| |
SP5XMI | 27.02.2013 12:34:50 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 3444 #1218475 Od: 2012-12-16
| Od dłuższego czasu szukam informacji o wyposażeniu kabiny radiooficera na polskich statkach. Myślę o tym czasie, w którym na KF rządziła telegrafia, Brytyjczycy nadawali z nadajników Marconi Oceaspan (100W, na górnych KF jeszcze mniej) a odbierali na RX Marconi Atalanta, Apollo lub Redifon R408. O brytyjskim sprzęcie jest sporo informacji w necie, ale o polskim - bardzo mało. Szykuję stronę zawierającą zebrane informacje (włącznie z dokumentacją do Atalanty, to był świetny odbiornik w tym czasie). Jakiego sprzętu używano na polskich statkach w latach 60tych, może ma ktoś stare zdjęcia? A może ktoś wie jak to wyglądało na pierwszych statkach zwodowanych w latach 50tych? _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin |
| |
Electra | 24.11.2024 11:20:49 |
|
|
| |
SP8LBK | 27.02.2013 12:56:23 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Kraśnik KO10CX
Posty: 5366 #1218503 Od: 2010-8-3
| Marcinie Skontaktuj się z Centralnym Muzeum Morskim http://www.cmm.pl/ Opisz co potrzebujesz i co z tym zamierzasz zrobić. Sądzę, że pomogą a przynajmniej napiszą, gdzie takich informacji szukać. Pokaż im te strony brytyjskie strony, że warto pokazać to ludziom. _________________ Vy 73 Andrzej SP8LBK |
| |
SP2LIG | 27.02.2013 12:56:27 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13101 #1218504 Od: 2009-3-16
| Jeżeli Ciebie interesuje wyposażenie radiokabiny to możesz zobaczyć jak wyglądała radiokabina na pierwszym statku zbudowanym i zwodowanym w PRL'u.Jest to statek/muzeum ss SOŁDEK stojący na Motławie w Gdańsku.Czy wyposażenie radiokabiny jest teraz orginalne/pierwotne tego nie wiem,na pewno jest stare. ____________ Greg SP2LIG |
| |
SP5XMI | 27.02.2013 13:24:08 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 3444 #1218521 Od: 2012-12-16
Ilość edycji wpisu: 1 | Niestety nie jest pierwotne, gdy byłem, spytałem kustosza. Robili retrofit. W tej chwili powoli pracuję nad tłumaczeniem zebranych wcześniej informacji o sprzęcie Marconi. Jak stronka będzie gotowa, to wystawię linka. A do cmm właśnie dzwonię.
edit - ludzie stamtąd też nie wiedzą, nawet nie bardzo wiedzą do kogo dalej przekierować. To bardzo specyficzna wiedza. Potwierdzili tylko to, co sam stwierdziłem - wyposażenie R/O nie jest oryginalne, pochodzi z późniejszego okresu. _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin |
| |
sp3sul | 27.02.2013 13:38:07 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Strzelce Kraj. JO72SV
Posty: 507 #1218529 Od: 2009-4-1
| Czekamy na dalsze informacje w tym temacie Kolego Marcinie. Bardzo dobra inicjatywa i świetny temat. Powodzenia! Mirek SP3SUL. |
| |
SP5XMI | 27.02.2013 13:55:03 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 3444 #1218551 Od: 2012-12-16
| Mamy pierwszy krok - z panem z CMM ustaliliśmy do kogo trzeba dotrzeć. Pan był zdziwiony moją wiedzą na temat brytyjskich urządzeń, a sam projekt może się jakoś uda rozkręcić.
_________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin |
| |
SP1NY | 27.02.2013 14:33:28 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Dąbki
Posty: 1465 #1218592 Od: 2010-8-5
Ilość edycji wpisu: 1 | W latach które Ciebie interesują na polskich statkach były montowane głownie nadajniki firmy Electromechano lub rodzimej produkcji pn. "Wieloryb". Bardzo dużo tego sprzętu było przekazywane klubom LOK/PZK kiedy następowała modernizacja sprzętu radiowego na statkach, i przechodzenie w radiokomunikacji morskiej z emisji AM na SSB. W stopniach mocy tych nadajników stosowano najczęściej lampy QB3/300 Odbiorniki, autoalarmy, automatyczne klucze distress na 2182 kHz, to była zbieranina różnych firm (Redifon, Racal, IIT, itp.) zależna od opcji armatora przy wyposażaniu nowego statku lub jego modernizacji. Dopiero na początku lub w połowie lat 70-tych zaczęto wprowadzać kompleksowe radiostacje morskie "Mewa". Były one w bardzo różnych konfiguracjach np. tylko sam nadajnik i wzbudnica SSB. O ile stopień mocy na 4x 4CX250B i wzbudnica SSB (początkowo na kwarcach a później na syntezie) pozostawał bez zmian, o tyle cała reszta, głownie odbiorniki różniły się znacznie na przestrzeni czasu i rozwoju technologii.
_________________ 73, Mirek |
| |
SP1ST | 27.02.2013 15:29:28 |
Grupa: Użytkownik
QTH: kraina 44-ech wysp
Posty: 425 #1218655 Od: 2011-3-5
| Marcin, spróbuj zapytać w Polskiej Żegludze Morskiej. Zapewne w dziale radiowym ktoś może Tobie pomóc.
http://www.polsteam.com/kontakt
_________________ Krzysztof, SP1ST D-STAR UZNAM Isl
|
| |
SP5XMI | 27.02.2013 15:57:09 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 3444 #1218753 Od: 2012-12-16
| Dostałem już bardzo ciekawy kontakt na PW. Jeszcze trochę będę dzwonić. A tymczasem polecam bardzo dobrą lekturę po angielsku, tak to wyglądało od strony lądu. Autor pracował na stacji przybrzeżnej NMO w Honolulu na Hawajach. Nie mam kontaktu do państwa Krystyny i Henryka Wilczurów, którzy pracowali w Gdyni Radio, ale napisany przez Michała Tuszyńskiego artykuł ukazał się w lokalnej Wyborczej. Chcę zrobić coś znacznie lepszego, patrząc także na sprzęt, wszystko od strony morza. _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin |
| |
kreator | 27.02.2013 16:14:35 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 43 #1218787 Od: 2009-4-24
| W latach 50tych na Polskich statkach używano przeważnie sprzęt firmy Marconi: MERCURY (1017) N.S.601 15Khz-4.0MHz (Siemens G11) oraz ELECTRA (1018) N.S.301 250Khz-25.0MHz (Siemens G12). Te firmy Siemens są dużą rzadkością na dzień dzisiejszy lecz Marconi bywają na giełdach itp. Mam zestaw tych odbiorników, były wymontowane z Polskiego statku dalekomorskiego. |
| |
sq6ade | 27.02.2013 16:26:44 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław (Breslau) Party-n
Posty: 15172 #1218833 Od: 2008-3-21
| Proponuję skontaktować się z użykownikiem "darczar" z forum elektrody. Osoba ta wykazuje się niezłą wiedzą w temacie starych TRX montowanych na statkach. Link do profilu: http://www.elektroda.pl/rtvforum/profile.php?mode=viewprofile&u=216017&sid=eed80203ba93546e51f0cdd48fbb40fc _________________ Wiosna się budzi w całej naturze Witana rzewnym słowików pieniem, W zielonym gaju, ponad strumieniem, Kwitną prześliczne dwie róże.
