Och, ja sobie poradziłem. Sygnalizuję tylko problem, którego w nie ma, gdy stosuje się tylko rotor, a jest niewielki przy rotorze i jednym łożysku.
Edit: czy ktoś słyszał o stosowaniu kardanów przy mocowaniu rotora???
Może nie do końca kardan, ale u mnie pomiędzy rotorem a obracaną rurą jest przegub elastyczny (metalowo-gumowy) od wału napędowego samochodu Polonez.
Celem tego elementu jest przede wszystkim wytłumienie energii skręcającej antenę (rurę) aby nie przenosiły się bezpośrednio - na sztywno na zęby przekładni rotora.
Brak takiego elementu jest główną przyczyną szybszego zużycia przekładni. Co dzień, nawet przy bardzo lekkim wietrze, przekładnia przyjmuje wiele tysięcy uderzeń.
Ponieważ moja obracana rura (stalowa) ma średnicę 90mm i ściankę 6mm (umieszczona w dwóch łożyskach wałkowych, stożkowych - oddalonych od siebie około 1m) więc mikrouderzenia, były by bezpośrednio przenoszone na zęby (mało elastyczna rura).
Oczywiście drugim zadaniem tego przegubu jest eliminacja skutków niedokładności osiowości i położenia rotora względem rury w łożyskach.
Maszt = kratownica stalowa fabryczna, czworokątna, samonośna. Podstawa 80cm, na górze 30cm, wysokość 17m + 3m rury 90mm nad kratownicę, dalej przejście na rurę 60mm o długości 80cm na której zamocowana jest GXP-7. Następnie - jeszcze wyżej są zestopniowane 3 rury tworzące maszt 4,2m na końcu którego jest Diamond x7000. (na wysokości 25m)
Włodek, SP5MAD.
Jak dla mnie piękne wykonanie myślę o podobnym wykonaniu pod GXP11 nad nią kierunek na 6m i 2m. Zastosowanie wału na krzyżakach nie jest głupie słyszałem o takim zastosowaniu.
Przegub elastyczny który Włodek zastosował w swojej konstrukcji inaczej mówiąc jest to tłumik drgań który spełnia na maszcie podobne znaczenie jak w napędzie samochodu tj tłumi szkodliwe działanie sił działających po promieniu. Oczywiście nie należy mylić z przegubem kardana. ____________ Greg SP2LIG
Kardan to jest na dwu krzyżakach , więc widziałem z przekładni kierowniczej od poloneza fiata itd . Całkiem fajnie to pracuje . Nie mówię już o typowym krzyżaku na wale . I mocne i bez problemowo chodzi .
A co - chcesz zamontować kierownicę samochodową do kręcenia anteną ?
Włodek, SP5MAD.
No może nie do końca z tą kierownicą , ale skoro chcesz to pewnie to tak by się zdało . A pisze nie dla pisania tylko ze swoich i prze zemnie zrobionych . Więc takie aluzje z Twojej strony to se zostaw . A Przegub jest fajny i mocny żeby było śmieszniej czy się komu podoba czy też nie .
Przegub elastyczny który Włodek zastosował w swojej konstrukcji inaczej mówiąc jest to tłumik drgań który spełnia na maszcie podobne znaczenie jak w napędzie samochodu tj tłumi szkodliwe działanie sił działających po promieniu. Oczywiście nie należy mylić z przegubem kardana. ____________ Greg SP2LIG
Tłumaczysz niby moje słowa i robisz to źle (zbędny wpis)
Przegub elastyczny wału tłumi drgania - promieniowe i wzdłużne - oraz niweluje skutki małej nieosiowości dwóch elementów (podobnie jak kardan tylko w małym zakresie)
Przy trochę mniejszych konstrukcjach (waga) bardzo dobrze sprawuje się przegub elastyczny półosi napędowych od Fiata 126p.
Włodek, SP5MAD.
Niczego nie tłumacze bo nie ma czego i niby dlaczego robię źle ??? Post napisałem nie z myślą żeby wykazać coś złego tylko żeby można było to bardziej szeroko zrozumieć. Niczym Twoja ambicja nie została urażona. Bardzo dobrze że wspomniałeś o przegubie elastycznym PF 126, tam rzeczony przegub tłumił szkodliwą siłę tylko po promieniu, siła po osi była tłumiona przez wielowpust w tulei i wielowypusy na osi(wymieniałem osobiście wiele razy). Nie wiem jak było w Poldku zapewne tam nie było wielowypustu na wale ale dwa kardany pracowały na eliminacje nieosiowości natomiast rzeczony przegub elastyczny/tłumik drgań był tuż za gear boxem zamocowany na stałe, myślę że w tym przypadku nie było ruchu po osi wału. Pomysł wykorzystanie tego elementu uważam za dobry, być może sam go wykorzystam. ______________ Greg SP2LIG
Niczego nie tłumacze bo nie ma czego i niby dlaczego robię źle ??? Post napisałem nie z myślą żeby wykazać coś złego tylko żeby można było to bardziej szeroko zrozumieć. Niczym Twoja ambicja nie została urażona. Bardzo dobrze że wspomniałeś o przegubie elastycznym PF 126, tam rzeczony przegub tłumił szkodliwą siłę tylko po promieniu, siła po osi była tłumiona przez wielowpust w tulei i wielowypusy na osi(wymieniałem osobiście wiele razy). Nie wiem jak było w Poldku zapewne tam nie było wielowypustu na wale ale dwa kardany pracowały na eliminacje nieosiowości natomiast rzeczony przegub elastyczny/tłumik drgań był tuż za gear boxem zamocowany na stałe, myślę że w tym przypadku nie było ruchu po osi wału. Pomysł wykorzystanie tego elementu uważam za dobry, być może sam go wykorzystam. ______________ Greg SP2LIG
Włodkowi chodzi zapewne o coś takiego http://www.ceneo.pl/20258725 o ile się nie mylę. Wiele lat minęło odkąd wymieniałem to ostatni raz. Robert _________________ Pozdrawiam Sq9mda Robert
Oto moje 2 centy o sposobie łożyskowania masztu obrotowego w kratownicy. Projekt zrealizowałem w roku 1996 i sprawuje się nienagannie do dziś. Obciążenie stanowią 3 anteny: KLM KT34XA - boom 10m, Mosley TW34-XL - boom 8m i lekki monobander 7el/6m. We własnym zakresie zbudowana została kratownica i wytoczone obudowy łożysk. Rury grubościenne bez szwu fi=60mm i fi=88mm stopniowane po 3,5m stanowią maszt obrotowy posadowiony w kratownicy na dolnym łożysku stożkowym. W obudowie łożyska stożkowego wstawione są 2 simmeringi zabezpieczające łożysko przed penetracją wody lub wilgoci. W rozstawie 1 metr wyżej jest górne łożysko ślizgowe. Uznałem, że przy prędkości obrotowej masztu 1 obrót/90 sek do górnego podparcia masztu wystarczy zwykła tuleja ślizgowa. Tuleja jest stalowa z luzem 1,5mm dla rury nośnej. Przewidziane jest smarowanie poprzez kalamitkę. Nad obu łożyskami na rurze zamocowane są kołnierze zabezpieczające przed zaciekaniem wody lub lodowaceniem blokującym obrót masztu. Poniżej dolnego łożyska zamocowany jest kardan a pod nim rotor BIG RAK ze Spid Elektronik w Żyrardowie. Zastosowanie kardana wynikało z obawy o nieliniowość łożyskowania masztu w amatorskich warunkach budowy kratownicy na podjeździe garażowym. Niewątpliwie dobrym rozwiązaniem byłoby dołożenie do tego zestawu samochodowego tłumika drgań skrętnych. Uwzględnię to przy rozbudowie drugiej kratownicy, na której obecnie postawiony jest klasyczny RAK (z silnikiem 24VDC) a bezpośrednio na nim siedzi Yagi "Zelga" 2/30+2/40. Nie jest to ciężka antena i RAK znosi jej "szarpania" już trzeci rok.
Górne łożysko - tuleja ślizgowa z kołnierzem osłonowym
Tłumik drgań skrętnych jest tak oczywistym rozwiązaniem w wielu innych konstrukcjach przenoszących moment obrotowy że aż dziw bierze że TU nieznany A może znają tylko nie umieją (cytata z fimu HI) Jest wiele konstrukcji tego typu Ciekawe, czy w drogich rotorach tłumik drgań skrętnych jest fabrycznie stosowany ?
Pozdrawiam konstruktorów i "czujących mechanikę techniczną"
Stasiek.
Można wejść na stronę YAESU tam gdzie są przekroje rotorów i zobaczyć. Ja tam osobiście nic takiego nie zauważyłem. Weź pod uwagę że w samochodach tłumik drgań też jest wywalony poza gear box. Olej/smar + guma raczej nie dogadają się. ___________ Greg SP2LIG
....W Polonezie, czy PF-125 jest prawie identyczny - właśnie coś takiego zastosowałem. Cała reszta jakiś krzyżaków czy kardanów - do kosza, nie są elastyczne, nie tłumią.
Już w pierwszym poście na który Ty tak się oburzyłeś nazwałem ten element tak jak powinien być nazywany, wiadomo jaką rolę on spełnia. Tam gdzie zastosowanie ma przegub kardana nie ma mowy o jakiejkolwiek elastyczności lub tłumieniu czegokolwiek to chyba nawet laik wie. Bardzo dobrze pokazał właściwe zastosowanie przegubu kardana kol SP5WA, zamiast do kosza umieścił go tam gdzie jest jego miejsce. ___________ Greg SP2LIG
Zapewne wiesz a jak nie wiesz to teraz już wiesz że wszelkie tłumki drgań(nie wydechowe) to był swego czasu mój chleb powszechni i to nie takie o których jest w tym wątku mowa. Działanie przegubów kardana i ich przeznaczenie też nie jest mi obce. Bywaj zdrów przyjacielu. _____________ Greg SP2LIG
Kardan to jest na dwu krzyżakach , więc widziałem z przekładni kierowniczej od poloneza fiata itd . Całkiem fajnie to pracuje . Nie mówię już o typowym krzyżaku na wale . I mocne i bez problemowo chodzi .
A co - chcesz zamontować kierownicę samochodową do kręcenia anteną ?
Włodek, SP5MAD.
A tak dla raczej informacji To kierownica Służy do kierowania A o tym co pisałem to raczej nie masz pojęcia . Sory ale sam się prosiłeś . _________________ 73 Rysiek
Panowie robimy wszystkie maszty z dużym zapasem żeby uniknąć niespodzianek ! PS Śruby nie 5.4 z Obi tylko 11.9 10.9 ,rury grubościenne bez szwów !(nie byle hydrauliczne). To są warunki spokojnego snu! _________________ SERWER FTP SCHEMATY
Panowie robimy wszystkie maszty z dużym zapasem żeby uniknąć niespodzianek ! PS Śruby nie 5.4 z Obi tylko 11.9 10.9 ,rury grubościenne bez szwów !(nie byle hydrauliczne). To są warunki spokojnego snu!
Pewne zdarzenia należy przewidzieć i wyprzedzić wtedy uniknie się niespodzianek. Ale ostrzeżeń nigdy nie jest za dużo. Możesz tak trochę jaśniej co znaczy cyt " śruby nie 5.4 z Obi tylko 11.9 10.9 " koniec cytatu, bo nie kumam o co chodzi. Domyślam się co masz na myśli ale nie jestem pewny czy to jest to samo. _____________ Greg SP2LIG