@SP5XMI - warto by zaznaczyć, że znaczenie Kodu Q w komunikacji morskiej i amatorskiej nieco się różnią. Skoro 'można znaleźć na paśmie byłych R/O oraz byłych operatorów stacji na lądzie' to jako krótkofalowiec na naszym paśmie nadałbym zamiast: SP5RADIO DE SP5XMI QRJ UP 900MHZ - QSY UP 900MHZ podobnie przy przeciąganiu po paśmie: już raz mnie ściągnął na 40m z grafii na fonię podając SP5XMI QRJ UP 7120 - nadałbym SP5XMI QSX 7120
BTW: Idąc za rekomendacją ITU dla służby morskiej: QRJ - How many radiotelephone calls have you to book? // I have ... radiotelephone calls to book.
... Większość z tych, którzy pracują w zawodach umie tylko łapać znak i grupę kontrolną. Całkiem niedawno były zawody, w których przekazywano QTC. Bardzo mało uczestników odbierało i wydawało wiadomości (a były za to ekstra punkty). Tymczasem profesjonalny operator CW (na przykład były R/O) to po prostu odbierze. Dodam, że wcale nie chodzi tu o jakieś wyścigowe tempo, bo profesjonalny operator zapisywał QTC na maszynie do pisania, a zatem nie mógł przez dłuższy czas efektywnie pracować szybciej niż 30WPM. Także wcale nie musiał się ścigać, chodziło tu o niezawodny odbiór...
Tu mowa o Worked All Europe DX Contest (WAEDC) CW w drugi weekend sierpnia. Faktycznie są to zawody dla ambitnych. Dla Single Op praca przez 36 godzin w spotęgowanym skupieniu nad QSO oraz QTC. R/O miał w ciągu doby 2 wachty po 4 godziny i fajrant. Polemizowałbym z Marcinem co do ilości zawodników wymieniających QTC w WAE. Czy 20% uczestników zbierających dodatkowe punkty za QTC to "bardzo mało" ? Cyt: For this contest we used a database containing 416173 QSOs and 395737 QTCs created by 1368 different entrants. A total of 7823 callsigns is estimated to have been on the air. Pełne wyniki: http://www.darc.de/referate/dx/contest/waedc/2015/cw/ _________________
Pożar na kutrze będzie później. Teraz mam prawdziwą bombę dla miłośników komunikacji morskiej - oto kompletna lista trafiki wydawanej przez stację brzegową Szczecin Radio/SPE na telegrafii. Nagranie z pierwszych dni kwietnia 1993r. Jedno z niewielu takich nagrań w ogóle. Pracowicie zebrałem zdjęcia wywoływanych statków, zrobiłem z tego dokument o świecie, który już nie istnieje.
Miłego oglądania.
Statki: 9H3287, 9HJF3, C4LP, DS PIONEER/C4NR, POLY PEARL/C6DC3, C6DX7, SCAMPER/C6JC4, LARVIKSTONE/C6KC3 (kiedyś: TARNÓW/SPZM), EUROPA/ELCB3, ELIA3, ELIF8, H2VI, MARIANN/HOQV, VERA/J8HB3, FREJA SCANDIC/LADW4, BONA FORTUNA/LAEF4, TT WIND EAGLE/LAHM2, LAIT4, LAJI4, LALM4, LAMB4, LQCO, OUPG2 (to NIE jest m/v TORM LOTTE!), ALEXIS/P3TA3 (2015, statek NADAL pływa, nazywa się teraz ALI K/ERIL), NORDSKY/P3YK3, VICTORY III/P3ZD3, SNAB, SNAQ, LANGUSTA/SNVY, KOPALNIA MOSZCZENICA/SPXX, KOPALNIA SZCZYGŁOWICE/SPZA, PANNA WODNA (?)/SPEI (prawdopodobnie błąd, bo w rejestrze zapisane jest złomowanie w 1980 a nagranie pochodzi z 1993 i tego jestem pewien), JURATA/SQAI/B (QTC ON BLIND), KOPALNIA MACHÓW/SQAL, KOPALNIA PIASECZNO/SQAM, KUNATKA/SQDB, NARWIK II/SQDH, ZIEMIA OLSZTYŃSKA/SQDR, EL ARISH/SUFG (prawdopodobnie błąd operatora - być może chodziło o trawler m/t DELFIN/SQFG), WŁÓCZNIK/SQGD, TUNEK/SQGS, SQGA, HUTA KATOWICE/SQHR/B (QTC ON BLIND), BOGAR/SQIG, PARMA/SQII, ŁOMŻA/SQJQ/B (QTC ON BLIND), MŁAWA/SQJY, ZGORZELEC/SQJZ, ZIEMIA CHEŁMIŃSKA/SQMW/B (QTC ON BLIND), ZIEMIA SUWALSKA/SQMX, MAJOR HUBAL/SQNE, IGNACY DASZYŃSKI/SQPO/B (QTC ON BLIND), V2ED, V7AB6, V7AC7, V7AH5, YJZ7. Być może w powyższej liście są błędy wynikające z niedostatków mojej umiejętności odbioru telegrafii.
