NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » PASMO KF » JAK ZBUDOWAĆ ROTOR

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 5 / 21>>>    strony: 1234[5]67891011121314151617181920

Jak zbudować rotor

  
sp3sul
06.03.2014 11:10:14
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Strzelce Kraj. JO72SV

Posty: 507 #1769735
Od: 2009-4-1
Andrzeju - gdyby mnie było stać na kupno gotowego rotora z serii Yaesu,to nie rozglądałbym się za budowę czy projektowanie rotorów rodem "domowa fabryka". HI ! Gdy kupuje się gotowy rotor np. firmy Yaesu,to masz w komplecie drugie łożysko oporowe na górę masztu. Ja stosuję 3 łożyska - tu dodam,że zależy to od wysokości masztu - i miałbym kupić 3 łożyska z podanej serii przez Ciebie ... to ja rezygnuję. HI !
  
Electra19.11.2018 23:31:34
poziom 5

oczka
  
SP8LBK
06.03.2014 11:43:10
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 4901 #1769783
Od: 2010-8-3
Mirku. W przypadku konieczności zastosowania długie rury i łożysk ma trzech poziomach ja bym zrobił taki układ.
Od góry. Łożysko oporowe kulkowe jednorzędowe, lub stożkowe, w zaleznosci od przewidywanych obciążeń. Ono odciąży nam wszystko co jest poniżej niego. Następnie na na dwóch poziomach łożyska kulkowe jednorzędowe. Ewentualnie w celu wyeliminowania braku osiowości tuż nad rotorem łozysko kulkowe wahliwe.

Mirku, zwróć uwagę, że łożyska oporowe mają różną konstrukcję i nie zawsze jest to prawdą co piszesz.
Oporowe łożyska walcowe pozbawione obrzeży i pierścieni bocznych nie są przystosowane do przenoszenia obciążeń osiowych. W związku z tym w ich przypadku konieczne jest umieszczenie podkładek oporowych wykonanych z brązu lub tworzyw sztucznych między powierzchniami czołowymi pierścienia zewnętrznego i podporami.
W przypadku łożysk oporowych z obrzeżami lub pierścieniami bocznymi użycie podkładek oporowych nie jest konieczne, ponieważ ich konstrukcja jest przystosowana do przenoszenia równocześnie działających sił osiowych i promieniowych.
Jak widzisz, nie zawsze jest tak jak się komuś wydaje.
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
sp3sul
06.03.2014 12:08:31
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Strzelce Kraj. JO72SV

Posty: 507 #1769806
Od: 2009-4-1
Zawsze stosowałem i stosuję łożyska stożkowe,jednorzędowe,walcowe. No a w ostatnim przypadku,tj. maszcie dedykowanym pod deltę wg. M0PLK,w miejsce dolnego łożyska stożkowego,dałem łożysko jednorzędowe,kulkowe,wahliwe. Ot i cała filozofia. Ale tu rura masztu,ma zaledwie 2,5 metra długości i wystaje ponad dach około 50 cm.. Ten drugi maszt ma długość około 9 metrów i przygotowywany jest inny, kolejny rotor,z przeznaczeniem na 2 el. 5 pasmowego Cubical Quad. Zaniedbałem a raczej odłożyłem wszelkie prace mechaniczne,ponieważ zaniemogłem na zdrowiu i jestem praktycznie uwieziony w domu. Zanosi się na hospitalizację. Dlatego pod znakiem zapytania,są sprawy związane z pracami antenowymi,na czas bliżej nieokreślony. Po obiedzie zamieszczę zdjęcia przekładni ślimakowej,przeznaczonej do obrotu tego masztu z Cubical Quad. Maszt jest stopniowany i jako pierwsza część,pierwszy odcinek dolny,ma średnicę 75 mm.. Pozdrawiam Mirek SP3SUL.
  
SP2LIG
06.03.2014 12:21:30
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 11987 #1769823
Od: 2009-3-16
SP8LBK.

