NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » ANTENY » ŁOŻYSKOWANIE ROTORA NA KRATOWNICY

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 2>>>    strony: [1]2

Łożyskowanie rotora na kratownicy

  
SQ4KDM
12.02.2014 09:03:09
poziom 4



Grupa: Użytkownik

QTH: KO14CH

Posty: 214 #1745448
Od: 2011-12-30
Witam małymi zbliża się wiosna szykuję się do postawienia masztu kratowego i montażu rotora do kręcenia antenami. Pytanie może ktoś się podzieli własnymi doświadczeniami montażu obrotu na kracie. Rotor Rak antena multi-band yagi.
_________________
Tomasz z krainy łowców przygód
  
Electra21.11.2024 14:01:50
poziom 5

oczka
  
SP7IDX
12.02.2014 09:23:03
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: Staszów

Posty: 1345 #1745475
Od: 2009-8-30
ja mam zastosowane takie rozwiązanie
jak na zdjęciu ale na wiosnę będę zmieniał na wózek
bo jest to wygoda w dostępie do anteny np. jak były ostatnie oblodzenia
Obrazek
_________________
Waldi
SP7IDX
  
SP1NY
12.02.2014 09:26:08
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: Dąbki

Posty: 1465 #1745479
Od: 2010-8-5
Tu masz rysunki ułożyskowania masztu w kratownicy za pomocą dwóch łożysk.
http://cn2r.net/cn2r/Photo/Station/Manufacturing/Tower%20Manufacturing/Tower%20manufacturing.aspx
To jest pod duże i ciężkie anteny. Dla lżejszych anten wystarczy jedno łożysko pod anteną
lub nawet zamocowanie anteny bezpośrednio na rotorze. Wszystko zależy od tego jakie anteny chcesz
zamontować.


_________________
73, Mirek
  
SP2LIG
12.02.2014 10:08:26
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13102 #1745534
Od: 2009-3-16

Nie wiem ile łożysk będziesz stosował ale pamiętaj że za łożysko oporowe może robić tylko łożysko typowo oporowe tj takie którego bieżnie są prostopadłe do osi masztu. Łożyska takie są ogólnie dostępne w stosownych sklepach lub hurtowniach. Rzeczone łożysko gwarantuje stabilną, długotrwałą i bez problemową pracę całości. Na takim łożysku oporowym możesz postawić ciężką konstrukcję/anteny.
Zastosowanie łożyska którego bieżnie są równoległe(nośnego) do osi masztu jako łożyska oporowego będzie niczym innym jak podtarciem tyłka szkłem, niebawem nastąpią problemy techniczne.
___________
Greg SP2LIG
  
SQ7PGO
12.02.2014 10:50:58
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: lokator: JO92OB

Posty: 2726 #1745588
Od: 2010-6-19
Każde łozysko poprzeczne np. kulkowe przenosi siły wzdłużne a sa one zależne od konstrukcji łozyska.
Zwykłe łozysko typowe kulkowe może przenieść siłę wzdłużną do około 20% nominalnej siły poprzecznej. Trzeba zerknac w specyfikacje łożyska.
_________________
Petroniusz
3el- beam Yagi 20m by SQ7PGO,
Delta 12/15/17m by SQ7PGO
FD4 Fritzel / 10-80m

GL VY 73! SQ7PGO / SO7B
SPDXC #0908
  
SQ4KDM
12.02.2014 11:27:30
poziom 4



Grupa: Użytkownik

QTH: KO14CH

Posty: 214 #1745654
Od: 2011-12-30
Wstępnie myślałem na dwóch łożyskach od góry łożysko wałkowe a na dole kulkowe. Całą rurę myślę wesprzeć na łożysku aby odciążyć rotor. Wiem że uciągnie 200kg ucisku pionowego ale nie chcę przeciążać obrotu.
_________________
Tomasz z krainy łowców przygód
  
SQ7PGO
12.02.2014 11:32:32
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: lokator: JO92OB

Posty: 2726 #1745666
Od: 2010-6-19
Jeśli ten rotor oferuje i zapewnia 200kg czy tam 2000N to czym sie przejmujesz? Czy masz antene/anteny ponad 200kg ? Toż to byłby naprawde mastodont i nie wiem jaki maszt by Ci to wytrzymał?
_________________
Petroniusz
3el- beam Yagi 20m by SQ7PGO,
Delta 12/15/17m by SQ7PGO
FD4 Fritzel / 10-80m

GL VY 73! SQ7PGO / SO7B
SPDXC #0908
  
sp3sul
12.02.2014 11:33:01
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Strzelce Kraj. JO72SV

Posty: 507 #1745668
Od: 2009-4-1
U mnie jest tak: pierwsze łożysko od anteny - stożkowe a drugie kulkowe,jednorzędowe,wahliwe. Jak do tej pory,nie miałem najmniejszych z tego powodu bolączek i nadal sprawuje się wyśmienicie. Obecnie jestem w trakcie przeróbki anteny i sposobu jej podwyższenia,ale system ułożyskowania pozostaje nadal bez zmian.
  
SP2LIG
12.02.2014 12:49:27
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13102 #1745714
Od: 2009-3-16

    SQ4KDM pisze:

    Wstępnie myślałem na dwóch łożyskach od góry łożysko wałkowe a na dole kulkowe. Całą rurę myślę wesprzeć na łożysku aby odciążyć rotor. Wiem że uciągnie 200kg ucisku pionowego ale nie chcę przeciążać obrotu.


Koncepcje wykonania masz dobrą, rozumie że pierwsze/wyższe łożysko będzie przenosić siły działające po promieniu czyli klasyczne łożysko nośne, natomiast drugie/dolne będzie przenosić siły działające po osi czyli klasyczne łożysko oporowe. Jaki typ łożyska oporowego(takie które będzie przenosić 100% obciążenia)zastosujesz zależy tylko od Ciebie czyli od Twojej wiedzy technicznej. Dla typu łożyska które ja Tobie podpowiedziałem obciążenie ciężarem który Ty zamierzasz (200 kg) będzie bułką z masłem. Powodzenia życzę, daj znać jak już całość będzie hulać.
_____________
Greg SP2LIG
  
usuniety8_02_2021
12.02.2014 13:18:44
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Suszec JO90JB

Posty: 9221 #1745739
Od: 2008-10-24
A takie problemy już tu na Forum były omawiane.
  
SQ4KDM
12.02.2014 13:26:46
poziom 4



Grupa: Użytkownik

QTH: KO14CH

Posty: 214 #1745745
Od: 2011-12-30
[quote=SQ5CQ]
    SP2LIG pisze:

      SQ4KDM pisze:

      Wstępnie myślałem na dwóch łożyskach od góry łożysko wałkowe a na dole kulkowe. Całą rurę myślę wesprzeć na łożysku aby odciążyć rotor. Wiem że uciągnie 200kg ucisku pionowego ale nie chcę przeciążać obrotu.


    Koncepcje wykonania masz dobrą, rozumie że pierwsze/wyższe łożysko będzie przenosić siły działające po promieniu czyli klasyczne łożysko nośne, natomiast drugie/dolne będzie przenosić siły działające po osi czyli klasyczne łożysko oporowe. Jaki typ łożyska oporowego(takie które będzie przenosić 100% obciążenia)zastosujesz zależy tylko od Ciebie czyli od Twojej wiedzy technicznej. Dla typu łożyska które ja Tobie podpowiedziałem obciążenie ciężarem który Ty zamierzasz (200 kg) będzie bułką z masłem. Powodzenia życzę, daj znać jak już całość będzie hulać.
    _____________
    Greg SP2LIG


A ja dodam...Poprosimy mały filmik lub kila zdjęć z przebiegu budowy...
Cenne wskazówki się przydadzą..wesoły[/quote]


Przebieg budowy będę dokumentował podzielę się na pewno.
_________________
Tomasz z krainy łowców przygód
  
Electra21.11.2024 14:01:50
poziom 5

oczka
  
sp6ces
12.02.2014 16:26:22
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: Złotoryja D-ZT PGA- ZT02

Posty: 1309 #1745948
Od: 2010-7-8


Ilość edycji wpisu: 1
    SP7IDX pisze:

    ja mam zastosowane takie rozwiązanie
    jak na zdjęciu ale na wiosnę będę zmieniał na wózek
    bo jest to wygoda w dostępie do anteny np. jak były ostatnie oblodzenia


Ale weź pod uwagę, że nie każdą antenę zamontujesz na maszcie z wózkiem.
Musiałem zrezygnować z anteny (Jurka SP3GEM) GB312 na prostszą GB37 i z AK61824 na czteroelemntową (maszt szerszy niż rozstaw elementów).
Powodzenia
Jurek
  
SQ9KEJ
13.02.2014 10:09:48
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Knurów

Posty: 688 #1746701
Od: 2010-12-9
Z mojej praktyki wynika, że jednym z najtrudniejszych problemów jest zapewnienie prostoliniowości tych trzech elementów: dwóch łożysk i rotora. Nawet niewielkie przesunięcia lub odchylenia osi powodują zacinanie się rotora.
_________________
Darek, SQ9KEJ
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
SP9KAG, VHF 145,2875
  
SP2LIG
13.02.2014 10:37:14
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13102 #1746719
Od: 2009-3-16



Ilość edycji wpisu: 1
    SQ9KEJ pisze:

    Z mojej praktyki wynika, że jednym z najtrudniejszych problemów jest zapewnienie prostoliniowości tych trzech elementów: dwóch łożysk i rotora. Nawet niewielkie przesunięcia lub odchylenia osi powodują zacinanie się rotora.


SQ9KEJ.

Darek, centrowanie wszelkich układów mechanicznych nie jest łatwe ale problemu nie widzę. Wszystko zależy od koncepcji, pomysłowości,wyobraźni i wiedzy technicznej wykonawcy. W zależności od rozwiązania danego mocowania regulację można wykonać precyzyjnie za pomocą np. odpowiednio przyspawanych śrub, po uzyskaniu idealnego pionu należy dokonać końcowego przyspawania mocowania łożysk do konstrukcji.
_____________
Greg SP2LIG

P.S. W/w problem rozwiąże skutecznie również elastyczne połączenie rotora z rurą lub zastosowanie przegubu kardana.
  
usuniety8_02_2021
13.02.2014 15:10:06
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Suszec JO90JB

Posty: 9221 #1746914
Od: 2008-10-24
    SQ9KEJ pisze:

    Z mojej praktyki wynika, że jednym z najtrudniejszych problemów jest zapewnienie prostoliniowości tych trzech elementów: dwóch łożysk i rotora. Nawet niewielkie przesunięcia lub odchylenia osi powodują zacinanie się rotora.


Darek

Wbrew pozorom jest to proste do zrobienia.

Napiszę na przykładzie rotora RAK

Średnica wewn. rury dolnej: 68 mm zastosować rurę fi zewnętrzna 88.9mm - ścianka 12.5mm
Średnica wewn. rury górnej: 55 mm zastosować rurę fi zewnętrzna 63.5mm - ścianka 10mm

Przetoczenie rur na odpowiednią średnicę mniejszą o max. 0.3mm od średnic tulei rotora. co zmniejszy też jej ciężar.
Trzeba zrobić 2 rury, jedna pasowna do dolnej a druga do górnej tulei rotora.
Do średnicy wewnętrznej łożyska dolnego i górnego dorobić czopy i pospawać z rurami.

Zapewni to długoletnią bezawaryjną pracę rotora i prostoliniowość takiego zestawu.
  
SP8UFT
13.02.2014 15:15:06
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: KO11JI

Posty: 904 #1746918
Od: 2013-12-27
Żeby było liniowo zawsze można zastować krzyżaki od wałów napędowych do samochodów lub WOM od maszyn rolniczych.
_________________
VY 73! Tomek
  
SQ9KEJ
13.02.2014 15:17:31
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Knurów

Posty: 688 #1746921
Od: 2010-12-9


Ilość edycji wpisu: 1
Och, ja sobie poradziłem. Sygnalizuję tylko problem, którego w nie ma, gdy stosuje się tylko rotor, a jest niewielki przy rotorze i jednym łożysku.

Edit: czy ktoś słyszał o stosowaniu kardanów przy mocowaniu rotora???
_________________
Darek, SQ9KEJ
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
SP9KAG, VHF 145,2875
  
sp4msu
13.02.2014 15:54:24
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: KO12KR

Posty: 873 #1746956
Od: 2009-5-5
Od 20- stu parę lat jest u mnie napęd na łożyskach kulowych i ma się całkiem dobrze .
Kręci całym " masztem " znaczy bez przesady rurą "
A, opowieści tych co kupili a nie robili to miedzy , ano nie będę mówił , bo już BANA dostałem .


_________________
73 Rysiek
  
sp4msu
13.02.2014 16:26:58
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: KO12KR

Posty: 873 #1746981
Od: 2009-5-5
Kardan to jest na dwu krzyżakach , więc widziałem z przekładni kierowniczej od poloneza fiata itd .
Całkiem fajnie to pracuje .
Nie mówię już o typowym krzyżaku na wale .
I mocne i bez problemowo chodzi .


_________________
73 Rysiek
  
SQ9KEJ
13.02.2014 17:54:02
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Knurów

Posty: 688 #1747067
Od: 2010-12-9
Włodek
Dzięki za opis. Ja mam dotychczas inne rozwiązanie, które też, do pewnego stopnia, tłumi energię skrętną. Otóż cały rotor jest zamontowany elastycznie, w konstrukcji z blachy nieco na kształt znaczka "paragraf". Przy wietrze skręceniu ulega ta blacha, ale niestety, za pośrednictwem zębów przekładni rotora.

Muszę zmodyfikować czubek masztu, bo zastosowałem zbyt cienką rurę, myślę, że wtedy skorzystam z Twojego rozwiązania.

_________________
Darek, SQ9KEJ
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
SP9KAG, VHF 145,2875
  
Electra21.11.2024 14:01:50
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 2>>>    strony: [1]2

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » ANTENY » ŁOŻYSKOWANIE ROTORA NA KRATOWNICY

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny