Kwaczące radia kolejowe, usterka, czy dopuszczalne zjawisko.
Cześć, to mój pierwszy post na forum, chociaż jestem Waszym czytelnikiem już od dawna. Byłem takim forumowym nasłuchowcem, z tym, że na czytanie nie trzeba żadnej licencji wesoły

Piszę do Was w temacie który od czasu do czasu męczy mnie i odczuwam głód wiedzy. Może znajdzie się tutaj radioamator bądź profesjonalista który będzie wiedział o co mi chodzi, bo z wcześniejszych obserwacji wiem, że są tutaj osoby zawodowo zajmująco się radiołącznością.
Z racji mojego zawodu i zainteresowań mam styczność z radiołącznością kolejową. Jako motorowodniak mam też styczność z radiołącznością bliskiego zasięgu VHF. Zauważyłem pewne zjawisko w zachowaniu się radiotelefonów mobilnych na pojazdach/statkach czy bazowych na budowlach. Chodzi mi o „kwaknięcie” które wyrzuca w eter radio rozpoczynające nadawanie.

Dobrze widać to na poniższym filmie, chodzi o głośny dźwięk kiedy dyżurna z posterunku Bochnia naciska przycisk PTT. Posłużę się tym filmem z youtube który nie jest mój, chociaż mam własne nagrania ale z tego co wiem nie wolno publikować podsłuchanej czyjejś korespondencji.

https://youtu.be/Qrj53sQQF68

Moje obserwacje:
-Kwaczą radia Pyrylandia F-747, innych nie przyłapałem na gorącym uczynku, nie wykluczone, że Radmory czy Kolibry też tak robią ,)
-Nie jest to dźwięk wywołania selektywnego grupowego stosowanego na sieci PKP.
-Nie jest to „pipczek” nadawania wydawane przez radio nadawcy. Radia Pyrylanda f-747 wydają z siebie dźwięk oznajmiający rozpoczęcie nadawania po wciśnięciu PTT. Jeżeli mikrofon jest blisko radia to pipnięcie idzie w eter przez mikrofon.
-Dźwięk ten jest wydawany przez radia na pojazdach i nastawniach, ręczne Yaesu, Maxony, Motorole i TID-y tego nie mają wesoły
-Nie ma konkretnej zależności pomiędzy typem pojazdu czy budynkiem. Np. w jednej nastawni dwa takie same radia Pyrylandia na dwóch różnych kanałach, jedno kwacze, drugie nie.
-Na kilku lokomotywach identycznej konstrukcji z identycznymi radiotelefonami Pyrylandia jedne kwaczą inne nie.
-Czasem, ale bardzo rzadko takie kwaknięcie jest na końcu nadawania.
-Raczej nikt z tym nic nie robi, bo ten stan rzeczy nie jest likwidowany w zakładach naprawczych, a nastawnie też nie zmieniają swojego zachowania.

Co to właściwie za zjawisko, i co je powoduje? Jak to się nazywa, czy mogę gdzieś się czegoś na ten temat dowiedzieć?

Kolej ma w 2025 roku przejść na łączność cyfrową w ruchu liniowym, manewry będą w łączności klasycznej. Najbardziej z tego wszystkiego będzie mi brakować tego kwaczenia, bo ma to swój niepowtarzalny klimat.


  PRZEJDŹ NA FORUM