NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » ANTENY » ŁOŻYSKO OPOROWE Z OBUDOWĄ - SKĄD WZIĄĆ GOTOWCA?

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 2 / 7>>>    strony: 1[2]34567

Łożysko oporowe z obudową - skąd wziąć gotowca?

  
SP2LIG
17.11.2014 08:59:10
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13101 #1985326
Od: 2009-3-16

    sq8luu pisze:

    Łożyska samonastawne z obrazków które zamieścił SQ9OUB , to tylko na fotografii wyglądają na małe delikatne, ale faktycznie są to duże mocne łożyska w żeliwnym korpusie i wytrzymają moim zdaniem dwie anteny GB312. Sam się skusiłem na oprawy ucpa 50mm. Duże, grube, solidne , a śruby mocujące M16mm. ...i się kręcą - nie mają wyjścia. Dodam jeszcze że moje łożyska były puste bez smaru, no i trzeba sobie z blachy jakąś osłonkę od deszczu wymodzić.



To miałeś niefart że kupiłeś łożyska otwarte, te z Jacka postu wszystkie są łożyskami zamkniętymi które generalnie nie wymagają już smarowania dodatkowego.
Generalnie w sklepie jest wybór tz są do nabycia łożyska otwarte jak i łożyska zamknięte.
___________
Greg SP2LIG
  
Electra25.11.2024 06:49:13
poziom 5

oczka
  
SP8LBK
17.11.2014 09:31:42
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 5366 #1985343
Od: 2010-8-3
    sq8luu pisze:

    Łożyska samonastawne z obrazków które zamieścił SQ9OUB , to tylko na fotografii wyglądają na małe delikatne, ale faktycznie są to duże mocne łożyska w żeliwnym korpusie i wytrzymają moim zdaniem dwie anteny GB312. Sam się skusiłem na oprawy ucpa 50mm. Duże, grube, solidne , a śruby mocujące M16mm. ...i się kręcą - nie mają wyjścia. Dodam jeszcze że moje łożyska były puste bez smaru, no i trzeba sobie z blachy jakąś osłonkę od deszczu wymodzić.
    Pozdrawiam SQ8LUU

To, że Tobie sie tylko wydaje to trochę za mało. Wszystko się będzie kręciło, do czasu i dość szybko trzeba włazić na maszt albo go kłaść na gruncie.
Zastanawiam się na takimi "oszczędnościami", gdzie koszt anteny i masztu wynosi często ponad 5 tys. zł.

Te oprawy nadają ale do obciążeń promieniowych (poprzecznych) nie do obciążeń osiowych.
Cały ciężar anten i rury działa tutaj na delikatny koszyk w którym zamontowane są kulki.
Tu jest to ładnie objaśnione. http://archiwum.allegro.pl/oferta/zespol-lozyskowy-z-oprawa-ucpa-205-lozysko-uc-i4342345893.html
Ewentualnie można taka oprawę zastosować ale pomiędzy rotorem a łożyskiem oporowym.
Gdyby tam było przynajmniej łożysko stożkowe to takie zastosowanie miałoby sens.
Te oprawy są dobre ale do krajzegi.

_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
sq8luu
17.11.2014 10:43:55
poziom 3

Grupa: Użytkownik

QTH: BIAŁA PODLASKA

Posty: 118 #1985368
Od: 2011-7-3
Andrzeju SP8LBK -tak krawiec kraje jak mu staje... Oczywiście że można sobie kupić Yaesu łożysko za 1500 zł, ale jak komu potrzeba do małego lekkiego masztu 10 czy 12 metrów, to...? Z resztą , każdy swój rozum ma i wybiera świadomie. Jeszcze raz napiszę koszyk nie jest delikatny - prawdopodobnie nie miałeś tej oprawy w ręku. Nie wydaje mi się aby się miały szybko rozlecieć - wielu kolegów tego typu łozyska stosuje i nic się nie dzieje. Nie uważaj że w krajzedze działają małe siły i że są tylko promieniowe.
Ale może odezwie się ktoś komu taka oprawa łożyskowa rozleciała się na maszcie - bo jak na razie nie słyszałem. U mnie od kilku dni działają UCPA210 /50mm - na wiosnę sobie zobaczę czy się już zużyły. Jak się rozlecą to napiszę że są lipne i nie warto, ale na razie jest OK.

Grzegorz SP2LIG - chyba się przejęzyczyłeś i o Jarka OUB obrazki chodzi. To dokładnie takie łozyska kupiłem , tyle że przez smarowniczki z boku obudowy weszło jeszcze bardzo dużo smaru, aż zaczął wychodzić bokami. Dlategonapisałem że są puste. Oczywiście pakowałem smar rzadki aby na mrozie nie zamieniał się w beton.
http://archiwum.allegro.pl/oferta/zespol-lozyskowy-z-oprawa-ucpa-205-lozysko-uc-i4342345893.html
Tak jak na tym linku widać łozyska są zakryte uszczelniaczami elastycznymi, ale dekielek z góry z jakiejś blachy trzeba zrobić bo bedzie stała w łozysku kałuża wody.
Pozdrawiam SQ8LUU
  
sp9mrn
17.11.2014 10:57:16
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Gliwice JO90IG

Posty: 3202 #1985373
Od: 2009-6-22
Mam niejasne przeczucie, że część kolegów myli pojęcia - a szczególnie pojęcie łożyska oporowego.
Łożysko "trzymające" rurę to nie jest łożysko oporowe. Właściwie to nawet nie wiem jak ono się nazywa. Może "łożysko wspomagające"? ale przez wielu jest nazywane oporowym. Tutaj nadają się łożyska pokazane przez Jarka.
Natomiast łożysko oporowe, to takie, które wspiera cały maszt od dołu. No i tu trzeba wsadzić albo klasyczne łożysko oporowe http://jolube.com.pl/150-223-thickbox/51100-ntn-10x24x9-lozysko-kulkowe-oporowe.jpg gdzie kulki są "miażdżone" między bieżniami - albo łożysko stożkowe http://www.jasmet.pl/files/stozkowe.jpg . Jeżeli wsadzi się to w oprawę, to sam diabeł tego nie połamie.

Zresztą LBK wie co pisze...
MAc

_________________
https://www.facebook.com/RadioamatorzyPolscy
  
usuniety8_02_2021
17.11.2014 12:32:25
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Suszec JO90JB

Posty: 9221 #1985408
Od: 2008-10-24
Autor wątku nie miał na myśli łożyska oporowego zapewne.
Rotor RAK ma w sobie łożysko oporowe czy nie?
Jeżeli propozycja SP5IT to jest to, o co chodziło autorowi wątku to sprawa jasna.
  
SQ9KEJ
17.11.2014 12:36:48
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Knurów

Posty: 688 #1985410
Od: 2010-12-9
Są dwa rozwiązania: pionowa rura masztu + antena może być trzymana przez rotor i stabilizowana przez dodatkowe łożysko (polecane do lżejszych masztów), lub trzymana przez dodatkowe łożysko - tak lepiej zrobić przy cięższych masztach. W tym drugim rozwiązaniu doktryna każe zastosować łożysko oporowe lub stożkowe, ale - jak pisał Michał i SQ8LUU - łożyska w oprawie też się sprawdzają.

Ja zastosowałem to drugie rozwiązanie. Rura jest delikatnie podtoczona, tak że krawędź tego podtoczenia opiera się na łożysku stożkowym, które przejmuje ciężar całego zestawu. Jest to bez wątpienia rozwiązanie bardziej poprawne mechanicznie i bardziej wytrzymałe. Ale skoro rozwiązanie sprawdza z łożyskami poprzecznymi też się sprawdza, a przy tym jest tańsze... Każdy swój rozum ma.
_________________
Darek, SQ9KEJ
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
SP9KAG, VHF 145,2875
  
SP2LIG
17.11.2014 13:44:06
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13101 #1985446
Od: 2009-3-16

Zastosowanie jakiegokolwiek łożyska(nie oporowego) jako łożyska oporowego tylko dlatego że tańsze lub łatwiejsze w montażu to jest nic innego jak podcieranie tyłka szkłem, czytaj totalnie nie fachowo. Taka konstrukcja nigdy by nie przeszła przez jakąkolwiek kontrolę techniczną lub klasyfikatora.
Dlaczego wszelkie inne łożyska nie oporowe zastosowane jako oporowe wytrzymują w waszych konstrukcjach ? Tylko dlatego że praktycznie nie obracają się, nie liczę tego jednego obrotu żeby np. antenę obrócić o 360 stopni wykonane może raz w miesiącu.
Takie łożysko obciążone np. ciężarem waszych anten przy szybkości np. 100 obr/min nie wytrzymałoby jednego tygodnia.
Porażające jest jak lekceważąco podchodzicie do waszych konstrukcji i to jak to motywujecie.
Nadmienię że to jest kolejny temat wielokrotnie powielany na tym forum.
___________
Greg SP2LIG
  
SP8LBK
17.11.2014 13:54:01
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 5366 #1985458
Od: 2010-8-3


Ilość edycji wpisu: 1
Grzegorz. Nie dziw się, bo ja już przestaję się dziwić bo nawet watą szklaną chcą się podcierać.
Stawia taki maszt z antenami za dobrych kilka albo więcej tysięcy PLNów a szkoda mu 300-250zł na łożysko przeznaczone do takiego celu.
Te proponowane oprawy są bardzo dobre ale do takiej maszyny, gdzie siły działaja w poprzek a nie wzdłuż łożyska. https://www.google.pl/search?q=krajzega&rlz=1C1FLDB_enPL555PL595&es_sm=93&tbm=isch&imgil=CRXY2-jBnqqmpM%253A%253B4qmaZYZhjBVzuM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.elektroda.pl%25252Frtvforum%25252Ftopic2650250.html&source=iu&pf=m&fir=CRXY2-jBnqqmpM%253A%252C4qmaZYZhjBVzuM%252C_&usg=__zoo6510lmggUmKNCHsfz3gkLUXc%3D&biw=1024&bih=679&ved=0CDwQyjc&ei=qO5pVPSLIsPbPLnQgZAL#facrc=_&imgdii=_&imgrc=CRXY2-jBnqqmpM%253A%3B4qmaZYZhjBVzuM%3Bhttp%253A%252F%252Fobrazki.elektroda.pl%252F6555953900_1379335172.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.elektroda.pl%252Frtvforum%252Ftopic2650250.html%3B3264%3B2448
albo do zamocowania osi wałka przy studni.
http://www.zadania.info/d680/9398708
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
sp3nyu
17.11.2014 14:22:32
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Iłowa JO71OL

Posty: 2536 #1985469
Od: 2011-2-8
Panowie, obciążenia wzdłużne przenosi sam rotor. Np: RAK da radę 200 kg. Piszcie dalej....
_________________
vy 73! Janek SP3NYU
------------------------------------------------------
Obrazek Warto przeczytać...
  
SP2LIG
17.11.2014 14:27:40
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13101 #1985472
Od: 2009-3-16

SP8LKB.

Andrzej, najbardziej zatrważające jest to że oni wierzą w to co robią i nie dadzą przekonać się że nie tędy droga. Na pohybel ich konstrukcje a nie moje czy Twoje.
___________
Greg SP2LIG
  
sq8luu
17.11.2014 15:09:11
poziom 3

Grupa: Użytkownik

QTH: BIAŁA PODLASKA

Posty: 118 #1985491
Od: 2011-7-3
...nic nie na pohybel.
Łożyska kulkowe zwykłe posiadają głębokie, ciągłe rowki w bieżni. Te rowki w bieżni są ściśle styczne z kulkami, co umożliwia łożyskom przenoszenie obciążeń promieniowych i osiowych w obu kierunkach. Łożyska tego typu są szczególnie uniwersalne oraz:
posiadają prostą konstrukcję
są nierozłączne
są odpowiednie dla dużych, a nawet bardzo dużych prędkości
są wytrzymałe i wymagają niewielkiej obsługi.

