Witam serdecznie ! W oczekiwaniu na licencję radiową w Kenii wpadłem na pomysł, aby pokazać dzieciakom z sierocińca w Kisumu- co to jest krótkofalarstwo i z czym to się je. Jest tam około 50 dzieci w wieku 3-17 lat, akurat teraz mają przerwę w nauce i sporo czasu na poznawanie czegoś nowego. Dzięki chłopakom z polskiej radioreaktywacji udało mi się zdobyć trochę materiałów, aby przygotować się do lekcji i jakoś to poszło. W dwóch słowach- było ekstra ! To moje pierwsze wykłady w ogóle. Z mówieniem do ludzi i językiem angielskim generalnie mam kłopoty, ale szło naprawdę nieźle ! Dzieciaki słuchały z zaciekawieniem i chyba im się podobało. Umówiliśmy się na następne lekcje jutro. Wczoraj opowiadałem o wszystkim po trochu, o historii radia, o falach radiowych i o urządzeniach wykorzystujących te fale. Mówiłem też o nas - krótkofalowcach, co robimy, jak robimy i gdzie robimy. Pokazywałem swoje licencje radiowe z różnych krajów i karty QSL, które wczoraj dostałem od Max'a 5Z4MR. Opowiadałem o kodzie morse'a i o literowaniu po angielsku. Lekcję zacząłem od lokalnej stacji, którą było słychać w moim radio, wcześniej z dwoma chłopcami powiesiliśmy na drzewie dipol na 20m. Następnie pokazałem jakąś stację z bliskiego wschodu nadającą w okolicach 17 MHz. Super była zabawa w literowanie swoich imion. I świetna jako przykład dla "łączności sprzed epoki radia" zabawa w głuchy telefon. Niestety nie miałem żadnych instrumentów żeby pokazać na przykladach jak indukować falę elektromagnetyczną, ale w sumie udało mi się to trochę wytłumaczyć. Mówiłem troszkę o łącznościach z ISS i dlaczego radio jest wciąż wykorzystywane przez różne służby pomimo telefonów komókowych i internetu. Skakałem w sumie po tematach jak pasikonik, żeby pokazać jak najszersze spektrum naszego wspaniałego hobby. Na sam koniec zapytałem o czym chcieliby dowiedzieć się więcej, żebym mógł się lepiej przygotować, więc wybrali tematy " jak prowadzić łączności", "o co chodzi z tym ISS'em" i o naszym slangu amatorskim. Niestety warunki wczoraj były kiepskie, pokazałem więc tylko łączność w telegrafii, niestety nie udało się usłyszeć żadnego QSO w SSB. Dzisiaj, a więc dzień drugi przebiegł nadzwyczaj szybko, porozmawialiśmy sporo o ISS i ARISS, dzieciaki zobaczyły krótki filmik o stacji i bardzo pragną wiedzieć więcej na temat kosmosu, satelit i astronautów, więc jutro zapodam im następny, dłuższy film. Niestety znów ciężko było usłyszeć łączność w radio więc nie przerobiliśmy jeszcze dokładnie procedur łączności, ale mamy czas Udało mi się za to przeprowadzić krótką lekcję telegrafii z konkursem na odkodowanie liter nadawanych z CW player'a, a nagrodą były "badge IARU", które dostałem przedwczoraj od Maxa 5Z4MR Dzieciaki mają dobry słuch Jutro kupię paczkę lizaków i będę dalej robił konkursy. Badge się rozeszły dość szybko.
Pytania na koniec. Ma ktoś z Was linki do ciekawych filmów ok 30 minut o historii i dzisiejszej konstrukcji ISS? Niestety mam tutaj kiepski internet i nie za bardzo mogę oglądać sobie i wybierać... To samo z ARISS, gdybyście podesłali mi link do ciekawego filmiku z łącznością przeprowadzoną przez dzieci ze szkoły byłbym bardzo wdzięczny. Najlepiej w języku angielskim. Chciałbym im również pokazać jakiś fajny filmik o naszym hobby, może znacie coś dobrego? Może macie również jakieś ciekawe pomysły na lekcje z dzieciakami ? Z góry dziękuję za Waszą pomoc. Mam nadzieję, że uda mi się załatwić tutaj licencję klubową i na koniec dać dzieciakom zrobić kilka łączności ze światem i poczuć magię radia...
Dobra robota. Zastanawiam się jak to możliwe aby tak oderwać się od kraju i ruszyć na żywioł i jeszcze mieć czas dla innych. Jeśli niebo istnieje to macie dużą szansę na darmową parcelę _________________ Wiosna się budzi w całej naturze Witana rzewnym słowików pieniem, W zielonym gaju, ponad strumieniem, Kwitną prześliczne dwie róże.
Świetna robota! Jeśli masz w miarę sensowny Internet, to może pokaż na WebSDRze. Jest wersja działająca na smartfonach. Wtedy możesz pokazać, że mogą sobie posłuchać tego, co da się odebrać w Europie. Jeśli uda mi się szybko zmontować pracę z SP5PMF, wrzucę wideo w tym wątku.
_________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin
Nie mam zamiaru robić zadymy pochwaliłem kolegę za bezinteresowny wykład w Afryce i może zaczniesz czytać co jest napisane a nie to co Ty chcesz by to było.Pozdrawiam a dla kolegi tam w Keny tylko przezorności i żeby nie zbliżał się do strefy zagrożonej. _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Dziękuję bardzo za przesłanie linków do materiałów oraz za ciekawe wypowiedzi w tym i drugim temacie. Bardzo doceniam Wasze zaangażowanie. Dzisiaj udało mi się na wstępie zadać kilka pytań na tematy z wczorajszej lekcji, następnie pokazałem dwadzieścia osiem minut filmu ze środka stacji https://www.youtube.com/watch?v=SGP6Y0Pnhe4, w którym Suni Williams opowiada o życiu na MSK. Na marginesie- bardzo fajna produkcja, dzieciaki były zachwycone. Następnie podyskutowaliśmy trochę o filmie i o trudnościach, z którymi muszą się mierzyć astronauci. Temat oczywiście nie został wyczerpany, więc jutro pokażę kolejny film, tym razem o historii i budowie MSK. Następnie gładko przeszliśmy do łączności ziemia - ISS i po krótkim wstępie pokazałem im film z łączności ARISS w Kole https://www.youtube.com/watch?v=xRY0sAycrcc, który również bardzo się dzieciakom podobał. Po krótkiej dyskusji na temat łączności, zapytałem dzieciaków jakie oni zadali by pytania astronautom, było sporo pytań i przy tym dużo śmiechu. Następnie zrobiłem lekcję na temat alfabetu Morse'a, przedstawiałem kolejno litery, a następnie zrobiłem konkurs na odkodowanie pojedynczych liter, a później trzyliterowych wyrazów, jak "eye", "cat", "dog"... Dzieciaki bawiły się świetnie a w nagrodę dostawały gumy do żucia. Jest kilka osób, które na prawdę świetnie sobie radzi. Zastanawiam się nad włączeniem im pewnego wieczoru filmu "Grawitacja" z Clooney'em. Nie wiem tylko, czy nie są na to za młodzi. Jeśli macie jakieś pomysły na gry i zabawy w kontekście radiowym to chętnie przyjmę Niebawem zamierzam zbudować dwie radiostacje z kubków i sznurka i robić "prawdziwe QSO" z pokoju do pokoju.
Tymczasem pozdrawiam Was ciepło z deszczowego Kisumu Michał
SQ3PMM: poza tematem: Fajna koszulka w kontekscie miejsca _________________ "Prezydium zapoznało się z wnioskiem Marka SP9UO, w którym domaga się podjęcia przez Prezydium działań przeciwko osobom szkalującym PZK, a szczególnie przeciwko członkom organizacji. Takie działania będą podjęte po zasięgnięciu opinii prawnej."
To mówiłem ja, "unlis i ukrywający coś, wstydzący się swojego znaku, człowiek z ulicy, losowa osoba z internetu, element, ignorant i darmozjad, anonimowy pirat, konfident, donosiciel, do d**y".
Heheh, dzięki Dodam jeszcze tak w ogóle, że u mnie kiepsko generalnie z materiałami. W plecaku taszczę już całą chałupę wraz z radiem, zasilaczem, przewodami na anteny i trąbką Nawet klucz telegraficzny musiałem zostawić w Kamerunie, więc nadaję ze spinacza do papieru. Cały mój ładunek waży około 32 kg, więc jest co dźwigać. W dodatku, tutaj w sierocińcu też jest niewiele, nie mam nawet mapy, na której mógłbym cokolwiek pokazać, ani żadnych książek, plansz, projektorów, internetu itp... Improwizuję z jedną małą, białą tablicą i laptopem Całość muszę przygotowywać wcześniej w miejscu, gdzie mieszkam. Na szczęście dzieciakom to nie przeszkadza, dzięki temu, że mają niewiele ich wyobraźnia funkcjonuje na bardzo wysokim poziomie Jutro może uda się zdobyć trochę papieru i jakieś kredki, to zapiszą sobie jak się robi QSO
Super Michał i nie rezygnuj z uczenia ich CW, oni mają bardzo duży procent uzdolnionych muzycznie i tanecznie, a co za tym idzie nauka telegrafii może u nich postępować nadspodziewanie szybko, więc warto kontynuować na ile starczy czasu. 73!
_________________ Armand, SP3QFE, (SWL: SP3 27 235) PS. Z osobami, które nie chcą mi się przedstwić (nawet prywatnie) i "ukrywają swoja toższamość" nie dyskutuję. Nie chcesz publicznie, to przedstaw się poza forum.
Do U want to be HAM? Remember: Play fair on the air.
A więc za nami czwarty dzień lekcji na tematy okołoradiowe i kosmiczne. Dzisiaj udało nam się zobaczyć film o historii i budowie ISS, który można zobaczyć pod tym linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=Mkw_iqcDCos Następnie po krótkiej dyskusji poprosiłem dzieciaków o napisanie na kartkach pytań, jakie chcieliby zadać astronautom w kosmosie. Poszło świetnie, oto pytania:
How long You are in space and how long You will be there? How is the temperature up in space and how do You survive with it ? How do You survive in a place where there is no air ? How do You make that to be in the International Space Station ? Why is that the International Space Station can not carry more then six people ? How long does it takes to study to become an astronaut ? What qualification You need to have to go to the ISS ? What is Your biggest challenge in Your job ? How does waves travel from Your station to our radio ? Who are You with on the International Space Station ? How do You eat ? How do You go playing ? How does the International Space Station maintain and keep position on the orbit ?
Następnie zbudowaliśmy razem "radiostację" z dwóch kubków i sznurka i komunikowaliśmy się między sobą na odległość ok 20m. Super zabawa. Dzieciaki były pod wrażeniem.
Następne lekcję będziemy robić w poniedziałek. Postaramy się zbudować antenę cross yagi na dwa metry z plastikowej rurki i drutu - do słuchania ISS. Mam nadzieję, że uda mi się zdobyć materiały. Może znacie jakiś fajny projekt takiej anteny ?
Postaramy się zbudować antenę cross yagi na dwa metry z plastikowej rurki i drutu - do słuchania ISS. Mam nadzieję, że uda mi się zdobyć materiały. Może znacie jakiś fajny projekt takiej anteny ?
Michale,
Myślę, że budowa cross yagi to zly kierunek w twoich warunkach warsztatowych.
Proponuję co najmniej coś takiego. Znając Twoje zdolności i umiejetności robienia czegos funkcjonalnego prawie z niczego - uda Ci się
Powodzenia! _________________ Armand, SP3QFE, (SWL: SP3 27 235) PS. Z osobami, które nie chcą mi się przedstwić (nawet prywatnie) i "ukrywają swoja toższamość" nie dyskutuję. Nie chcesz publicznie, to przedstaw się poza forum.
Do U want to be HAM? Remember: Play fair on the air.
można też tak: http://www.g6lvb.com/homebrewarrow.htm fajny pomysł na podłączenie jakiegokolwiek drutu nawet nie dającego się lutować "kostka elektryczna"
_________________ Armand, SP3QFE, (SWL: SP3 27 235) PS. Z osobami, które nie chcą mi się przedstwić (nawet prywatnie) i "ukrywają swoja toższamość" nie dyskutuję. Nie chcesz publicznie, to przedstaw się poza forum.
Do U want to be HAM? Remember: Play fair on the air.
Możesz zapisać z youtube'a za pomocą dodatku downloadhelper, pokażesz potem z laptopa.
Podaję dwa linki do pobrania filmu podanego przez SP5XMI: Link do FullHD MP4 w niższej jakości _________________ Armand, SP3QFE, (SWL: SP3 27 235) PS. Z osobami, które nie chcą mi się przedstwić (nawet prywatnie) i "ukrywają swoja toższamość" nie dyskutuję. Nie chcesz publicznie, to przedstaw się poza forum.
Do U want to be HAM? Remember: Play fair on the air.