NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » PASMO KF » JAK ZBUDOWAĆ ROTOR

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 7 / 22>>>    strony: 123456[7]891011121314151617181920

Jak zbudować rotor

  
SP2LIG
15.03.2014 19:34:20
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13105 #1779363
Od: 2009-3-16
    sp9coo pisze:

    Miałem takie rozwiązanie które było dobre do mrozów i mimo że stosowałem smar nie zamarzający nic nie pomogło.


Przekładnia ślimakowa zastosowana do naszych celów(bardzo wolne obroty, któtkie okresy pracy)) nie musi być smarowana olejem, wystarczy cienka warstwa smaru stałego. Mrozy nie będą wtedy przeszkodą.
____________
Greg SP2LIG
  
Electra13.12.2024 06:06:30
poziom 5

oczka
  
sp3sul
15.03.2014 20:11:25
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Strzelce Kraj. JO72SV

Posty: 507 #1779391
Od: 2009-4-1
Dziękuję Wam za dobre podpowiedzi. Nie wiem tylko,czy zastosować to sprzęgło. Możecie coś doradzić,jestem otwarty na wszelkie rady. To wygląda tylko,że jest może zbyt mocno eksploatowane. Było używane z pewnością i to w 100 %. Ale zużyć na zębach nie widać. Świecą się jak pieska nos,ale to może być powodem - jak Grzegorz pisze - że "siedzi" cała przekładnia w oleju. Oczywiście wyleję ten olej. Tak wyglądała,jak ja odkręciłem od jakiegoś urządzenia i w takim stanie ją dowiozłem do domu. Aha ! Na ślimaku było małe kolo zębate,ale usunąłem je ściągaczem. A te koło,które leży obok,jest też z tego złomowiska. Wziąłem je,ponieważ zęby są takie same ale troszkę ma mniejszą średnicę od koła zębatego na wyjściu ślimacznicy. Te jest jakoś niefachowo przyspawane do wałka ślimacznicy. Jest jeszcze jedno kółko zębate z odcinkiem łańcucha. Był to napinacz łańcucha tej przekładni. Przełożenie przekładni jest 1:50 - dokładnie 1:51.
  
SP6IX
15.03.2014 20:23:53
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8221 #1779407
Od: 2008-3-18
Nie pisałem o przekładni ślimakowej tylko o łańcuchu bo tu występował problem .Przekładnia łańcuchowa też była zabudowana w blaszaną obudowę i to nie pomogło .Pisałem o miękkim sprzęgle bo to było najlepsze i się sprawdziło.
_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
sp3sul
15.03.2014 20:29:53
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Strzelce Kraj. JO72SV

Posty: 507 #1779412
Od: 2009-4-1
Jakie to sprzęgło Grzegorz proponujesz mi do zastosowania w tym przypadku? Masz jakieś rozwiązanie tego sprzęgła?
  
SP8LBK
15.03.2014 20:37:24
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 5366 #1779417
Od: 2010-8-3
Ja zrobiłem podobne jak to http://www.moj.com.pl/pl/katalog/elastyczne-oraz-elastyczne-rozbieralne/sprzeglo-elastyczne-rozbieralne-gigant.html
Zastosowałem kupione na złomowisku kołnierze jakie stosują hydraulicy http://www.tawol.com.pl/images/stories/kolnierze/kolnierz-rys11.png
Pomiędzy kołnierze włożyłem gumę o grubości ok 8mm.
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
SP6IX
15.03.2014 20:39:55
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8221 #1779420
Od: 2008-3-18
Są to dwie tarcze metalowe a między nimi twarda guma ,w tarczach są kołki na przemian by była możliwość samo regulacji w osi.To typowe rozwiązanie sprzęgła gumowo metalowego ,kolega zastosował do tego przegub od malucha (przegub gumowo metalowy z tylnej półosi). Każde rozwiązanie jest do przyjęcia gdy spełnia tylko zadanie przeniesienia napędu.
_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
sq9mda
15.03.2014 20:46:40
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Posty: 1551 #1779423
Od: 2008-12-1
Włodek SP5MAD zastosował coś takiego, tanie i bardzo wytrzymałe http://www.wszystko.pl/produkty/przegub-elastyczny-walu-napedowego-fso-polonez-o,1647,73891
_________________
Pozdrawiam
Sq9mda Robert
  
sp3sul
15.03.2014 20:47:49
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Strzelce Kraj. JO72SV

Posty: 507 #1779424
Od: 2009-4-1
Dziękuję Wam bardzo. Coś takiego jak opisane sprzęgło,jest u mnie. Tylko nie pamiętam już w jakim jest stanie. Ale coś z tego na pewno da radę zrobić. Dzięki.
  
kl
15.03.2014 21:04:02
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 264 #1779442
Od: 2009-8-2
Szukaj pod nazwą sprzęgło kłowe. Najlepiej aby zamiast gumy był poliuretan co zapewni dłuższą żywotność niż guma. Będzie pewnie trochę droższe.
http://www.motor-went.pl/sprzegla-klowe-hkk.html
http://www.technical.pl/oferta/sprzegla-maszynowe/sprzegla-elastyczne-sprzegla-klowe-trasco/sprzeglo-elastyczne-klowe-trasco.html
https://www.google.pl/search?q=sprz%C4%99g%C5%82o+silnika+metalowo+gumowe&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=0q4kU_OzAoqrhQel2YCQBQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=618#q=sprz%C4%99g%C5%82o+k%C5%82owe&tbm=isch
_________________
Krzysztof
  
SP2LIG
15.03.2014 21:18:18
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13105 #1779449
Od: 2009-3-16
Przykłady sprzęgieł są właściwe ale biją w koszty i w wagę. Osobiście wybrałbym najmniejsze czyli przegub elastyczny od PF126.Gwarantuje bezproblemowe przeniesienie momentu obrotowego, małe gabaryty i jest tani.
___________
Greg SP2LIG
  
sp3sul
15.03.2014 21:52:50
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Strzelce Kraj. JO72SV

Posty: 507 #1779479
Od: 2009-4-1
Dziękuję. Powiem szczerze,ze chciałem ten mechanizm napędzać drugim,podobnym mechanizmem. Tzn. zastosować przekładnię ślimakową,ale o mniejszych wymiarach z pominięciem sprzęgła. Ale nic mi nie stoi na przeszkodzie,aby zastosować się do Waszych podpowiedzi. Są jak najbardziej poprawne i co najważniejsze - były już używane w "praniu". HI! Czyli wiecie już,od czego muchy zdychają. Dziękuję jeszcze raz - pozdrawiam Mirek.
  
Electra13.12.2024 06:06:30
poziom 5

oczka
  
sq9mda
15.03.2014 22:02:31
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Posty: 1551 #1779491
Od: 2008-12-1
    sp3sul pisze:

    Dziękuję. Powiem szczerze,ze chciałem ten mechanizm napędzać drugim,podobnym mechanizmem. Tzn. zastosować przekładnię ślimakową,ale o mniejszych wymiarach z pominięciem sprzęgła. Ale nic mi nie stoi na przeszkodzie,aby zastosować się do Waszych podpowiedzi. Są jak najbardziej poprawne i co najważniejsze - były już używane w "praniu". HI! Czyli wiecie już,od czego muchy zdychają. Dziękuję jeszcze raz - pozdrawiam Mirek.


Mirek, sprzęgło dajesz na rurę masztu.
Robert
_________________
Pozdrawiam
Sq9mda Robert
  
sp3sul
16.03.2014 00:02:41
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Strzelce Kraj. JO72SV

Posty: 507 #1779584
Od: 2009-4-1
Tak Robert - zgadza się. Tylko,że w mojej pierwszej wersji był projekt z pominięciem sprzęgła w ogóle. Chciałem zastosować napęd z tej przekładni,wykorzystując łańcuch i koła zębate. Z tym,że napęd z silnika miał iść bezpośrednio na oś pierwszej (mniejszej) przekładni ślimakowej,a z niej dopiero przeniesiony na tą ze zdjęć. Dalej to już te koła zębate i łańcuch. Zastosuję się do Waszej rady - jest sprawdzona i warta powielaniu - czyli zastosuję sprzęgło. W końcu ma co obracać i ten moment obrotowy,będzie na pewno duży. W sumie maszt składać się będzie z 1 odcinka 3 m. rury fi 70 i 6 m. rury fi 50. Bardzo dobrze pasuje mniejsza średnica - tu: fi 50 mm - do średnicy wewnętrznej rury fi 70. Waga jest dość duża całości masztu, a to jeszcze ma u góry krzyżak anteny 5 pasm CQ. Z tym,że ten pierwszy człon masztu (rura fi 70 mm),znajdować się będzie pod dachem razem z mechanizmem obrotowym. Nad dach wystawać będzie te 6 metrów rury fi 50 wraz z anteną i dwa poziomy odciągów. Jak by jednak nie patrzeć,to ta antena,stanowi zbyt podatny żagiel na wiatr. Chciałem pominąć sprzęgło odbierające te uderzenia obrotowe masztu,ale to Wasze rady są jednak nie do podważenia i całkowicie się z nimi zgadzam. Będzie tak jak mi radzicie i myślę,że innego wyjścia nie ma. Bardzo dziękuję - Mirek.
  
sq9mda
16.03.2014 00:33:10
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Posty: 1551 #1779604
Od: 2008-12-1
    sp3sul pisze:

    Tak Robert - zgadza się. Tylko,że w mojej pierwszej wersji był projekt z pominięciem sprzęgła w ogóle. Chciałem zastosować napęd z tej przekładni,wykorzystując łańcuch i koła zębate. Z tym,że napęd z silnika miał iść bezpośrednio na oś pierwszej (mniejszej) przekładni ślimakowej,a z niej dopiero przeniesiony na tą ze zdjęć. Dalej to już te koła zębate i łańcuch. Zastosuję się do Waszej rady - jest sprawdzona i warta powielaniu - czyli zastosuję sprzęgło. W końcu ma co obracać i ten moment obrotowy,będzie na pewno duży. W sumie maszt składać się będzie z 1 odcinka 3 m. rury fi 70 i 6 m. rury fi 50. Bardzo dobrze pasuje mniejsza średnica - tu: fi 50 mm - do średnicy wewnętrznej rury fi 70. Waga jest dość duża całości masztu, a to jeszcze ma u góry krzyżak anteny 5 pasm CQ. Z tym,że ten pierwszy człon masztu (rura fi 70 mm),znajdować się będzie pod dachem razem z mechanizmem obrotowym. Nad dach wystawać będzie te 6 metrów rury fi 50 wraz z anteną i dwa poziomy odciągów. Jak by jednak nie patrzeć,to ta antena,stanowi zbyt podatny żagiel na wiatr. Chciałem pominąć sprzęgło odbierające te uderzenia obrotowe masztu,ale to Wasze rady są jednak nie do podważenia i całkowicie się z nimi zgadzam. Będzie tak jak mi radzicie i myślę,że innego wyjścia nie ma. Bardzo dziękuję - Mirek.


Jako ciekawostkę napiszę ci Mirek że kiedyś z zabezpieczeniem przekładni przed wiatrem posunąłem się do granic absurdu. Na rurze nośnej (między łożyskami) przyspawałem pierścień z otworami po obwodzie. Potem wystarczył prosty mechanizm działający na zasadzie rygla (zrobiony był ze stali nierdzewnej na panewkach z brązu) z siłownikiem elektrycznym. Działało to w ten sposób że jak miało wiać, wstrzeliwałem rygiel, mały obrót anteną i rygiel wpadał w otwór na pierścieniu. Wadą tego rozwiązania był za słaby siłownik (ale innego wtedy nie miałem) i dopóki wiatr wiał nie mogłem odblokować rygla. Ale wtedy człowiek był młody i miał różne dziwne pomysły.
Robert
_________________
Pozdrawiam
Sq9mda Robert
  
sp3sul
16.03.2014 09:21:56
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Strzelce Kraj. JO72SV

Posty: 507 #1779769
Od: 2009-4-1
Ha,ha! Miałem podobny zamiar to zrobić,przy maszcie z Deltą wg. M0PLK. Ale wykorzystałem w końcu obrót podobny do tych AR300 i to działało naprawdę dobrze. Z jedną może rzeczą nie do przeskoczenia w moich warunkach. Delta była umieszczona na maszcie pneumatycznym 7 m.. Jak wiesz,maszt ten obraca się sam pod wpływem naporu wiatru,jeżeli nie posiada dobrze naciągniętych odciągów. I tak było i u mnie. Aby więc to się nie powtarzało - a zwłaszcza w nocy,gdy nie obserwuje się warunków pogodowych - zamierzałem zainstalować taki właśnie rygiel. Dostałem taki siłownik na 24V z możliwością wysuwu rygla,około 12 cm.. Nie doszło jednak do tych prób z tym wynalazkiem,bo zmuszony byłem, do zmiany miejsca zainstalowania masztu wraz a anteną. Teraz będzie już całkowicie inaczej i jakby docelowo. Ale pomysł z tym ryglem,nie jest pomysłem poronionym i warto może kiedyś to wypróbować. A zwłaszcza przy lekkich antenach na 2 m.. Mirek.
  
sp6cyn
19.03.2014 20:55:28
poziom 2

Grupa: Użytkownik

QTH: Bielawa

Posty: 80 #1784504
Od: 2013-2-19


Ilość edycji wpisu: 6
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

projekt ku końcowi wiecej fotek jak skończe
  
sp3sul
20.03.2014 07:31:39
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Strzelce Kraj. JO72SV

Posty: 507 #1784864
Od: 2009-4-1
Bardzo ładna przekładnia. Czy można wiedzieć,do jakich anten Kolega zamierza ten mechanizm wykorzystać ?
Widać kawałek rurki osadzonej w łożyskach. Nie jest to jakaś gruba rura,więc domyślam się,że ma to być celowo przeznaczone do anten na 2 m. Tak ? A jaka jest średnica wałka ślimacznicy? Na tych zdjęciach,wydaje się dość odpowiedni - około 30/35 mm. To już jest super. Nawet anteny KF można tym śmiało obracać.
  
SQ9SXT
20.03.2014 12:18:07
poziom 3



Grupa: Użytkownik

QTH: KN09BV

Posty: 194 #1785176
Od: 2012-9-27
Sławku - bardzo mi się podoba Twoje rozwiązanie.
A jak rozwiązałeś/rozwiążesz odczyt pozycji? Potencjometr wieloobrotowy czy jakiś enkoder?
_________________
Pozdrawiam
Krzysiek SQ9SXT
  
SP2LIG
20.03.2014 12:41:32
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13105 #1785204
Od: 2009-3-16
SP6CYN.

Ja również mam pytanie: od jakiego urządzenia zastosowałeś widoczny silnik i jak rozwiązałeś problem kuplungu silnik/przekładnia.
___________
Greg SP2LIG
  
usuniety8_02_2021
20.03.2014 13:20:11
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Suszec JO90JB

Posty: 9221 #1785238
Od: 2008-10-24
Greg - zlituj się i nazywaj rzeczy po imieniu.
Bo zaraz inny będą wstawiać podobne synonimy do "kuplunga"

  
Electra13.12.2024 06:06:30
poziom 5

oczka

Przejdz do góry strony<<<Strona: 7 / 22>>>    strony: 123456[7]891011121314151617181920

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » PASMO KF » JAK ZBUDOWAĆ ROTOR

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny