| |
SP5XMI | 31.12.2014 09:48:36 |

Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 3445 #2012057 Od: 2012-12-16
| Na kanale 70 nadawane są tylko informacje cyfrowe za pomocą DSC. Każde radio vhf zgodne z regulacjami gmdss ma tam automatycznie słuchać. W portach mają ukaefkę na #16 i gdzieś jeszcze (trzeba zobaczyć do spisu). _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin |
| |
Electra | 12.03.2025 20:14:13 |

 |
|
| |
SP1ST | 31.12.2014 09:57:07 |


Grupa: Użytkownik
QTH: kraina 44-ech wysp
Posty: 425 #2012058 Od: 2011-3-5
| SP2LIG, Grzegorz, dziennikarzyna musi sprzedać hot newsa. Czy ma on pojęcie o grodziach wodoszczelnych, ogniowych, co to są drzwi klasy A30, A60. On ma zrobić oglądalność. Rozbitkowie mówili o chaotycznej, nieskoordynowanej akcji ratunkowej. Czekali na airlift. Ile śmigłowców mogło jednocześnie zawisnąć nad statkiem i wciągać ludzi? Większa część pokładu zadymiona. Ratownik miał trudności z zakładaniem szelek ludziom z ich winy. Wielu wypadało. A jak wiesz z szelek się nie wypada nie ma takiej możliwości. Chyba ze się "chce", nie słucha poleceń ratownika Dlaczego nie skakali do wody, gdzie czekało wiele łodzi ratowniczych z innych statków. Woda za zimna? W/g RCC miała 16 stopni.(nasz Bałtyk w lecie ma niewiele więcej bo średnio 19-20 st) Wszystkie rozgłośnie podawały silny sztorm 12, a na filmach z miejsca akcji wiało może z 5.
Airloop, na cardecku do obrony p-poż jest instalacja zraszająca. Nie stosuje się stałych (jak w siłowniach, ładowniach, magazynach farb) instalacji gaśniczych np CO2.
_________________ Krzysztof, SP1ST D-STAR UZNAM Isl
|
| |
Jacek_sp7vmz | 31.12.2014 09:58:48 |


Grupa: Użytkownik
Posty: 948 #2012060 Od: 2008-10-8
Ilość edycji wpisu: 1 | SP5XMI pisze:
Na kanale 70 nadawane są tylko informacje cyfrowe za pomocą DSC. Każde radio vhf zgodne z regulacjami gmdss ma tam automatycznie słuchać. W portach mają ukaefkę na #16 i gdzieś jeszcze (trzeba zobaczyć do spisu). Mają i słuchają ale jest to tylko kanał wywoławczy za to kanał 70 jest chroniony i żadne morskie morskie nie ma możliwości nadawania na tym kanale oprócz przystawki DSC. (to informacja dla sq6ade) _________________ de sp7vmz! |
| |
sq6ade | 31.12.2014 10:00:32 |



Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław (Breslau) Party-n
Posty: 15217 #2012063 Od: 2008-3-21
| Rzeczywiście współczesne radia morskie mają podwójny odbiornik coś jak diversity. Zastanawiałem się dlaczego a teraz już wiadomo. _________________ Odstąpię 8kg radiatorów . Link: http://sp-hm.pl/thread-4628.html
 |
| |
SP1ST | 31.12.2014 10:22:54 |


Grupa: Użytkownik
QTH: kraina 44-ech wysp
Posty: 425 #2012077 Od: 2011-3-5
| SP7VMZ, Jacku, poruszyłeś wiele spraw. MMSI to nie baza danych tylko numer selektywnego wywołania. Ma go każda stacja brzegowa i każdy statek wyposażony w system GMDSS.Numer jest nadawany przez Administrację morską kraju bandery. W bazach danych najczęściej wpisujemy numer IMO lub nazwę statku (np List of Ship's Station, ITU). Numer IMO to tak jak nasz PESEL, dostajesz po zbudowaniu statku aż do jego złomowania, możesz zmienic nazwę banderę a IMO jest niezmienny. MMSI zmienia sie wraz ze zmianą bandery statku. Być może jest coś po MMSI, ja tego nie spotkałem i nie ma tego na statkach handlowych jako obowiązkowej pozycji w bibliotece statkowej. Kanał 16 był i jest nadal kanałem wywoławczym i do prowadzenia łączności w niebezpieczeństwie. Statek w morzu jest zobligowany do ciagłego prowadzenia na nim nasłuchu. Kilka krajów np takich jak Angola wymaga nasłuchu także w portach.
_________________ Krzysztof, SP1ST D-STAR UZNAM Isl
|
| |
Jacek_sp7vmz | 31.12.2014 10:49:47 |


Grupa: Użytkownik
Posty: 948 #2012089 Od: 2008-10-8
Ilość edycji wpisu: 2 | SP1ST pisze:
SP7VMZ, Jacku, poruszyłeś wiele spraw. MMSI to nie baza danych tylko numer selektywnego wywołania. Ma go każda stacja brzegowa i każdy statek wyposażony w system GMDSS.Numer jest nadawany przez Administrację morską kraju bandery. W bazach danych najczęściej wpisujemy numer IMO lub nazwę statku (np List of Ship's Station, ITU).
Aż będę musiał sprawdzić które informacje są "obowiązkowo" przekazywane w komunikacie, bo MMSI to na pewno. O reszcie nie pamiętam, nawet o tym czy nadawany jest call signal
No na razie ustaliłem, że nie da się wywołać innej stacji przez DSC niż poprzez podanie sygnału MMSI. Nie da się też wysłać informacji bez podanie własnego MMSI więc od prawdy daleko ni odszedłem.
Dla ciekawskich http://www.egmdss.com/gmdss-courses/mod/resource/view.php?id=445
http://www.uke.gov.pl/files/?id_plik=18274 _________________ de sp7vmz! |
| |
SP2LIG | 31.12.2014 11:46:46 |



Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13112 #2012123 Od: 2009-3-16
Ilość edycji wpisu: 1 | SP1ST pisze:
SP2LIG, Grzegorz, dziennikarzyna musi sprzedać hot newsa. Czy ma on pojęcie o grodziach wodoszczelnych, ogniowych, co to są drzwi klasy A30, A60. On ma zrobić oglądalność. Rozbitkowie mówili o chaotycznej, nieskoordynowanej akcji ratunkowej. Czekali na airlift. Ile śmigłowców mogło jednocześnie zawisnąć nad statkiem i wciągać ludzi? Większa część pokładu zadymiona. Ratownik miał trudności z zakładaniem szelek ludziom z ich winy. Wielu wypadało. A jak wiesz z szelek się nie wypada nie ma takiej możliwości. Chyba ze się "chce", nie słucha poleceń ratownika Dlaczego nie skakali do wody, gdzie czekało wiele łodzi ratowniczych z innych statków. Woda za zimna? W/g RCC miała 16 stopni.(nasz Bałtyk w lecie ma niewiele więcej bo średnio 19-20 st) Wszystkie rozgłośnie podawały silny sztorm 12, a na filmach z miejsca akcji wiało może z 5.
Airloop, na cardecku do obrony p-poż jest instalacja zraszająca. Nie stosuje się stałych (jak w siłowniach, ładowniach, magazynach farb) instalacji gaśniczych np CO2.
SP1ST.
Krzysiek, ja te wszystkie sprawy doskonale rozumie i potrafię odróżnić ziarno od plew, ale jak już wcześniej napisałem zaliczyłem osobiście pożar maszynowni statkowej jak i alarm May day. Zapewniam Ciebie że ludzie w większości głupieją i robią dokładnie odwrotnie jak powinni, podpieram się autopsją. Panika jest najgorszym wrogiem wszystkiego i wszystkich a ma morzu w szczególności. Tylko silne i psychicznie odporne osobowości potrafią nad tym zapanować. W sumie 7-10 osób ofiar to nie jest dużo przy bajzlu jaki tam panował, dowodem tego bajzlu jest m in różnica pomiędzy listą pasażerów a stanem faktycznym, okazało się że nawet mieli blindy. Zapewne z czasem na spokojnie wszystko się wyjaśni łącznie ze wskazaniem winnych. Oby nigdy więcej podobnych. ___________ Greg SP2LIG |
| |
SP2LIG | 31.12.2014 11:56:20 |



Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13112 #2012131 Od: 2009-3-16
| SP1ST pisze:
Kanał 16 był i jest nadal kanałem wywoławczym i do prowadzenia łączności w niebezpieczeństwie. Statek w morzu jest zobligowany do ciagłego prowadzenia na nim nasłuchu. Kilka krajów np takich jak Angola wymaga nasłuchu także w portach.
Ze zdziwienie przeczytałem w jednym z postów wyżej że kanał 16 już nie jest kanałem bezpieczeństwa tylko kanał 70, nieprecyzyjnie nazwanym kanałem ratunkowym. Dobrze że zdementowałeś tą nieścisłość, czyli kanał 16 był, jest i zapewne zostanie po wsze czasy kanałem bezpieczeństwa na całym świecie, czyli nic nie zmieniło się. ___________ Greg SP2LIG |
| |
SP5XMI | 31.12.2014 12:46:15 |

Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 3445 #2012153 Od: 2012-12-16
Ilość edycji wpisu: 1 | Jest tak jak było ale dodatkowo transceiver UKF posiada moduł cyfrowy, który transmituje na kanale 70. Jeśli nie masz modułu cyfrowego to i tak nadal możesz wzywać pomocy na FM. Na kanale 16. Różnica polega na tym, że cyfrowe wezwanie pomocy powoduje automatycznie alarm na terminalach GMDSS i zawiera info o tym, kto tej pomocy wzywa i gdzie (GPS). Da się także wpisać rodzaj niebezpieczeństwa na przykład fire, dangerous list, sinking, pirates a jeśli nie ma czasu to nie podaje się niczego i wtedy idzie jako undesignated. Terminal GMDSS dla obszaru A2 zawiera radio na KF (i to wcale nie takie złe, ma zazwyczaj sporo ponad 100W i automatyczną skrzynkę przy antenie a to jest duuuża różnica w stosunku do starego sprzętu) i nadaje wezwania cyfrowo po to, by elektronika włączyła alarm na mostku na innych statkach w zasięgu i później można prowadzić rozmowy głosowe. Każdy, nawet najmniejszy jacht może mieć ukaefkę z zaprogramowanym wpisem i dzięki temu wezwanie pomocy zostanie automatycznie potwierdzone. Ten prom miał na pewno więcej niż jeden terminal GMDSS dla obszaru A2+ i wezwanie odbyło się cyfrowo na KF i SAT a potem rozmowy głosowe na obu pasmach (KF i UKF). _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin |
| |
Jacek_sp7vmz | 31.12.2014 13:05:31 |


Grupa: Użytkownik
Posty: 948 #2012186 Od: 2008-10-8
Ilość edycji wpisu: 1 | Aby być precyzyjnym. Od 1 lutego 199 roku decyzją IMO nasłuch na kanale 16 przestał być obowiązkowym gdyż zastąpił go system GMDS. Więcej http://www.sail-ho.pl/archiwum/kulinski/1998/radiotelefon.html
W Polsce sprawę nasłuch reguluje rozporządzenie file:///C:/Documents%20and%20Settings/x/Moje%20dokumenty/Downloads/D20120821.pdf
§ 3. 1. Stacje nadbrzeżne odpowiedzialne za nasłuch w Światowym Morskim Systemie Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa, zwanym dalej „GMDSS”, utrzymują ciągły, automatyczny nasłuch sygnałów cyfrowego selektywnego wywołania o niebezpieczeństwie na następujących częstotliwościach dla: 1) Obszaru morza A1 na kanale 70 VHF na częstotliwości 156,525 MHz; 2) Obszaru morza A2 na częstotliwości 2187,5 kHz. 2. Stacje nadbrzeżne utrzymują również ciągły nasłuch sygnałów radiotelefonicznych na kanale 16 VHF na częstotliwości 156,8 MHz. Jednym zdaniem: kanał 16 jest ale go nie ma  _________________ de sp7vmz! |
| |
SP1ST | 31.12.2014 13:22:15 |


Grupa: Użytkownik
QTH: kraina 44-ech wysp
Posty: 425 #2012209 Od: 2011-3-5
Ilość edycji wpisu: 1 | Jacek_sp7vmz pisze:
....... ta treść jest dostępna poprzez MMSI oraz tego co wpisze w komunikat operator. O ile mnie pamięć nie myli to sygnał będzie automatycznie powtarzany do czasu otrzymania potwierdzenia przez odpowiednią stację. Obsługa sprowadza się wiec do wpisania komunikatu tonę, płonę, osiadłem na mieliźnie czy co tam a
Przede wszystkim dzięki za rzeczowa dyskusję!!!
Jacku, trochę "na innych kanałach odebrałem Twój powyższy wpis. Odczytałem że MMSI to baza z której się odczytuje dane. W DSC możesz wołać: selektywnie do danej stacji wpisując jej numer MMSI obszarowo do stacji w danym obszarze, który definiujesz poprzez wpisanie współrzędnych jednego wierzchołka kwadratu. do wszystkich stacji
Numer MMSI jest zaprogramowany poprzez servis i użytkownik na statku nie ma możliwości jego zmiany (chyba że zna kod serwisowy do menu) W pakiecie danych wysyłanych przez DSC ten numer, pozycja i inne dane są z urzędu dodane. Użytkownik nie ma na to żadnego wpływu. I tak żebyś mnie nie łapał za słówka: każdy kontroler DSC ma własny odbiornik GPS. Pozycja jest pobierana programowo. Zdarza się, że cóś nawali i zgodnie z przepisami użytkownik musi ręcznie nie rzadziej niż co 4 godziny wpisać koordynaty i czas. Są dwa sposoby nadania DISTRESS. Pierwszy: poprzez naciśniecie i przytrzymanie przycisku /jednego lub dwóch to zależy od modelu urządzenia/ przez kilka sekund. Poleci w eter goły komunikat że potrzebujesz pomocy. Sposób drugi jeśli masz czas na jego zredagowanie. Z menu Distress wybierasz rodzaj niebezpieczeństwa, częstotliwość foniczną na której prowadzisz nasłuch i etc. Menu doprowadzi operatora do ostatniej strony czyli SEND Poprzez SAT C w opcji Distress możesz też napisać treść taką jaką uważasz za stosowną a pomocną dla RCC dla udzielenia szybkiej i oczekiwanej pomocy. Władze kładą bardzo duży nacisk na znajomość procedur na odwołanie fałszywie nadanego sygnału Distress. Bardzo często zdarza się puszczenie w eter fałszywego sygnału, zwłaszcza przy rutynowych testach radio pławy EPIRB. Kary są bardzo ostre.
Ze 3 lata temu w Huston podczas przeglądu serwisowego takiej boi przez uprawnioną firmę, technik nieumiejętnie wyjął ją z siedziska. Sprężyna zadziałała i poleciała za burtę. W czasie lotu boja uderzyła w reling po czym zatonęła. Tonąć nie powinna bo ma specjalny pływak. Odpalenie nadawania jest natychmiastowe. Czy się odpaliła nie wiedziałem. Natomiast zgodnie z procedurami poprzez telefon zadzwoniłem do Coast Guard-u. Złożyłem odpowiedni meldunek.Oficer operacyjny musiał w czasie rozmowy wklepać numer IMO i tylko prosił o potwierdzenie nazwy nabrzeża przy którym cumujemy. Dosłownie po kwadransie kilku panów przyjechało na inspekcje. To co zameldowałem telefonicznie potwierdzili. Chciał mnie zaskoczyć czy poinformowałem swoją firmę, w odpowiedzi pokazałem biling z telefonu i później otrzymanego emaila. Gorzej potraktowali serwisanta. Prześwietlili go dokładnie, ID, uprawnienia itp.Serwis na swój koszt zainstalował i zarejestrował nowa boję.
Ktoś tu wcześniej napisał, że po odebraniu Distressa (na MF/KF) statek musi potwierdzić jego odbiór. NIEPRAWDA. Statek potwierdza jedynie w wypadku kiedy jest absolutnie pewien, czyli nie odebrał potwierdzenia nadanego przez stacje brzegową lub inny statek. Stację brzegową informujesz wysyłając MAYDAY RELAY. Piszę tylko ogólnie. Procedury w DSC są precyzyjne i dość złożone a tu nie czas i miejsce na ich wałkowanie.
_________________ Krzysztof, SP1ST D-STAR UZNAM Isl
|
| |
Electra | 12.03.2025 20:14:13 |

 |
|
| |
SP1ST | 31.12.2014 13:56:54 |


Grupa: Użytkownik
QTH: kraina 44-ech wysp
Posty: 425 #2012255 Od: 2011-3-5
Ilość edycji wpisu: 1 | Jacek_sp7vmz pisze: Jednym zdaniem: kanał 16 jest ale go nie ma 
Takich kwiatków jest więcej. Ręczne radiotelefony są oficjalną częścią systemu GMDSS. Podlegają inspekcjom a w szczególności ich zapasowe/awaryjne baterie. Na wszystkich ich kanałach możesz regulować moc wyjściową. 1 W lub max czyli 5W. Wyjątkiem jest kanał 16. Tej regulacji nie ma  W radiostacjach UKF jest ten sam problem. 1 lub 25W. Dlaczego? Wszystkie środki służące do wzywania pomocy muszą od momentu ich włączenia dać "pełną parę w gwizdek"
Najważniejsze dla mnie i nie tylko, abyśmy tego sprzętu używali jedynie do periodycznych testów. A nigdy w realu nie musieli naciskać przycisku pod klapką.
Pomyślności w Nowym Roku.
_________________ Krzysztof, SP1ST D-STAR UZNAM Isl
|
| |
SP1ST | 31.12.2014 15:39:02 |


Grupa: Użytkownik
QTH: kraina 44-ech wysp
Posty: 425 #2012334 Od: 2011-3-5
| sq6ade pisze:
To znaczy że nowe TRXy morskie powinny mieć zafiksowaną szybką 70tkę a nie jak dotychczas 16tkę. Są już takie ? 
Krzysztof,
kanały wybierasz z klawiatury. Zafiksowany szybką/klapką jest tylko przycisk DISTRESS Kanał 16 możesz wybrać także za pomocą przycisku "16", dla gorzej widzących jest w kolorze czerwonym, odsuniętym od klawiatury .
W nowych modelach radiostacji UKF /wbudowany moduł DSC/ po próbie wklepania kanału 70-tego pojawia się komunikat error lub coś podobnego. Można jednocześnie prowadzić łączność na zwykłych kanałach i na 70 DSC. W starych modelach /kontroler DSC oddzielnie/ niestety można nadawać na tym kanale. W nowych radiostacjach, kanał 70 jest zablokowany /dla jednostek niezobligowanych do systemu GMDSS/. W radiotelefonach ręcznych kanał 70 jest zablokowany/niedostępny.
Tak jako ciekawostka: każda radiostacja(SAT, MF/KF i UKF) musi mieć oddzielną, dodatkowa lampkę doświetlającą zasilaną z ESB /emergency switch board/ =24V lub z akumulatorów awaryjnych też 24V.
_________________ Krzysztof, SP1ST D-STAR UZNAM Isl
|
| |
SP2LIG | 31.12.2014 16:13:18 |



Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13112 #2012368 Od: 2009-3-16
| SP1ST pisze:
kanały wybierasz z klawiatury. Zafiksowany szybką/klapką jest tylko przycisk DISTRESS Kanał 16 możesz wybrać także za pomocą przycisku "16", dla gorzej widzących jest w kolorze czerwonym, odsuniętym od klawiatury .
W nowych modelach radiostacji UKF /wbudowany moduł DSC/ po próbie wklepania kanału 70-tego pojawia się komunikat error lub coś podobnego. Można jednocześnie prowadzić łączność na zwykłych kanałach i na 70 DSC. W starych modelach /kontroler DSC oddzielnie/ niestety można nadawać na tym kanale. W nowych radiostacjach, kanał 70 jest zablokowany /dla jednostek niezobligowanych do systemu GMDSS/. W radiotelefonach ręcznych kanał 70 jest zablokowany/niedostępny.
SP1ST.
Krzysiek, z Twojej wypowiedzi jasno wynika że kanał bezpieczeństwa 16 nic nie stracił na swoim znaczeniu i przeznaczeniu. Praktycznie wszystko w tym temacie pozostało bz. _____________ Greg SP2LIG |
| |
SP1ST | 31.12.2014 16:50:31 |


Grupa: Użytkownik
QTH: kraina 44-ech wysp
Posty: 425 #2012394 Od: 2011-3-5
Ilość edycji wpisu: 1 | SP2LIG,
Grzegorz jeśli mnie skleroza nie kłamie to GMDSS jest obowiązkowy dla jednostek o pojemności większej niż 50 BRT. Jak maja wołać o pomoc np żeglarze,małe kutry rybackie? Palić smolę w beczce?, tak jak kolega Jacek wspomina. Co prawda sporo jachtów ma AIS-a a z niego można wysyłać "smsy" ale to nie jest oficjalna droga do wysłania sygnału DISTRESS. Używają go bo lepiej ich widać na ECDIS w nocy czy w warunkach ograniczonej widzialności. Jak piszesz paliły się Tobie majtki to doskonale wiesz co to znaczy wezwanie w niebezpieczeństwie i jak ważna jest wtedy łączność. I dlaczego wozimy ze sobą kilkanaście certyfikatów, co 5 lat zdajemy egzaminy, np państwowy GOC GMDSS
Szczęśliwego Nowego i nie zapomnij wychylić za Tych co na morzu.
edit: a zapomnisz wpisac w dzienniku GMDSS "continous stby on ch 16" wtedy inspektor PSC czy Lloyds-a daje "deficiency"
_________________ Krzysztof, SP1ST D-STAR UZNAM Isl
|
| |
SP2LIG | 31.12.2014 17:38:09 |



Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13112 #2012443 Od: 2009-3-16
Ilość edycji wpisu: 1 | SP1ST pisze:
SP2LIG,
Grzegorz jeśli mnie skleroza nie kłamie to GMDSS jest obowiązkowy dla jednostek o pojemności większej niż 50 BRT. Jak maja wołać o pomoc np żeglarze,małe kutry rybackie? Palić smolę w beczce?, tak jak kolega Jacek wspomina. Co prawda sporo jachtów ma AIS-a a z niego można wysyłać "smsy" ale to nie jest oficjalna droga do wysłania sygnału DISTRESS. Używają go bo lepiej ich widać na ECDIS w nocy czy w warunkach ograniczonej widzialności. Jak piszesz paliły się Tobie majtki to doskonale wiesz co to znaczy wezwanie w niebezpieczeństwie i jak ważna jest wtedy łączność. I dlaczego wozimy ze sobą kilkanaście certyfikatów, co 5 lat zdajemy egzaminy, np państwowy GOC GMDSS
Szczęśliwego Nowego i nie zapomnij wychylić za Tych co na morzu.
edit: a zapomnisz wpisac w dzienniku GMDSS "continous stby on ch 16" wtedy inspektor PSC czy Lloyds-a daje "deficiency"
SP1ST.
Krzysiek, wszyscy armatorzy i załogi wszelkich jednostek, mam na myśli te małe albo bardzo małe mają takie same możliwości kontaktowe w chwilach zagrożenia jak z tych wielkich. Sprzęt łączności z morskim pasmem lub z morski m in jest powszechnie dostępny za całkiem przyzwoite pieniądze nie koniecznie w wyspecjalizowanych sklepach ze sprzętem łączności są również dostępne w sklepach żeglarskich. W Gdyni jest ich(sklepów) chyba z pięć i wszystkie dysponują szerokim ogólnie dostępnym asortymentem sprzętu nawigacyjnego jak i sprzętu łączności. Nie mam wiedzy czy na takich jednostkach jak jachty, kutry lub podobne tutaj nie wymienione jest rygor wymagania posiadania sprzętu stricte morskiego czy nie. Sprzęt amatorski na pasmo 2m posiada również pasmo morskie m in z kanałem bezpieczeństwa 16. W moim FT 7800 i VX7 mam takie możliwości. Sam w chwilach wolnych lubię posłuchać co dzieje się w naszych portach tj w Gdyni kanał 12 i Gdańsku kanał 14, tym bardziej że nomenklatura tam używana jest mi doskonale znana. Palenia smoły raczej nie będzie przy tak powszechnym dostępie do stosownego sprzętu łączności.
Co do palenia się moich gaci to było tak dwa razy (pożar maszynowni i May day) powiem Tobie szczerze że nie wstydzę się tego, ciepło było w gaciach ale głowa pozostała zimna i opanowana.
Szczęśliwego Nowego Roku Pańskiego 2015.
___________ Greg SP2LIG
P.S. Inspekcje PSC lub FSC miały swój urok szczególnie jak wszystko lub prawie wszystko było cacy, ale bywało też be.
|
| |
sp3suz | 31.12.2014 20:15:23 |

Grupa: Użytkownik
QTH: JO72SV
Posty: 3417 #2012500 Od: 2011-3-19
| Pytanie konkursowe. Jaką emisją pracuje GDMSS ? Znacie rodzaje modulacji G2B i J2B ? Poczćiwe PSK 31 przerobione do zastosowań morskich. A przynajmniej tak to brzmi w głośniku na EKD na pasmach ok 400 kHz. Kiedys słyszałem. Allllle to ma kopa! Swego czasu marynarka robiła próby. Ja w domu na swoim radiu"o mało głośnika nie straciłem" a mieszkam 150 km od Bałtyku. No to wszystkiegho najlepszego w nadchodzącym Nowym Roku aby był chociaz o połowę lepszy jak ten co się kończy!!! Życzy Władek SP3SUZ  _________________ Pijmy piwo jedzmy śledzie , będziem silni jak niedzwiedzie! |
| |
Jacek_sp7vmz | 02.01.2015 12:14:26 |


Grupa: Użytkownik
Posty: 948 #2013383 Od: 2008-10-8
Ilość edycji wpisu: 2 | A Witajcie w Nowym Roku! 
Się nazbierało ale postaram się po trochu odpowiedzieć. Jaką emisją nadawane są sygnały DSC nie mam pojęcia gdyż nie interesuje to użytkownika w żaden sposób. Powiem wprost, że takowa wiedza jest wręcz niepotrzebna aby żaden mądrol nie zaczął nadawać dziwnych komunikatów. Podobnie nie wiem jaką emisją nadawane są informacje NAVTEX. Użytkownik ma dedykowany sprzęt i finito. Kanał 16 nie jest oficjalnym "konwencyjnym" kanałem wzywania pomocy. To, że stosuje się na nim nasłuch nie zmienia znaczenia. Podobnie można powiedzieć, że kanałem "ratunkowym" będzie "obowiązkowy" kanał pracy VTS. ;-) Współczesne radiostacje jachtowe z DSC klasy "D" mają wbudowany odbiornik GPS ale wcześniej informacja o pozycji była przekazywana do radiostacji z osobnego odbiornika GPS. Przepisy nie nakazują wprost posiadania przez statki pozakonwencyjne określonych ściśle środków łączności ale rozum podpowiada, aby takie mieć. Mogą to być tylko urządzenia homologowane a obsługa musi legitymować się posiadaniem świadectw SRC Czy LRC. Znaczy przepisy nakazują ale trzeba by się do nich dogrzebywać czego mi się robić nie chce. Na śródlądziu jest odpowiednie rozporządzenie regulujące ilość niezbędnego wyposażenia, na morzu nie pamiętam ot przyjmuje się, że radio jest. _________________ de sp7vmz! |
| |
airloop | 02.01.2015 15:10:09 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 67 #2013471 Od: 2011-12-4
| Ok dzięki za info i wszelkiej pomyślności w Nowy Rokuy
SP5XMI pisze:
Airloop: Podstawowa to oczywiste 2182kHz emisja USB, ale także 4.125 MHz, 6.215 MHz, 8.291 MHz, 12.290 MHz, 16.420 MHz (wszystko powyższe USB).
A na vhf w emisji FM: 156.800MHz 500kHz w CW nadal jest słuchana przez kilka stacji (m.in Costanza Radio) ale nie jest już standardem.
|
| |
SP1ST | 02.01.2015 15:35:50 |


Grupa: Użytkownik
QTH: kraina 44-ech wysp
Posty: 425 #2013489 Od: 2011-3-5
Ilość edycji wpisu: 1 | airloop pisze: Ok dzięki za info i wszelkiej pomyślności w Nowy Rokuy
SP5XMI pisze:
Airloop: Podstawowa to oczywiste 2182kHz emisja USB, ale także 4.125 MHz, 6.215 MHz, 8.291 MHz, 12.290 MHz, 16.420 MHz (wszystko powyższe USB).
A na vhf w emisji FM: 156.800MHz 500kHz w CW nadal jest słuchana przez kilka stacji (m.in Costanza Radio) ale nie jest już standardem.
airloop, Napisz proszę do mnie to wyśle skan książki o GMDSS-ie. _________________ Krzysztof, SP1ST D-STAR UZNAM Isl
|
| |
Electra | 12.03.2025 20:14:13 |

 |
|