Łożyskowanie rotora na kratownicy
Oto moje 2 centy o sposobie łożyskowania masztu obrotowego w kratownicy. Projekt zrealizowałem w roku 1996 i sprawuje się nienagannie do dziś. Obciążenie stanowią 3 anteny: KLM KT34XA - boom 10m, Mosley TW34-XL - boom 8m i lekki monobander 7el/6m. We własnym zakresie zbudowana została kratownica i wytoczone obudowy łożysk. Rury grubościenne bez szwu fi=60mm i fi=88mm stopniowane po 3,5m stanowią maszt obrotowy posadowiony w kratownicy na dolnym łożysku stożkowym. W obudowie łożyska stożkowego wstawione są 2 simmeringi zabezpieczające łożysko przed penetracją wody lub wilgoci. W rozstawie 1 metr wyżej jest górne łożysko ślizgowe.
Uznałem, że przy prędkości obrotowej masztu 1 obrót/90 sek do górnego podparcia masztu wystarczy zwykła tuleja ślizgowa. Tuleja jest stalowa z luzem 1,5mm dla rury nośnej. Przewidziane jest smarowanie poprzez kalamitkę. Nad obu łożyskami na rurze zamocowane są kołnierze zabezpieczające przed zaciekaniem wody lub lodowaceniem blokującym obrót masztu.
Poniżej dolnego łożyska zamocowany jest kardan a pod nim rotor BIG RAK ze Spid Elektronik w Żyrardowie.
Zastosowanie kardana wynikało z obawy o nieliniowość łożyskowania masztu w amatorskich warunkach budowy kratownicy na podjeździe garażowym. Niewątpliwie dobrym rozwiązaniem byłoby dołożenie do tego zestawu samochodowego tłumika drgań skrętnych. Uwzględnię to przy rozbudowie drugiej kratownicy, na której obecnie postawiony jest klasyczny RAK (z silnikiem 24VDC) a bezpośrednio na nim siedzi Yagi "Zelga" 2/30+2/40. Nie jest to ciężka antena i RAK znosi jej "szarpania" już trzeci rok.

Górne łożysko - tuleja ślizgowa z kołnierzem osłonowym



Górne łożysko - tuleja z punktem smarowania:



Dolne łożysko, kardan i rotor Big RAK:



Yagi "Zelga" bezpośrednio na rotorze:






  PRZEJDŹ NA FORUM