| |
APF | 13.11.2012 21:22:41 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 41 #1049841 Od: 2012-5-6
| To może po prostu naładuj drugi aku w domu i weź do samochodu |
| |
Electra | 28.11.2024 19:49:44 |
|
|
| |
sq4jey | 13.11.2012 21:29:40 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 478 #1049849 Od: 2010-8-15
| MI6OAC pisze: sq4jey pisze:
Ładowanie z gniazdka bo tam jest 5A jest błędem. To nie działa w ten sposób, że na gniazdku jest jakieś ograniczenie prądowe do 5A. To informacja, że nie wolno tych 5A przekraczać. Rozładowane aku na pewno przekroczy.
Podlaczone bezposrednio tak, ale z rezystancja wlaczona szeregowo mozemy latwo ograniczyc prad - w roli rezystora jak kilku kolegow wczesniej radzilo wystarczy zwykla zarowka... i juz nie przekroczy....
Tak nie przekroczy; tyle, że przez żarówkę to sobie może ładować do rana i nic nie naładuje bo radio na odbiorze więcej pochłonie niż dostarczy żarówka. Ech, bicie piany. Kolego, któremu odpowiadałem, nic nie pisał o stosowaniu ograniczenia. Z jego wypowiedzi wynika, że ma 5A w gniazdku to jak raz do ładowania się nadaje... przeczytaj ze zrozumieniem. |
| |
stasiek | 13.11.2012 21:39:29 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 1170 #1049859 Od: 2011-9-10
| Jest inny problem jak to u mnie w pracy się mówi ile mam tyle dam(akumulator)Przewody itp spawają się i topią przy prądach rozruchowych dajemy bezpiecznik elektroniczny który zabezpiecza nasze zabawki.A widziałem palący się samochód po takim przypadkowym zwarciu. |
| |
sq7rtr | 13.11.2012 21:46:59 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO01OK
Posty: 139 #1049862 Od: 2010-6-11
Ilość edycji wpisu: 3 | Chyba cofnąłeś się w czasie ze dwadzieścia lat... U mnie w aucie już nie młodym, bo ośmioletnim, przewodów sterujących jest trzy :-)
http://www.bendiks.rzeszow.pl/alternatory.html To jest schemat z książek polskich "Elektrotechnika samochodowa" z roku 1989. Załóżmy, że jeszcze to było aktualne do czasu zakończenia produkcji FSO Poloneza :-) Najlepiej zrobić sterowanie napięciem powyżej 13 z kawałkiem V. 100% skuteczne. Z lampki ładowania nieskuteczne, bo ona gaśnie gdy napięcie ładowania zbliży się, ale jeszcze nie przekroczy napięcia akumulatora. Naładowany akumulator to max. 12,8-12,9V. Napięcie ładowania po pewnym czasie od rozruchu silnika to min. 14V (Uzależnione od temp. U mnie w aucie zimą jest większe napięcie ładowania - jest tak celowo zrobione). Jedynym problemem może być uodpornienie tego układu na zmiany temperatury. Trzeba by zrobić jako komparator. Zamiast przekaźnika użyć Power MOSET'a lub StripFET'a. Te kilkadziesiąt A wytrzyma, chłodzenia nie potrzebuje. A teraz najprościej: doprowadzić do bagażnika dwa przewody gdzieś 2,5 do 4mm2, wprost z akumulatora poprzez bezpiecznik. I po uruchomieniu silnika podłączać do drugiego akumulatora.
Nie polecam z gniazda typu zapalniczkowego w bagażniku ładować czegokolwiek innego niż nawigacji, telefonów i odtwarzaczy. Akumulatorów to co najwyżej 7Ah. Sprawdźcie sobie jaki tam będzie spadek napięcia pod obciążeniem 5, czy 10A. Nie w gnieździe, lecz za wtyczką podłączoną do tego gniazda. 10A to jest maksimum, taki zapewne jest bezpiecznik. _________________ OP:Rafal QTH: Radom rafael(at)tkdami.net |
| |
sq4jey | 13.11.2012 21:57:24 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 478 #1049874 Od: 2010-8-15
| MI6OAC pisze: To chyba ja pisalem ze 5A moge bezpiecznie z gniazda pobrac Oj czytaj ze zrozumieniem, czytaj Nigdzie nie napisalem ze gniazdo ograniczy mi prad automagicznie do do 5A... Poza tym tez pisalem ze jak uzywam trx to nie jade, wiec nie ma zadnego ladowania, znowu czytamy ze zrozumieniem... ladujemy jak jedziemy, zeby nie wyciagac aku do ladowania w domu, chociaz tez jako opcje moge to rozwazyc jesli ladowanie podczas jazdy (bez nadawania) nie bedzie wystarczajace..
zeby piana nie rosla kreska kropka...
Ja pierdziu! To po co ten wątek zakładasz. Ładuj sobie prze żarówkę 21W i z bańki. Zdrówka życzę. |
| |
SP6IX | 13.11.2012 22:09:40 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 8218 #1049879 Od: 2008-3-18
| Koledzy lubicie pisać o niczym ,tu jest moduł jaki zrobiłem i eksploatuję od pewnego czasu wyjeżdżając ze sprzętem mikrofalowym w teren .Mam w samochodzie 34Ah ACU podstawowe i 17Ah żelowy .SQ7RTR alternatory się nie zmieniły tylko ich podłączenia i w dalszym ciągu jest tak jak piszę mogą się różnić tylko wtykiem lub wielowtyki .
D1 to typowa dioda krzemowa 30A D2,3 to wyjęte z zasilacza ATX 30A Schottky R1 opornik dobrany do miernika jako bocznik w granicach 0.1om może być większy do 1om całość zmontowana na radiatorze i w pudełku zrobionym z blachy perforowanej.
Przez całe lato używałem tego z powodzeniem mogąc obserwować prąd ładowania bez ingerencji w instacje samochodu.
_________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. |
| |
sq7rtr | 13.11.2012 22:25:40 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO01OK
Posty: 139 #1049888 Od: 2010-6-11
| No i chyba o to chodzi _________________ OP:Rafal QTH: Radom rafael(at)tkdami.net |
| |
sq9kjb | 13.11.2012 23:22:52 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 686 #1049910 Od: 2010-11-3
| Tu jak ktoś zarzuci jakikolwiek temat,to tak jakby na radiu ,wszyscy usłyszeli Koreę Południową 5 strona za chwilę pyknie bicia piany.Nie zaprzeczam ,że z moim cennym udziałem.Powoli robię się hieną internetową.Radia nie widziałem od 5 miesięcy,ale wiedzę jak zauważam ,mam już co najmniej jak szukający ostatnich brakujących DXCC Pozdrawiam Aha ,bo bym zapomniał-Jacek kup coś bardziej pożytecznego. JK |
| |
APF | 14.11.2012 07:58:20 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 41 #1049935 Od: 2012-5-6
Ilość edycji wpisu: 2 | sp9coo pisze: Koledzy lubicie pisać o niczym ,tu jest moduł jaki zrobiłem i eksploatuję od pewnego czasu wyjeżdżając ze sprzętem mikrofalowym w teren .Mam w samochodzie 34Ah ACU podstawowe i 17Ah żelowy .SQ7RTR alternatory się nie zmieniły tylko ich podłączenia i w dalszym ciągu jest tak jak piszę mogą się różnić tylko wtykiem lub wielowtyki .
D1 to typowa dioda krzemowa 30A D2,3 to wyjęte z zasilacza ATX 30A Schottky R1 opornik dobrany do miernika jako bocznik w granicach 0.1om może być większy do 1om całość zmontowana na radiatorze i w pudełku zrobionym z blachy perforowanej.
Przez całe lato używałem tego z powodzeniem mogąc obserwować prąd ładowania bez ingerencji w instacje samochodu.
Ten układ jest OK jeśli aku dodatkowy jest żelowy. Aku żelowe przewidziane są do pracy stand-by z niskim napięciem ładowania. Układ nie nadaje się do zwykłych aku kwasowych i AGM z powodu strat napięcia na diodach. Ja mam układ o którym pisałem wyżej, czyli przekaźnik załączany z wyjścia W alternatora. Wyjście musiałem dorobić. Akumulatory to: - podstawowy AGM Sznajder 95 Ah - dodatkowy 55 Ah zwykły kwasowy Aku dodatkowy zasila: trx, klimatyzację, Webasto, oświetlenie dodatkowe.... itd... czyli wszystko co nie jest potrzebne do życia samochodu Dodatkowa zaletą takiego układu jest to, że kabel od przekaźnika do aku dodatkowego nie musi być gruby, bo prąd nie przekracza kilkunastu A. |
| |
SP6IX | 14.11.2012 20:31:25 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 8218 #1050300 Od: 2008-3-18
| APF próbowałem ten układ i z ACU kwasowym naładowanym w domu i po kilku godzinach pracy musiałem go podładować z samochodu i okazało się że te spadki jakie są zezwalają na pod ładowanie i to dość znaczne bo wpełni sprawny alternator powinien podać napięcie max około 14,3V (niektóre dają więcej) a spadek napięcia u mnie to około 1V sumarycznie więc nie jest tak źle.Do tego układu przekonało mnie to iż niema tu styków przekaźnika lubiące się sklejać .Układ podałem pod rozwagę i nie namawiam nikogo do jego powielania bez chwili zastanowienia sam spędziłem trochę czasu za czym pojechał ze mną w teren i się sprawdził teraz mam spokój a układ podłączam po przyjeździe na miejsce lub jak mam długą trasę to w czasie jazdy jest zapięty. _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. |
| |
APF | 14.11.2012 20:59:01 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 41 #1050318 Od: 2012-5-6
| sp9coo pisze:
APF próbowałem ten układ i z ACU kwasowym naładowanym w domu i po kilku godzinach pracy musiałem go podładować z samochodu i okazało się że te spadki jakie są zezwalają na pod ładowanie i to dość znaczne bo wpełni sprawny alternator powinien podać napięcie max około 14,3V (niektóre dają więcej) a spadek napięcia u mnie to około 1V sumarycznie więc nie jest tak źle.Do tego układu przekonało mnie to iż niema tu styków przekaźnika lubiące się sklejać .Układ podałem pod rozwagę i nie namawiam nikogo do jego powielania bez chwili zastanowienia sam spędziłem trochę czasu za czym pojechał ze mną w teren i się sprawdził teraz mam spokój a układ podłączam po przyjeździe na miejsce lub jak mam długą trasę to w czasie jazdy jest zapięty.
14,3 - 1 = 13,3V To za mało na standardowy aku kwasowy. Styki przekaźnika sklejają się gdy są przeciążone. Przeciążenie może nastąpić jedynie wtedy, gdy prąd płynie z jednego aku do drugiego. W układzie o którym pisałem wystarczy zwykły przekaźnik samochodowy 30 A. Oczywiście każdy może zrobić co mu pasuje. Pozdrawiam. |
| |
Electra | 28.11.2024 19:49:44 |
|
|
| |
kl | 14.11.2012 22:00:57 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 264 #1050372 Od: 2009-8-2
| U mnie w samochodzie to nie przejdzie (mitsubishi) mam ładowanie 13.8V przy 20st a w teren jeżdżę tylko w lecie.
_________________ Krzysztof
|
| |
SP6IX | 14.11.2012 22:13:40 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 8218 #1050378 Od: 2008-3-18
| Ja też jeżdżę tylko w lato stare kości trzeba oszczędzać, jak naładujesz dodatkowy ACU w domu to tylko może będziesz musiał podładować a to wystarczy by dokończyć łączności i pamiętaj że czerpiesz jeszcze ze swojego podstawowego ACU. _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. |
| |
sp3aok | 22.11.2012 17:01:08 |
Grupa: Użytkownik
QTH: LUBIN
Posty: 1051 #1055105 Od: 2009-10-19
| [quote=SQ9JXB][quote=sp3aok]MI6OAC pisze: sp3aok pisze:
W jednym z wcześniejszych moich postów.,opisałem jak wykonać bezpieczne urządzenie do ładowania rezerwowego akumulatora kwasowego lub żelowego. Wystarczy odszukać ten post.Namalować schemat z tego opisu i tutaj wkleić. CZY TO TAKIE TRUDNE?
hmm? trudne?
sp3aok pisze:
ŁADOWANIE DODATKOWEGO AKUMULATORA Z POKŁADOWEJ INSTALACJI SAMOCHODOWEJ 12v. Jak ja bym to zrobił. Do + aku.sam. przez bezpiecznik 15A. dalej w szereg żarówka reflektorowa jeden żarnik lub 2 równolegle (prąd ładowania) dalej do styku przekaźnika sam. 20A. (0twarty) z drugiego styku przekaźnika przez diodę 10-20 Amper w szereg do bezpiecznika 15Amper i do + Aku.dodatkowego, żelowego 85Ah. STEROWANIE: Uzwojenie cewki przekaźnika, jeden koniec, do + zasilania aparatu zapłonowego, drugi koniec uzwojenia do styku wyłącznika, drugi koniec styku wyłącznika do masy - pojazdu. Dodatkowe Aku. będzie ładowane tylko przy pracującym silniku. Ładowanie można wyłączyć lub załączyć WYŁACZNIKIEM Układ ten nie obciąża aku. główne. Do akumulatora kwasowego diody nie instalować. Potrzebne materiały: 2 bezpieczniki bagnetowe samochodowe 15Amper + gniazda do nich. Przekaźnik 20Amper 12Volt.samochodowy Dioda 10-20 Amper. Wyłącznik sterujący HEBELKOWY 0.5A. Kabelki połączeniowe.oczka lutownicze. Dodatkowo można zainstalować Voltomierz napięcia dodatkowego Aku. UKŁAD odporny na w/cz. Obiecałem napisałem. Dzisiaj wyjeżdżam na dwa tygodnie. Nie będę miał dostępu do netu. powodzenia Rysiek sp3aok Lubin
Ten opis jak dla mnie ma jedna zasadnicza wade ktora go dyskwalifikuje....
Moje auto nie posiada niestety aparatu zaplonowego
JAK MASZ PROBLEM Z MYŚLENIEM TO ZMIEŃ AUTKO? Hi. [/quote]
Kolego SP3AOK
Po pierwsze - nie krzycz Po drugie - może warto zrewidować opis sposobu ładowania drugiego aku w samochodzie i zrobic go uniwersalnym co, a nie udzielać rad nie na miejscu co?
A i rysunek też by się przydał prawda? Takie to trudne?[/quote]
SQ9JXB Po pierwsze nie krzycz,Czy to jest Twoje SQUTEROWO-MASOŃSKIE ZAWOŁANIE? Po drugie KOLEGĄ moim nie byłeś, nie jesteś, i raczej nie będziesz. DLACZEGO? Bo nie lubię jak mi się KTOŚ nieproszony ładuje z buciorami, do mego ogródka. Mało tego pouczanie, nakazywanie. Panie SQ9JXB jak żeś taki dobry to zrób to sam i narysuj schemat,a nie cudzymi rękami. FAKTY. Opis mego bezpiecznego układu,do ładowania dodatkowego AKU. z instalacji pokładowej samochodu powstał przed kilkoma miesiącami. Jest łatwy do odwzorowania, dla przeciętnie znającego się KOLEGI KRÓTKOFALOWCA na elektryce samochodowej. Schematu nie rysowałem z obawy przed nie znającymi zagadnienia. Co by sobie krzywdy nie zrobili Hi. Jeszcze moja uwaga.Opisany przeze mnie UKŁAD na pewno nie uszkodzi ALTERNATORA.
Rysiek sp3aok Lubin
_________________ SP9-1166 |
| |
SP6IX | 22.11.2012 17:32:11 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 8218 #1055117 Od: 2008-3-18
| Jacek proponuję zrobić to tak ,zrób i wypróbuj jeden układ potem drugi i sam ocenisz ,który lepszy.Układ który przedstawiłem stosuję od prawie roku a kable użyte do połączeń to 6mm kwadrat jest to z zapasem ale długość u mnie jest około 2m więc bojąc się nadmiernych spadków dla moich zabawek użyłem taki.Ważne jest to byś miał zawsze kontrolę nad układem ,zabezpiecz połączenie bezpiecznikiem dla radia KF 25A .Ja stosuję u siebie tylko 10A bo to wystarcza,mam w zapasie jeszcze mały agregacik benzynowy PAWER 1200W i w razie W mam możliwość podładowania głównego ACU.To tyle z moich doświadczeń reszta pod Twoją rozwagę jak będziesz miał problem to pisz na priv. _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. |
| |
usuniety8_02_2021 | 22.11.2012 17:54:23 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Suszec JO90JB
Posty: 9221 #1055126 Od: 2008-10-24
Ilość edycji wpisu: 1 | Czy to jest Twoje SQUTEROWO-MASOŃSKIE ZAWOŁANIE?
W żadnym wypadku, pisanie na Forum zdań dużymi literami jest uważane za krzyk.
Po drugie KOLEGĄ moim nie byłeś, nie jesteś, i raczej nie będziesz.
Nie zabiegam o to. A wiesz czemu zacząłem post od słów Kolego SP3AOK?
Bo każdego Krótkofalowca traktuję jako Kolegę. To chyba nie jest zbrodnia ani nietakt z Mojej strony prawda? Ale jak Pan sobie nie życzy to będę zwracał się per Pan.
Panie SQ9JXB jak żeś taki dobry to zrób to sam i narysuj schemat,a nie cudzymi rękami.
Jak będę potrzebował taki układ to zrobię, na razie mam aku żelowe 12V 65Ah i do moich potrzeb wystarczy.
Mało tego pouczanie, nakazywanie.
To była tylko prośba, nic więcej.
Z wyrazami Szacunku dla Pana Ryszarda SP3AOK - Janek SQ9JXB |
| |
SQ5AM | 22.11.2012 19:56:44 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02LG
Posty: 2240 #1055252 Od: 2009-2-3
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | Ten SP3AOK ma okres, czy z natury jest dość mało kulturalny a poziom merytoryczny jego wypowiedzi jest niższy niż depresja Wikrowie??? _________________ Adrian |
| |
SQ5AM | 22.11.2012 22:46:22 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02LG
Posty: 2240 #1055415 Od: 2009-2-3
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | Ani jedno ani drugie. To obiektyw fotograficzny.
_________________ Adrian |
| |
shutter | 23.11.2012 00:07:15 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa KO02KF
Posty: 405 #1055471 Od: 2011-8-6
| Wiesz Adrian, po prostu niektórzy Ci zazdroszczą takiego... obiektywu oczywiście. _________________ Pozdrawiam - Szymon SQ5SP (ex SQ5OVK) @ 438.625/145.575 |
| |
Electra | 28.11.2024 19:49:44 |
|
|