QTC (telegramy) ON BLIND były odbierane bez potwierdzenia, gdy statek stał w porcie (nie wolno używać nadajnika). R/O potwierdzał takie QTC po wyjściu w morze.
W 1993r. była jeszcze nie tylko flota, ale także ruch na stacjach brzegowych, chociaż trzeba przyznać, że było go znacznie mniej niż jeszcze w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin
Z wyżej wymienionych statków noszących polskie znaki wywoławcze i polską banderę na dzień dzisiejszy stan równa się zero. Pozostały wspomnienia, m in statku m/v Łomża którego byłem członkiem załogi. _____________ Greg SP2LIG
Marcin, wielki szacun dla Twojej pracy włożonej w zrobienie tego klipu. SQAI - m/s Jastarnia Bór lub m/s Jurata który z nich - nie pamiętam, ale miały znaki SQAI i SQAO jeżeli mnie pamięć nie myli. Statki z serii tzw. ekspresowców pływające początkowo na linii dalekowschodniej później na Amerykę płd i Zat.Meksykańską Nosiły nazwy miejscowości położonych na Półwyspie Helskim. Oprócz wymienionych były jeszcze: Kuźnica, Hel, Władysławowo.
Ciekawostka nie związana z radiem: W późnych latach 80-tych na Kuźnicy wracającej do kraju z Ameryki Płd. wykryto jeden z największych, w owym czasie przemytów kokainy. Było to w jednym z portów w Anglii. Towar, prawdopodobnie, należał do mafii pruszkowskiej.
Dla mnie najlepszym efektem w tym nagraniu jest wspaniałe nadawanie telegrafisty, czyściutkie i zrozumiałe. Fantastyczne ustawienia el-buga umożliwiające czytanie treści wręcz komfortowo. Zawsze przy takich nagraniach zastanawia mnie, jakiego klucza elektronowego używa operator?
"Trafika" nigdy nie była wydawana "z reki". Nadawana była przy pomocy tzw. transmittra - urządzenia do odczytu papierowej taśmy perforowanej, przygotowanej wcześniej na starym dalekopisie. Tak było na początku lat 80-tych w Gdyniaradio i nie sądzę aby w Szczecinie było inaczej. Nagranie pochodzi z 1993r. więc wtedy może używano już pamięci elektronicznej, ale na 100% tfc list nie nadawał operator.
Możliwe Mirku! Ja nie zwróciłem uwagi na datę, bo ja kiedyś często słuchałem Szczecin Radio, ale w latach 60-tych i chociaż już wtedy znałem określenie "transmitter", to nie wiedziałem, że są nim nadawane także teksty CW, bo my wtedy używaliśmy taśm perforowanych tylko do przekazywania tekstów dalekopisami w DOKP Szczecin gdy tam pracowałem jako radiotelegrafista. Na radiostacji R-118 nie mieliśmy "Dalibora", tylko dalekopis FRT produkcji NRD, super maszyna.
Ciekawostka nie związana z radiem: W późnych latach 80-tych na Kuźnicy wracającej do kraju z Ameryki Płd. wykryto jeden z największych, w owym czasie przemytów kokainy. Było to w jednym z portów w Anglii. Towar, prawdopodobnie, należał do mafii pruszkowskiej.
