| |
SP2LIG | 15.03.2014 19:34:20 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13105 #1779363 Od: 2009-3-16
| sp9coo pisze:
Miałem takie rozwiązanie które było dobre do mrozów i mimo że stosowałem smar nie zamarzający nic nie pomogło.
Przekładnia ślimakowa zastosowana do naszych celów(bardzo wolne obroty, któtkie okresy pracy)) nie musi być smarowana olejem, wystarczy cienka warstwa smaru stałego. Mrozy nie będą wtedy przeszkodą. ____________ Greg SP2LIG |
| |
Electra | 13.12.2024 06:06:30 |
|
|
| |
sp3sul | 15.03.2014 20:11:25 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Strzelce Kraj. JO72SV
Posty: 507 #1779391 Od: 2009-4-1
| Dziękuję Wam za dobre podpowiedzi. Nie wiem tylko,czy zastosować to sprzęgło. Możecie coś doradzić,jestem otwarty na wszelkie rady. To wygląda tylko,że jest może zbyt mocno eksploatowane. Było używane z pewnością i to w 100 %. Ale zużyć na zębach nie widać. Świecą się jak pieska nos,ale to może być powodem - jak Grzegorz pisze - że "siedzi" cała przekładnia w oleju. Oczywiście wyleję ten olej. Tak wyglądała,jak ja odkręciłem od jakiegoś urządzenia i w takim stanie ją dowiozłem do domu. Aha ! Na ślimaku było małe kolo zębate,ale usunąłem je ściągaczem. A te koło,które leży obok,jest też z tego złomowiska. Wziąłem je,ponieważ zęby są takie same ale troszkę ma mniejszą średnicę od koła zębatego na wyjściu ślimacznicy. Te jest jakoś niefachowo przyspawane do wałka ślimacznicy. Jest jeszcze jedno kółko zębate z odcinkiem łańcucha. Był to napinacz łańcucha tej przekładni. Przełożenie przekładni jest 1:50 - dokładnie 1:51. |
| |
SP6IX | 15.03.2014 20:23:53 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 8221 #1779407 Od: 2008-3-18
| Nie pisałem o przekładni ślimakowej tylko o łańcuchu bo tu występował problem .Przekładnia łańcuchowa też była zabudowana w blaszaną obudowę i to nie pomogło .Pisałem o miękkim sprzęgle bo to było najlepsze i się sprawdziło. _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. |
| |
sp3sul | 15.03.2014 20:29:53 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Strzelce Kraj. JO72SV
Posty: 507 #1779412 Od: 2009-4-1
| Jakie to sprzęgło Grzegorz proponujesz mi do zastosowania w tym przypadku? Masz jakieś rozwiązanie tego sprzęgła? |
| |
SP8LBK | 15.03.2014 20:37:24 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Kraśnik KO10CX
Posty: 5366 #1779417 Od: 2010-8-3
| Ja zrobiłem podobne jak to http://www.moj.com.pl/pl/katalog/elastyczne-oraz-elastyczne-rozbieralne/sprzeglo-elastyczne-rozbieralne-gigant.html Zastosowałem kupione na złomowisku kołnierze jakie stosują hydraulicy http://www.tawol.com.pl/images/stories/kolnierze/kolnierz-rys11.png Pomiędzy kołnierze włożyłem gumę o grubości ok 8mm. _________________ Vy 73 Andrzej SP8LBK |
| |
SP6IX | 15.03.2014 20:39:55 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 8221 #1779420 Od: 2008-3-18
