Uniwersalne złącze zasilania radiostacji.
dom / samochód
Szanowni koledzy stany nieustalone w instalacji powstają zawsze zarówno przy włączeniu urządzeń jak i ich wyłączaniu wynika to z podstaw elektrotechniki. Na stany nieustalone w instalacji ma bardzo duży wpływ zarówno indukcyjny jak i pojemnościowy charakter obciążenia. Ten charakter obciążenia jest przyczyną przepięć a co za tym idzie może być przyczyną uszkodzeń urządzeń włączonych zarówno do instalacji prądu stałego jak i zmiennego. Zjawisko podobne zachodzi też wówczas gdy włączamy rozrusznik (to nie rozrusznik powoduje przepięcia chyba żeby rozpatrywać samą chwilę włączenia). Duży prąd powoduje spadek napięcia prawie do jego zaniku (prawie zwarcie poprzez obwód rozrusznika akumulatora), wówczas urządzenia się jakoby wyłączają, np przygaszanie żarówek w reflektorach, i w chwili skoku napięcia w sieci samochodu zachodzą stany nieustalone w załączonych urządzeniach. Jak zabezpieczyć urządzenia przed przepięciami w instalacji samochodowej nigdzie się nie spotkałem. Jeżeli chodzi o zabezpieczenie każdego z przewodów zasilających to należałoby na początek rozpatrzyć układ zasilacza urządzeń radiowych. Być może stworzono masę urządzenia inną niż masa w samochodzie i wówczas miałyby sens zabezpieczenia na każdym z przewodów, ale wówczas też też należałoby podobną masę ( uziemienie) stworzyć przy układzie akumulator, prądnica (alternator) i to wszystko połączyć razem, mało tego podczas postojów byłby punkt do podłączenia uziemienia, i wówczas miałyby sens podłączenie odgromników, iskrowników lub podobnych urządzeń. Ale w tym układzie jest jedno ale: jak stworzyć ziemię (masę) inną niż masa samochodu.A tak przy okazji półżartem półserio przepięcia występują zawsze czy lepiej nie byłoby ich w ogóle nie włączać, na pewno byłyby bezpieczne i nigdy by się nie uszkodziły, no ale jest w tym przypadku jeden mankament też nie moglibyśmy ich używać.


  PRZEJDŹ NA FORUM