| |
sp4msu | 15.03.2015 18:34:58 |
![poziom 6](star_icon6.gif)
Grupa: Użytkownik
QTH: KO12KR
Posty: 873 #2068444 Od: 2009-5-5
| [quote=SP1AP]SP2BPD pisze:
Może więc minimalny schemat elektryczny byłby taki:
![Obrazek](http://obrazki.elektroda.pl/8527562300_1426427847_thumb.jpg)
Jednak co tam robi rezystor 100 Ohm? W moim wydaniu Jenningsa on też jest. Po co?
Czy na pewno tak ma być podłączony przełącznik(przekaźnik)? ![eh](/emot/eusa_eh.gif) [/quote]
Zbyszku , a gdzie Ty tu widzisz przekaźnik ? A Połączenie to chyba i raczej ok .
_________________ 73 Rysiek |
| |
Electra | 07.02.2025 15:20:55 |
![poziom 5](star_icon5.gif)
![oczka](oczka.png) |
|
| |
sp4xqe | 15.03.2015 18:37:06 |
![poziom 1](star_icon1.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=71902)
Grupa: Użytkownik
QTH: Kętrzyn
Posty: 36 #2068448 Od: 2011-4-23
| [quote=SP1AP]SP2BPD pisze:
Może więc minimalny schemat elektryczny byłby taki:
![Obrazek](http://obrazki.elektroda.pl/8527562300_1426427847_thumb.jpg)
Jednak co tam robi rezystor 100 Ohm? W moim wydaniu Jenningsa on też jest. Po co?
Czy na pewno tak ma być podłączony przełącznik(przekaźnik)? ![eh](/emot/eusa_eh.gif) [/quote] To jest wyłącznik (przełącznik) krańcowy (nie przekaźnik !!!!) u mnie jest tak podłączony i działa (tylko trzeba dobrać polaryzacje +/- silnika żeby w odpowiednią stronę kręcił). |
| |
SP2BPD | 15.03.2015 19:33:42 |
![poziom 6](star_icon6.gif)
Grupa: Użytkownik
Posty: 833 #2068508 Od: 2012-1-25
Ilość edycji wpisu: 2 | SP1AP pisze:
Chodzi mi o to, że na schemacie jest on ukazany jako przełączający jedną dźwignią (strzałki połączone linią przerywaną chyba takie coś obrazują, prawda?)... Chyba oba zestyki mają być narysowane albo razem w lewo, albo razem w prawo, to tak na chłopski rozum, inaczej nie zmienisz kierunku obrotów silnika, co?...
Już spieszę z tłumaczeniem jako autor tego dzieła sztuki.
W tym przypadku linia przerywana nie łączy dwóch przełączników krańcowych. Raczej symbolizuje trasę, którą pokonuje po kręcącym się gwintowanym pręcie dźwignia, która naciska na wspomniane przełączniki w celu przerwania obwodu. Chodzi m.in. o ochronę kondensatora przed uszkodzeniem mechanicznym w dwóch skrajnych położeniach. Albo o ograniczenie zakresu strojenia kondensatora.
Każdy z przełączników działa indywidualnie. Na rysunku-schemacie widać sytuację, gdy żaden z przełączników nie został dociśnięty przez dźwignię. Jest ona gdzieś w drodze pomiędzy nimi.
OK? _________________ pozdr. Piotr |
| |
sp4xqe | 15.03.2015 20:10:21 |
![poziom 1](star_icon1.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=71902)
Grupa: Użytkownik
QTH: Kętrzyn
Posty: 36 #2068563 Od: 2011-4-23
| sp4xqe pisze: Ja takiego używam ,kręci już o 4v ,u mnie podłączenie wygląda tak ....
Tu masz namalowane przełącznik ze wszystkimi wyprowadzeniami i połączeniami wraz ze zdjęciem .U mnie jest tak połączonie i działa jak należy.![bardzo szczęśliwy](/emot/icon_biggrin.gif) |
| |
sp5re | 15.03.2015 20:13:30 |
![poziom 6](star_icon6.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=69929)
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02lh
Posty: 843 #2068567 Od: 2011-4-3
Ilość edycji wpisu: 1 | Bardzo wszystkim kolegom dziękuję za informacje. Myślę, że poradzę sobie z tematem. Przypuszczam, że te dodatkowe przewody wychodzące z zestawu służą do informacji o stanie wyłącznika krańcowego. Jak uruchomię poinformuję na forum. Jeszcze raz piękne dzięki za pomoc.
Serdeczne pozdrowienia _________________ 73 Hubert
Per aspera ad astra.
|
| |
SP2BPD | 15.03.2015 21:51:07 |
![poziom 6](star_icon6.gif)
Grupa: Użytkownik
Posty: 833 #2068648 Od: 2012-1-25
| SP1AP pisze: Strasznie pokrętne wytłumaczenie, bo linia przerywana łącząca dwa elementy na schematach jest zawsze odczytywana jednoznacznie, więc po co komplikować? Jak nie wierzysz, to pooglądaj trochę schematów! ![oczko](/emot/icon_wink.gif)
![aniołek](/emot/eusa_angel.gif) _________________ pozdr. Piotr |
| |
sp5re | 16.03.2015 00:52:26 |
![poziom 6](star_icon6.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=69929)
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02lh
Posty: 843 #2068754 Od: 2011-4-3
Ilość edycji wpisu: 2 | Wydawało mi się, że byłem blisko. Po pomiarach okazało się, że czarny idzie na masę silniczka. Jeden z wyłączników krańcowych jest rozłączony przez mechanizm obrotowy - wtedy zielony przewód nie ma połączenia z niczym. Niebieski z pomarańczowym zaciskiem silnika, ma ułamek oma oporności, a z czerwonym zaciskiem silnika około 15-tu omów.
Pomyślałem, że (-) idzie na stałe na czarny. Po dołączeniu (+) do niebieskiego powinien zakręcić (wtedy uaktywniałby się zielony, gdy zwolni się wyłącznik krańcowy) aż do drugiego skrajnego połączenia rozłączającego niebieski przez drugi wyłącznik krańcowy. Wtedy w drugą stronę można by ruszyć zielonym. Miałoby to sens.
Przyłożyłem 12 V (delikatnie na ułamek s) i cisza. Przyłożyłem 24 V i też nic. Problem mogę mieć większy niż myślałem (przewodologia) tj. niesprawny silnik. Czy to możliwe (wyjaśnijcie proszę laikowi), że do silniczka prądu stałego jeden z biegunów daje się na masę, a drugi na jeden z dwu zacisków?
Pozdrowienia _________________ 73 Hubert
Per aspera ad astra.
|
| |
SP1AP | 16.03.2015 06:16:05 |
![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
Grupa: Użytkownik
QTH: Restricted Area
Posty: 5517 #2068769 Od: 2011-5-3
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
Ilość edycji wpisu: 1 | [quote=SP5MAD][quote=SP1AP]SP2BPD pisze: SP1AP pisze:
Chodzi mi o to, że na schemacie jest on ukazany jako przełączający jedną dźwignią (strzałki połączone linią przerywaną chyba takie coś obrazują, prawda?)... Chyba oba zestyki mają być narysowane albo razem w lewo, albo razem w prawo, to tak na chłopski rozum, inaczej nie zmienisz kierunku obrotów silnika, co?...
Fachura !!!
A najsmutniejsze jest to, że kolega SP1AP wierzy, że ma rację, a jak ktoś mu wytknie, że nie ma racji - to się oburza i straszy regulaminem. No przecież trzeba się odezwać w każdym temacie !!! (i to nie tylko na tym forum)
Włodek, SP5MAD.
Najgorszy fachura to taki, co nie może przeboleć zwróconej uwagi i na prywatną korespondencję po upływie kilku tygodni odpowiada złośliwie na publicznym forum. Poziom kultury godny pożałowania, ale tacy "wszystkowiedzący" często się tak zachowują. Mają bardzo wrażliwe "ego". ![płacze](/emot/icon_cry.gif) ![chory](/emot/eusa_sick.gif) |
| |
SP2BPD | 16.03.2015 09:24:01 |
![poziom 6](star_icon6.gif)
Grupa: Użytkownik
Posty: 833 #2068837 Od: 2012-1-25
Ilość edycji wpisu: 1 | Sprężyłem się i przeniosłem na kartkę schemat połączeń z mojej edycji Jenningsa. Mam nadzieję, że nie przeoczyłem niczego. Poprawiłem też polaryzację lewej diody, którą błędnie narysowałem w poprzedniej wersji.
(tym razem bez linii przerywanych )
![Obrazek](http://obrazki.elektroda.pl/6020008500_1426495126_thumb.jpg)
Schemat taki jak u SP4XQE ale z dodatkowym jednym przewodem. Próbuję rozszyfrować jak to pracuje. Wygląda na to, że gdy zadziała któryś z przełączników krańcowych to do silnika oprócz rezystora 100 Ohm podłączona zostaje równolegle również dioda. Pewnie dla lepszego stłumienia impulsu prądu, który pojawi się po podłączeniu napięcia zasilającego z przeciwną polaryzacją.
Może ktoś to lepiej rozgryzie?
_________________ pozdr. Piotr |
| |
sq6ade | 16.03.2015 11:39:10 |
![moc !!!](star_icon7.gif)
![wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=11857)
Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław (Breslau) Party-n
Posty: 15202 #2068911 Od: 2008-3-21
Ilość edycji wpisu: 1 | Na schemacie brakuje opisu ,która krańcówka działa przy jakiej polaryzacji/kierunku obrotu. Może jest tam coś takiego jak hamowanie silnikiem (silnik DC ma bezwładność i można go przyhamować zwierając jego wyprowadzenia jak się jeszcze kręci działając jak prądnica). _________________ Wiosna się budzi w całej naturze Witana rzewnym słowików pieniem, W zielonym gaju, ponad strumieniem, Kwitną prześliczne dwie róże.
![Obrazek](https://obrazki.elektroda.pl/8515272100_1732823626.jpg) |
| |
SP1AP | 16.03.2015 11:56:03 |
![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
Grupa: Użytkownik
QTH: Restricted Area
Posty: 5517 #2068918 Od: 2011-5-3
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
Ilość edycji wpisu: 1 | SP5MAD pisze:
W przeciągu ostatniego miesiąca do dzisiaj - SP1AP = 137 postów.
Jak otwieram lodówkę - to patrzę czy mi nie wyskoczy gość w kapeluszu, który mądrzy się w tematach elektronicznych, a potem wyznaje rozbrajająco - że się na tym nie zna !!! ???
Wpływa to na jakość merytoryczną forum - zaśmiecanie tematów. Nie tylko ilość się liczy !!!
Rozumiem, że ilość postów na tym forum jest ważna dla Prowadzących - no bo są reklamy, ale przy przy zaniżonej wartości merytorycznej - mniej osób będzie przychodziło czytać. Włodek, SP5MAD.
A już się łudziłem, że z "wymądrzaniem" będzie wreszcie spokój! Jak to pozory mylą. ![zdziwiony](/emot/icon_eek.gif) SP5MAD tylko 10 postów, wszystkie krytyczne i złośliwe! Będę musiał polikwidować swoje posty, bo kogoś mózg boli i je liczy. |
| |
Electra | 07.02.2025 15:20:55 |
![poziom 5](star_icon5.gif)
![oczka](oczka.png) |
|
| |
SP2BPD | 16.03.2015 12:06:41 |
![poziom 6](star_icon6.gif)
Grupa: Użytkownik
Posty: 833 #2068924 Od: 2012-1-25
| sq6ade pisze:
Na schemacie brakuje opisu ,która krańcówka działa przy jakiej polaryzacji/kierunku obrotu.
1. Zasilanie + / - (kierunek przeciw-zegarowy = CCW) => krańcówka lewa; 2. Zasilanie - / + (kierunek zgodnie z zegarem = CW) => krańcówka prawa.
OK??? _________________ pozdr. Piotr |
| |
sq6ade | 16.03.2015 12:14:12 |
![moc !!!](star_icon7.gif)
![wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=11857)
Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław (Breslau) Party-n
Posty: 15202 #2068937 Od: 2008-3-21
Ilość edycji wpisu: 2 | No to tak jak myślałem - układ hamowania silnika. Prąd zwarcia dla silnika przy zadziałaniu CCW płynie przez prawą diodę i vice versa przy CW. Diody umożliwiają też ruch silnika w przeciwną stronę po zadziałaniu krańcówek. Po co jest rezystor na silniku to na razie nie wiem.
Taki myk z hamowaniem umożliwia dość precyzyjne zatrzymanie się silnika po zadziałaniu krańcówki. Bez hamulca silnik może zatrzymać się w różnych pozycjach w zależności np. od temperatury , zużycia mech. czy wahań zasilania.
_________________ Wiosna się budzi w całej naturze Witana rzewnym słowików pieniem, W zielonym gaju, ponad strumieniem, Kwitną prześliczne dwie róże.
![Obrazek](https://obrazki.elektroda.pl/8515272100_1732823626.jpg) |
| |
SP2BPD | 16.03.2015 12:26:28 |
![poziom 6](star_icon6.gif)
Grupa: Użytkownik
Posty: 833 #2068948 Od: 2012-1-25
| SP5MAD pisze:
W silnikach do sterowania kondensatora w magloop, stosuję układ jak na obrazku. Oczywiście w miejscu zacisków zasilania daję układ PWM do regulacji szybkości obrotów.
Wyobrażam sobie, że technologia strojenia jest taka: 1. Zgrubne dostrojenie się na szum (Rx), szybkość duża. 2. Dokładne na minimalny SWR (Tx), szybkość mała.
Czy tak?
Pytam, gdyż nie chce mi się (przynajmniej na wstępnym etapie) przerabiać control boxa MFJ-1786. Kiedyś do niego dojdę i wtedy będzie strojenie półautomatyczne. Może na początek jednak wystarczy to co napisałem wyżej???
_________________ pozdr. Piotr |
| |
SP6IX | 16.03.2015 18:21:34 |
![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=11682)
Grupa: Użytkownik
Posty: 8241 #2069176 Od: 2008-3-18
| Nie wiem koledzy czemu tak komplikujecie sprawę porysujcie jeszcze trochę bo brakło mi krzyżówek do rozwiązywania . _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. |
| |
SP2BPD | 17.03.2015 00:40:26 |
![poziom 6](star_icon6.gif)
Grupa: Użytkownik
Posty: 833 #2069510 Od: 2012-1-25
| Zupełnie owocna rozmowa. Uzbierały się dwa sposoby na dwużyłowe sterowanie oraz jeden na trzyżyłowe. Jest z czego wybrać.
Ciekawe co jest w książce Chojnackiego, coś nowego czy powtórzenie któregoś z rozwiązań, które już w tym wątku zaistniały? _________________ pozdr. Piotr |
| |
SP6IX | 17.03.2015 13:53:38 |
![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=11682)
Grupa: Użytkownik
Posty: 8241 #2069820 Od: 2008-3-18
| Myślę że coś nowego nie wymyśli nikt ,dwa przewody to minimum tyle potrzeba . _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. |
| |
SP6IX | 17.03.2015 14:42:34 |
![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=11682)
Grupa: Użytkownik
Posty: 8241 #2069859 Od: 2008-3-18
| Ja zaadoptowałem ten schemat dla swoich potrzeb do sterowania antenami w pionie ,spisywało się to dobrze . _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. |
| |
sp5re | 17.03.2015 16:53:03 |
![poziom 6](star_icon6.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=69929)
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02lh
Posty: 843 #2069972 Od: 2011-4-3
Ilość edycji wpisu: 1 | sp4xqe pisze:
Jeszcze raz wszystkim kolegom dziękuję. Szczególne podziękowania dla Włodka sp5mad, który przejął ode mnie sprzęt, zrobił sterowanie jak na schemacie powyżej i ... oczyścił w środku silnik, który inaczej by nie ruszył. Teraz cały komplet działa. Dorobię mocowanie i do pudła pod pętlą :-)
Ukłony dla wszystkich. _________________ 73 Hubert
Per aspera ad astra.
|
| |
sq6ade | 16.05.2015 23:24:12 |
![moc !!!](star_icon7.gif)
![wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=11857)
Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław (Breslau) Party-n
Posty: 15202 #2106388 Od: 2008-3-21
Ilość edycji wpisu: 3 | Z takich prostych TIP zagadka. Dziś musiałem zasilić silnik nożyc elektrycznych z silnikem DC 6V z accu 12V. Jak to zrobić w miarę łatwo bez strat energii i bez indukcyjnych elementów ? _________________ Wiosna się budzi w całej naturze Witana rzewnym słowików pieniem, W zielonym gaju, ponad strumieniem, Kwitną prześliczne dwie róże.
![Obrazek](https://obrazki.elektroda.pl/8515272100_1732823626.jpg) |
| |
Electra | 07.02.2025 15:20:55 |
![poziom 5](star_icon5.gif)
![oczka](oczka.png) |
|