NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » TECHNIKA, KONSTRUKCJE AMATORSKIE » UNIWERSALNE ZŁĄCZE ZASILANIA RADIOSTACJI.

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

Uniwersalne złącze zasilania radiostacji.

dom / samochód
  
SQ5IRH
30.07.2011 09:10:18
poziom 5

Grupa: Użytkownik

Posty: 502 #741505
Od: 2009-1-2


Ilość edycji wpisu: 1
Chciałbym ujednolicić u siebie typ konektorów zasilania całego sprzętu radiowego tak abym mógł szybko i wygodnie przenosić go między bazą a samochodem, niezależnie czy to TRX samochodowy, KF, UKF czy też ręczniak podłączony do zasilania samochodowego.
Chodzi generalnie o wygodę, ale też o jakość konektorów. Wiadomo, że powinny przenosić prąd nawet 20A. Zasilanie mam już doprowadzone z akumulatora solidnym grubym przewodem, zabezpieczone odpowiednim bezpiecznikiem przy akumulatorze, trzeba tylko zarobić odpowiedni konektor. Próbowałem ze złączami zasilania komputerów, niby powinny przenosić duże prądy, ale nie mogę kupić dobrych jakościowo. To co znalazłem to niestety tandetne, trzeszczące, produkowane wiadomo gdzie oczko

Jestem ciekaw czego używacie, co sprawdziło się w praktyce.



  
Electra26.04.2024 21:20:07
poziom 5

oczka
  
sp5ldu
30.07.2011 10:28:47
poziom 2



Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 77 #741534
Od: 2009-2-26
Sam jestem na etapie rozwiązywanie tego samego "problemu". Generalnie podjąlem decyzję, że poprowadzę od aku. grube przewody (z rezerwą prądową zabezpieczone przy aku. bezpiecznikami 30A) do kabiny i zakończę takim jakby dystrybutorem napięcia. Są fabryczne rozwiązania jak http://radiokf.pl/west-mountain-radio-c-80_111.html ale cholernie to drogie a z drugiej strony mój maly samochodzik oczko to nie wóz satelitarny i nię może być przerostu formy nad treścią wesoły Dystrybutor zrobię sobie sam zakończony typowymi zlączami na kabel-oczka + modul voltomierza i amperomierza LED z możliwością wylączenia w tej samej obudowie. Zapewne dojdzie problem zaklóceń od pracy silnika ale tym się zajmę 2go planowo.
Powodzenia!
_________________

Łukasz SP5LDU
  
sp3nyf
30.07.2011 10:52:54
poziom 4



Grupa: Użytkownik

QTH: JO72pr

Posty: 399 #741541
Od: 2011-1-31
U nas w klubie wszyscy mamy od kilku lat standard taki jak pokazany na tym zdjęciu:
http://sp3ypr.pl/?id=pomysly (trzeci tytuł od góry).
Sprawdza się bez problemu, możemy łączyć się każdy z każdym, kto ma potrzebę 12V.
_________________
Zbyszek
SP3NYF
  
SQ5IRH
30.07.2011 11:20:39
poziom 5

Grupa: Użytkownik

Posty: 502 #741550
Od: 2009-1-2


Ilość edycji wpisu: 1
    sp3nyf pisze:

    U nas w klubie wszyscy mamy od kilku lat standard taki jak pokazany na tym zdjęciu:
    http://sp3ypr.pl/?id=pomysly (trzeci tytuł od góry).
    Sprawdza się bez problemu, możemy łączyć się każdy z każdym, kto ma potrzebę 12V.


Właśnie czegoś takiego mi potrzeba. Jeden standard, brak możliwości odwrotnego podłączenia.

Obrazek


  
SP2LIG
30.07.2011 11:57:40
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13006 #741556
Od: 2009-3-16
W sklepach elektronicznych są gotowe złącza + bezpiecznik(tanie),można kupić dwa komplety i bez problemu ujednolicić wszystkie połączenia,tj w domu i mobilu.Mam tak zrobione w FT 7800,tylko jego zabieram do samochodu lub VX7 ale on jest zasilany z zapalniczki.Trzeba tylko pamiętać że bezpiecznik dajemy na oba przewody tj + i -,blisko od strony żródła zasilania.Owe gotowce są podobne do połączeń orginalnych ale nie takie same.
___________
Greg SP2LIG
  
SQ5VGA
30.07.2011 16:36:06
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: KO01UU

Posty: 513 #741688
Od: 2010-12-19


Ilość edycji wpisu: 1
@SP2LIG - Mogę prosić o wyjaśnienie podwójnego zabezpieczenia na +/-?
Nigdy w instalacji samochodowej się z tym nie spotkałem - więc nie wiem dlaczego "trzeba pamiętać"?
Jakieś źródło tej informacji?

A wracając do tematu. Można zastosować złącza RST:

http://www.elektrotech.sklep.pl/index.php/cPath/17
opis tutaj:
http://www.ip68.pl/dane_techniczne.php

_________________
Pozdrawiam
Marek SQ5VGA
  
SP2LIG
30.07.2011 17:05:04
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13006 #741699
Od: 2009-3-16
Ponieważ przewód - jest masą dla całej instalacji,jest to ochrona przed ładunkami statycznymi.
Każdy z moich kolegów którzy maja zasilanie radia z aku mają w swoich instalacjach zasilających dwa bezpieczniki na + i -.Dlatego o tym przypomniałem,ku przestrodze.
______________
73'Greg SP2LIG
  
SQ5VGA
30.07.2011 18:12:43
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: KO01UU

Posty: 513 #741719
Od: 2010-12-19
Przepraszam ale chcesz mi powiedzieć, że przed ładunkiem statycznym zabezpiecza bezpiecznik topikowy??!!

_________________
Pozdrawiam
Marek SQ5VGA
  
SP2LIG
30.07.2011 18:53:15
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13006 #741735
Od: 2009-3-16
Nieprecyzyjnie to określiłem,chodzi o różnego rodzaju przepięcia,miedzy innymi w czasie rozruchu silnika.Na wielu urządzeniach(navi,telefon) zasilanych z aku samochodowego w ich instrukcjach podają żeby w czasie startu silnika te urządzenia wyłączyć na ten czas.Orginalne kable zasilające TRX'y mobilne wszystkie mają po dwa bezpieczniki.
______________
73'Greg SP2LIG
  
SQ6IUV
30.07.2011 19:20:45
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: JO80VS

Posty: 2299 #741747
Od: 2010-1-13



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
W mobilu nie potrzeba stosować dwóch bezpieczników na każdym przewodzie z osobna.
Trochę teorii -> dlaczego stosuję się dwa.

Np. -> na przykładzie zasilacza UPS.

Poniżej przedstawiony jest uproszczony, poglądowy rysunek przykładowej instalacji zasilacza UPS zabezpieczającego komputer z drukarką.
Wyobraźmy sobie, że w przewodzie zasilającym pomiędzy UPS-em a zasilanym sprzętem nastąpiło zwarcie (punkty C lub D).

Obrazek


Przypadek 1 : Zwarcie występuje w punkcie C (pomiędzy uziemieniem ochronnym, a przewodem zabezpieczanym bezpiecznikiem F2). Wtyczka kabla zasilającego wetknięta jest w część A gniazda instalacji elektrycznej. Przepali się wówczas bezpiecznik F2.

Przypadek 2 : Zwarcie występuje w punkcie D (pomiędzy uziemieniem ochronnym, a przewodem zabezpieczanym bezpiecznikiem F1). Wtyczka kabla zasilającego wetknięta jest w część B gniazda instalacji elektrycznej. W typowym zasilaczu awaryjnym z jednym bezpiecznikiem nie zadziała żadne zabezpieczenie, co może grozić przeciążeniem całego obwodu zasilania od miejsca zwarcia do gniazda instalacji. Ponieważ jedynym zabezpieczeniem jest wtedy bezpiecznik instalacyjny F3 o wartości dużo większej (powyżej 10A) niż typowe zabezpieczenia w UPS-ach, grozi to poważnym uszkodzeniem elementów objętych przeciążeniem. Dotyczy to zarówno przewodów zasilających, jak i obwodów wewnątrz zasilacza UPS.

Tak więc nietrudno wyobrazić można sobie skutki takich uszkodzeń :

- utrata ciągłości uziemienia ochronnego grożąca porażeniem elektrycznym
- uszkodzenia termiczne przewodów grożące pożarem
- w przypadku zadziałania bezpiecznika instalacyjnego -> utrata zasilania innych urządzeń w tej części instalacji budynku, która zabezpieczana jest bezpiecznikiem F3.

W przypadku zasilaczy UPS czy np. listw zasilających a także wielu innych podobnych urządzeń - owe często posiadają dwa bezpieczniki, co zabezpiecza użytkownika przed powyższymi problemami.

Tak więc nie w każdym przypadku jest konieczne stosowanie wszystkich możliwych zabezpieczeń jakie tylko da się zamontować - bo nie zawsze jest to sensowne a wręcz zbyteczne. Jeśli Ktoś jest przewrażliwiony to i niech sobie transila zamontuje.
  
dipol2016
30.07.2011 19:59:41
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 50 #741781
Od: 2011-6-6


Ilość edycji wpisu: 1
Zastanawiam się czy zabezpieczenie obu biegunów jest przypadkiem niebezpieczne dla odbiorników prądu z akumulatora. Zabezpieczenie przewodu "-" (tego z masy) w pewnych okolicznościach może być przyczyną zapalenia się pojazdu. Jeżeli chodzi o przepięcia to o jakie chodzi, spójrzmy na instalację samochodową. Włączając rozrusznik napięcie w całej instalacji w zależności od sprawności i stopnia naładowania akumulatora mocno spada (aby to zaobserwować starczy zaobserwować intensywność świecenia wskaźników na tablicy rozdzielczej lub włączonych świateł) Właśnie dlatego że rozrusznik pobiera tak dużo prądu należy wszystkie inne odbiorniki prądu wyłączyć aby nie obciążać dodatkowo akumulatora. Jeżeli chodzi o urządzenia to zabezpieczenie "-" bezpiecznikiem miało by sens gdyby obudowy tych urządzeń połączone były z masą a przewody zasilające zasilacz od niej izolowane (jak np. uziemieniach sieci energetycznych), tu jednak o bezpieczeństwo nie musimy dbać (12 V napięcie bezpieczne). W samochodach wojskowych aby podczas jazdy nie było zakłóceń stosowano systemy instalacji elektrycznych ekranowanych. Można tu byłoby zastosować kabel od akumulatora do urządzeń w ekranie z obu stron włączony do masy, wówczas zakłócenia od silnika winny zostać wyciszone.
  
Electra26.04.2024 21:20:07
poziom 5

oczka
  
dipol2016
30.07.2011 20:24:28
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 50 #741800
Od: 2011-6-6
W przypadku jaki rozpatruje kol SQ6IUV przewód "neutralny" też powinien być zabezpieczony. Gdyby to było zerowanie, a nie uziemienie to nie byłoby koniecznie . Dlatego w jednofazowych zespołach spalinowo-elektrycznych powinny być stosowane uziemienia i w obwodach pobierających prąd dwa zabezpieczenia, a w układach z zerowaniem z zabezpieczenia przewodu neutralnego można zrezygnować. Obecnie w sieci energetycznej preferuje się uziemianie, tak jak było bardzo dawno temu (przy liczniku były dwa bezpieczniki zabezpieczający jeden i drugi przewód, a "pralkę" trzeba było uziemić dołączając do kranu).
  
sq9msi
31.07.2011 08:12:29
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 186 #742008
Od: 2010-9-28
Mariuszu słuszna uwaga. Jeśli jednak w instalacji byłby wyłącznik różnicowy to on wyłączyłby zasilanie. Czego oczywiście w samochodach się nie stosuje ze względu na brak przewodu neutralnego/ochronnego.

Marcin
_________________
Marcin
  
SP2LIG
31.07.2011 09:58:41
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13006 #742029
Od: 2009-3-16
Temat można ciagnąć w nieskończoność,w orginalnych kablach zasilających TRX'y są dwa bezpieczniki,po jednym w każdym przewodzie.Czyżby producenci dali dwa z nadmiaru ich posiadania? Pewnie nie,dobrze wiedzą co robią.

Do kolegi który kwestionuje możliwość przepięcia,proszę przeczytać mamuale dot dodatkowych terminali podłączonych do instalacji samochodowej a dot rozruchu silnika.Zalecane jest żeby owe terminale były off w tym momencie.To nie jest widzimisię producenta tylko ten moment może być dla nich zagrożeniem.
___________
Greg SP2LIG
  
sp3nyf
31.07.2011 10:32:59
poziom 4



Grupa: Użytkownik

QTH: JO72pr

Posty: 399 #742040
Od: 2011-1-31
    SP2LIG pisze:


    Do kolegi który kwestionuje możliwość przepięcia,proszę przeczytać mamuale dot dodatkowych terminali podłączonych do instalacji samochodowej a dot rozruchu silnika.Zalecane jest żeby owe terminale były off w tym momencie.To nie jest widzimisię producenta tylko ten moment może być dla nich zagrożeniem.
    ___________
    Greg SP2LIG



Dodaj jeszcze, że przepięcie może pojawić się również w przypadku awarii układu regulatora napięcia w aucie.
Nasze urządzenia dostaną wtedy zamiast 12-15 V, napięcie prawie dwa razy większe. Dlatego sugeruję dodatkowo użyć bardzo przydatnego wynalazku jakim jest transil:
http://sp3ypr.pl/main/foto/pomysly/transild.jpg
Zresztą, bardzo tanie i przydatne zabezpieczenie nie tylko w przypadku zasilania z instalacji samochodowych.
Sam przeżyłem horror, jak K3 kolegi przestał działać, bo zasilacz zamiast 12V podał 28V....
_________________
Zbyszek
SP3NYF
  
usuniety8_02_2021
31.07.2011 10:44:50
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Suszec JO90JB

Posty: 9221 #742043
Od: 2008-10-24
Zalecane jest żeby owe terminale były off w tym momencie.To nie jest widzimisię producenta tylko ten moment może być dla nich zagrożeniem.

Greg - niektóre samochody mają układ odłączania zasilania dla odbiorników(np. światła, gniazdo zapalniczki itp.) podczas rozruchu.
np. Renault-19 , Skoda Felicja itp.
Nie działa to jak TRX`a zasilasz bezpośrednio z akumulatora. A transile mam we wszystkich swoich zasilaczach.
  
SP2LIG
31.07.2011 12:09:32
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13006 #742072
Od: 2009-3-16
Janek,wszystko jest cacy tylko radio ze względu na bezpieczeństwo podpinasz bezpośrednio pod aku.VX7 mam pod zapalniczkę podpięte.W mojej Kii jak startuję silnik wszystko jest odłączone a światła zapalają się auto po starcie silnika i gasną auto jak stopuję silnik.
___________
Greg SP2LIG
  
dipol2016
01.08.2011 16:58:49
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 50 #742849
Od: 2011-6-6
Szanowni koledzy stany nieustalone w instalacji powstają zawsze zarówno przy włączeniu urządzeń jak i ich wyłączaniu wynika to z podstaw elektrotechniki. Na stany nieustalone w instalacji ma bardzo duży wpływ zarówno indukcyjny jak i pojemnościowy charakter obciążenia. Ten charakter obciążenia jest przyczyną przepięć a co za tym idzie może być przyczyną uszkodzeń urządzeń włączonych zarówno do instalacji prądu stałego jak i zmiennego. Zjawisko podobne zachodzi też wówczas gdy włączamy rozrusznik (to nie rozrusznik powoduje przepięcia chyba żeby rozpatrywać samą chwilę włączenia). Duży prąd powoduje spadek napięcia prawie do jego zaniku (prawie zwarcie poprzez obwód rozrusznika akumulatora), wówczas urządzenia się jakoby wyłączają, np przygaszanie żarówek w reflektorach, i w chwili skoku napięcia w sieci samochodu zachodzą stany nieustalone w załączonych urządzeniach. Jak zabezpieczyć urządzenia przed przepięciami w instalacji samochodowej nigdzie się nie spotkałem. Jeżeli chodzi o zabezpieczenie każdego z przewodów zasilających to należałoby na początek rozpatrzyć układ zasilacza urządzeń radiowych. Być może stworzono masę urządzenia inną niż masa w samochodzie i wówczas miałyby sens zabezpieczenia na każdym z przewodów, ale wówczas też też należałoby podobną masę ( uziemienie) stworzyć przy układzie akumulator, prądnica (alternator) i to wszystko połączyć razem, mało tego podczas postojów byłby punkt do podłączenia uziemienia, i wówczas miałyby sens podłączenie odgromników, iskrowników lub podobnych urządzeń. Ale w tym układzie jest jedno ale: jak stworzyć ziemię (masę) inną niż masa samochodu.A tak przy okazji półżartem półserio przepięcia występują zawsze czy lepiej nie byłoby ich w ogóle nie włączać, na pewno byłyby bezpieczne i nigdy by się nie uszkodziły, no ale jest w tym przypadku jeden mankament też nie moglibyśmy ich używać.
  
Electra26.04.2024 21:20:07
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » TECHNIKA, KONSTRUKCJE AMATORSKIE » UNIWERSALNE ZŁĄCZE ZASILANIA RADIOSTACJI.

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny