| |
SQ4KDM | 12.02.2014 09:03:09 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO14CH
Posty: 214 #1745448 Od: 2011-12-30
| Witam małymi zbliża się wiosna szykuję się do postawienia masztu kratowego i montażu rotora do kręcenia antenami. Pytanie może ktoś się podzieli własnymi doświadczeniami montażu obrotu na kracie. Rotor Rak antena multi-band yagi. _________________ Tomasz z krainy łowców przygód |
| |
Electra | 21.11.2024 14:01:50 |
|
|
| |
SP7IDX | 12.02.2014 09:23:03 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Staszów
Posty: 1345 #1745475 Od: 2009-8-30
| ja mam zastosowane takie rozwiązanie jak na zdjęciu ale na wiosnę będę zmieniał na wózek bo jest to wygoda w dostępie do anteny np. jak były ostatnie oblodzenia
_________________ Waldi SP7IDX
|
| |
SP1NY | 12.02.2014 09:26:08 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Dąbki
Posty: 1465 #1745479 Od: 2010-8-5
| Tu masz rysunki ułożyskowania masztu w kratownicy za pomocą dwóch łożysk. http://cn2r.net/cn2r/Photo/Station/Manufacturing/Tower%20Manufacturing/Tower%20manufacturing.aspx To jest pod duże i ciężkie anteny. Dla lżejszych anten wystarczy jedno łożysko pod anteną lub nawet zamocowanie anteny bezpośrednio na rotorze. Wszystko zależy od tego jakie anteny chcesz zamontować.
_________________ 73, Mirek |
| |
SP2LIG | 12.02.2014 10:08:26 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13102 #1745534 Od: 2009-3-16
| Nie wiem ile łożysk będziesz stosował ale pamiętaj że za łożysko oporowe może robić tylko łożysko typowo oporowe tj takie którego bieżnie są prostopadłe do osi masztu. Łożyska takie są ogólnie dostępne w stosownych sklepach lub hurtowniach. Rzeczone łożysko gwarantuje stabilną, długotrwałą i bez problemową pracę całości. Na takim łożysku oporowym możesz postawić ciężką konstrukcję/anteny. Zastosowanie łożyska którego bieżnie są równoległe(nośnego) do osi masztu jako łożyska oporowego będzie niczym innym jak podtarciem tyłka szkłem, niebawem nastąpią problemy techniczne. ___________ Greg SP2LIG |
| |
SQ7PGO | 12.02.2014 10:50:58 |
Grupa: Użytkownik
QTH: lokator: JO92OB
Posty: 2726 #1745588 Od: 2010-6-19
| Każde łozysko poprzeczne np. kulkowe przenosi siły wzdłużne a sa one zależne od konstrukcji łozyska. Zwykłe łozysko typowe kulkowe może przenieść siłę wzdłużną do około 20% nominalnej siły poprzecznej. Trzeba zerknac w specyfikacje łożyska. _________________ Petroniusz 3el- beam Yagi 20m by SQ7PGO, Delta 12/15/17m by SQ7PGO FD4 Fritzel / 10-80m
GL VY 73! SQ7PGO / SO7B SPDXC #0908 |
| |
SQ4KDM | 12.02.2014 11:27:30 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO14CH
Posty: 214 #1745654 Od: 2011-12-30
| Wstępnie myślałem na dwóch łożyskach od góry łożysko wałkowe a na dole kulkowe. Całą rurę myślę wesprzeć na łożysku aby odciążyć rotor. Wiem że uciągnie 200kg ucisku pionowego ale nie chcę przeciążać obrotu. _________________ Tomasz z krainy łowców przygód |
| |
SQ7PGO | 12.02.2014 11:32:32 |
Grupa: Użytkownik
QTH: lokator: JO92OB
Posty: 2726 #1745666 Od: 2010-6-19
| Jeśli ten rotor oferuje i zapewnia 200kg czy tam 2000N to czym sie przejmujesz? Czy masz antene/anteny ponad 200kg ? Toż to byłby naprawde mastodont i nie wiem jaki maszt by Ci to wytrzymał? _________________ Petroniusz 3el- beam Yagi 20m by SQ7PGO, Delta 12/15/17m by SQ7PGO FD4 Fritzel / 10-80m
GL VY 73! SQ7PGO / SO7B SPDXC #0908 |
| |
sp3sul | 12.02.2014 11:33:01 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Strzelce Kraj. JO72SV
Posty: 507 #1745668 Od: 2009-4-1
| U mnie jest tak: pierwsze łożysko od anteny - stożkowe a drugie kulkowe,jednorzędowe,wahliwe. Jak do tej pory,nie miałem najmniejszych z tego powodu bolączek i nadal sprawuje się wyśmienicie. Obecnie jestem w trakcie przeróbki anteny i sposobu jej podwyższenia,ale system ułożyskowania pozostaje nadal bez zmian. |
| |
SP2LIG | 12.02.2014 12:49:27 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13102 #1745714 Od: 2009-3-16
| SQ4KDM pisze:
Wstępnie myślałem na dwóch łożyskach od góry łożysko wałkowe a na dole kulkowe. Całą rurę myślę wesprzeć na łożysku aby odciążyć rotor. Wiem że uciągnie 200kg ucisku pionowego ale nie chcę przeciążać obrotu.
Koncepcje wykonania masz dobrą, rozumie że pierwsze/wyższe łożysko będzie przenosić siły działające po promieniu czyli klasyczne łożysko nośne, natomiast drugie/dolne będzie przenosić siły działające po osi czyli klasyczne łożysko oporowe. Jaki typ łożyska oporowego(takie które będzie przenosić 100% obciążenia)zastosujesz zależy tylko od Ciebie czyli od Twojej wiedzy technicznej. Dla typu łożyska które ja Tobie podpowiedziałem obciążenie ciężarem który Ty zamierzasz (200 kg) będzie bułką z masłem. Powodzenia życzę, daj znać jak już całość będzie hulać. _____________ Greg SP2LIG |
| |
usuniety8_02_2021 | 12.02.2014 13:18:44 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Suszec JO90JB
Posty: 9221 #1745739 Od: 2008-10-24
| A takie problemy już tu na Forum były omawiane. |
| |
SQ4KDM | 12.02.2014 13:26:46 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO14CH
Posty: 214 #1745745 Od: 2011-12-30
| [quote=SQ5CQ]SP2LIG pisze: SQ4KDM pisze:
Wstępnie myślałem na dwóch łożyskach od góry łożysko wałkowe a na dole kulkowe. Całą rurę myślę wesprzeć na łożysku aby odciążyć rotor. Wiem że uciągnie 200kg ucisku pionowego ale nie chcę przeciążać obrotu.
Koncepcje wykonania masz dobrą, rozumie że pierwsze/wyższe łożysko będzie przenosić siły działające po promieniu czyli klasyczne łożysko nośne, natomiast drugie/dolne będzie przenosić siły działające po osi czyli klasyczne łożysko oporowe. Jaki typ łożyska oporowego(takie które będzie przenosić 100% obciążenia)zastosujesz zależy tylko od Ciebie czyli od Twojej wiedzy technicznej. Dla typu łożyska które ja Tobie podpowiedziałem obciążenie ciężarem który Ty zamierzasz (200 kg) będzie bułką z masłem. Powodzenia życzę, daj znać jak już całość będzie hulać. _____________ Greg SP2LIG
A ja dodam...Poprosimy mały filmik lub kila zdjęć z przebiegu budowy... Cenne wskazówki się przydadzą..[/quote]
Przebieg budowy będę dokumentował podzielę się na pewno. _________________ Tomasz z krainy łowców przygód |
| |
Electra | 21.11.2024 14:01:50 |
|
|
| |
sp6ces | 12.02.2014 16:26:22 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Złotoryja D-ZT PGA- ZT02
Posty: 1309 #1745948 Od: 2010-7-8
Ilość edycji wpisu: 1 | SP7IDX pisze:
ja mam zastosowane takie rozwiązanie jak na zdjęciu ale na wiosnę będę zmieniał na wózek bo jest to wygoda w dostępie do anteny np. jak były ostatnie oblodzenia
Ale weź pod uwagę, że nie każdą antenę zamontujesz na maszcie z wózkiem. Musiałem zrezygnować z anteny (Jurka SP3GEM) GB312 na prostszą GB37 i z AK61824 na czteroelemntową (maszt szerszy niż rozstaw elementów). Powodzenia Jurek |
| |
SQ9KEJ | 13.02.2014 10:09:48 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Knurów
Posty: 688 #1746701 Od: 2010-12-9
| Z mojej praktyki wynika, że jednym z najtrudniejszych problemów jest zapewnienie prostoliniowości tych trzech elementów: dwóch łożysk i rotora. Nawet niewielkie przesunięcia lub odchylenia osi powodują zacinanie się rotora. _________________ Darek, SQ9KEJ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ SP9KAG, VHF 145,2875 |
| |
SP2LIG | 13.02.2014 10:37:14 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13102 #1746719 Od: 2009-3-16
Ilość edycji wpisu: 1 | SQ9KEJ pisze:
Z mojej praktyki wynika, że jednym z najtrudniejszych problemów jest zapewnienie prostoliniowości tych trzech elementów: dwóch łożysk i rotora. Nawet niewielkie przesunięcia lub odchylenia osi powodują zacinanie się rotora.
SQ9KEJ.
Darek, centrowanie wszelkich układów mechanicznych nie jest łatwe ale problemu nie widzę. Wszystko zależy od koncepcji, pomysłowości,wyobraźni i wiedzy technicznej wykonawcy. W zależności od rozwiązania danego mocowania regulację można wykonać precyzyjnie za pomocą np. odpowiednio przyspawanych śrub, po uzyskaniu idealnego pionu należy dokonać końcowego przyspawania mocowania łożysk do konstrukcji. _____________ Greg SP2LIG
P.S. W/w problem rozwiąże skutecznie również elastyczne połączenie rotora z rurą lub zastosowanie przegubu kardana. |
| |
usuniety8_02_2021 | 13.02.2014 15:10:06 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Suszec JO90JB
Posty: 9221 #1746914 Od: 2008-10-24
| SQ9KEJ pisze:
Z mojej praktyki wynika, że jednym z najtrudniejszych problemów jest zapewnienie prostoliniowości tych trzech elementów: dwóch łożysk i rotora. Nawet niewielkie przesunięcia lub odchylenia osi powodują zacinanie się rotora.
Darek
Wbrew pozorom jest to proste do zrobienia.
Napiszę na przykładzie rotora RAK
Średnica wewn. rury dolnej: 68 mm zastosować rurę fi zewnętrzna 88.9mm - ścianka 12.5mm Średnica wewn. rury górnej: 55 mm zastosować rurę fi zewnętrzna 63.5mm - ścianka 10mm
Przetoczenie rur na odpowiednią średnicę mniejszą o max. 0.3mm od średnic tulei rotora. co zmniejszy też jej ciężar. Trzeba zrobić 2 rury, jedna pasowna do dolnej a druga do górnej tulei rotora. Do średnicy wewnętrznej łożyska dolnego i górnego dorobić czopy i pospawać z rurami.
Zapewni to długoletnią bezawaryjną pracę rotora i prostoliniowość takiego zestawu.
|
| |
SP8UFT | 13.02.2014 15:15:06 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO11JI
Posty: 904 #1746918 Od: 2013-12-27
| Żeby było liniowo zawsze można zastować krzyżaki od wałów napędowych do samochodów lub WOM od maszyn rolniczych. _________________ VY 73! Tomek |
| |
SQ9KEJ | 13.02.2014 15:17:31 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Knurów
Posty: 688 #1746921 Od: 2010-12-9
Ilość edycji wpisu: 1 | Och, ja sobie poradziłem. Sygnalizuję tylko problem, którego w nie ma, gdy stosuje się tylko rotor, a jest niewielki przy rotorze i jednym łożysku.
Edit: czy ktoś słyszał o stosowaniu kardanów przy mocowaniu rotora??? _________________ Darek, SQ9KEJ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ SP9KAG, VHF 145,2875 |
| |
sp4msu | 13.02.2014 15:54:24 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO12KR
Posty: 873 #1746956 Od: 2009-5-5
| Od 20- stu parę lat jest u mnie napęd na łożyskach kulowych i ma się całkiem dobrze . Kręci całym " masztem " znaczy bez przesady rurą " A, opowieści tych co kupili a nie robili to miedzy , ano nie będę mówił , bo już BANA dostałem .
_________________ 73 Rysiek |
| |
sp4msu | 13.02.2014 16:26:58 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO12KR
Posty: 873 #1746981 Od: 2009-5-5
| Kardan to jest na dwu krzyżakach , więc widziałem z przekładni kierowniczej od poloneza fiata itd . Całkiem fajnie to pracuje . Nie mówię już o typowym krzyżaku na wale . I mocne i bez problemowo chodzi .
_________________ 73 Rysiek |
| |
SQ9KEJ | 13.02.2014 17:54:02 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Knurów
Posty: 688 #1747067 Od: 2010-12-9
| Włodek Dzięki za opis. Ja mam dotychczas inne rozwiązanie, które też, do pewnego stopnia, tłumi energię skrętną. Otóż cały rotor jest zamontowany elastycznie, w konstrukcji z blachy nieco na kształt znaczka "paragraf". Przy wietrze skręceniu ulega ta blacha, ale niestety, za pośrednictwem zębów przekładni rotora.
Muszę zmodyfikować czubek masztu, bo zastosowałem zbyt cienką rurę, myślę, że wtedy skorzystam z Twojego rozwiązania.
_________________ Darek, SQ9KEJ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ SP9KAG, VHF 145,2875 |
| |
Electra | 21.11.2024 14:01:50 |
|
|