| |
SP7KH | 19.08.2012 10:19:12 |
Grupa: Użytkownik
QTH: (C) LD Łódź JO91RS
Posty: 308 #993439 Od: 2009-7-13
| Witam, mam pytanie do kolegów mających do czynienia z tym elementem.
Czy przekładnia w tym ustrojstwie zmienia kierunek obrotu - tzn. kręcimy gałą w prawo, a sprzęgło idzie w lewo ? Nie ukrywam że było by to dla mnie bardzo dobre. |
| |
Electra | 28.11.2024 07:43:43 |
|
|
| |
sp8oob | 19.08.2012 10:26:37 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KN09UR
Posty: 441 #993440 Od: 2010-6-26
| SP7KH pisze: Witam, mam pytanie do kolegów mających do czynienia z tym elementem.
Czy przekładnia w tym ustrojstwie zmienia kierunek obrotu - tzn. kręcimy gałą w prawo, a sprzęgło idzie w lewo ? Nie ukrywam że było by to dla mnie bardzo dobre.
Nie zmienia kierunku !! Pozdrawiam -Janusz SP8OOB |
| |
SP9RTN | 19.08.2012 10:26:50 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 14 #993441 Od: 2012-1-5
| Nie zmienia |
| |
sp9fys | 19.08.2012 11:29:07 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JN99MT
Posty: 1719 #993485 Od: 2010-11-28
| To jest dwubiegowa przekładnia planetarna. Zewnętrzne pokrętło 1:1, wewnętrzne - przełożenie 46:1 ________________ Ryszard _________________ R.
Try not. Do. Or do not. There is no try. Yoda
|
| |
sp3nyu | 19.08.2012 11:33:22 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Iłowa JO71OL
Posty: 2536 #993488 Od: 2011-2-8
| Przekładnia jak najbardziej OK ! Sprzęgło idzie w tym samym kierunku co gałka. "Gładkość" przekładni reguluje się poprzez dokręcenie śruby regulacyjnej po zdjęciu środkowego pokrętła. Przełożenie przekładni, o ile dobrze pamiętam - 30:1. Kłopotliwe może być wykonanie połączenia z kondensatorem. W oryginale jest poprzeczny bagnet, który wchodzi w sprzęgło w kondensatorze - niweluje niewielkie błędy współosiowości. Kiedyś "nastrojka" trudno dostępna - teraz do dostania za niewielkie pieniądze na Allegro _________________ vy 73! Janek SP3NYU ------------------------------------------------------ Warto przeczytać...
|
| |
SP7KH | 19.08.2012 22:33:37 |
Grupa: Użytkownik
QTH: (C) LD Łódź JO91RS
Posty: 308 #993802 Od: 2009-7-13
Ilość edycji wpisu: 1 | Zatem pozostaję nadal nieutulony w żalu. Posiadam TRx QRP pt. Kacper, bardzo zresztą dobry zarówno pod względem TX jak i RX, ale niestety z racji pośredniej 8600 z kawałkiem, a VFO z rezonatorem 5000 skala chodzi odwrotnie niż w innych TRx-ach. Niby to nic - ale jak się używa prawie jednocześnie FRG-7700 i Kacpra to odczucia mam takie jak by mi ktoś w autku pedał sprzęgła z pedałem hamulca miejscami zamienił. Nadto 3 obroty gały na 140 KHz daje 47 KHz na obrót - dokładnie minimum 3-4 x razy za dużo co by jaki taki komfort strojenia zapewnić. Szukam zatem rozwiązania tego problemu, szybko, dobrze i tanio - jak w Erze zresztą.
|
| |
sp3nyu | 19.08.2012 22:49:31 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Iłowa JO71OL
Posty: 2536 #993816 Od: 2011-2-8
| SP7KH pisze: ...Szukam zatem rozwiązania tego problemu, szybko, dobrze i tanio - jak w Erze zresztą.
- zamiast przekładni bezpośrednio na osi kondensatora, można zastosować dwa kółka zębate 1:1, albo poszukać przekładni od RBM'ki...
PS. Zamiast zębatek mogą być kółka i sznurek w ósemkę - jednocześnie wykorzystany jako napęd skali. Trochę "dawniejsze" rozwiązanie, ale... _________________ vy 73! Janek SP3NYU ------------------------------------------------------ Warto przeczytać...
|
| |
SP7KH | 19.08.2012 22:59:13 |
Grupa: Użytkownik
QTH: (C) LD Łódź JO91RS
Posty: 308 #993823 Od: 2009-7-13
Ilość edycji wpisu: 1 | I tak własnie muszę działac. Kondziołek ma już swoją dziwną przekładnie z trzech "plasticzanych alimentów" - daje ona przełożenie 1:6, czyli właśnie te trzy obroty gały na 180 stopni wychylenia rotora. Przekładam Kacperka do skróconej obudowy po nieboszczyku Radmor 3001,zmieści się wraz z asilaczem 12,6V 3A - to będzie przy okazji czas na przekładnię. Bo co do RBM-ki, to ja się chyba o jakieś dwadzieścia parę latek wziołem i spóźniłem - niestety !!! |
| |
tadeo482 | 19.08.2012 23:17:44 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 648 #993837 Od: 2011-3-24
| W RBM-ce jest potężna przekładnia zębata, nawet dwie, mnie by było szkoda ją popsuć, jakby ona tam pasowała, to nie wiem ? |
| |
SP7KH | 19.08.2012 23:23:42 |
Grupa: Użytkownik
QTH: (C) LD Łódź JO91RS
Posty: 308 #993842 Od: 2009-7-13
| No to znaczy tra dziergać samemu - bo za wielkie to być mimo wszystko nie może. Obudowa będzie ciut większa - ale bez przesadyzmu.
|
| |
usuniety | 20.08.2012 07:44:17 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO90FC
Posty: 420 #993909 Od: 2011-5-23
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | Nigdy nie stosuj przekładni ze sznurkami, czy nie daj Bóg linkami wedkarskimi. To było stosowane w odbiornikach broadcastingowych przedpotopowych i lichych. W lepszych, tylko napęd skali był w ten sposób rozwiązany. Były przekładnie cierne, były przekładnie zębate z kasacją luzu no i królowa przekładni, przekładnia planetarna. W moim przekonaniu do "naszych celów" jest najlepsza planetarna. Przekładnia zębata z RBM1 z kasacją luzu jest moim zdaniem bardzo dobra. Była też stosowana w 10RT przekładnia ślimakowa, oraz przekładnia planetarna do strojenia wariometru w nadajniku. Ale szło "to to" jak ślimak. Bardzo pożadanym dodatkiem do przekładni jest koło zamachowe ! No już słyszę te śmiechy neofitów na dźwięk "koło zamachowe" i to na ośce kondensatora do przestrajania kataryny. Koła zamachowe na ośce pokrętła do przestrajania były stosowane w odbiornikach broadcastingowych gdzie linki były ze specjalnej plecionki a koło zamachowe dawało możliwość wstrajania sie "na włos" bez efektu "wracania pokrętła" przy linkach które poosiowo się naciągały, wydłużały pod wpływem kręcenia "gałą' Już nie mówię o "skanowaniu" przez energiczne pokręcenie gałą HI Kłaniam się nisko _________________ Życie nie powinno być podróżą do grobu, w trakcie której tracimy czas na to, aby dotrzeć do niego cało i zdrowo, z atrakcyjnym, dobrze zachowanym ciałem. Znacznie lepiej poruszać się po tej drodze z piwem i chipsami w ręku, z dużą ilością seksu i nad grób dotrzeć wycieńczonym i zużytym, ale z okrzykiem: Było warto! Stanisław Rybnik SP9-5094KA |
| |
Electra | 28.11.2024 07:43:43 |
|
|
| |
sp3nyu | 20.08.2012 07:56:08 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Iłowa JO71OL
Posty: 2536 #993912 Od: 2011-2-8
Ilość edycji wpisu: 1 | Z tego co widzę na fotce, to przyczyną zamieszania jest kondensator strojeniowy. On już ma w sobie przekładnie zębatą, która "odwraca" kierunek strojenia VFO. Zastosuj kondensator z bezpośrednio wyprowadzoną ośką rotora...
Edit: Te "plasticzane" elementy o których piszesz - to nie przekładnia, ale ogranicznik rotora, co by w skrajnych położeniach zwarcia nie zrobił. Jak zdejmiesz plastikową osłonę, zobaczysz zębatki w środku kondensatora _________________ vy 73! Janek SP3NYU ------------------------------------------------------ Warto przeczytać...
|
| |
SP7KH | 20.08.2012 20:34:58 |
Grupa: Użytkownik
QTH: (C) LD Łódź JO91RS
Posty: 308 #994451 Od: 2009-7-13
| Kolega SP3NVU ma 110% racji. "obnażyłem tego kondziołka i jest dokładnie jak piszesz. Zatem należy go "usunac" a wkleić to - już go zamówiłem:
Przekładnia planetarna 1/8 czyli 4 obroty od końca do końca. Kierunek strojenia będzie już właściwy, a przekładnię dodatkową i tak trzeba będzie wydziergać. |
| |
SP7KH | 28.08.2012 05:40:22 |
Grupa: Użytkownik
QTH: (C) LD Łódź JO91RS
Posty: 308 #998892 Od: 2009-7-13
Ilość edycji wpisu: 1 | Otrzymałem przesyłkę z "małą nastrojką" - mam prośbę do kolegów znających tego typu przekładnie, a dokładnie chodzi o sprawdzony sposób konserwacji tej przekładni.
Wyraźnie czuć że mała gałka nie idzie płynnie, a wnętrze pokryte jest jeszcze "po radzieckim" smarem. Czym myć ? - czym smarować ?. I ile tego mazidła włożyć ?. Pytam co by otwartych drzwi nie wyważać. |
| |
sp3nyu | 28.08.2012 08:22:01 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Iłowa JO71OL
Posty: 2536 #998933 Od: 2011-2-8
| - nie oczekuj, że gałka będzie obracać się jak w TRX'ach renomowanych firm. To jest ustrojstwo z epoki i ten typ tak ma Ja zostawiłbym ten smar. Możesz go wymyć tamponem zwilżonym w benzynie ekstrakcyjnej a następnie przesmarować wgłębienie w dużym pokrętle (tam gdzie chodzą rolki) i oś przekładni jakimś smarem do precyzyjnych urządzeń. W ostateczności i poczciwy ŁT do łożysk da radę Nie rozkręcaj za bardzo tej zewnętrznej nakrętki zabezpieczonej lakierem - przy zbyt dużym poluzowaniu - gałka dostanie poprzecznych luzów i straci precyzję strojenia. Do minimalnego "chrobotu" przekładni szybko się przyzwyczaisz i nie będzie to żadnym problemem w eksploatacji... _________________ vy 73! Janek SP3NYU ------------------------------------------------------ Warto przeczytać...
|
| |
tadeo482 | 28.08.2012 11:09:30 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 648 #999009 Od: 2011-3-24
| Smar jak smar, nawet i "radziecki" może zostać |
| |
SP7KH | 28.08.2012 19:50:41 |
Grupa: Użytkownik
QTH: (C) LD Łódź JO91RS
Posty: 308 #999280 Od: 2009-7-13
| Ja tam zasadniczo po tylu latach nic nie mam do ZSRR, rasistą tyż nigdy nie byłem - ino że onen smar przestał być (raczej) smarem, a stał się grudkami podejrzanej konsystencji. Tak że zgodnie z sugestią zostanie benzynką umyte wnętrze, uszczelka filcowa toże - względnie dorobię nową. Smar mam od kołowrotków wędkarskich, to się na bank nada. Tak że w połączeniu bezpośrednim z kondziołkiem (patrz wyżej) poprzez sprzęgło z grubościennego wężyka PCV zapewni komfort obsługi. O wytoczeniu nowej gałki z podtoczeniem na pierścień gumowy nawet nie wspomnę. Faktycznie ta oryginalna zbyt gustowna nie jest. Za to 24 obroty od minimum pojemności do jej maximum zapewnią wysoki komfort strojenia. 3800-3660 = 140 KHz / 24 obr = 5.83 KHz / obrót. I to w dobre stronę !!! |
| |
SP7KH | 08.09.2012 09:14:37 |
Grupa: Użytkownik
QTH: (C) LD Łódź JO91RS
Posty: 308 #1005295 Od: 2009-7-13
| Dalszy ciąg projektu pt: "Ucywilizowanie TRX-a Kacper" Prawie gotowa obudowa adaptowana z Radmorowskiej poprzez skrócenie do 200 mm.
Mimo obcięcia i tak spokojnie mieści transformatorowy zasilacz sieciowy. Widać jego wyłącznik klawiszowy. "Nastrojka" czeka na prezent od tokarza - gałkę z pierścieniem gumowym . Całość na montaż płytki Kacpra, filtru skali - potem ponowna rozbiórka i lakierowanie proszkowe. Zejdzie jak nic jeszcze z dwa miesiące - niestety.
|
| |
usuniety8_02_2021 | 08.09.2012 10:58:49 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Suszec JO90JB
Posty: 9221 #1005337 Od: 2008-10-24
| Takie pokrętło nadałoby by się? Leży nie używany
6 obrotów pokrętła to 270 stopni obrotu ośi.
Skala 0 - 270 - otwór na oś 6mm
|
| |
SP7KH | 08.09.2012 11:49:33 |
Grupa: Użytkownik
QTH: (C) LD Łódź JO91RS
Posty: 308 #1005367 Od: 2009-7-13
| Niestety dla Kacperka nie, bo strojenie jest kondensatorem zmiennym - w oryginale ma tylko 3 obroty na 180 stopni, czyli 140 KHz / 3 = około 48 KHz / obrót = makabra. U mnie jest w tej chwili z "Nastrojką" 140 KHz / 24 obroty = 5,8 KHz/ obrót - pełen komfort strojenia.
|
| |
Electra | 28.11.2024 07:43:43 |
|
|