Andrzej, cyt "Oporowe łożyska walcowe pozbawione obrzeży i pierścieni bocznych nie są przystosowane do przenoszenia obciążeń osiowych" koniec cytatu. Ten cytat do jakiego łożyska z Twojego linku odnosi się podaj numer ?
____________
Greg SP2LIG
  
SP8LBK
06.03.2014 13:51:37
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 4901 #1769908
Od: 2010-8-3
Grzegorz, temat rzeka z powodu bardzo wielu grup konstrukcyjnych i odmian. Np u nas seryjnie produkuje się 1456 typów łożysk kulkowych w 4 grupach głównych grupach konstrukcyjnych
Cytat pochodzi ze strony niemieckiego producenta - firmy SKF.
Przedstawione a wybrane chyba losowo przez autora publikacji rysunki od 33-36 na 99% nie odnoszą się do tego przypadku.
Zwróciłem tylko uwagę, że łożysko, łożysku nawet tej samej grupie konstrukcujnej ma często inne zastosowanie i nie każde łożysko oporowe jakie nam wpadnie w ręce spełni nasze oczekiwania. Może w naszym przypadku wiele spraw możemy pominąć i nie wnikać w szczegóły ale też nie zaszkodzi wiedzieć więcej.
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
SP2LIG
06.03.2014 14:54:28
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 11987 #1769957
Od: 2009-3-16
Oczywiście że wszelkie super precyzyjne projekty nie będą miały zastosowania w naszym hobby. Zaciekawiła mnie wasza wymiana postów dot łożyska wałeczkowego, nie mogłem zaskoczyć o jakie łożysko chodzi. Domyślałem się ale nie byłem pewny, szanowny imć doktor który opracował ten materiał który umieściłeś w swoim linku też użył niewłaściwej nomenklatury nazywając łożysko rolkowe wałeczkowym. Jest zasadnicza różnica pomiędzy szeroko pojętym wałeczkiem a rolką.
We wszystkich zagranicznych katalogach dostępnych mi na obcych statkach występowało zawsze łożysko rolkowe a nie wałeczkowe identycznie było w polskiej flocie w polskich katalogach. Nadmienię tylko że łożyska baryłkowe i igłowe(nomenklatura prawidłowa) są mi również doskonale znane. Temat dla mnie osobiście bardzo ciekawy.
Powiem Tobie tak że mój zespół(maszt +antena +rotor) jako całość zostało wykonane w bardzo prosty, łatwy i tani sposób wykonane. Jako łożysko oporowe całości obraca się na nim maszt z antena wykorzystałem obrotowy kieł tokarski a dwa uchwyty masztu są jego łożyskami ślizgowymi wyłożone płytą teflonowa. Pracuje to bezawaryjnie już 20 lat i pewni jeszcze długo popracuje.
Wiadomo że każdy z nas ma swój punkt widzenia i robi tak jak jemu rozsadek podpowie. Podyskutować zawsze jest wskazane tym bardziej kiedy jest o czym.
___________
Greg SP2LIG
  
SP8LBK
06.03.2014 17:46:07
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 4901 #1770223
Od: 2010-8-3
Oczywiście Grzegorzu.
Wszystko zalezy od indywidualnej konstrukcji, chociaz są pewne zasady i trzeba o nich pamiętać. Nie można dać gotowca, bo każda konstrukcja od powstawania samego projektu jest inna. Każdy ma swoje, przeważnie niepowtarzalne pomysły i możliwości konstrukcyjne. Inaczej trzeba spojrzeć czy np wózek z rotorem, który jeździ po boku masztu kratowego a inaczej jeśli rotor zamontowany jest na stałe, na górze. Inne i znacznie prostrze rozwiązanie będzie dla anten UKF, nawet 4x13el/144 a całkiem inny dla dużych anten KFowych, gdzie rura ma długość kilku metrów poza maszt i średnicę nie mniejszą niż 60-65mm a boomy mają po kilkanaście metrów. Tu wszelkie nieprzemyślane lub źle policzone konstrukcje mogą się szybko zemscić.
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
sq5awr
06.03.2014 22:26:12
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 111 #1770563
Od: 2011-4-25


Ilość edycji wpisu: 4
a może cos takiego,
Wystarczy dodać flanszę mocowania rury zdawczej, dołożyć encoder bądź potencjometr precyzyjny i można kręcić sporym zestawem.

Obrazek
Obrazek

napięcie zasilania- 220-230V 50Hz
moc silnika 120W
moment obrotowy 200Nm
prędkość obrotowa 1,2obr/min
przełożenie całkowite - 1200
masa 15 kg
_________________
Robert, SP5G/3Z5G
  
sq9mda
07.03.2014 07:26:55
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: Naas IO63PF

Posty: 1317 #1770753
Od: 2008-12-1


Ilość edycji wpisu: 1
Stanisław, źle to zaplanowałeś, ale to twoja konstrukcja więc być może ty wiesz najlepiej w jakich warunkach to budujesz i co chcesz osiągnąć.
Jeżeli ja bym budował (w kratownicy) dałbym dwa łożyska oporowe plus sprzęgło gumowe jakie zastosował Włodek SP5MAD. Ale to moje zdanie.
Powodzenia.
Robert
_________________
Pozdrawiam
Sq9mda (EI6KD) Robert
  
SP8UFT
07.03.2014 07:42:11
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: KO11JI

Posty: 644 #1770759
Od: 2013-12-27
"Każdy orze jak może" - wszystko i tak zależy od naszych finansów, a później dopiero od potrzeb(zachcianek), a i tak wszystko weryfikują warunki "geo-polityczne" tzn na co nam sąsiedzi pozwolą. Chociaż akademicka dyskusja na temat łożysk była całkiem zabawna. Pewnie w czasie który został zmarnowany na pisanie tych poematów można by zrobić rotor od podstaw aniołek
P.S. Do SQ5AWR Idea dobra pod warunkiem, że silnik będzie się kręcił w dwie strony i wg mnie ponad obrót na minutę to za szybko.
_________________
VY 73! Tomek
  
SP2LIG
07.03.2014 09:00:08
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 11987 #1770814
Od: 2009-3-16
    sq5awr pisze:

    a może cos takiego,
    Wystarczy dodać flanszę mocowania rury zdawczej, dołożyć encoder bądź potencjometr precyzyjny i można kręcić sporym zestawem.

    Obrazek
    Obrazek

    napięcie zasilania- 220-230V 50Hz
    moc silnika 120W
    moment obrotowy 200Nm
    prędkość obrotowa 1,2obr/min
    przełożenie całkowite - 1200
    masa 15 kg


Ten zestaw jest ok do obracania anteny, dorobić wyjście na antenę to już nie jest problem. Problemem może być napięcie zasilania 230V.
_____________
Greg SP2LIG
  
Electra19.11.2018 23:31:34
poziom 5

oczka
  
SP2LIG
07.03.2014 09:08:20
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 11987 #1770821
Od: 2009-3-16


Ilość edycji wpisu: 1
Cyt "Drogi Gregu

Azymuty warto znać choćby z grubsza - aby wiedzieć skąd nadchodzą HI" koniec cytatu.

Stasiu Przyjacielu.

Ja i myślę że inni DX'mani również wszelkie azymuty mają już zakodowane na stałe na twardych dyskach swoich mózgownic.
_____________
Greg SP2LIG
  
SP8LBK
07.03.2014 09:31:16
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 4901 #1770849
Od: 2010-8-3
Robercie SQ5AWR.
Zestaw jest super fajny.
Napisałeś:
Wystarczy dodać flanszę mocowania rury zdawczej, dołożyć encoder bądź potencjometr precyzyjny i można kręcić sporym zestawem.
Zapomniałeś o wyłącznikach krańcowych wesołyi całej koncepcji sterowania, gdzie przełączasz 230VAC.
Ale najważniejsze to klasa izolacji IP, będąca gwarantem nie tylko naszego bezpieczeństwa. Pradwopodobnie silnik jest standardowy i ma tylko IP-44. Podobnie jak przekładnia. Ja osobiście trochę bałbym się się dać na maszcie napięcie 230VAC, nawet gdyby silnik był w IP-68. Nawet postawienie takiego rotora na dachu bloku może być niebezpieczne, bo ktoś może przypadkiem wsadzić tam łapy kiedy my kręcimy anteną, czyli 230V jest "na dachu".
Nigdy nie wiadomo co się może stać i kiedy kogoś ubije.


_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
SP8LBK
07.03.2014 09:38:31
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 4901 #1770850
Od: 2010-8-3
    SP2LIG pisze:

    Cyt "Drogi Gregu

    Azymuty warto znać choćby z grubsza - aby wiedzieć skąd nadchodzą HI" koniec cytatu.

    Stasiu Przyjacielu.

    Ja i myślę że inni DX'mani również wszelkie azymuty mają już zakodowane na stałe na twardych dyskach swoich mózgownic.
    _____________
    Greg SP2LIG


Japońce nadchodzą od tamtego drzewa. VK - od tamtego a W/VE od strony kościoła. Aby nie patrzeć na antenę zbudować układ luster aby widzieć, z którego kierunku nasza antena wypatruje nadchodzacych. Tyle wystarczy i azymuty są niepotrzebne wesoły
Ale jak zrobić z long path?
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
sq5awr
07.03.2014 10:34:56
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 111 #1770902
Od: 2011-4-25


Ilość edycji wpisu: 3
Andrzej,
Silnik można wymienić używając 24V lub 48V z przekładnią planetarną
np. coś takiego http://allegro.pl/silnik-z-przekladnia-planetarna-serwo-enkoder-cnc-i4021138082.html, wkłądasz to w obudowę z rury alu, trochę spawania tigiem i jest szczelna obudowa silnika z kontrolą obrotową.

co na wyjściu da ~0,5 obrotu na minutę. Podobne rozwiązanie wykorzystane jest w rotorach prosistel http://www.prosistel.net/ jednak ich cena trochę odstrasza, jak ktoś ma trochę zdolności mechanicznych to za mniejsze kwotę zbuduje także dobry rotor.

Co do przekładni to ma simering od góry i od dołu, jak komuś mało może dołożyć osłonę simering'u by ew UV nie niszczyło uszczelniacza.



Ja mam podobne rozwiązanie sprawuje się b. dobrze, potężny moment obrotowy. ja zamontowałem jeszcze podstawę przekładni pomiędzy sprężynami od zaworów gdzie wiatr uderzający w długi boom anteny ugina sprężyny jednocześnie amortyzując.
Dla przykładu stara , nowsza i najnowsza konstrukcja prosistela.
ObrazekObrazek
Obrazek
_________________
Robert, SP5G/3Z5G
  
SP2LIG
07.03.2014 11:03:07
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 11987 #1770925
Od: 2009-3-16
Wątek rozwija się w prawidłową stronę, koledzy pokazują coraz więcej ciekawych rozwiązań technicznych.

Andrzej, wyłączniki krańcowe nie są konieczne, wystarczy odpowiedni sterownik który w odpowiednim momencie odetnie napięcie do silnika. Natomiast koniecznością jest pomyśleć o mechanicznej blokadzie tak żeby rotor obrócił maksymalnie się o 360 stopni + np 10 stopni. Ale to już jest bułka z masłem.
___________
Greg SP2LIG
  
SP8LBK
07.03.2014 11:22:12
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 4901 #1770942
Od: 2010-8-3
    SP2LIG pisze:

    Wątek rozwija się w prawidłową stronę, koledzy pokazują coraz więcej ciekawych rozwiązań technicznych.

    Andrzej, wyłączniki krańcowe nie są konieczne, wystarczy odpowiedni sterownik który w odpowiednim momencie odetnie napięcie do silnika. Natomiast koniecznością jest pomyśleć o mechanicznej blokadzie tak żeby rotor obrócił maksymalnie się o 360 stopni + np 10 stopni. Ale to już jest bułka z masłem.
    ___________
    Greg SP2LIG

A o czym ja napisałem? Bo przecież tylko o to chodzi wesoły
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
SP8LBK
07.03.2014 11:49:47
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 4901 #1770960
Od: 2010-8-3
Robert.
Ja tylko zwróciłem uwagę na szczelkość (klasa IP) i to 230V aby, ktoś, kto myśli o konstruowaniu aby brał takie rzeczy pod uwagę. Niby sprawa oczywista. Ale 230V może także "wrócić" z rotora po koncentryku do mieszkania i może być niefajnie.
Wiadomym jest, że nie ma problemu dopasować inny silnik i dorobić odpowiednią przejściówkę.
Te 200Nm to jest to samo co oferuje "żyrardów i jak wiemy wystarcza do większości anten.

_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
SP8LBK
07.03.2014 12:56:33
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 4901 #1771014
Od: 2010-8-3
Robert
Silnik można wymienić używając 24V lub 48V z przekładnią planetarną
np. coś takiego http://allegro.pl/silnik-z-przekladnia-planetarna-serwo-enkoder-cnc-i4021138082.html ,wkłądasz to w obudowę z rury alu, trochę spawania tigiem i jest szczelna obudowa silnika z kontrolą obrotową.

To trochę nie tak. Przy zastosowaniu enkodera a nie mając wiedzy nic z nim nie zrobisz. Trzeba mieś układ i aplikację, która w tym przypadku przeliczy 500 impulsów na kąt obrotu. tu wychodzi 1,39 imp/stopień.
Teraz chcesz aby antena obróciła się o 30st i stanęła na 275st. Za chwilę ma pójść na 180st itd.
To jest proste ale dla kogoś, kto to umie.
W "żyradowskich" w silnikach zamontowany jest kontaktron liczący impulsy (impulsator) a elektronika w sterowniku, odpowiednio zaprogramowana pokazuje nam "cyferki". To jest dokładnie taki sam układ jak z typowym enkoderem lecz w wersji "dla ubogich"
Tu bym stosował zwykły silnik 12, 24V a kierunek określał prostrzymi metodami, np selsynami.


_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
SP2LIG
07.03.2014 13:12:07
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 11987 #1771033
Od: 2009-3-16
    SP8LBK pisze:


    To trochę nie tak. Przy zastosowaniu enkodera a nie mając wiedzy nic z nim nie zrobisz. Trzeba mieś układ i aplikację, która w tym przypadku przeliczy 500 impulsów na kąt obrotu. tu wychodzi 1,39 imp/stopień.
    Teraz chcesz aby antena obróciła się o 30st i stanęła na 275st. Za chwilę ma pójść na 180st itd.
    To jest proste ale dla kogoś, kto to umie.
    W "żyradowskich" w silnikach zamontowany jest kontaktron liczący impulsy (impulsator) a elektronika w sterowniku, odpowiednio zaprogramowana pokazuje nam "cyferki". To jest dokładnie taki sam układ jak z typowym enkoderem lecz w wersji "dla ubogich"
    Tu bym stosował zwykły silnik 12, 24V a kierunek określał prostrzymi metodami, np selsynami.



Dlaczego tak sobie komplikować życie ??? Są o wiele prostsze sposoby np. taki jak podałem wyżej. Nafaszerowanie elektroniką czegokolwiek skutkuje tym że są niepotrzebne problemy w najbardziej nieodpowiednim czasie, identycznie jak w luksusowych samochodach im więcej elektroniki tym taki samochód więcej czasu przebywa w serwisie. Uważam że stosowanie nadmiernej elektroniki w zestawie na maszcie o wysokości 10-20m lub innym podobnym jest sporą przesadę tym bardziej że niczym niepodyktowaną. Prosty układ = pewny/bezawaryjny układ który pracuje non stop lato/zima.
___________
Greg SP2LIG
  
Electra19.11.2018 23:31:34
poziom 5

oczka

Przejdz do góry strony<<<Strona: 5 / 21>>>    strony: 1234[5]67891011121314151617181920

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » PASMO KF » JAK ZBUDOWAĆ ROTOR

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

randki | własny sklep internetowy | promocje | CyberCiekawostki | darmowe forum | sklepy
opinie, testy, oceny | katalog stron | toplsta