NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » TECHNIKA, KONSTRUKCJE AMATORSKIE » ZASILANIE Z DODATKOWEGO AKUMULATORA W MOBILU

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 2 / 3>>>    strony: 1[2]3

Zasilanie z dodatkowego akumulatora w mobilu

  
marek50
13.11.2012 00:19:05
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 80 #1049337
Od: 2012-3-4
tylko ze z własnych doświadczeń wiem ze przekaźnik przy dużym rozładowaniu skleja się 30A wiec około 100 albo i lepej małego gabarytu polecam
  
Electra25.04.2024 16:51:31
poziom 5

oczka
  
sp5iou
13.11.2012 00:20:45
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 2010 #1049338
Od: 2012-9-2
Hej.
Drugi akumulator to powszechnie stosowane rozwiązanie w technice karawaningowej i kamperowej.
Żeby alternator ładował obydwa akumulatory, stosuje się przekaźnik - taki zwykły samochodowy pobudzany z uzwojenia wzbudzenia w alternatorze, czyli z kontrolki ładowania. Wtedy poprostu łaczy obydwa akumulatory.
Ponieważ przewody łączące zwykle są długie, są wystarczającym zabezpieczeniem przed nadmiernym prądem. Między akumulatorami daje się na wszelki wypadek bezpiecznik 35A.
Stosowałem takie rozwiązanie w uproszczonym kamperze, który nie posiadał elektrobloku.
Akumulatory do zasilania części mieszkalnej są innego typu i są nieco droższe niż akumulatory rozruchowe.
Różnica polega na tym , że akumulator rozruchowy projektowany jest tak, aby był co chwila doładowywany i mógł dać duiży prąd w krótkim czasie. Akumulatory do części mieszkalnej są "miększe", ale konstrukcja pozwala na pełne cykle ładowania i rozładowania.
W samochodach kempingowych są specjalne układy zwane elektroblokami, sterujące ładowaniem obydwu akumulatorów gdy samochód podłaczony jest do sieci 230V.
Można znaleźć opisy i dyskusje jak to działa na forach:
www.camperteam.pl
www.caravaning.pl

Agregaty zwykle wożą carawaningowcy, gdyż na biwaku przyczepa sobie stoi zaparkowana a samochód jeździ po zakupy zupełnie oddzielnie i nie doładowuje akumulatora. Z samochodami kempingowymi jest inaczej, bo jeździ się z całym dobytkiem i jest szansa na doładowanie z silnika przy okazji zakupów czy wycieczki.
W przypadku samochodu nie warto targać agregatu. Silnik diesla 2.5l (Ducato 1989r.)spala na biegu jałowym poniżej 1l na godzinę. Silnik nowoczesny (Ford Focus 1600cm 2010r.) 0.5l/godz i jeszcze daje ogrzewanie w samochodzie. W przypadku agregatu paliwo nie wyjdzie wiele taniej.

_________________
(((73))) Marcin.
Słucham na DMR TG-26056 i 2605 i FM SR5RR. ID: 2605142-portable lub 2605153-home
Warszawa KO02OE, VOT PZK 73
KF: FTDX101D, FT-817ND, FT897, IC735, IC706, FT991, IC7000, UNIDEN2020,
HM: QCX, Forty-9er,uBitX, Pilgrim, Kacper 40m, Taurus 40m,
UKF: Motorola MCX100, Radmor FM315K, IC211E, Intek HR2040, TM-218, QYT KT-8900 i KT8900D, TYT DM380, RT320. Baofengi UV-5R, UV-B6, UV82. FT-817ND, Radioddity GD-77, TYT DM-9600, TYT DMUV380, Anytone D868UV, Anytone D578UV PRO, Anytone D878UV, FT290RII,
PA: IC2KL(500W), Tuner: LDG600 ProII, LDG11ZPro.
ANT: Multiband InVee, GP7DX, Slooper 160m, Lafayette UV300 i uv200, InV L na samochodzie.
((( NIGDY NIE PRZEKRACZAM MOCY LICENCYJNEJ )))
Niema głupich pytań, spotyka się niezbyt mądre odpowiedzi.

  
SP3SWJ
13.11.2012 00:30:25
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: JO82LK

Posty: 1518 #1049343
Od: 2009-9-15
producent podaje w opisie że AKU do tego sie nadaje ;-)

oczywiście bardziej światowe marki tez mozna kupić :-)



http://katalog.zap.pl/category/index/13

Obrazek

http://allegro.pl/listing.php/search?change_view=1&order=p&sg=0&string=zap+energy+plus
_________________

Pozdrawiam wszystkich
Jarek SP3SWJ


  
marek50
13.11.2012 00:42:11
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 80 #1049346
Od: 2012-3-4
kolego na temat akusiów mam drażom wiedzę Zap czy Sakura,Aris ,i tak dalej to tylko nalepki! produkt chiński ze nie patrz na dane gwarancja i akuś pada jak nie dotrwa końca gwarancji to dystrybutor w ramach reklamacji pisze akuś zbyt dużym prądem ładowany lub zbyt głęboko rozładowany reklamacja nie uwzględniona!!
  
SP3SWJ
13.11.2012 00:51:12
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: JO82LK

Posty: 1518 #1049347
Od: 2009-9-15


Ilość edycji wpisu: 1
:-) no chyba że ZAP zlikwidował produkcje... kto wie w tych czasach ;-)

http://www.sznajder.pl/show_page.php?id=85


w jakichs tam notkach prasowych ciagle piszą że "polska produkcja"


a ponadto " "Corocznie, 70% wyrobów z ZAP Sznajder Batterien SA trafia do odbiorców z 47 krajów Europy i Afryki Północnej"

hmmmm :-)

_________________

Pozdrawiam wszystkich
Jarek SP3SWJ


  
marek50
13.11.2012 01:10:10
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 80 #1049349
Od: 2012-3-4
co do pisania to Romet,manta, i tak dalej tez polski produkt? wszystko paczki z chin a u nas składają
  
SP3SWJ
13.11.2012 01:15:44
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: JO82LK

Posty: 1518 #1049352
Od: 2009-9-15
Ja jednak oddaje głos że te z Piastowa sa krajowe :-)
http://motoryzacja.wnp.pl/milionowy-akumulator-zap-piastow,98015_1_0_0.html

może ktos sie odezwie co jest blizej "linii produkcyjnej ;-)


dobr a kończymy marudzic bo i tak pewnie zainteresowany kolega nie kupi tego aku - nieważne jak bardzo by był zaprojektowany do głębokich wyładowań .. itd itd...
_________________

Pozdrawiam wszystkich
Jarek SP3SWJ


  
globetrotter
13.11.2012 05:52:35
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 164 #1049363
Od: 2011-4-4
Witam. A ja pragnę od siebie dorzucić przysłowiowe trzy grosze. Jeżdżąc w "plener" z radio nie zdarzyło mi się, abym wyczerpał zapas energii z autonomicznego akku mojego auta, które za kilka miesięcy bedzie sobie liczyć lat pięć. Akumulator także. Do kompletu info dodam, że silnik Diesla i akku 72 Ah. Oczywiście trzeba mieć świadomość, iż można do cna wyczerpać zapas energii z akku, ale do takiej sytuacji nie doszło. To jest naprawdę dużo "prądu". Zdarzało się mi także zimą wjeżdżać w plener, ale tu już nie podejmowałem ryzyka i co jakiś czas ( np. godzina ) uruchamiałem silnik. Tak jak niektórzy Koledzy wspomninali trzeba ułatwiać, a nie utrudniać sobie życie. Do usłyszenia z pleneru.

pozdrawiam
  
sq9kjb
13.11.2012 12:33:05
poziom 5

Grupa: Użytkownik

Posty: 686 #1049525
Od: 2010-11-3
To już Jacek,typowe bicie piany.To przecież tak indywidualne,tak zależne od sytuacji,rodzaju łączności,nawet własnego nastroju,że nie wyobrażam sobie odpowiedzi ,na tak zadane pytanie.Czasami 1;10 innym razem 10;1 he he remis wyszedł.Ale wiadomo ,że z zasady więcej słuchamy niż mówimy.
Jacek
  
kl
13.11.2012 13:23:33
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 264 #1049555
Od: 2009-8-2
O matko a po co taki duży akumulator??
60Ah wystarczy - załóżmy ze radio przy pracy pobiera 20A cały czas np cyfrówkami to wystarczy na 3godz takiej pracy. Ty chcesz pracować 3godz ssb/cw więc posłuży na pewno dłużej bo non stop nie będziesz nadawał, czas się wydłuży.
do ładowania aku możesz wykorzystać zapalniczkę w bagażniku. W szereg żarówka 21W (14V/1.5A=9,3Ohm)i spokojnie podczas jazdy będzie doładowywany ale możesz dopiero go podłączyć do ładowania po odpaleniu silnika, inaczej prąd będzie pobierany do rozruchu. Chyba że zastosujesz przed żarówką diodę ale napięcie ładowania wtedy spadnie. Trzeba pokombinować praktycznie i wtedy pewnie znajdziesz coś optymalnego.
_________________
Krzysztof
  
APF
13.11.2012 13:58:05
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 41 #1049563
Od: 2012-5-6


Ilość edycji wpisu: 2
    SP3SWJ pisze:

    i jeszcze jedno ładne wygrzebane w necie .... Koledzy poszukajcie na fora "KAMPEROWYCH" :-)

    oni naprawde wiedzą dlaczego używa sie dodatkowego aku :-)

    Obrazek

    podkreślono GRUBE KABLE :-)



Ten schemat ma 2 zasadnicze wady.
1. Przekaźnik włącza się w momencie włączenia zapłonu, skutkiem czego oba aku zostają połączone równolegle.
Powoduje to przepływ dużego prądu przez styki, które mogą ulec wypaleniu lub sklejeniu.
2. Napięcie podtrzymania przekaźnika jest niższe od 12V, wskutek czego oba aku pozostają połączone nawet jeśli nie są ładowane.
Taki układ nadaje się tylko do 2 jednakowych aku, w dodatku jednakowo wyładowanych.
Żeby układ pracował prawidłowo przekaźnik należy zasilać z punktu W alternatora, czyli SPRZED diod wzbudzenia. W tym punkcie napięcie pojawia się w momencie wzbudzenia i zanika natychmiast po odwzbudzeniu.
Problem w tym, że nie wszystkie alternatory mają wyprowadzony punkt W, ale oczywiście można dorobić.
Tu jest schemat:
http://www.google.pl/imgres?imgurl=http://www.bendiks.rzeszow.pl/upload/alternator.JPG&imgrefurl=http://www.bendiks.rzeszow.pl/alternatory.html&h=372&w=435&sz=26&tbnid=u8rjsivRyha4vM:&tbnh=91&tbnw=106&prev=/search%3Fq%3Dschemat%2Balternatora%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=schemat+alternatora&usg=__2501o01zZuWmkM6EORD7aALkCQ8=&docid=xIENflXZoXA8VM&hl=pl&sa=X&ei=lz6iUL22KYXvsgbeqoD4CA&ved=0CB8Q9QEwAA&dur=0
Wykonałem kilka takich układów i pracują bez problemu.
Oczywiście zamiast tego można kupić fabryczny separator aku i mieć problem z głowy.
  
Electra25.04.2024 16:51:31
poziom 5

oczka
  
usuniety8_02_2021
13.11.2012 15:03:07
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Suszec JO90JB

Posty: 9221 #1049589
Od: 2008-10-24


Ilość edycji wpisu: 1
załóżmy ze radio przy pracy pobiera 20A cały czas np cyfrówkami to wystarczy na 3godz takiej pracy.

20A w Digi?

Kolego - popraw link, bo jest niekompletny
  
kl
13.11.2012 15:34:35
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 264 #1049607
Od: 2009-8-2
Janek przybrałem najgorszy scenariusz pracą ciągłą. Wiem że cyfrówki < 30W.

Nie wiem ile realnie wytrzyma ale na pewno przez 3 godz ssb/cw 50Ah da radęoczko
_________________
Krzysztof
  
SP6IX
13.11.2012 18:13:44
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8132 #1049671
Od: 2008-3-18
A po co Ci aparat zapłonowy ? na alternatorze masz dwa styki jeden prądowy (śruba) drugi kontrolny (wsuwka) i pamiętaj o jednym by aku nie rozładowywać poniżej 10,7V (ołowiowy) i żelowe najlepiej tylko do 11V wtedy najmniej cierpią przy powtórnym ładowaniu.
_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
usuniety8_02_2021
13.11.2012 18:50:13
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Suszec JO90JB

Posty: 9221 #1049692
Od: 2008-10-24
[quote=sp3aok]
    MI6OAC pisze:

      sp3aok pisze:

      W jednym z wcześniejszych moich postów.,opisałem jak wykonać bezpieczne urządzenie do ładowania rezerwowego akumulatora kwasowego lub żelowego. Wystarczy odszukać ten post.Namalować schemat z tego opisu i tutaj wkleić. CZY TO TAKIE TRUDNE?


    hmm? trudne?

      sp3aok pisze:


      ŁADOWANIE DODATKOWEGO AKUMULATORA Z POKŁADOWEJ INSTALACJI SAMOCHODOWEJ 12v.
      Jak ja bym to zrobił. Do + aku.sam. przez bezpiecznik 15A. dalej w szereg żarówka reflektorowa jeden żarnik lub 2 równolegle (prąd ładowania) dalej do styku przekaźnika sam. 20A. (0twarty) z drugiego styku przekaźnika przez diodę 10-20 Amper w szereg do bezpiecznika 15Amper i do + Aku.dodatkowego, żelowego 85Ah. STEROWANIE: Uzwojenie cewki przekaźnika, jeden koniec, do + zasilania aparatu zapłonowego, drugi koniec uzwojenia do styku wyłącznika, drugi koniec styku wyłącznika do masy - pojazdu. Dodatkowe Aku. będzie ładowane tylko przy pracującym silniku. Ładowanie można wyłączyć lub załączyć WYŁACZNIKIEM Układ ten nie obciąża aku. główne. Do akumulatora kwasowego diody nie instalować.
      Potrzebne materiały: 2 bezpieczniki bagnetowe samochodowe 15Amper + gniazda do nich. Przekaźnik 20Amper 12Volt.samochodowy Dioda 10-20 Amper. Wyłącznik sterujący HEBELKOWY 0.5A. Kabelki połączeniowe.oczka lutownicze. Dodatkowo można zainstalować Voltomierz napięcia dodatkowego Aku. UKŁAD odporny na w/cz.
      Obiecałem napisałem.
      Dzisiaj wyjeżdżam na dwa tygodnie. Nie będę miał dostępu do netu.
      powodzenia
      Rysiek sp3aok Lubin


    Ten opis jak dla mnie ma jedna zasadnicza wade ktora go dyskwalifikuje....

    Moje auto nie posiada niestety aparatu zaplonowego zakręcony


JAK MASZ PROBLEM Z MYŚLENIEM TO ZMIEŃ AUTKO? Hi. pomysł[/quote]

Kolego SP3AOK

Po pierwsze - nie krzycz
Po drugie - może warto zrewidować opis sposobu ładowania drugiego aku w samochodzie i zrobic go uniwersalnym co, a nie udzielać rad nie na miejscu co?

A i rysunek też by się przydał prawda? Takie to trudne?
  
SP6IX
13.11.2012 19:02:59
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8132 #1049696
Od: 2008-3-18
Janku kolega nie doczytał że zadający pytanie ma diesla a jak wiem one nie posiadają aparatu zapłonowego i bez nerwów ja na tym dobrze wychodzę .Jak odszukam moje zapiski to wkleję tu mój interfejs dla dodatkowego ACU .
_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
usuniety8_02_2021
13.11.2012 19:07:27
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Suszec JO90JB

Posty: 9221 #1049700
Od: 2008-10-24
Grzegorz - niektóre benzyniaki też nie posiadają aparatu zapłonowego tylko komputery i np. cewki montowane bezpośrednio na świecach.
  
sq4jey
13.11.2012 20:45:17
poziom 5

Grupa: Użytkownik

Posty: 478 #1049818
Od: 2010-8-15
Ładowanie z gniazdka bo tam jest 5A jest błędem. To nie działa w ten sposób, że na gniazdku jest jakieś ograniczenie prądowe do 5A. To informacja, że nie wolno tych 5A przekraczać. Rozładowane aku na pewno przekroczy.

  
SP6IX
13.11.2012 20:49:17
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8132 #1049819
Od: 2008-3-18
Nie musisz wiedzieć gdzie jest styk "W" wystarczy że zobaczysz gdzie jest wsuwka z cienkim kabelkiem i tam podłącz żarówkę 12V jeden kabelek do wsuwki drugi do masy sam. i uruchom silnik jak się zaświeci to znaczy że to jest sygnalizacja ładowania i to Ci wystarczy.
_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
APF
13.11.2012 20:49:35
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 41 #1049820
Od: 2012-5-6
Poprawiam link do schematu:
http://www.bendiks.rzeszow.pl/alternatory.html
Akumulator w samochodzie ładowany jest stałym napięciem, a nie stałym prądem.
Prąd ładowania aku tuż po rozruchu silnika wynosi ( przez kilka s ) 30 - 50 A, zależy jaka jest wydajność altka.
Po kilku/kilkunastu s prąd ładowania spada do tej mitycznej 1/10 pojemności aku.
Jeśli nie ma wyprowadzonego punktu W,to można zrobić układ wykrywający wzrost napięcia ( np. powyżej 14V ) i podający + na dodatkowy aku.
Można do tego celu wykorzystać niektóre automatyczne włączniki świateł samochodowych ( te reagujące na napięcie w instalacji samochodu ), ale nie polecam bo trudno wyregulować taki układ do pracy w temperaturach -20 do +40.
Przy tych zabawach należy pamiętać, że nie chodzi tylko o podłączenie dodatkowego aku do +, ale i o jego odłączenie przy spadku napięcia oraz o wyeliminowanie przepływu prądu między akumulatorami.
Jeśli różnica napięć między aku jest 2V, a opór wewnętrzny rzędu ułamka oma, to mogą tam płynąć spore prądy.
Podsumowanie:
Jeśli to ma być bezpieczne i pewne, to są 2 opcje:
- przekaźnik uruchamiany z punktu W alternatora
- separator aku dobrej firmy
  
Electra25.04.2024 16:51:31
poziom 5

oczka

Przejdz do góry strony<<<Strona: 2 / 3>>>    strony: 1[2]3

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » TECHNIKA, KONSTRUKCJE AMATORSKIE » ZASILANIE Z DODATKOWEGO AKUMULATORA W MOBILU

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny