NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » PASMO KF » JAK ZBUDOWAĆ ROTOR

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 9 / 21>>>    strony: 12345678[9]1011121314151617181920

Jak zbudować rotor

  
SP2LIG
22.03.2014 17:59:08
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 11722 #1787670
Od: 2009-3-16

To co widać na zdjęciach jest zrobione fachowo i pod względem mechanicznym nie można mieć zastrzeżeń. Zastosowałeś dwa łożyska kulkowe obustronnie zamknięte które już fabrycznie są nasmarowane, smarowniczki są zbędne(łożyska zamknięte nie podlegają dodatkowemu smarowaniu), natomiast nie są niczym chronione przed wilgocią. Czy któreś z tych dwóch łożysk ma robić za łożysko oporowe, jeżeli tak to które ?
____________
Greg SP2LIG
  
Electra25.06.2018 15:37:26
poziom 5

oczka
  
sp6cyn
22.03.2014 18:15:12
poziom 2

Grupa: Użytkownik

QTH: Bielawa

Posty: 72 #1787694
Od: 2013-2-19
    SP2LIG pisze:

    To co widać na zdjęciach jest zrobione fachowo i pod względem mechanicznym nie można mieć zastrzeżeń. Zastosowałeś dwa łożyska kulkowe obustronnie zamknięte które już fabrycznie są nasmarowane, smarowniczki są zbędne(łożyska zamknięte nie podlegają dodatkowemu smarowaniu), natomiast nie są niczym chronione przed wilgocią. Czy któreś z tych dwóch łożysk ma robić za łożysko oporowe, jeżeli tak to które ?
    ____________
    Greg SP2LIG


tak oby dwa i beda zabezpieczone specjalnym teflonem
  
sq9mda
22.03.2014 18:15:34
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: Naas IO63PF

Posty: 1298 #1787696
Od: 2008-12-1


Ilość edycji wpisu: 1
    sp6cyn pisze:

    witam następne fotki mojej konstrukcji już prawie skończona

    Obrazek


    obrót trwa 1 min 20 sekund bardzo szczęśliwy


Mała sugestia, stopka górnego łożyska powinna być na stałe przymocowana do wspornika. W tej konfiguracji wcześniej czy później się obluzuje.
Robert

Edit.
Ogólnie rzecz biorąc, płaskowniki (nawet grube) plus okrągła rura nie jest dobrym pomysłem (mała powierzchnia styku) lepiej było by przyspawać po jednym (góra i dół) a potem skręcić.
Robert
_________________
Pozdrawiam
Sq9mda (EI6KD) Robert
  
sp6cyn
22.03.2014 18:25:27
poziom 2

Grupa: Użytkownik

QTH: Bielawa

Posty: 72 #1787705
Od: 2013-2-19


Ilość edycji wpisu: 1
    sq9mda pisze:

      sp6cyn pisze:

      witam następne fotki mojej konstrukcji już prawie skończona

      Obrazek


      obrót trwa 1 min 20 sekund bardzo szczęśliwy


    Mała sugestia, stopka górnego łożyska powinna być na stałe przymocowana do wspornika. W tej konfiguracji wcześniej czy później się obluzuje.
    Robert


dobrze zdradzę ci ze będzie to pospawane do masztu bardzo szczęśliwy
  
sq9mda
22.03.2014 18:31:51
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: Naas IO63PF

Posty: 1298 #1787712
Od: 2008-12-1
    sp6cyn pisze:



    dobrze zdradzę cie ze będzie to pospawane do masztu bardzo szczęśliwy


I to ma sens.
Robert
_________________
Pozdrawiam
Sq9mda (EI6KD) Robert
  
sp3sul
23.03.2014 10:35:26
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Strzelce Kraj. JO72SV

Posty: 507 #1788211
Od: 2009-4-1
Witam Kolegów. Świetnie,naprawdę świetnie Kolego SP6CYN ! Szczerze gratuluję i życzę jak najbardziej zadowalających sukcesów i osiągnięć na antenach, zamontowanych na maszcie z tym mechanizmem. To jest prawda,że trzeba te prace dopieścić. Tu nie może być mowy o prowizorkach czy pośpiechu. Widać solidną pracę i włożony kunszt pomysłowego konstruktora. Przyjemnie jest przyglądać się precyzji i czystego wykonania. Jeszcze raz gratuluję !!!
  
sp6cyn
23.03.2014 10:51:57
poziom 2

Grupa: Użytkownik

QTH: Bielawa

Posty: 72 #1788226
Od: 2013-2-19


Ilość edycji wpisu: 2
Konstrukcja którą ja wykonałem jest dzięki Januszowi SP9IHO który naprowadził mnie na wykonanie tego typu rotora na umieszczonych foto dziękuje i pozdrawiambardzo szczęśliwy
  
SP2LIG
23.03.2014 11:08:01
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 11722 #1788242
Od: 2009-3-16

SP6CYN.

Podaj imię bo tak zwracać się per znak to tak nijak. Mam jeszcze jedno pytanie: czy maszt jest połączony z rotorem na sztywno czy wisi na łożyskach a na połączeniu z rotorem jest luz po osi ? Ze zdjęć wynika raczej że jest połączony na sztywno.
___________
Greg SP2LIG
  
sp6cyn
23.03.2014 11:19:18
poziom 2

Grupa: Użytkownik

QTH: Bielawa

Posty: 72 #1788245
Od: 2013-2-19
    SP2LIG pisze:

    SP6CYN.

    Podaj imię bo tak zwracać się per znak to tak nijak. Mam jeszcze jedno pytanie: czy maszt jest połączony z rotorem na sztywno czy wisi na łożyskach a na połączeniu z rotorem jest luz po osi ? Ze zdjęć wynika raczej że jest połączony na sztywno.
    ___________
    Greg SP2LIG


Wrzuć mój znak na QRZ.COM a dowiesz się wszystkiego
  
SP2LIG
23.03.2014 11:44:03
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 11722 #1788260
Od: 2009-3-16

    sp6cyn pisze:



    Wrzuć mój znak na QRZ.COM a dowiesz się wszystkiego


Wielkie dzięki za cenną uwagę, nigdy bym nie zaskoczył że tak można.
____________
Greg SP2LIG
  
SP5ULN
23.03.2014 18:23:31
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: Komorów KO02JD

Posty: 1263 #1788611
Od: 2013-1-10


Ilość edycji wpisu: 4
Uwagi do konstrukcji SP6CYN (tylko na podstawie zdjęć, czyli nie wszystko tam widać):

- zdecydowanie popieram SP2LIG w kwestii ochrony przed wodą. Jeśli nie dasz np. stożkowych daszków nad łożyskami i przekładnią ślimakową, to w zagłębieniach będzie tam stała woda, a woda jak wiadomo zawsze znajdzie drogę. Zimą dodatkowo będzie starała się rozsadzić uszczelnienia zmieniając się w lód.

- na zdjęciach nie widać czy między wyjściem z przekładni a obracaną częścią masztu jest sprzęgło. Jeśli nie ma, to konstrukcja jest przesztywniona. To by oznaczało że obciążona będzie obudowa przekładni (przykręcona do stałego masztu). Takie obudowy to zwykle aluminiowe odlewy. To oznacza że może pęknąć przy śrubach jeśli pojawią się nieosiowości. Ich zniwelowanie przez regulacje przy montażu jest możliwe tylko teoretycznie, w praktyce to się nigdy idealnie nie uda. Sprzęgło jest konieczne.
Wyjście awaryjne – jakieś porządne sprężyste podkładki (albo nawet bardzo krótkie sprężyny) między przekładnią a blachą do której jest przymocowana. To pozwoli na wykonywanie drobnych ruchów przy wystąpieniu nieosiowości i zmniejszy obciążenia obudowy przekładni.

- Co przenosi obciążenie grawitacyjne, czyli co niesie ciężar masztu obracanego i anten? Jeśli łożysko stożkowe (to blisko przy przekładni?) to trzeba zadbać aby to było na pewno ono. To oznacza:
Po pierwsze, bardzo solidne jego przymocowanie do masztu stałego.
Po drugie, wprowadzenie dla przekładni ślimakowej możliwości przemieszczania się góra-dół (np. fasolkowe otwory w blasze do której przykręcona jest przekładnia) lub zastosowanie sprzęgła (wspomnianego w punktach wcześniejszych) z pewnym zakresem ruchu wzdłuż łączonych osi (np. sprzęgła mieszkowe tak potrafią, ale trzeba sprawdzić jaka wyjdzie jego średnica aby przenosić momenty jakie planujesz).
Jeśli obciążenie grawitacyjne ma przenosić obudowa przekładni, to znów jest ona zagrożona przy śrubach.

- Co spowoduje że łożysko górne i dolne nie obrócą się względem siebie wokół masztu (tu będą spore momenty jak wiatr uderzy w anteny)? Trzeba zadbać aby to się nie stało (można np. związać je dwoma kątownikami, albo solidnie przyspawać ich mocowania do masztu. W każdym razie zaciskana śrubami obejma na okrągłym maszcie to zdecydowanie za mało). Jeśli do tego dojdzie, znów po głowie dostanie przekładnia. A jak będzie przykręcona na sztywno i bez sprzęgła to na 100% pęknie jej obudowa przy śrubach. To co widać na zdjęciach w tym zakresie nie uspokaja.

Ogólnie należy dążyć do tego aby przekładnia wraz z silnikiem była odseparowana od obracanego masztu, czyli mechanizm masztu obracanego powinien przenosić wszystkie siły i momenty, tylko z wyjątkiem momentu obracającego maszt z antenami – to zadanie jest dla przekładni.

To nie jest krytyka. Podziwiam Twoją pracę. To tylko porady do ew. wykorzystania.
_________________
73! Piotr SP5ULN
  
Electra25.06.2018 15:37:26
poziom 5

oczka
  
SP2LIG
23.03.2014 19:26:14
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 11722 #1788687
Od: 2009-3-16

Jeżeli cały ciężar przeniosą łożyska oporowe(osobiście nie widzę w tej roli łożysk kulkowych nośnych)to wystarczy na połączeniu masztu z przekładnią zastosować wielowpust/wielowypust i przekładnia będzie totalnie wolna od wszelkich obciążeń grawitacyjnych ale nie będzie wolna od szkodliwego momentu działającego po promieniu.
Przegub elastyczny jest konieczny, ten temat był już szeroko przerabiany. Skuteczna blokada na wypadek huraganu jest również wskazana.
Projektując w/w mechanizm zastosowałbym obydwa.
Oczywiście autor zrobi tak jak będzie uważał za słuszne.
____________
Greg SP2LIG
  
SQ9JXB
23.03.2014 20:22:44
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Suszec JO90JB

Posty: 8774 #1788747
Od: 2008-10-24
Jakie łożyska są w rotorach żyrardowskich?
_________________
Niewiedza jest błogosławieństwem. Wiedząc wszystko nie byłoby nic do odkrycia.


Strona WWW ? ->, wystarczy poszukać :)
Obrazek



73! Janek SQ9JXB
Skype: sq9jxb
  
SP8LBK
23.03.2014 21:22:35
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 4770 #1788847
Od: 2010-8-3


Ilość edycji wpisu: 1
Janek w rotorze nie ma łożysk bo są tam zbędne.
Cały ciężar ma "wisieć" ponad rotorem, ewentualnie sprzęgłem.
W tych zastosowanych na zdjęciach obudowach są na 100% łożyska kulkowe zwykłe lub wahliwe a na pewno nie stożkowe czy oporowe. Pod wpływem ciężaru rury z antenami zdeformuje się koszyk z osadzonymi kulkami i cały cięzar anten będzie naciskał na przekładnię. Tu nie pomoże nawet sprzęgło bo ono także "siądzie" pod wpływem tego ciężaru a jego głównym zadaniem jest nie przenoszenie sił osiowych.
Obudowa łożyska oporowego wygląda tak http://www.cnc.info.pl/topics64/dwa-lozyska-w-tym-jedno-oporowe-vt48742.htm gdzie widzimy, że w dolnej części obudowy łożysko ma o co sie oprzeć. Zdjęcie pokazuje budowę łożyska oporowego http://bearings.webpassion.pl/help_21.html
a w pokaznaych obudowach widzimy, że cały ciężar przenosi koszyk z kulkami. Zdjęcie pokazuje budowę łożyska kulkowego zwykłego http://bearings.webpassion.pl/help_12.html lub kulkowego wahliwego.
http://bearings.webpassion.pl/help_15.html Nie trzeba być fachowcem aby tego nie zauważyć.
Takie łożyska w obudowach mogą być zastosowane tuż nad rotorem lub sprzęgłem ale nie jako łożyska przenoszące osiowy ciężar anten.
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
sq9mda
23.03.2014 21:52:16
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: Naas IO63PF

Posty: 1298 #1788879
Od: 2008-12-1
    SP8LBK pisze:

    Janek w rotorze nie ma łożysk bo są tam zbędne.......


Hmmmm, cytując z danych technicznych "nacisk pionowy 200 kg" http://www.spid.alpha.pl/polski/03.php i nie ma łożysk?
Robert
_________________
Pozdrawiam
Sq9mda (EI6KD) Robert
  
SP5ULN
23.03.2014 23:41:36
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: Komorów KO02JD

Posty: 1263 #1788977
Od: 2013-1-10


Ilość edycji wpisu: 1
Wracając na chwilę do konstrukcji SP6CYN: gdybyś po przeczytaniu naszych uwag zdecydował się na przerobienie swojej konstrukcji i wstawienie łożyska stożkowego lub kulkowego wzdłużnego, to powinno być tylko jedno (najlepiej to dolne, czyli bliżej przekładni). Drugie łożysko powinno być już zwykłe kulkowe i powinno ono bez dużych oporów suwać się po maszcie. To po to, aby uniknąć naprężeń termicznych i montażowych.

EDIT: warto też zabezpieczyć maszt ruchomy przed podrywem wiatru w górę. Ta uwaga dotyczy powyższej modyfikacji z lozyskami.
_________________
73! Piotr SP5ULN
  
SP8LBK
24.03.2014 07:10:28
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 4770 #1789080
Od: 2010-8-3
    sq9mda pisze:

      SP8LBK pisze:

      Janek w rotorze nie ma łożysk bo są tam zbędne.......


    Hmmmm, cytując z danych technicznych "nacisk pionowy 200 kg" http://www.spid.alpha.pl/polski/03.php i nie ma łożysk?
    Robert

"Urwało" mi jedno zdanie. Chodzi o to, że powinnismy zapomnieć, że w rotorze jest zamontowane łożysko.
Masz rację, że w żyrardowskim jest łożysko ale sam nacisk osiowy to jedno a co innego siły poprzecze np od podmuchów wiatru. Im damy dłuższą rurę napędową, nie podpartą łozyskiem, tym siły poprzeczne będa większe.
Kolejna sprawa, to demontaż rotora w przypadku awarii. Ten kto miał taką konieczność to wie co znaczy zamontowane powyżej niego łożysko oporowe.
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
SP8LBK
24.03.2014 08:51:42
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 4770 #1789161
Od: 2010-8-3
Mirku SP6CYN
Wyrzuć te wszystkie cybanty jakie tu zastosowałeś. Proponuję przyspawanie do rury robiacej za maszt, blach do mocowania łożysk, takich jaką zastosowałeś przy rotorze. Tą też przyspawaj. W ten sposób unikniesz wzajemnego "skręcania" się obydwu rur.
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
SP2LIG
24.03.2014 08:59:10
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 11722 #1789171
Od: 2009-3-16

SP8LBK.

Andrzej, linki z Twojego postu są bardzo ciekawe i pouczające ale tą wiedzę posiadają już uczniowie pierwszej klasy zawodówki o technikum już nie wspomnę. W wątku gdzie był poruszany temat łożysk oporowych wielu z dyskutantów nie miało pojęcia że tokowe istnieją i w pełni przekonani że robią dobrze wstawiali łożyska kulkowe nośne które są przeznaczone totalnie do innej pracy. Owszem w takiej konstrukcji jaką my robimy takie łożysko popracuje, bo i nacisk nie jest duży i sporadycznie jest obracane, max o 1 obrót.
Przysłowiowy kotlet jest teraz kolejny raz odgrzewany.
Trzeba też zastanowić się czy stosując łożyska ZZ to jest dobry pomysł, wilgoć która tam dostanie się mimo osłony już z tego łożyska nie wyjdzie, może lepiej dla samego łożyska jak i całej konstrukcji będzie zastosować łożysko Z lub otwarte. Wtedy nie ma obawy o pozostanie wilgoci w łożysku, co znacznie przedłuży żywotność kulek/rolek i samych bieżni.
___________
Greg SP2LIG
  
SP8LBK
24.03.2014 09:14:11
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 4770 #1789200
Od: 2010-8-3


Ilość edycji wpisu: 1
Grzegorz, masz jak najbardziej rację. Uszczelki ZZ (metalowe) czy RS (gumowe) stosowane w łożyskach kulkowych mają za zadanie wyłącznie zatrzymanie smaru a nie uszczelnienie łożyska przed wnikaniem wody.
A zawodówki czy technika to jeszcze istnieją, tym bardziej takie, uczące mechaników? wesoły
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
Electra25.06.2018 15:37:26
poziom 5

oczka

Przejdz do góry strony<<<Strona: 9 / 21>>>    strony: 12345678[9]1011121314151617181920

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » PASMO KF » JAK ZBUDOWAĆ ROTOR

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

randki | własny sklep internetowy | promocje | CyberCiekawostki | darmowe forum | sklepy
opinie, testy, oceny | katalog stron | toplsta