|
| |
Electra | 24.11.2024 11:20:49 |
|
|
| |
sq5cjz | 27.02.2013 16:27:29 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Pruszkow
Posty: 409 #1218835 Od: 2011-7-10
| Może nie do końca w temacie ale wiele fantastycznego materiału w jednym miejscu http://89.167.11.87:90/FTP%20SR8BBS/P%C5%82yta%20Echolink/radioelektronicy/index.htm Troche podłubałem u siebie i może coś cie nakieruje na właściwe tory; L.Knoch, W. Pawłowski i W. Januszkiewicz: Łączność radiowa UKF w ruchomych służbach morskich. Prace Instytutu Łaczności, zeszyt 2 (19), 1960. B. Wodzyński w książce Radiotelefony, 1964, 1970, pisze w wstępie ... "Pionierem było Ministerstwo Żeglugi, które pierwsze urządzenia radiotelefoniczne wprowadziło w latach 1951 - 1952." Dalej ... "Zadania na lata 1971 - 1975 dla jednostek ... , weszły do programu objętego problemem wązłowym 06.5.1, pt. 'Rozwój jednolitej sieci telekomunikacujnej panstwa'." Wymienia zakłady Warel w Warszawie oraz Radmor w Gdyni. Pamietać należy o podziale Radmora i takim tworze jak MORS. Tu kopalnią wiedzy mogą byż nie tyle archiwa co ludzie... "W tym roku RADMOR obchodzi 60 rocznicę powstania. Z tego powodu kolejne klubowe spotkanie poświęcone było między innymi wspomnieniom z początków działalności zakładu. Prezentacja Jerzego Myśliwca zatytułowana „Na początku był Narwik” opowiadała o okresie lat 1947-52. Pan Jerzy zaprezentował archiwalne dokumenty związane z powstaniem w roku 1947 firmy MORS (Morska Obsługa Radiowa Statków) oraz jej kolejnymi przekształceniami. Natomiast panowie Jerzy Śmigielski i Marian Szczech, współautorzy przygotowywanej jubileuszowej publikacji o historii firmy, mówili o pierwszych urządzeniach produkowanych w tym okresie. Z kolei senior w gronie byłych pracowników pan Adam Dernig, pracujący zakładzie od 1948 roku, przedstawił swe wspomnienia z pionierskiego okresu działalności firmy." http://www.radmor.com.pl/pol/Klub-exR/Kronika
Mam nadzieję, że coś z tego wybierzesz.... Pozdrawiam. _________________ Robert |
| |
dxhunter | 27.02.2013 19:35:28 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Gdynia
Posty: 342 #1219260 Od: 2011-6-11
Ilość edycji wpisu: 1 | SP5XMI tu masz link ze zdjciami z radiostacją do muzeum ss SOŁDEK [url][/url]http://fotoreporter.pstrykniete.pl/Statek%20Muzeum%20Soldek/ |
| |
SP5XMI | 27.02.2013 20:11:35 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 3444 #1219340 Od: 2012-12-16
Ilość edycji wpisu: 2 | Dzięki za link do Sołdka, trochę zdjęć zrobiłem sam, ale tu na szybko przelepię. Co to jest za nadajnik? Czy ktoś może pamięta?
edit fotka się nie wyświetla czasami, podaję zatem link http://fotoreporter.pstrykniete.pl/Statek%20Muzeum%20Soldek/images/DSCF0223.JPG Znowu coś namieszali. Zrobiłem zrzut ekranu i pokazuję w ten sposób
O tę radiostację mi chodziło. Bo Mewa nie jest w pomieszczeniu R/O, ale w muzeum zrobionym w ładowni statku. _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin |
| |
SP1NY | 28.02.2013 02:48:31 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Dąbki
Posty: 1465 #1219691 Od: 2010-8-5
Ilość edycji wpisu: 2 | To jest jedna z pierwszych wersji radiostacji kompleksowej "Mewa" o której pisałem wcześniej. Jest to wersja z częstotliwością ustalaną za pomocą wymiennych kwarców. Późniejsze wersje miały już wzbudnicę z syntezą częstotliwości. Przestrajanie nadajnika nie było płynne tylko ustalane przełącznikami dekadowymi. Inne zdjęcia pokazują odbiorniki komunikacyjne EKV produkowane w ówczesnej NRD. Nawiasem mówiąc były kiepskie i zastępowano je Racalami, Macay-ami, lub odbiornikami belgijskiej firmy Sait. Takimi ja na tym zdjęciu:
A tu odbiornik EKV:
Były różne wersje oznaczane jako EKV 11, 12, 13
Z tym że mówimy tu już raczej o początku lub połowie lat 70-tych
_________________ 73, Mirek |
| |
SP5XMI | 28.02.2013 08:59:55 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 3444 #1219864 Od: 2012-12-16
| Nie dotarłem jeszcze do specyfikacji Mewy, na aukcjach widziałem info, że mocy wyjściowa wynosiła 500W. Jeśli stopień mocy pochodzi z tamtych czasów, to Mewa wcale źle nie wypadała pod tym względem w porównaniu do 80W Oceanspanów firmy Marconi. We wspomnieniach brytyjskich R/O pojawiają się informacje, że duet Oceanspan/Atalanta był spotykany nawet pod koniec lat siedemdziesiątych! Na czym polegał problem z EKV? Bo identyczne Rx widziałem tu i ówdzie w składach muzealnych. _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin |
| |
SP1NY | 28.02.2013 09:41:14 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Dąbki
Posty: 1465 #1219956 Od: 2010-8-5
Ilość edycji wpisu: 2 | Końcowy stopień mocy w Mewie był zawsze taki sam. Moc output wynosiła 1kW a w koncówce były używane lampy 4CX250B (4 szt.) Na zdjęciu: http://fotoreporter.pstrykniete.pl/Statek%20Muzeum%20Soldek/
Stopień mocy to górny lewy panel, poniżej wzbudnica. Środkowy górny panel to przełącznik anten, poniżej dwa odbiorniki. Pod odbiornikami panel komutacji. Przełączający m.in. anteny odbiorników, wewnętrzną linię telefoniczną, sygnał m.cz. z odbiorników do magnetofonu. Z prawej strony (pod zegarem) nadajnik awaryjny na 500 KHz o mocy 50W. Poniżej z lewej AKSA (Automatyczny klucz sygnałów alarmowych) obok odbiornik tzw. autoalarm pracujący na częstotliwości 500 kHz. Pełnił on nasłuch na częstotliwości bezpieczeństwa w czasie kiedy R/O był poza wachtą. W razie odebrania sygnału alarmowego uruchamiał sygnalizatory dźwiękowe i optyczne zainstalowane na mostku i w kabinie R/O. Pod AKSA i autoalarmem panel sterowania ładowaniem akumulatorów awaryjnych. Były zawsze dwa zestawy akumulatorów 24V, ładowanych naprzemiennie w trybie ręcznym lub automatycznym.
Ciekawostką na tym zdjęciu jest magnetofon Mak 2s. Był to tranzystorowy dwuścieżkowy magnetofon o wąskim paśmie przenoszonych częstotliwości. Był wykonany prawie całkowicie z metalu. Stanowił element wyposażenia Mewy. Nie był ogólnie dostępny na rynku a produkowany na potrzeby MON i MSW. http://pl.wikipedia.org/wiki/MAK_%28magnetofon%29 _________________ 73, Mirek |
| |
sq1fyi | 28.02.2013 12:54:21 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Good village!
Posty: 201 #1220545 Od: 2011-4-20
| W ZSM w Kołobrzegu jeszcze kilka lat temu stała kompletna "MEWA". Nawet był pomysł żeby do radioklubu zaadoptować stopień końcowy. _________________ Igor |
| |
SP1NY | 28.02.2013 13:31:15 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Dąbki
Posty: 1465 #1220674 Od: 2010-8-5
| Zgadza się Została tam zamontowana na potrzeby szkoleniowe nieistniejącego już Pomaturalnego Studium Zawodowego Radiokomunikacji Morskiej którego jestem absolwentem. Była to stara wersja z kwarcami, jeszcze bez syntezy częstotliwości z odbiornikami EKV. Dokładnie taka jak na zdjęciach w linku.
_________________ 73, Mirek |
| |
SP5XMI | 28.02.2013 16:41:38 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 3444 #1220877 Od: 2012-12-16
Ilość edycji wpisu: 1 | Czy ktoś z moderatorów może poprawić linki, by sie wyświetlały obrazy? Drugie pytanie - czy ktoś posiada jakąś dokumentację do Mewy? Udało mi się znaleźć nie tylko zdjęcia odbiornika Elektromekano (taka jest nazwa, z literą "k") oraz dokumentację z warsztatu radiowego w szczecińskim PPDIUR GRYF. Oznacza to, że takie odbiorniki były instalowane na statkach rybackich. Elektromekano M84 miał siedem zakresów, pokrywał od 15kHz do 26MHz, z czułością od 0,2 do 4µV, miał trzy ustawienia selektywności (7,2kHz, 3,6kHz, 2,2kHz) oraz filtr CW 250Hz wokół 1000Hz. Posiadał AGC. Obsada lamp EF 9, ECH 3, EBF 2, ECF 1, CL6. Zdjęcie też jest, ale nie mam jak go wlepić, bo nie działa. Mam też dokumentację napraw ze schematem w formacie DJVu. _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin |
| |
Electra | 24.11.2024 11:20:49 |
|
|