Więc nie piszcie durnot że nie nadają się , bo gdyby tak było to we wszystkich samochodach odpadałyby koła.

źródło - producent łożysk :
http://www.skf.com/pl/products/bearings-units-housings/ball-bearings/deep-groove-ball-bearings/index.html
  
Electra25.11.2024 06:49:13
poziom 5

oczka
  
sq8luu
17.11.2014 15:41:01
poziom 3

Grupa: Użytkownik

QTH: BIAŁA PODLASKA

Posty: 118 #1985504
Od: 2011-7-3
Kulkowe...
  
SP9O
17.11.2014 16:02:20
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: `A-ów`

Posty: 3710 #1985527
Od: 2008-9-26
http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81o%C5%BCysko_(mechanika) oczko
_________________



  
sq8luu
17.11.2014 16:27:15
poziom 3

Grupa: Użytkownik

QTH: BIAŁA PODLASKA

Posty: 118 #1985539
Od: 2011-7-3
    SP5MAD pisze:

      sq8luu pisze:

      Kulkowe...



    Sam jesteś "kulkowy"

    Pa pa - "mechaniku" (kupa śmiechu)

    W kołach samochodowych stosuje się dwa łożyska stożkowe wałeczkowe.

    P.S. ... i taki właśnie zestaw, tylko dużo większe mam zastosowane w swojej rurze obrotowej w kratownicy(rura fi- 90mm).

    Włodek, SP5MAD.



SP5MAD jesteś niegrzeczny i tyle , Podaj adres to jutro wyślę Tobie uparciuchu kulkowe łożysko samochodowe wyjęte z przedniej piasty to zobaczysz sobie jakie tam sa stożkowe wałeczki.
Nie masz pojęcia jakie typy łożysk są stosowane w samochodach!...epoka Fiata 125p już dawno minęła. Nie masz pojęcia o łożyskach żadnego. Gdzieś coś przeczytałeś i teoretyzujesz.
To po pierwsze.
Po drugie zrobiłem do swojego wcześniejszego postu kopię opisu łożysk kulkowych zamieszczoną przez renomowanego producenta łożysk
Jeśli się z tym nie zgadzasz, to napisz do biura konstrukcyjnego SKF do ich inżynierów , że wiesz lepiej , a oni w ogóle nie znają się na łozyskach.

Faktycznie - śmiechu kupa , bo kompromitujesz się ...

  
SP9O
17.11.2014 16:42:31
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: `A-ów`

Posty: 3710 #1985547
Od: 2008-9-26

Po pierwsze z kąd wiesz że to do ciebie napisałem,był tam gdzieś twój nik ?
Przez ostatnie lata mi nie podpadłeś,ale zawsze ten pierwszy raz musi być oczko
_________________



  
usuniety8_02_2021
17.11.2014 17:02:00
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Suszec JO90JB

Posty: 9221 #1985555
Od: 2008-10-24
Ciekawe ilu tu jest mechaników samochodowych?

A temat już się zakończył.
  
SP2LIG
17.11.2014 17:08:52
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13101 #1985556
Od: 2009-3-16

    SQ9JXB pisze:



    A temat już się zakończył.



SQ9JXB.

Janek, co Ty wróżką jesteś ? Temat dopiero rozwija się.
___________
Greg SP2LIG
  
SP8LBK
17.11.2014 18:10:31
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 5366 #1985578
Od: 2010-8-3
    sq8luu pisze:

    ...nic nie na pohybel.
    Łożyska kulkowe zwykłe posiadają głębokie, ciągłe rowki w bieżni. Te rowki w bieżni są ściśle styczne z kulkami, co umożliwia łożyskom przenoszenie obciążeń promieniowych i osiowych w obu kierunkach. Łożyska tego typu są szczególnie uniwersalne oraz:
    posiadają prostą konstrukcję
    są nierozłączne
    są odpowiednie dla dużych, a nawet bardzo dużych prędkości
    są wytrzymałe i wymagają niewielkiej obsługi.

    Więc nie piszcie durnot że nie nadają się , bo gdyby tak było to we wszystkich samochodach odpadałyby koła.

    źródło - producent łożysk :
    http://www.skf.com/pl/products/bearings-units-housings/ball-bearings/deep-groove-ball-bearings/index.html

Proszę Cie abyś nie zabierał więcej głosu w temacie łożysk, bo masz wiedzę zaczerpniętą z internetu a której nie rozumiesz. Ja w przeciwieństwie do Ciebie mam ją niemal namacalną, pracuję w fabryce łożysk w Kraśniku od ponad 35 lat.
Nie wykluczam, że znalazłeś łożysko kulkowe wsdłużne w piaście jakiegoś samochodu ale idę o duży zakład, że to łożysko współpracuje w zespole z jakimś innym. Podaj markę, model i rocznik samochodu a jutro dostaniesz szczegółowy opis co nam chcesz zaprezentować.

_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
SP8LBK
17.11.2014 18:24:08
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 5366 #1985590
Od: 2010-8-3
    SP5MAD pisze:

      sp3nyu pisze:

      Panowie, obciążenia wzdłużne przenosi sam rotor. Np: RAK da radę 200 kg. Piszcie dalej....


    Można zrobić to i tak jak piszesz, ale jest problem gdy na przykład rotor trzeba wymontować do naprawy.
    Ponadto dla oszczędzania rotora, poprawnie jest zamontować między rotorem a obracaną rurą element elastyczny tłumiący.

    Prawie cały czas, antena pod wpływem nawet mikro-podmuchów wiatru jest poruszana w lewo i prawo tysiące razy dziennie, nawet gdy jej nie używasz. Przy zamocowaniu na sztywno, ruchy te skupiają się na połączeniu ślimaka i ślimacznicy rotora (w granicy luzu), powodując wytarcia. (kropla drąży skałę).

    Niech każdy robi jak uważa.

    Ponieważ u mnie, każda robota przy kratownicy i rotorze wymaga użycia podnośnika, a do tego chcąc mieć konstrukcję poprawną mechanicznie - rura obrotowa jest na łożyskach stożkowych, a między rotorem i rurą obracaną jest zamontowany element tłumiący metalowo gumowy od wału napędowego samochodu (tylnonapędowego)

    Już tak dla kompletu, od strony elektrycznej - każdy z czterech przewodów rotora (żyrardowski) jest zabezpieczony (na górze w specjalnej puszce) w tłumik typu Pi (C-L-C) oraz kapsułkę gazową - przepięciową.

    Tłumik jest po to, żebym nie słyszał silnika szczotkowego w odbiorniku.

    Jak na razie - kilkanaście lat i wszystko OK.

    Włodek, SP5MAD

Aż chce się powiedzieć AMEN.

_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
SP9O
17.11.2014 18:35:37
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: `A-ów`

Posty: 3710 #1985596
Od: 2008-9-26
    SP5MAD pisze:


    Po drugie, jesteś "miszczem" tego typu postów jaki Ci wytknąłem, a już mistrzostwo świata to ten twój rysunek witających się rączek ( bez słów ) - boskie !
    (58 postów)Włodek, SP5MAD.

od moich rączek się od.....
zobacz się w lustrze
Szach Mad

_________________



  
Electra25.11.2024 06:49:13
poziom 5

oczka

Przejdz do góry strony<<<Strona: 2 / 7>>>    strony: 1[2]34567

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » ANTENY » ŁOŻYSKO OPOROWE Z OBUDOWĄ - SKĄD WZIĄĆ GOTOWCA?

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny