| |
sp4msu | 19.11.2014 16:20:31 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO12KR
Posty: 873 #1986871 Od: 2009-5-5
| I TERAZ będzie licytacja , czyje i lepsze ,a tak niewinnie się zaczęło ha ha ha
_________________ 73 Rysiek |
| |
Electra | 01.12.2024 13:23:48 |
|
|
| |
SP8LBK | 19.11.2014 18:37:36 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Kraśnik KO10CX
Posty: 5366 #1986962 Od: 2010-8-3
| SQ9JXB pisze:
Tomek
jakie są łożyska to JA dobrze wiem. Różne typy w naszej Firmie są stosowane.
A te posypane co przedstawił MAc to na pewno nie było oporowe. Przy oporowym rura zewnętrzna musiałaby sie opierać o zewnętrzny pierścień łożyska.
Janek, żle rozumujesz. W przypadku łożysko kulkowego wzdłużnego nie ma pojęcia pierścień wew/zew. Może być ewentulanie dolny/górny, bo oba są najczęściej identyczne. http://www.nskeurope.pl/cps/nsk/eu_pl/p/images/content/Thrust_Ball_Bearing_rgb_rdax_95.jpg W przypadku łożyska stożkowego obciążenie działa na pierścień wewnętrzny lub zewnętrzny w zależności jak zamontujesz łożysko. Konstrukcyjnie zostało przyjęte, że działa na pierścień wewnętrzny, bo po położeniu na stole łożyska stożkowego pod pierścieniem wewnętrzym masz nawet kilkumilimetrową szczeliną, do kompensacji docisku (luzu) o którym zresztą sam pisałeś. http://nokautimg1.pl/p-46-84-468449f2a3e2949b2cc711cc280e39f0500x500/lozysko-stozkowe-steel-power-seria-30214.jpg Pomimo, że łożyska stożkowe należą do grupy łożysk poprzecznych mogą być używane w naszych konstrukcjach masztowych jako tzw. łożyska oporowe. _________________ Vy 73 Andrzej SP8LBK |
| |
SQ9JXT | 19.11.2014 20:14:31 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 729 #1987031 Od: 2011-5-10
| SQ9JXB pisze:
Tomek
jakie są łożyska to JA dobrze wiem. Różne typy w naszej Firmie są stosowane.
A te posypane co przedstawił MAc to na pewno nie było oporowe. Przy oporowym rura zewnętrzna musiałaby sie opierać o zewnętrzny pierścień łożyska.
No tam tak jest. Pierścień zew. łożyska leży na szajbie na dole a wewnętrzny wsadzony na wał z podtoczeniem. Zapewne jest tak jak napisal Maciej, czyli nie jest to łożyska oporowe z bieżniami prostopadłymi do osi wału, jakie pewnie masz na myśli. Jednak łożyska kulowe wzdłużne wyglądające jak "zwykle kulkowe" też istnieją, stąd pisałem że trudno na fotce jednoznacznie stwierdzić. Opieramy się na relacji Maćka. Pozdrawiam Tomek |
| |
usuniety8_02_2021 | 20.11.2014 08:17:11 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Suszec JO90JB
Posty: 9221 #1987321 Od: 2008-10-24
| SP8LBK pisze: SQ9JXB pisze:
Tomek
jakie są łożyska to JA dobrze wiem. Różne typy w naszej Firmie są stosowane.
A te posypane co przedstawił MAc to na pewno nie było oporowe. Przy oporowym rura zewnętrzna musiałaby sie opierać o zewnętrzny pierścień łożyska.
Janek, żle rozumujesz. W przypadku łożysko kulkowego wzdłużnego nie ma pojęcia pierścień wew/zew. Może być ewentulanie dolny/górny, bo oba są najczęściej identyczne. http://www.nskeurope.pl/cps/nsk/eu_pl/p/images/content/Thrust_Ball_Bearing_rgb_rdax_95.jpg W przypadku łożyska stożkowego obciążenie działa na pierścień wewnętrzny lub zewnętrzny w zależności jak zamontujesz łożysko. Konstrukcyjnie zostało przyjęte, że działa na pierścień wewnętrzny, bo po położeniu na stole łożyska stożkowego pod pierścieniem wewnętrzym masz nawet kilkumilimetrową szczeliną, do kompensacji docisku (luzu) o którym zresztą sam pisałeś. http://nokautimg1.pl/p-46-84-468449f2a3e2949b2cc711cc280e39f0500x500/lozysko-stozkowe-steel-power-seria-30214.jpg Pomimo, że łożyska stożkowe należą do grupy łożysk poprzecznych mogą być używane w naszych konstrukcjach masztowych jako tzw. łożyska oporowe.
Andrzej masz rację.
Powinienem napisać -> Przy stożkowym rura zewnętrzna powinna się opierać o zewnętrzny pierścień łożyska. Wtedy też mi w głowie siedziało oporowe |
| |
sq7mru | 22.11.2014 16:54:49 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO91VR
Posty: 763 #1988836 Od: 2010-9-30
| sp3rat pisze: Witam. Potwierdzam, to nie są łożyska oporowe. Oporowe przenośi obciążenia osiowe, a te wskazane przenoszą obciążenia poprzeczne. (zawodówka, technik mechanik,..) Jurek
a jakie powinno się kupić do rotora AR300 - mam taki, ale bez łożyska dodatkowego.
P. _________________ http://sq7mru.blogspot.com/ https://github.com/ch0mik/SQ7MRU.Utils |
| |
SP8LBK | 22.11.2014 17:36:18 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Kraśnik KO10CX
Posty: 5366 #1988856 Od: 2010-8-3
| Co ten rotor ma kręcić? Waga anteny? Waga rury? Materiał i długość rury ponad tym łożyskiem? _________________ Vy 73 Andrzej SP8LBK |
| |
SP2LIG | 22.11.2014 18:46:33 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13102 #1988911 Od: 2009-3-16
| sq7mru pisze:
....a jakie powinno się kupić do rotora AR300 - mam taki, ale bez łożyska dodatkowego...
Wydaje mi się że zadałeś złe pytanie, rotor zapewne nie potrzebuje łożyska oporowego bo je już posiada. Czy Tobie chodzi o dodatkowe łożysko oporowe ??? Jeżeli tak to odpowiedzi masz w w/w wątku. Każdy projekt jest odrębną konstrukcją i wymaga odpowiedniego opracowanie. Nie podałeś żadnych nawet takich ogólnych cech tego o co się pytasz. ___________ Greg SP2LIG |
| |
sq8luu | 22.11.2014 19:18:46 |
Grupa: Użytkownik
QTH: BIAŁA PODLASKA
Posty: 118 #1988931 Od: 2011-7-3
|
Dlaczego w tym zniszczonym łożysku tyle rdzy ? Gdzie smar zmiejszający tarcie ? Koszyk który dystansował kulki rdza zjadła ! Zabrakło przeglądów - szkoda. LUU |
| |
sp7wqy | 18.01.2017 13:56:57 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO01NJ
Posty: 263 #2384296 Od: 2015-3-4
| SQ6WB pisze:
Jest chyba jeden powód, dlaczego ogromna większość nie stosuje w swoich konstrukcjach łożysk oporowych i decydują się jedynie na stosowanie łożysk przenoszących obciążenia promieniowe. Powodem tym jest prawdopodobnie brak sensownych rozwiązań takich łożysk w obudowach. Jednym z najtańszych takich rozwiązań jest łożysko stosowane w mechanizmach sprzęgieł samochodowych, zwane łożyskiem wyciskowym. Dobrym rozwiązaniem jest jak wspomniał wyżej Darek KEJ zastosowanie na dole łożyska stożkowego, można również stosować własne patenty z zastosowaniem kulek z łożysk, może nawet dolny sworzeń z zawieszenia samochodowego, ale jedno jest pewne, obrotową część masztu należałoby podeprzeć. Szczególnie w konstrukcjach które dźwigają ciężkie zestawy antenowe.
Jedyna sensowna odpowiedź w temacie problemu doboru łożysk. Dlatego ja również zastosuję 2x UCPA ale jeszcze nie potrafię się zdecydować jakiej średnicy rury użyć pod dwie zfazowane 7 elementowe Yagi na 2m. Może 40mm ze ścianką 3mm?
_________________ Pozdrawiam Radek |
| |
SQ9KEJ | 18.01.2017 16:05:26 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Knurów
Posty: 688 #2384355 Od: 2010-12-9
Ilość edycji wpisu: 1 | sp7wqy pisze:
(...) Jedyna sensowna odpowiedź w temacie problemu doboru łożysk. Dlatego ja również zastosuję 2x UCPA ale jeszcze nie potrafię się zdecydować jakiej średnicy rury użyć pod dwie zfazowane 7 elementowe Yagi na 2m. Może 40mm ze ścianką 3mm?
Wróżki szukasz, czy kogoś, to Ci to policzy? W tym drugim przypadku musisz podać więcej danych.
Pozdrawiam, _________________ Darek, SQ9KEJ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ SP9KAG, VHF 145,2875 |
| |
sp7wqy | 20.01.2017 08:53:44 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO01NJ
Posty: 263 #2385012 Od: 2015-3-4
| SQ9KEJ pisze: sp7wqy pisze:
(...) Jedyna sensowna odpowiedź w temacie problemu doboru łożysk. Dlatego ja również zastosuję 2x UCPA ale jeszcze nie potrafię się zdecydować jakiej średnicy rury użyć pod dwie zfazowane 7 elementowe Yagi na 2m. Może 40mm ze ścianką 3mm?
Wróżki szukasz, czy kogoś, to Ci to policzy? W tym drugim przypadku musisz podać więcej danych.
Pozdrawiam,
A cóż tutaj liczyć, pomacam jutro w klepie jak będą taka mieli i zadecyduję. Nie każdy z nas jest konstruktorem aby wszystko liczyć, a z doświadczenia zawodowego widzę że większość nic nie liczy tylko bazuje na już istniejących rozwiązaniach. Tak, kopiujemy. _________________ Pozdrawiam Radek |
| |
Electra | 01.12.2024 13:23:48 |
|
|
| |
SP2LIG | 20.01.2017 08:57:08 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13102 #2385016 Od: 2009-3-16
| SP95094KA pisze:
........Daję moją głowę, że dwa łożyska z fiata 125 odpowiednio zabezpieczone, gwarantują bezawaryjne wieczne używanie........
Stasiu, nie zapominaj lub pamiętaj że czerep masz tylko jeden i jest totalnie niewymienny jak rzeczone wcześniej łożyska od PF 125. ______________ Greg SP2LIG |