| |
vlp | 06.09.2013 14:07:19 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 179 #1592823 Od: 2011-10-25
| SQ6ADE >>>Urządzenia elektroniczne w takim statku powietrznym powinny być przebadane na wpływy w.cz. Te które są nieodporne i reagują na byle komóre czy hendi - nie powinny mieć homologacji.<<<
Masz kolego 1000% racji - aparatura montowana w samolotach jest certyfikowana do użytku na pokładach samolotów. Ale spójrz na ten medal od drugiej strony: czy urządzenia użytku osobistego, o których wspominasz, są certyfikowane na okoliczność użytkowania w samolocie komunikacyjnym? NIE! One mają inne przeznaczenie i warunki użytkowania, do których mają swoje homologacje. Mówię cały czas o samolocie komunikacyjnym. Nie wypowiadam się o innych statkach powietrznych choć z pewnością nie są tak obficie nafaszerowane elektroniką vide np. szybowce, lotnie, motolotnie i inne.
SP2LIG - helikopter jest zapewne inaczej "skofigurowany" aparaturą "pod podszewką" stąd użycie handy (z helikalem zapewne wystawionym za okno - co nie jest możliwe w samolocie komunikacyjnym) niczemu nie przeszkadza. Co do łączności z samolotem komunikacyjnym, o którym wspomniałeś, pilot wykorzystywał pokładową radiostację KF a nie trx przyniesiony z domu, co chce uczynić kolega SP9UOB, hi. W tej materii radiostacje sowieckie miały tę przewagę, że można było wybierać USB bądź LSB w zależności od pasma. Natomiast radiostacje na samolotach amerykańskich mieliśmy tylko z USB toteż łączności na pasmach amatorskich można było robić wyłącznie od 20m wzwyż.
SP3OSJ - 1. układ testowania pozwala sprawdzić prawidłowość działania systemu. 2. nie
_________________ 73 de Władek SP5QAC |
| |
Electra | 27.04.2024 18:02:46 |
|
|
| |
SP6ML | 06.09.2013 14:17:13 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 523 #1592830 Od: 2012-2-4
| Czy to naprawde tak trudno zrozumieć, ze jak coś nie jest dozwolone to jest zabronione? Urządzenia telefonii komórkowej i inne elektroniczne gadżety wcale nie muszą powodować zakłóceń w aparaturze podkładowej. Miedzy innymi testy sprzętu dopuszczonego do montazu i uzytkowania na pokladzie pojazdow powietrznych sa elementem ceny tych urządzeń. Dlatego w dobrze pojetym ogolnym interesie przecietnego użytkownika jest, aby jeszcze długo nikt nie wpadł na pomysł robienia badań dopuszczajacych. Co do jednostek wyjątkowo wybitnych pozostaje miec jedynie nadzieje ze ulegną naturalnej selekcji, której multum przykładów można obejrzeć na You Tube
ml
|
| |
SP9O | 06.09.2013 14:20:54 |
Grupa: Użytkownik
QTH: `A-ów`
Posty: 3699 #1592831 Od: 2008-9-26
| W końcu nadwał te ramki czy nie ? _________________ Kenwood,Icom,Yaesu: 1980r.--2005r.Pierwsza klasa. Mariusz// VY 73 ALL
|
| |
SP8WJT | 06.09.2013 14:22:04 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 96 #1592833 Od: 2013-4-1
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | Te instalacje samolotowe KF to trochę dziadostwo. Radiostacje KF 400W ale anteny 1 metr GP ) z automatyczna skrzynka antenową... a najnizsze pasmo lotnicze to przecież 2.95 MHZ... Gdyby były anteny linkowe to by to super działało a zasięgi byłyby naprawdę duże a tak to tylko lokalna krótkofalówka do lokalnej stacji kontrolnej ... Nie wiem czemu zlikwidowali anteny linkowe na samolotach i na statkach, w samolotach chyba chodzi o aerodynamikę.
|
| |
kcsin | 06.09.2013 14:22:20 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 5 #1592834 Od: 2011-8-5
| http://www.flightradar24.com/52.59,19.09/7 tutaj można go pośledzić. i wiele innych samolotów |
| |
SP3OSJ | 06.09.2013 14:28:24 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 1153 #1592838 Od: 2012-10-5
Ilość edycji wpisu: 1 | Mam nadzieje ze historia opowiedziana przez kolege Pilota nigdy sie nie zdarzyła i jest wymyslona na potrzeby samodyscypliny przyszłych pasażerów. Ja poznałem Tomka i jest on nad wyraz ostrożny, nie zrobi niczego (oprócz wodoru) co mogłoby wpłynąć na zmniejszenie bezpieczeństwa a tym bardziej na złamanie przepisów. W końcu to on sam leci tym samolotem _________________ ___________ Pozdrawiam Artur SP3OSJ |
| |
SP2LIG | 06.09.2013 14:31:21 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13007 #1592840 Od: 2009-3-16
| vlp pisze:
SP2LIG - helikopter jest zapewne inaczej "skofigurowany" aparaturą "pod podszewką" stąd użycie handy (z helikalem zapewne wystawionym za okno - co nie jest możliwe w samolocie komunikacyjnym) niczemu nie przeszkadza. Co do łączności z samolotem komunikacyjnym, o którym wspomniałeś, pilot wykorzystywał pokładową radiostację KF a nie trx przyniesiony z domu, co chce uczynić kolega SP9UOB,
Oczywiście, ja wiedziałem że operator z Varig'a pracuje na pokładowej radiostacji. Jeszcze sobie przypominam łączności robione z SP z Sokołem Nigeria. Byli tam polscy piloci którzy opylali pola w Nigeri. To były też łaczności robione z radiostacji pokładowej. ______________ Greg SP2LIG |
| |
vlp | 06.09.2013 14:35:08 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 179 #1592850 Od: 2011-10-25
| SQ6ADE >>>Urządzenia elektroniczne w takim statku powietrznym powinny być przebadane na wpływy w.cz. Te które są nieodporne i reagują na byle komóre czy hendi - nie powinny mieć homologacji.<<<
Jeszcze gwoli ścisłości dodam, iż nie chodzi o "pełzające W.CZ." a o możliwe zniekształcenia sygnałów radiowych odbieranych przez aparaturę pokładową. Anten nie da się zaekranować, hi. Może się tak zdarzyć, że sygnał zakłócający z kabiny pasażerskiej będzie silniejszy niż odbierany z urządzeń naziemnych - 5W z ręczniaka w odległości kilkudziesięciu centymetrów od anteny odbiorczej zapewne zagłuszy sygnał kilkuset Watt-ów z nadajnika położonego o kilka/kilkadziesiąt/kilkaset kilometrów i zakłóci pracę aparatury. Dociekliwi mogą sobie policzyć i porównać natężenia pola...
Że dotychczas nie odnotowano zbyt licznych przypadków? Zatem chwała producentom samolotów i zdyscyplinowanym pasażerom! _________________ 73 de Władek SP5QAC |
| |
SQ5KVS | 06.09.2013 15:10:06 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa/Gocław
Posty: 2323 #1592947 Od: 2011-9-28
| Panowie, pozostaje jeszcze kwestia prawna. Ja wiem, że prawo czasem nie nadąża. Ale w różnych przypadkach (raz na tysiąc, albo milion), na to prawo powołują się organy. W razie jakichkolwiek szkód (niekoniecznie materialnych), konieczności rozmów którejś strony z ubezpieczycielem... Przerąbane, krótko mówiąc. Odpukać. _________________ Karol SQ5KVS |
| |
sq6ade | 06.09.2013 15:26:41 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław (Breslau) Party-n
Posty: 15118 #1592974 Od: 2008-3-21
| EI3HMB pisze:
Kolego SP5ML, komuna sie skonczyla I pewnie dkugo nie wroci.. Teraz jest odwrotnie, co nie jest zabronione to jest dozwolone.
Jeszcze raz poczytaj co Hirek napisał. _________________ Wiosna się budzi w całej naturze Witana rzewnym słowików pieniem, W zielonym gaju, ponad strumieniem, Kwitną prześliczne dwie róże.
|
| |
vlp | 06.09.2013 15:28:51 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 179 #1592977 Od: 2011-10-25
| SP8WJT Tak KF to już przeżytek, pozostał chyba jedynie jako sprzęt awaryjny, choć są regiony gdzie jest podstawową komunikacją (onegdaj, kiedy sowieci atakowali Kabul a my lataliśmy z Taszkentu obok Kabulu do Dehli to jedyna łączność nad Afganistanem była na KF ze stacją gdzieś w sojuzie). Czasem jest wykorzystywany do łączności z bazą na dalekich trasach i to też tylko w czasie lotu - na lotnisku nie wolno jej włączać i w razie potrzeby należy uzyskać specjalną zgodę. Przy takim nasyceniu stacji UKF jakie jest np. w Europie użyawaliśmy KF-i do słuchania Warszawy I, hi. Teraz do łączności z bazą coraz częściej są w użytkowaniu inne systemy jak np. ACARS. _________________ 73 de Władek SP5QAC |
| |
Electra | 27.04.2024 18:02:47 |
|
|
| |
SQ1K | 06.09.2013 15:36:34 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO92hx
Posty: 432 #1592980 Od: 2010-8-3
| Przytoczę np. paragraf z regulaminu Lufthans-y
"Urządzenia elektroniczne 11.2. Zabronione jest korzystanie na pokładzie samolotu z telefonów komórkowych, urządzeń z funkcją nadawczo-odbiorczą i zdalnie sterowanych zabawek. Używanie telefonów komórkowych dozwolone jest jedynie na pokładzie tych samolotów, które wyposażone zostały w funkcjonujące urządzenia telekomunikacji mobilnej. Prosimy zawsze stosować się do komunikatów pokładowych podawanych przez załogę oraz pisemnych informacji, np. w Przewodniku FlyNet. Połączenia w systemie telefonii VoiP są zabronione i nie są możliwe, bowiem system ten został w samolotach zablokowany. Używanie kamer video oraz korzystanie z laptopów, odtwarzaczy MP3, odtwarzaczy CD i zabawek komputerowych jest dozwolone po wyłączeniu przez załogę komunikatu „proszę zapiąć pasy”. "
Jeżeli kapitan pozwoli komukolwiek na używanie takiego urządzenia, bierze to na własne barki i z pełną odpowiedzialnością.
A ciągle u nas aktualne " Musi to na Rusi, a w Polsce kto chce" _________________ Bart SQ1K http://sq1k.net http://k-artstudio.pl |
| |
sp6gvu | 06.09.2013 15:48:10 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 295 #1592988 Od: 2009-2-9
| Kolego ADMINIE ! Czy po przeczytaniu wpisu kolegi SP5QAC przyszlo cos koledze na mysl ? Czy pomysl SP9UOB iscie szalenczy mozna delikatnie mowiac jest godny pochwaly? To , ze nazwalem po imieniu taki wyczyn zasluguje na ostrzezenie ? Prosze obejrzec ponizszy film i wyciagnac wnioski ,jak i z wpisu SP5QAC.
http://www.youtube.com/watch?v=cusf-MxMwFY Powodzenia
_________________ tel. 887 73 88 73 |
| |
sp3nyu | 06.09.2013 16:01:57 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Iłowa JO71OL
Posty: 2536 #1593025 Od: 2011-2-8
| Andrzej SP6GVU być może za mocno wyraził swoje zdanie na ten temat, ale trudno się z nim nie zgodzić Jak widać, jeżeli komuś rodzi się w głowie taki pomysł - to trzeba zapytać: gdzie ludzie mają instynkt samozachowawczy ? Lektura niektórych klipów na YT powala... Druga rzecz: ciekaw jestem reakcji współpasażerów, widzących osobnika z nieznanym urządzeniem z antenką przy oknie samolotu... Oby nie było, jak w filmie LOT 93. A wystarczy przecież http://www.flightradar24.com/52.59,19.09/7 i numer lotu
_________________ vy 73! Janek SP3NYU ------------------------------------------------------ Warto przeczytać...
|
| |
HekTor | 06.09.2013 16:22:48 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO13AE
Posty: 505 #1593035 Od: 2009-9-3
Ilość edycji wpisu: 1 | Witam,
Niniejszym donoszę, że świadomie i osobiście, po uzyskaniu zgody Pana Kapitana wysyłałem ramki w rejsie BOA-ileś tam. Jeden z Kolegów, nie wiedząc o tym locie - po moim chwaleniu się śladami na mapie, skwitował je krótko: "Tak, te GPS-y to nieraz głupoty pokazują, jakby kto po autostradzie 800 km/godz. jechał i to jeszcze 11 tys. m nad ziemią...". Tracki kawałkiem szły jakoś tak szlakiem autostradowym i stąd to zdegustowanie.
A już w locie z Thomasem C. z LGW (EGKK) do LCA (LCLK) na podobną prośbę otrzymałem takie zdecydowane NOOOOOŁ, czy jakieś inne: no, not at all!
Do czego to posłusznie i ze zrozumieniem się zastosowałem.
73! - Henryk
P.S. Czy to właśnie Lufthansa jako pierwsza marketingowo zezwoliła na używanie laptopów w czasie lotu - po odpiąć pasy...? _________________ ex SP37215 |
| |
SP3OSJ | 06.09.2013 16:34:54 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 1153 #1593039 Od: 2012-10-5
| Ja kiedys wlaczylem GPS-a w pociagu i dostalem taki komunikat " UWAGA jedziesz po torach skręć w lewo" _________________ ___________ Pozdrawiam Artur SP3OSJ |
| |
vlp | 06.09.2013 16:51:03 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 179 #1593075 Od: 2011-10-25
| SQ5KVS i SQ1K
Dziękuję za poruszenie najistotniejszego w całym tym "zamieszaniu" wątka formalnego.
Jakkolwiek zwolennicy eksperymentu by nie udowadniali (komuna się skończyła, co nie zabronione itd) swojej racji to trzeba pamiętać, iż w razie jakiegokolwiek zdarzenia (awaria systemów pokładowych, zakłócenie pracy radiostacji czy komputerów pokładowych, kolizja, wypadek, katastrofa) to producent i ubezpieczyciele odpowiadają za szkody tylko w zakresie sprzętu jaki został zamontowany przez producenta i zgłoszony do ubezpieczyciela.
Bez zgody producenta nie wolno instalować ani używać jakichkolwiek urządzeń ani przedmiotów.
Jeśli producent udowodni, że zdarzenie było w wyniku działania jakiegokolwiek urządzenia nie zamontowanego przez producenta na pokładzie a wniesionego przez pasażera to zarówno producent jak i ubezpieczyciel umywają ręce a ewntualne odszkodowania musi wypłacić winny używania zakłócającego sprzętu.
Jak drobiazgowy może być producent niech posłuży choćby następujący przykład:
Producent w pewnym momencie nakazał biuletynem stosowanie innych niż standartowe prędkości do wypuszczania i chowania klap. Wszyscy zostaliśmy o tym poinfomowani. Linie lotnicze chciały podkreślić fakt zmiany prędkości i żeby przypadkowo ktoś się nie pomylił chciano dać na desce przyrządów małą, wielkości ok. 10x10 cm naklejkę z nowymi prędkościami dla poszczególnych klap. Otóż nie wolno było tych karteczek nakleić i trzeba było czekać kilka tygodni na zgodę producenta określającą dokładnie wielkość i miejsce naklejenia.
W tym przykładzie chodziło o małą karteczkę, która miała zapobec pomyłce załogi a przez to podnieść bezpieczeństwo użytkowania samolotu. Czy producent zezwoliłby na użytkowanie na pokładzie prywatnej radiostacji? Proponuję zapytać najpierw producenta a później dopiero dywagować "można/nie można"...
Kapitan nie ma tu nic do powiedzenia - nie wolno mu wydać takiej zgody, której nie wydał producent.
Niestety, lata zaborów nauczyły nas, że przepisy należy naginać bądź omijać. I nieważne jest przy tym, że można za to słono zapłacić, w ekstremalnym przypadku nawet własnym i współpasażerów życiem bo "tyle razy się udawało to może i tym razem się uda?"...
_________________ 73 de Władek SP5QAC |
| |
sp6ryd | 06.09.2013 21:19:23 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław
Posty: 3787 #1593287 Od: 2012-1-22
| Jejku. wszyscy ortodoksi wyłączania ...! Zastanówmy się traker Tomka ma ok 10mW mocy czy to nie jest tyle co kluczyk od auta. No jakoś nie słyszałem by kazali nie naciskać na przyciski elektronicznych kluczyków czy pilotów (tych w formie breloczka). Owszem zasada to zasada nie ma co testować na sobie w trakcie lotu EMC pokładowych urządzeń. W kopalni też nie można przekroczyć 0,5 W mocy w radiu i dochodzi to takich absurdów że karta zbliżeniowa NFC nie może być stosowana bo nikt się w WUGu nie podpisze że to jest zawsze bezpieczne. Jak latamy samolotami z przed epoki to rozumiem, ale w nowych chyba już dawno tak wszystko powinno być projektowane by nie było szans na zakłócenie urządzeń pokładowych przez legalnie używane urządzenia dopuszczone do stosowania na lądzie.
|
| |
SP4XYD | 06.09.2013 21:44:01 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO12
Posty: 494 #1593299 Od: 2011-2-6
| vlp pisze:
SP8WJT Tak KF to już przeżytek, pozostał chyba jedynie jako sprzęt awaryjny, choć są regiony gdzie jest podstawową komunikacją (onegdaj, kiedy sowieci atakowali Kabul a my lataliśmy z Taszkentu obok Kabulu do Dehli to jedyna łączność nad Afganistanem była na KF ze stacją gdzieś w sojuzie). Czasem jest wykorzystywany do łączności z bazą na dalekich trasach i to też tylko w czasie lotu - na lotnisku nie wolno jej włączać i w razie potrzeby należy uzyskać specjalną zgodę. Przy takim nasyceniu stacji UKF jakie jest np. w Europie użyawaliśmy KF-i do słuchania Warszawy I, hi. Teraz do łączności z bazą coraz częściej są w użytkowaniu inne systemy jak np. ACARS.
Przy okazji zapytam Czy to prawda ,że w samolocie Boeing (model 737 bodajże) jest radiostacja KF ,tylko USB( produkcji Collinsa lub Racala) do łączności(ratunkowej ?) przy lotach nad oceanem a antena znajduje się w kompozytowym stateczniku pionowym ? Chyba Marian SP7EWX z czegoś takiego nadawał w czasie lotu Gdzieś czytałem,że jest to bardzo ciekawa, skrócona antena KF i uzyte są tam jakieś bardzo drogie materiały ferrytowe. _________________ Jarek now SP4XD |
| |
SQ1K | 06.09.2013 21:59:23 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO92hx
Posty: 432 #1593307 Od: 2010-8-3
| http://www.ab9il.net/aviation/737-radio.html http://www.rockwellcollins.com/sitecore/content/Data/Products/Communications_and_Networks/Communication_Radios/HFS900DCPL920DHighFrequencyRadioSet.aspx _________________ Bart SQ1K http://sq1k.net http://k-artstudio.pl |
| |
Electra | 27.04.2024 18:02:47 |
|
|