| Są to dwie tarcze metalowe a między nimi twarda guma ,w tarczach są kołki na przemian by była możliwość samo regulacji w osi.To typowe rozwiązanie sprzęgła gumowo metalowego ,kolega zastosował do tego przegub od malucha (przegub gumowo metalowy z tylnej półosi). Każde rozwiązanie jest do przyjęcia gdy spełnia tylko zadanie przeniesienia napędu. _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. |
| |
sq9mda | 15.03.2014 20:46:40 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 1551 #1779423 Od: 2008-12-1
| Włodek SP5MAD zastosował coś takiego, tanie i bardzo wytrzymałe http://www.wszystko.pl/produkty/przegub-elastyczny-walu-napedowego-fso-polonez-o,1647,73891 _________________ Pozdrawiam Sq9mda Robert
|
| |
sp3sul | 15.03.2014 20:47:49 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Strzelce Kraj. JO72SV
Posty: 507 #1779424 Od: 2009-4-1
| Dziękuję Wam bardzo. Coś takiego jak opisane sprzęgło,jest u mnie. Tylko nie pamiętam już w jakim jest stanie. Ale coś z tego na pewno da radę zrobić. Dzięki. |
| |
kl | 15.03.2014 21:04:02 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 264 #1779442 Od: 2009-8-2
| Szukaj pod nazwą sprzęgło kłowe. Najlepiej aby zamiast gumy był poliuretan co zapewni dłuższą żywotność niż guma. Będzie pewnie trochę droższe. http://www.motor-went.pl/sprzegla-klowe-hkk.html http://www.technical.pl/oferta/sprzegla-maszynowe/sprzegla-elastyczne-sprzegla-klowe-trasco/sprzeglo-elastyczne-klowe-trasco.html https://www.google.pl/search?q=sprz%C4%99g%C5%82o+silnika+metalowo+gumowe&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=0q4kU_OzAoqrhQel2YCQBQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=618#q=sprz%C4%99g%C5%82o+k%C5%82owe&tbm=isch _________________ Krzysztof
|
| |
SP2LIG | 15.03.2014 21:18:18 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13105 #1779449 Od: 2009-3-16
| Przykłady sprzęgieł są właściwe ale biją w koszty i w wagę. Osobiście wybrałbym najmniejsze czyli przegub elastyczny od PF126.Gwarantuje bezproblemowe przeniesienie momentu obrotowego, małe gabaryty i jest tani. ___________ Greg SP2LIG |
| |
sp3sul | 15.03.2014 21:52:50 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Strzelce Kraj. JO72SV
Posty: 507 #1779479 Od: 2009-4-1
| Dziękuję. Powiem szczerze,ze chciałem ten mechanizm napędzać drugim,podobnym mechanizmem. Tzn. zastosować przekładnię ślimakową,ale o mniejszych wymiarach z pominięciem sprzęgła. Ale nic mi nie stoi na przeszkodzie,aby zastosować się do Waszych podpowiedzi. Są jak najbardziej poprawne i co najważniejsze - były już używane w "praniu". HI! Czyli wiecie już,od czego muchy zdychają. Dziękuję jeszcze raz - pozdrawiam Mirek. |
| |
Electra | 13.12.2024 06:06:30 |
|
|
| |
sq9mda | 15.03.2014 22:02:31 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 1551 #1779491 Od: 2008-12-1
| sp3sul pisze:
Dziękuję. Powiem szczerze,ze chciałem ten mechanizm napędzać drugim,podobnym mechanizmem. Tzn. zastosować przekładnię ślimakową,ale o mniejszych wymiarach z pominięciem sprzęgła. Ale nic mi nie stoi na przeszkodzie,aby zastosować się do Waszych podpowiedzi. Są jak najbardziej poprawne i co najważniejsze - były już używane w "praniu". HI! Czyli wiecie już,od czego muchy zdychają. Dziękuję jeszcze raz - pozdrawiam Mirek.
Mirek, sprzęgło dajesz na rurę masztu. Robert _________________ Pozdrawiam Sq9mda Robert
|
| |
sp3sul | 16.03.2014 00:02:41 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Strzelce Kraj. JO72SV
Posty: 507 #1779584 Od: 2009-4-1
| Tak Robert - zgadza się. Tylko,że w mojej pierwszej wersji był projekt z pominięciem sprzęgła w ogóle. Chciałem zastosować napęd z tej przekładni,wykorzystując łańcuch i koła zębate. Z tym,że napęd z silnika miał iść bezpośrednio na oś pierwszej (mniejszej) przekładni ślimakowej,a z niej dopiero przeniesiony na tą ze zdjęć. Dalej to już te koła zębate i łańcuch. Zastosuję się do Waszej rady - jest sprawdzona i warta powielaniu - czyli zastosuję sprzęgło. W końcu ma co obracać i ten moment obrotowy,będzie na pewno duży. W sumie maszt składać się będzie z 1 odcinka 3 m. rury fi 70 i 6 m. rury fi 50. Bardzo dobrze pasuje mniejsza średnica - tu: fi 50 mm - do średnicy wewnętrznej rury fi 70. Waga jest dość duża całości masztu, a to jeszcze ma u góry krzyżak anteny 5 pasm CQ. Z tym,że ten pierwszy człon masztu (rura fi 70 mm),znajdować się będzie pod dachem razem z mechanizmem obrotowym. Nad dach wystawać będzie te 6 metrów rury fi 50 wraz z anteną i dwa poziomy odciągów. Jak by jednak nie patrzeć,to ta antena,stanowi zbyt podatny żagiel na wiatr. Chciałem pominąć sprzęgło odbierające te uderzenia obrotowe masztu,ale to Wasze rady są jednak nie do podważenia i całkowicie się z nimi zgadzam. Będzie tak jak mi radzicie i myślę,że innego wyjścia nie ma. Bardzo dziękuję - Mirek. |
| |
sq9mda | 16.03.2014 00:33:10 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 1551 #1779604 Od: 2008-12-1
| sp3sul pisze:
Tak Robert - zgadza się. Tylko,że w mojej pierwszej wersji był projekt z pominięciem sprzęgła w ogóle. Chciałem zastosować napęd z tej przekładni,wykorzystując łańcuch i koła zębate. Z tym,że napęd z silnika miał iść bezpośrednio na oś pierwszej (mniejszej) przekładni ślimakowej,a z niej dopiero przeniesiony na tą ze zdjęć. Dalej to już te koła zębate i łańcuch. Zastosuję się do Waszej rady - jest sprawdzona i warta powielaniu - czyli zastosuję sprzęgło. W końcu ma co obracać i ten moment obrotowy,będzie na pewno duży. W sumie maszt składać się będzie z 1 odcinka 3 m. rury fi 70 i 6 m. rury fi 50. Bardzo dobrze pasuje mniejsza średnica - tu: fi 50 mm - do średnicy wewnętrznej rury fi 70. Waga jest dość duża całości masztu, a to jeszcze ma u góry krzyżak anteny 5 pasm CQ. Z tym,że ten pierwszy człon masztu (rura fi 70 mm),znajdować się będzie pod dachem razem z mechanizmem obrotowym. Nad dach wystawać będzie te 6 metrów rury fi 50 wraz z anteną i dwa poziomy odciągów. Jak by jednak nie patrzeć,to ta antena,stanowi zbyt podatny żagiel na wiatr. Chciałem pominąć sprzęgło odbierające te uderzenia obrotowe masztu,ale to Wasze rady są jednak nie do podważenia i całkowicie się z nimi zgadzam. Będzie tak jak mi radzicie i myślę,że innego wyjścia nie ma. Bardzo dziękuję - Mirek.
Jako ciekawostkę napiszę ci Mirek że kiedyś z zabezpieczeniem przekładni przed wiatrem posunąłem się do granic absurdu. Na rurze nośnej (między łożyskami) przyspawałem pierścień z otworami po obwodzie. Potem wystarczył prosty mechanizm działający na zasadzie rygla (zrobiony był ze stali nierdzewnej na panewkach z brązu) z siłownikiem elektrycznym. Działało to w ten sposób że jak miało wiać, wstrzeliwałem rygiel, mały obrót anteną i rygiel wpadał w otwór na pierścieniu. Wadą tego rozwiązania był za słaby siłownik (ale innego wtedy nie miałem) i dopóki wiatr wiał nie mogłem odblokować rygla. Ale wtedy człowiek był młody i miał różne dziwne pomysły. Robert _________________ Pozdrawiam Sq9mda Robert
|
| |
sp3sul | 16.03.2014 09:21:56 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Strzelce Kraj. JO72SV
Posty: 507 #1779769 Od: 2009-4-1
| Ha,ha! Miałem podobny zamiar to zrobić,przy maszcie z Deltą wg. M0PLK. Ale wykorzystałem w końcu obrót podobny do tych AR300 i to działało naprawdę dobrze. Z jedną może rzeczą nie do przeskoczenia w moich warunkach. Delta była umieszczona na maszcie pneumatycznym 7 m.. Jak wiesz,maszt ten obraca się sam pod wpływem naporu wiatru,jeżeli nie posiada dobrze naciągniętych odciągów. I tak było i u mnie. Aby więc to się nie powtarzało - a zwłaszcza w nocy,gdy nie obserwuje się warunków pogodowych - zamierzałem zainstalować taki właśnie rygiel. Dostałem taki siłownik na 24V z możliwością wysuwu rygla,około 12 cm.. Nie doszło jednak do tych prób z tym wynalazkiem,bo zmuszony byłem, do zmiany miejsca zainstalowania masztu wraz a anteną. Teraz będzie już całkowicie inaczej i jakby docelowo. Ale pomysł z tym ryglem,nie jest pomysłem poronionym i warto może kiedyś to wypróbować. A zwłaszcza przy lekkich antenach na 2 m.. Mirek. |
| |
sp6cyn | 19.03.2014 20:55:28 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Bielawa
Posty: 80 #1784504 Od: 2013-2-19
Ilość edycji wpisu: 6 |
projekt ku końcowi wiecej fotek jak skończe |
| |
sp3sul | 20.03.2014 07:31:39 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Strzelce Kraj. JO72SV
Posty: 507 #1784864 Od: 2009-4-1
| Bardzo ładna przekładnia. Czy można wiedzieć,do jakich anten Kolega zamierza ten mechanizm wykorzystać ? Widać kawałek rurki osadzonej w łożyskach. Nie jest to jakaś gruba rura,więc domyślam się,że ma to być celowo przeznaczone do anten na 2 m. Tak ? A jaka jest średnica wałka ślimacznicy? Na tych zdjęciach,wydaje się dość odpowiedni - około 30/35 mm. To już jest super. Nawet anteny KF można tym śmiało obracać. |
| |
SQ9SXT | 20.03.2014 12:18:07 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KN09BV
Posty: 194 #1785176 Od: 2012-9-27
| Sławku - bardzo mi się podoba Twoje rozwiązanie. A jak rozwiązałeś/rozwiążesz odczyt pozycji? Potencjometr wieloobrotowy czy jakiś enkoder? _________________ Pozdrawiam Krzysiek SQ9SXT |
| |
SP2LIG | 20.03.2014 12:41:32 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13105 #1785204 Od: 2009-3-16
| SP6CYN.
Ja również mam pytanie: od jakiego urządzenia zastosowałeś widoczny silnik i jak rozwiązałeś problem kuplungu silnik/przekładnia. ___________ Greg SP2LIG |
| |
usuniety8_02_2021 | 20.03.2014 13:20:11 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Suszec JO90JB
Posty: 9221 #1785238 Od: 2008-10-24
| Greg - zlituj się i nazywaj rzeczy po imieniu. Bo zaraz inny będą wstawiać podobne synonimy do "kuplunga"
|
| |
Electra | 13.12.2024 06:06:30 |
|
|