drugi z większym, np. 43Ah.[/quote]
Oficjalnie takich zasilaczy nie znajdziesz ale prawda jest taka, że akumulatory samochodowe przeżywają prądy rozruchu samochodu rzędu 100 kilkadziesiąt amper oraz prądy ładowania rzędu 30A. Jednak wiele osób bazuje na starszej wiedzy z okresu prądnic samochodowych. Także na zużycie prądu w samochodzie trzeba zwrócić uwagę, że sam postój to 20W a reflektory to co najmniej 100W. CZyli przy nie pracującym silniku lub na biegu jałowym tyle prądu idzie z akumulatora. Natomiast prawdą jest, że nadzorująca elektronika musi dokładnie spełniać wymagania aby się nie narozrabiało.
JAK _________________ "Skojarzenia to przekleństwo, więc możemy dziś dać głowę – jakiekolwiek podobieństwo było czysto przypadkowe!" (cytat)
|
| |
so5u | 16.02.2022 18:57:44 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Legionowo
Posty: 169 #7921972 Od: 2018-2-17
| Celem tego wątku jest uzyskanie porad praktycznych, pozwalających na realizację zasilania hybrydowego. Dla zdefiniowania parametrów wyjściowych takiego zasilacza zaproponowałem, abyśmy rozważali typowe wykorzystanie, gdzie transceiver pracuje mocą do 100W, a więc pobiera maksymalny prąd rzędu 22-25A. Mogę pokusić się o podsumowanie dotychczasowych rozważań, iż hybrydowy zasilacz transceivera może być w prosty i bardzo tani sposób zrealizowany, jeśli zdecydujemy się na wersję, gdzie zasilacz impulsowy jest wyłącznie stosowany do doładowywania akumulatora, a prąd pobierany zwłaszcza w czasie nadawania - pochodzi z akumulatora. Przykładowy, ale praktyczny przykład schematu zamieszczam poniżej (to rysunek z aukcji, jaką wskazał @sp9nrb:
Akumulator żelowy w powyższym rozwiązaniu, będzie pracował raczej w modelu cyklicznego doładowywania, co zaskutkuje około dwukrotnie krótszą żywotnością. Ten sam akumulator pracując w modelu buforowym (przynajmniej teoretycznie) znacznie dłużej nam posłuży. Dlatego nadal poszukuję konkretnych schematów realizacji zasilacza, który będzie oparty o zasilacza impulsowy o wydajności przynajmniej 25A, a więc w normalnej pracy to on by zasilał transceiver. Akumulator byłby z tego zasilacza minimalnie doładowywany, a tylko w momencie braku zasilania 230V byłby automatycznie przełączany jako źródło zasilania transceivera. Czy korzystacie z takiego układu zasilania? Jakie konkretne regulatory ładowania można zastosować? _________________ 73, Piotr SO5U |
| |
sq6ade | 16.02.2022 19:56:03 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław (Breslau) Party-n
Posty: 15172 #7922002 Od: 2008-3-21
| Ten kontroler ma pewną "wadę". Wymaga "prostownika" bezobsługowego. Podłączony do sieci musi sam wystartować. _________________ Wiosna się budzi w całej naturze Witana rzewnym słowików pieniem, W zielonym gaju, ponad strumieniem, Kwitną prześliczne dwie róże.
|
| |
sp9nrb | 16.02.2022 22:16:01 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Tarnowskie Góry
Posty: 3053 #7922055 Od: 2017-7-11
| sq6ade pisze:
Ten kontroler ma pewną "wadę". Wymaga "prostownika" bezobsługowego. Podłączony do sieci musi sam wystartować.
A nie jest on przypadkiem zasilany z akumulatora? JAK _________________ "Skojarzenia to przekleństwo, więc możemy dziś dać głowę – jakiekolwiek podobieństwo było czysto przypadkowe!" (cytat)
|
| |
Bladawiec | 17.02.2022 19:31:34 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 747 #7922478 Od: 2021-6-27
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
Ilość edycji wpisu: 3 | Ufff odnalazłem! Pole do przemyśleń: Radioelektronik Audio-HiFi-Video 7/1992(!)str. 34-36 Piotr Zbysiński Zasilacz stabilizowany do sprzętu CB.
https://archive.org/details/Re0792OCR/page/n33/mode/2up _________________ "wpis opatrzony znakiem źródłem prawdy objawionej" |
| |
sq6ade | 17.02.2022 22:21:04 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław (Breslau) Party-n
Posty: 15172 #7922537 Od: 2008-3-21
| sp9nrb pisze: sq6ade pisze:
Ten kontroler ma pewną "wadę". Wymaga "prostownika" bezobsługowego. Podłączony do sieci musi sam wystartować.
A nie jest on przypadkiem zasilany z akumulatora? JAK
Proszę uważniej czytać : Prostownik musi sam wystartować.
Dzisiejsze ładowarki accu często wymagają decyzji użytkownika po włączeniu zasilania : "Co mamy robić ?" _________________ Wiosna się budzi w całej naturze Witana rzewnym słowików pieniem, W zielonym gaju, ponad strumieniem, Kwitną prześliczne dwie róże.
|
| |
sp2hfh | 21.02.2022 16:06:40 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Gdańsk JO94HI
Posty: 553 #7923895 Od: 2008-10-4
| Tak jak pisze SQ6ADE - te wszystkie tanie wynalazki potrzebują "decyzji uzytkownia" co maja robić. Jeżeli dokonamy wyboru "co ładujemy" układ ruszy do pracy. Nastepnie po osiągnięciu zadanych parametrów przez akku nastąpi przejście do pracy "kontrola stanu naładowaqnia". Jeżeli teraz nastąpi rozładowanie akumulatora do minimum ( około 10V w przypadku ładowarki którą ja mam) układ sam zacznie ładować akumulaotr. Ale z tego co zaobserwowałem jest to jedyny taki przypadek - rozładowanie akumulatora do minimum. W innych przyladkach czeka na decyzję. Np po zaniku zasilania sieciowego w trakcie ładowania układ już nie araca do poprzedniego stanu pracy tylko czeka. _________________ Mariusz sp2hfh
FT857 FT1000MP MARK V Field TM261 TS450SAt - long time ego ant. H422 ant. WARC- home made multiband dipol ant. Bazooka 40m - "holiday" antenna ant. Bazooka 20m - "holiday" antenna |
| |
Electra | 25.11.2024 16:15:07 |
|
|