NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » DLA POCZĄTKUJĄCYCH » KWACZĄCE RADIA KOLEJOWE, USTERKA, CZY DOPUSZCZALNE ZJAWISKO.

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

Kwaczące radia kolejowe, usterka, czy dopuszczalne zjawisko.

  
pkobierecki
18.04.2019 18:45:05
Grupa: Użytkownik

QTH: Wrocław

Posty: 6 #2734540
Od: 2019-4-18
Cześć, to mój pierwszy post na forum, chociaż jestem Waszym czytelnikiem już od dawna. Byłem takim forumowym nasłuchowcem, z tym, że na czytanie nie trzeba żadnej licencji wesoły

Piszę do Was w temacie który od czasu do czasu męczy mnie i odczuwam głód wiedzy. Może znajdzie się tutaj radioamator bądź profesjonalista który będzie wiedział o co mi chodzi, bo z wcześniejszych obserwacji wiem, że są tutaj osoby zawodowo zajmująco się radiołącznością.
Z racji mojego zawodu i zainteresowań mam styczność z radiołącznością kolejową. Jako motorowodniak mam też styczność z radiołącznością bliskiego zasięgu VHF. Zauważyłem pewne zjawisko w zachowaniu się radiotelefonów mobilnych na pojazdach/statkach czy bazowych na budowlach. Chodzi mi o „kwaknięcie” które wyrzuca w eter radio rozpoczynające nadawanie.

Dobrze widać to na poniższym filmie, chodzi o głośny dźwięk kiedy dyżurna z posterunku Bochnia naciska przycisk PTT. Posłużę się tym filmem z youtube który nie jest mój, chociaż mam własne nagrania ale z tego co wiem nie wolno publikować podsłuchanej czyjejś korespondencji.

https://youtu.be/Qrj53sQQF68

Moje obserwacje:
-Kwaczą radia Pyrylandia F-747, innych nie przyłapałem na gorącym uczynku, nie wykluczone, że Radmory czy Kolibry też tak robią ,)
-Nie jest to dźwięk wywołania selektywnego grupowego stosowanego na sieci PKP.
-Nie jest to „pipczek” nadawania wydawane przez radio nadawcy. Radia Pyrylanda f-747 wydają z siebie dźwięk oznajmiający rozpoczęcie nadawania po wciśnięciu PTT. Jeżeli mikrofon jest blisko radia to pipnięcie idzie w eter przez mikrofon.
-Dźwięk ten jest wydawany przez radia na pojazdach i nastawniach, ręczne Yaesu, Maxony, Motorole i TID-y tego nie mają wesoły
-Nie ma konkretnej zależności pomiędzy typem pojazdu czy budynkiem. Np. w jednej nastawni dwa takie same radia Pyrylandia na dwóch różnych kanałach, jedno kwacze, drugie nie.
-Na kilku lokomotywach identycznej konstrukcji z identycznymi radiotelefonami Pyrylandia jedne kwaczą inne nie.
-Czasem, ale bardzo rzadko takie kwaknięcie jest na końcu nadawania.
-Raczej nikt z tym nic nie robi, bo ten stan rzeczy nie jest likwidowany w zakładach naprawczych, a nastawnie też nie zmieniają swojego zachowania.

Co to właściwie za zjawisko, i co je powoduje? Jak to się nazywa, czy mogę gdzieś się czegoś na ten temat dowiedzieć?

Kolej ma w 2025 roku przejść na łączność cyfrową w ruchu liniowym, manewry będą w łączności klasycznej. Najbardziej z tego wszystkiego będzie mi brakować tego kwaczenia, bo ma to swój niepowtarzalny klimat.
  
Electra23.08.2019 05:12:25
poziom 5

oczka
  
SP6IX
18.04.2019 18:53:21
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 6502 #2734619
Od: 2008-3-18
Znając radia FM3031 wiem że jak ustawi się za płytki SQL to potrafi "kwakać zanim przekaźnik złapie i przełączy na nadawanie ,po próbuj wymienić przekaźniki bo być może są już wygnieciona na stykach.
_________________
http://sp6ix.pl.tl poczta sp6ix@interia.pl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo - w jęzorze, siła - w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
sp3suz
18.04.2019 18:55:05
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: JO72SV

Posty: 2736 #2734636
Od: 2011-3-19
To JEST włąsciwe zjawisko. Każda radiostacja ma swój indywidualny numer w danej sieći. bez tego "kwakniecia sie nie połączysz ze wszystkimi ale tylko z niektórymi.To jest poprostu sygnał "klucz"mówiący zainteresowanym radiom "otwóżcie odbiorniki" Owszem abu tot działało trzeba w odbiornikach korespondentów poblokować mozliwość sałuchania wszystkiego i wszystkich. Np dyzurni ruchu nie muszą mieć słyszalności wszystkiego co leci po torach ale np. poziagi parzyste juz sie odzywają ale TYLKO w jedym radiotelefonie! Pociągi nieparzyste na drugim a remontowe i SOK na trzeciej stacji. Bo na nastawni są przewaznie trzy "bazówki" i każda ma inny odzewnik umozliwiajacy słuchanie. Pozwala to na odezwanie sie JEDNEGO odbiornika na nastawni bez nieppotrzebnego blokowania całej trójki. Hałasuje to i jest niepotrzebne bo tylko jeden radiotelefon jest w użyciu w danym kanale np. parzystym. Ale bez tej blokady kiedy np. lokomotywa stoi obok nastawni i maszynista zaczyna gadać rozryczały by sie wszystkie trzy, a to niepotrzebne. C.B.D.O.
_________________
Pijmy piwo jedzmy śledzie , będziem silni jak niedzwiedzie!
  
sp3qfe
18.04.2019 18:58:17
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: JO92he

Posty: 3684 #2734665
Od: 2009-11-11
To jest system selektywnego odblokowania (SQL) wybranych radiostacji. Coś jak ctcss, dcs, etc. Jak się nazywa - nie wiem.
_________________
Armand, SP3QFE, (SWL: SP3 27 235)

Do U want to be HAM? Remember: Play fair on the air.
  
sp5gzv
18.04.2019 19:09:25
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 237 #2734770
Od: 2014-5-2
To nie jest żadne kwakanie a normalna sygnalizacja.

Jest bardzo wiele systemów sygnalizacyjnych stosowanych w komunikacji analogowej, tak klasycznej jak i trunkingowej. W zależności od potrzeb i systemów umieszcza się je tuż przed rozpoczęciem transmisji (PTT Key) lub na koniec (D Key). Czasami stosuje się opcję "Once" czyli czasami/okresowo. To tak w ogólnym skrócie.

W nomenklaturze telekomunikacyjnej nazywa się ten rodzaj sygnalizacji wewnątrzpasmową impulsową.
A same sygnalizacje bywają różne , Sel5: ZWEI, ZWEI II,CCIR, DTMF (tak sama jak w telefonii), FSK różnych prędkości i wiele, wiele innych. W sumie na świecie jest ich kilkadziesiąt typów w samych służbach cywilnych. Wojsko to zupełnie inna bajka.
  
pkobierecki
18.04.2019 19:35:55
Grupa: Użytkownik

QTH: Wrocław

Posty: 6 #2735016
Od: 2019-4-18


Ilość edycji wpisu: 1
To o czym mówicie to selektywne wywołanie grupowe, brzmi zupełnie inaczej. Na PKP wykorzystuje się wywołanie selektywne grupowe które polega na nadawaniu tonu f1=1160Hz f2=1400Hz f3=1670Hz w zależności do kogo chcemy się "dodzwonić". Jest to ręcznie wywoływany ton działający dokładnie na takiej samej zasadzie jak w krótkofalarstwie ton 1700Hz używany do otwierania przemienników. Ale tak jak mówię- ten ton jest wywoływany ręcznie przez maszynistę/dyżurnego. Nie ma możliwości wywołania pojedynczego korespondenta. Jest opcja wywołania albo wszystkich nastawni albo wszystkich pojazdów. Kiedyś stosowano 3 tony i była opcja wywołania nastawni/poc. parzystych/poc. nieparzystych. Teraz już od 1992 r. stosuje się tylko podział na pojazdy i nastawnie. Generalnie praktycznie nikt tego nie używa, wszyscy mają radia na otwartym nasłuchu.

Tutaj jest film gdzie słychać zadziałanie systemu radiostop. Radiostop polega na kombinacji cyklicznie powtarzanych tonów akustycznych f1=1160Hz,f2=1400Hz,f3=1670Hz, odebranie tego sygnału przez radiotelefony na pociągach powoduje uruchomienie włączonych w obwód przekaźnika w radiotelefonie urządzeń samoczynnego hamowania pociągu. Do działania radiostopu są wykorzystywane te same tony co do wywoływania.

https://youtu.be/CFqUm1oSLYI?t=90

Jak widać najpierw mamy słyszalne tony o których mówicie, a na koniec seria moich kwaknięć.
  
sq6ade
18.04.2019 19:41:07
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: Słoneczna 5

Posty: 12976 #2735065
Od: 2008-3-21
Typowe FSK. Jak w APRS MIC-E. Idea była taka że po puszczeniu PTT tracker nadawał pozycję GPS tym brzęczykiem.

Wyjaśnienie :
http://www.aprs.pl/mice.htm

Dziwne że wieloletni podsłuchiwacz nie zna takich podstaw.
_________________
Sezonowo pomidorovo :)
Obrazek
  
pkobierecki
18.04.2019 19:56:04
Grupa: Użytkownik

QTH: Wrocław

Posty: 6 #2735208
Od: 2019-4-18
Podsłuchuję kolej, bo jest mi to przydatne w pracy, nie mam styczności z bardziej zaawansowanymi formami radiołączności. Tutaj do porozumiewania się wystarczy wpisać częstotliwość i ustawić szerokość kanału na 25 kHz wesoły Stąd Baofengi UV-5R zdobyły szturmem tą gałąź przemysłu.
  
sq6ade
18.04.2019 20:04:37
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: Słoneczna 5

Posty: 12976 #2735289
Od: 2008-3-21
Faktycznie - konduktorzy mają te Baofengi.

Ale ostatnio na fejsie nasz sypmatyczny kolega z SP9 co balony puszcza znane na cały świat (super sprawa ! )
zwrócił uwagę że one strasznie sieją na pasma wireless internetów. Ciekawe czy konduktorzy w Pendolinach mają Bao do gadania z maszynistą ??

Wracając do tematu. Ten "bip" na końcu autoryzuje nadawcę. Tak jak znak nadawcy amatorskiego ,który wymawiamy "paszczowo" . Na kanałach PKP wszystko rejestrują na nagrywarkach.

_________________
Sezonowo pomidorovo :)
Obrazek
  
pkobierecki
18.04.2019 20:24:30
Grupa: Użytkownik

QTH: Wrocław

Posty: 6 #2735471
Od: 2019-4-18
W przewozach osobowych nie używają Baofengów za bardzo, kierownicy pociągów mają zawsze z przydziału radio dopuszczone na PKP, bo tylko niektóre mogą być używane. Jeśli ktoś ma Baofenga to może być konduktorem i po prostu sobie kupił żeby w razie czego mieć łączność, a jeśli jest kierownikiem pociągu to też z własnej inicjatywy kupił sobie żeby nie nosić ciężkiej Motoroli. Ale generalnie w spółkach państwowych jak Intercity latają z dobrymi radiami. W sektorze prywatnym który praktycznie tylko i wyłącznie jest przewozami towarowymi panuje zdecydowanie większe rozluźnienie że tak powiem...
  
sq6ade
18.04.2019 20:32:05
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: Słoneczna 5

Posty: 12976 #2735541
Od: 2008-3-21
Po prostu widziałem Bao u konduktorów w u przewoźników regionalnych. Temat radiowej infrastruktury PKP leży dziś poza tematem moich zainteresowań. Udanych nasłuchów - może zrobisz licencję nadawcy ? wesoły Fajne hobby.
_________________
Sezonowo pomidorovo :)
Obrazek
  
Electra23.08.2019 05:12:25
poziom 5

oczka
  
pkobierecki
18.04.2019 20:50:42
Grupa: Użytkownik

QTH: Wrocław

Posty: 6 #2735716
Od: 2019-4-18
Nie ma na kolei czegoś takiego jak licencja nadawcy jak w żegludze, po prostu jest to z automatu przydzielane po nabyciu odpowiednich uprawnień jak ustawiacz, rewident czy kierownik pociągu. Jest ogólna instrukcja Ir-5 ale zasady stosowania łączności czy używania radiotelefonów tak generalnie nie są dokładnie ustalone. Jest jeszcze jedna instrukcja która traktuje o projektowaniu sieci radiotelefonicznych Ir-14. W sumie tutaj takie rozluźnienie panuje bardzo szczęśliwy

A jeśli chodzi o licencję amatorską- to pewnego razu nawet chciałem ale jak czytam o tym całym szale cyfrowym, o tym, że łączność klasyczna odchodzi do lamusa to jakoś brakuje mi w tym romantyzmu i już chyba nie zrobię bardzo szczęśliwy
  
sq6ade
18.04.2019 20:59:39
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: Słoneczna 5

Posty: 12976 #2735803
Od: 2008-3-21
Łączność klasyczna amatorska nie odchodzi do lamusa. Chyba że ją zabronią w dzienniku ustaw.
Są co prawda trendy cyfryzacji na modłę GSM (z przymusową rejestracją w systemie DMR,DSTAR itd . każdy dostaje numerek jak krowa na uchu i ma rejestr automatyczny naciśnięć PTT dostępny do wglądu necie - chore) ale to nie niweczy klasyki łączności FM analog.
_________________
Sezonowo pomidorovo :)
Obrazek

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » DLA POCZĄTKUJĄCYCH » KWACZĄCE RADIA KOLEJOWE, USTERKA, CZY DOPUSZCZALNE ZJAWISKO.

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

randki | własny sklep internetowy | promocje | CyberCiekawostki | darmowe forum | sklepy
opinie, testy, oceny | katalog stron | toplsta