Takich podobnych ciekawostek z tą serią statków było więcej, np. m/v Władysławowo na którego pokładzie celnicy gdyńscy(czarna brygada)odkryła przemyt ponad 50 kg kokainy w listopadzie 1980 roku. Był to największy przemyt narkotyków w polskim porcie odkryty na polskim statku. ____________ Greg SP2LIG
Mirek, Bogdan, dzięki za info, wprowadziłem poprawki. W kolejce czeka także lista trafiki z GdyniRadio/SPH. W odróżnieniu od szczecińskiej, w SPH nadawano nazwy statków - na przykład m/v FLAMINGO REEFER, m/v NORKAN, m/v CORAL UNIVERSAL, m/v BETATANK. Do tego mała niespodzianka, bo w gdańskiej telegraficznej liście trafiki były także oczekujące QRJ. Oba nagrania z tego samego dnia.
Drodzy Koledzy - otóż po publikacji kilku filmów zgłosili się do mnie byli R/O. Mam około 2h nowych nagrań z 500kHz (w tym nagrania z Zatoki Meksykańskiej + komunikat AMVER). Muszę to uporządkować, niestety większą część trzeba będzie wyciąć, czeka mnie także o wiele więcej pracy, by te nagrania zrobić naprawdę porządnie. Do tego dodam, że mam nagranie, na którym jeden ze statków korzysta z nadajnika iskrowego (bardzo szczególne brzmienie, tak pierdzącego tonu nigdy przedtem nie słyszałem). To wszystko będzie, postaram się zrobić miłośnikom morza fajny prezent na gwiazdkę. _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin
Marcin, W latach 80-tych jedynym dostępnym źródłem informacji o znakach wywoławczych statków były wydawnictwa ITU - List of Ship's Radio Signals. Bywało że agencja obsługująca statek miała do dyspozycji tylko jego nazwę. Jak statek był nowy (mniej niż rok) to nie widniał w wydawnictwie ITU które było publikowane (uaktualniane) raz na rok. Agent chcący wysłać QTC na statek podawał tylko jego nazwę i ona, bez znaku, była nadawana w tfc list.
Dzięki za info. Aby skrócić nieco oczekiwanie na porządnie zrobioną listę trafiki SPH przedstawiam kolejny film z cyklu 500kHz w Europie. Tym razem bez żadnych napisów, nagranie 23 kwietnia 1983, około 21UTC.
Tak brzmiało pasmo 500kHz nocą w 1993r. R/O, który to nagrywa, co chwilę przełącza czułość odbiornika. Niestety używany na tym statku odbiornik bardzo łatwo ulegał silnemu przesterowaniu.
Dla niecierpliwych: 3:31 - Gdynia Radio zaprasza po nowe ostrzeżenie nawigacyjne (NEW NX).
Miłego słuchania. Za pewien czas obrobię pozostałe części i zrobię z nich film z opisem w "moim standardzie". _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin
Na radiostacji R-118 nie mieliśmy "Dalibora", tylko dalekopis FRT produkcji NRD, super maszyna. "
- faktycznie RFT był dobry, choć "mechaniczny". Naprawiałem takie w QRL-u. Natomiast 118-ka /w wojsku/ była wyposażona w "Dalibora 302" sterowanego z pulpitu RPT - dwa lata napraw i koserwacji "Dalibora". Naprawiałem także "Dalibora" dla "służb", z wbudowanym szyfrowaniem. Dobry dalekopis /elektryczny, na przekaźnikach/ lecz nie na warunki polowe. Za delikatny- rozjeżdżały się przekaźniki /oksydowane styki/ i "nastawnik rozeznania".
... w latach 60-tych i chociaż już wtedy znałem określenie "transmitter", to nie wiedziałem, że są nim nadawane także teksty CW, bo my wtedy używaliśmy taśm perforowanych tylko do przekazywania tekstów dalekopisami w DOKP Szczecin gdy tam pracowałem jako radiotelegrafista....
Cóż, bywa ... W 1967 roku w Lublinie na egzaminie krótkofalarskim z telegrafii tekst CW był nadawany właśnie z transmittera a nie ręcznie z jakiegoś generatora m.cz. wbudowanego w "kołchoźnik". Magiczna szpula z perforowaną taśmą wbudzała nasz respekt, kiedy to sami klepaliśmy nieudolnie znaki Morse'a na sztorcowych kluczach od RBM-1.
... a tak brzmiały sygnały w paśmie ok. 500 kHz w roku 1912, gdy używane były nadajniki iskrowe. Proszę zwrócić uwagę na ton tych sygnałów. Poniżej symulacja transmisji ze statku Titanic w tragiczną noc kolizji z górą lodową 14 kwietnia 1912. Tempo kluczowania 27 wpm.
Spełniam prośbę kolegów - oto kompletna lista trafiki Gdyni Radio/SPH nagrana pod koniec kwietnia 1993r.
W odróżnieniu od stacji Szczecin Radio/SPE (opublikowanej poprzednio), Gdynia miała na telegraficznej liście trafiki także połączenia telefoniczne (QRJ). W odróżnieniu od Szczecina, SPH oznaczała telegramy na blind sufiksem /D.
Wywoływane statki po QTC: m/v BETATANK, m/v REGENT SUN/C6HB3/D (blind QTC), m/v CORAL UNIVERSAL/C6RO6, m/v GEORG SPG2373 (prawdopodobnie trawler), m/v SWANSEA, 3ESX6 (probably m/v GREAT CRISTOBAL), 5LLP (bd), 9HAK4, 9HCT3, 9HJF3, 9HRJ3, 9HZS3, m/v LI BAI/BOPN, m/v HUA TUO/BOPT, m/v LIA P./C4WL, again C6HB3, C6HL2, C6JY2, m/v AQUILA II/C6KU5, m/v OCEAN SUN/C6LG7, ELHW7, LALW4, OIHH, P3JO2, m/v CAPTAIN X KYRIAKOU/P3VT, m/v GRUNWALD/SPXQ, m/v WŁADYSŁAW JAGIEŁŁO/SPYG, m/v GWARDIA LUDOWA/SPYQ, m/v JURATA/SQAI, m/v WŁADYSŁAW ŁOKIETEK/SQBM, m/t TAURUS/SQDM, m/t DENEBOLA/SQDT, m/v SYN PUŁKU/SQDX/D (blind QTC), m/v LĘBORK/SQER, m/v BOCHNIA/SQET, m/v GENERAŁ PRĄDZYŃSKI/SQFE, m/v MIROSŁAWIEC/SQFH, SQGE, m/v LEONID TELIGA/SQHD, m/v ZIEMIA ZAMOJSKA/SQMU, SQRA, m/t ATRIA/SQRH, SYHF. Wywoływane statki do połączeń radiotelefonicznych (QRJ): m/v CONSTANTINOPLE, m/v FLAMINGO REEFER, m/v NORKAN, FILIPPA C./3EUT8, m/v ALEKSEY NOVOSELOV/3EUW8, m/v TOMAHAWK/5BKX, 5LLP, m/v AMY/9HAK3, 9HLK3, m/v ALEXIS/9HLR3, m/v GIOVANNA/9HWF2, m/v ALBULA/C6HL2 (zbudowany w Stoczni Gdańskiej w 1980 pod nazwą ANGARA), C6II8, C6LN6, m/v VISTAFJORD/C6ZV (Cunard lines, po remoncie nadal pływa jako OASIA/C6AZ3), ELIU5, P3ND3, m/v MEGAS/P3OC3, m/v ZABRZE/SPYU, m/v ŚWIECIE/SQBD, m/v RADZIONKÓW/SQDF, m/v GEMINI/SQEL (prawdopodobnie trawler), SQFD, m/v SIEMIATYCZE/SQGA, SQHB, m/v GNIEZNO/SQJM, m/v WARKA/SQJS, m/v JACEK MALCZEWSKI/SQKE, m/v POWSTANIEC LISTOPADOWY/SQNL, m/v AMUR 2509/UECC, m/v TAMAMIMA/VRIP (później pod nazwą TAMATHAI/VRIP).
Mała ciekawostka - na filmie są dwa statki mocno związane z Polską i Chinami - m/v LI BAI/BOPN oraz m/v HUA TUO/BOPT.
Miłego oglądania. Niestety nie mogłem poświęcić więcej czasu i zrobić strony z dokładniejszymi informacjami na temat każdego z tych statków. Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych na pewno słyszałem listę trafiki z Gdyni ale nieznajomość telegrafii na porządnym poziomie wykluczała mnie z grona ewentualnych odbiorców. Teraz to z grubsza rozumiem, ale za to list trafiki z polskich stacji już dawno nie ma. _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin