| |
sq5mrb | 28.12.2014 22:29:40 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Pruszków loc: ko02jd
Posty: 98 #2010317 Od: 2010-7-16
Ilość edycji wpisu: 6 | Pod tym linkiem można posłuchać jak płonący prom samochodowy wysyła Mayday. Wielokrotnie przeprawiałem się podobnymi statkami na trasie Włochy - Grecja. To duże prawie 200m wielopokładowe promy. Czy bylibyście w stanie odebrać, zrozumieć korespondencję i odpowiednio zareagować? https://www.youtube.com/watch?v=WPtjC2LXPyE |
| |
Electra | 30.11.2024 21:30:43 |
|
|
| |
sp2lqp | 28.12.2014 22:58:08 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 739 #2010345 Od: 2011-3-28
Ilość edycji wpisu: 1 | Poza mayday, zresztą fatalnie wymawianego (may-day-may) nic więcej nie czytam. Korespondencja jest prowadzona w języku greckim co można "skumać" czytając wyświetlany tekst (tak się dziwnie złożyło, ze na którymś etapie edukacji nauczono mnie alfabetu greckiego...) i słuchając tego, kto woła. Zresztą - dlaczego nie woła po angielsku? Poza tym kiedy w dobie satelitów, GPS-ów i wszechobecnej automatyzacji i komputeryzacji radiooficerów zastąpili ludzie z uprawnieniami GMDSS (też jest ich kilka rodzajów, zależnie od nabytej wiedzy), to mamy takie kwiatki. Choć ten człowiek nie wiadomo, czy jest przeszkolony, czy woła bo woła rozpaczliwie o ratunek. _________________ Pozdrawiam Piotr SP2LQP www.sp2lqp.pl
-------------------- Usłyszałem od Cezarego SP7UKL fajną opinię: Nie znam się, więc się wypowiem.
Genialna w swojej prostocie kwintesencja obecnych czasów. Smutne, ale prawdziwe.
|
| |
sq6ntm | 29.12.2014 00:14:36 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Przemków JO71VM
Posty: 98 #2010401 Od: 2010-12-30
| Radiooficer podaje po grecku swoje koordynaty. Dlaczego po grecku? Ponieważ katastrofa ma miejsce u wybrzeży Grecji. Poza tym nagranie to ma około 1 minutę i nie wiemy czy nie wzywał pomocy również po angielsku.
Trzymam kciuki za pasażerów i załogę. _________________ 73 Tomek |
| |
SQ9PPR | 29.12.2014 00:22:59 |
Grupa: Użytkownik
QTH: APRS
Posty: 86 #2010409 Od: 2013-5-25
| Poprawka: To nie jest wzywanie pomocy wysyłane przez ten tonący okręt. Tłumaczenie na filmie jak i opis wyżej zawierają błąd - to MAYDAY RELAY, czyli w uproszczeniu przekazanie przez statek informacji o zagrożeniu INNEGO statku - w tym przypadku statek o nazwie padającej w okolicach 3-6 sekundy, zgłasza problem z ATLANTIC...
Oprócz zwykłego słownego komunikatu i wołania o pomoc, praktycznie każdy statek zobowiązany jest do posiadania radia z dostawką DSC ('selektywne wywołanie', w przypadku naciśnięcia specjalnego klawisza ''top gun'' pod klapką (jak w myśliwcach do strzału) wyje we wszystkich okrętach i stacjach w zasięgu czy chcemy czy nie, jak również wymaga przez nas potwierdzenia otrzymania (radio też odsyła ACK jak w APRS)), Każde takie radio posiada GPS -> Analogicznie do APRS wysyła/może wysyłać pozycje. Pozdrówki
_________________ https://www.qrz.com/db/SQ9PPR
''PPR RADIO'' na Facebooku - Przyjazny sklepik dla Krótkofalowców :)
Nie znasz mnie tak naprawdę, ale nie martw się. Wszystkiego dowiesz się od ludzi, którzy nawet ze mną nie rozmawiali. |
| |
SP5XMI | 29.12.2014 01:03:25 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 3444 #2010426 Od: 2012-12-16
| @SQ6NTM - To jest Mayday Relay (odpowiednik DDD SOS na CW), czyli przekazane przez inną stację wezwanie pomocy. I to NIE jest radiooficer. Kogoś takiego od dawna nie ma na burcie. Szkoda, bo na pewno zorganizowałby wzywanie pomocy znacznie sprawniej, niż oficer nawigacyjny zmuszony do korzystania z terminalu GMDSS. _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin |
| |
SP2LIG | 29.12.2014 09:51:35 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13101 #2010506 Od: 2009-3-16
|
Cała akcja dotyczyła statków a nie jak mylnie podano okrętu, to taki drobny ale zasadniczy szczegół. ____________ Greg SP2LIG |
| |
sp6owa | 29.12.2014 10:14:39 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO71QA
Posty: 116 #2010524 Od: 2011-4-23
Ilość edycji wpisu: 2 | SP2LIG pisze:
Cała akcja dotyczyła statków a nie jak mylnie podano okrętu, to taki drobny ale zasadniczy szczegół. ____________ Greg SP2LIG
fju, fju ... BARDZO WAŻNA informacja _________________ 73!Andrzej |
| |
SP2LIG | 29.12.2014 10:22:35 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13101 #2010529 Od: 2009-3-16
| Koledzy, ktoś kto nie był w sytuacji zagrożenia życia na morzu ten nigdy nie będzie wiedział jak dany człowiek reaguje na fakt że jego żywot dobiega kresu. Zamiast spokoju i opanowanie wdziera się totalna panika i przeogromny strach. Ludzie robią dokładnie odwrotnie to co powinni w tej chwili zagrożenia robić, zapomina się o wszystkim np. o tym w jaki sposób zakłada się kombinezony ratownicze a to praktycznie jest często ćwiczone. Zapomina się o pieniądzach, wszelkich innych kosztownościach jak również o dokumentach. Raz przeżyłem dzięki PB taką sytuację na Biskaju u północnych wybrzeży Hiszpani, w sztormie ok 12 st w skali Beauforta. Do skał mieliśmy ok 1,5 kabla, bardzo wysoka fala nie pozwalała na zmianę kursu. dopiero po zastosowani fix patentu maszyną i użyciu bow thraster'a statek zaczął odchodzić od kursu na skały. Został nadany sygnał May day, pojawił się helikopter gotowy do zdjęcia załogi i na lądzie pojawili się ratownicy, ale szczęśliwie obyło się bez ich pomocy. Na drugi dzień w gazetach hiszpańskich pojawiły się artykuły o naszej "przygodzie" ale również o tym ze załoga poradziła sobie sama. Przeżyłem sytuacje zagrożenia życia doskonale wczuwam się w sytuacje tych ludzi Ponieważ podobną tragedię mam szczęśliwie poza sobą to absolutnie nie dziwie się zachowaniu ludzi aktualnie tam przebywającym, np. temu człowiekowi który być może w panice podawał informację po grecku. ___________ Greg SP2LIG |
| |
sp3suz | 29.12.2014 11:10:18 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO72SV
Posty: 3411 #2010564 Od: 2011-3-19
Ilość edycji wpisu: 1 | Ale... Ja słyszę że to mówi nikt inny jak LIBIJA RADIO , czyli serwis morski SSB jedyny po CYPRUS RADIO jaki został na Śródzienym. Dobrze ze zostali bo inaczej znowu krótkofalowcy by Ich ratowali. Najważniejsze że pomoc nadeszła, teraz pozostaje sie modlic aby Ich jak najwięcej ocalało. Aha! jest jeszcze Rdaio Monte Carlo ale Oni tylko podaja pogodę dla bogatych jachtów QRG 8,327 +/_ 5 kHz. _________________ Pijmy piwo jedzmy śledzie , będziem silni jak niedzwiedzie! |
| |
SP1AP | 29.12.2014 11:57:23 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Restricted Area
Posty: 5517 #2010580 Od: 2011-5-3
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
Ilość edycji wpisu: 1 | SQ5KLN pisze:
ale że w XXI wieku samolot pasażerski (chociażby ten ostatnio z malezyjskich linii lotniczych) potrafi zginąć bez śladu i bez możliwości chociażby przybliżonego określenia jego pozycji, to się nie mieści w głowie, przecież technologicznie (i finansowo) to jest "detal" w porównaniu z całą resztą konstrukcji samolotu.
W TVN24 dziś na ekranie czytałem info, że ustalono miejsce wpadnięcie malezyjskiego samolotu do morza. |
| |
SP2LIG | 29.12.2014 12:03:25 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13101 #2010584 Od: 2009-3-16
| SP1AP pisze:
W TV dziś na ekranie czytałem info, że ustalono miejsce wpadnięcie malezyjskiego samolotu do morza.
Przed chwilą w TV1 w DT zdementowano to co jest powyżej. ___________ Greg SP2LIG |
| |
Electra | 30.11.2024 21:30:43 |
|
|
| |
SP1AP | 29.12.2014 12:10:29 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Restricted Area
Posty: 5517 #2010591 Od: 2011-5-3
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
Ilość edycji wpisu: 3 | Właśnie przed chwilą w TVN24 ponownie podano, że australijskie samoloty ratownicze odkryły na morzu olbrzymią plamę paliwa i pływające różne szczątki, oceniono że to z tego samolotu!
PS: Tym razem żona usłyszała, że to na Morzu Indonezyjskim, tak twierdzi. |
| |
SQ4IXT | 29.12.2014 12:19:29 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Białystok
Posty: 313 #2010598 Od: 2012-1-1
| A na jakiej częstotliwości on podawał to wywołanie? _________________ Marcin SQ4IXT |
| |
SP5XMI | 29.12.2014 12:22:04 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 3444 #2010602 Od: 2012-12-16
| Tak przy okazji - w okolicach Śródziemnego jest także Consanza Radio - jedyna stacja brzegowa w paśmie 500kHz i pracująca telegrafią na krótkich. Stacji na SSB jeszcze kilka zostało i nie można ich zlikwidować, bo sporo statków nie wychodzi poza obszar A2 systemu GMDSS i nie posiada systemów satelitarnych. _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin |
| |
Jacek_sp7vmz | 29.12.2014 12:25:29 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 948 #2010604 Od: 2008-10-8
| sp3suz pisze: Ale... Ja słyszę że to mówi nikt inny jak LIBIJA RADIO , czyli serwis morski SSB jedyny po CYPRUS RADIO jaki został na Śródzienym. Dobrze ze zostali bo inaczej znowu krótkofalowcy by Ich ratowali. Najważniejsze że pomoc nadeszła, teraz pozostaje sie modlic aby Ich jak najwięcej ocalało. Aha! jest jeszcze Rdaio Monte Carlo ale Oni tylko podaja pogodę dla bogatych jachtów QRG 8,327 +/_ 5 kHz. Ło Matko! Jeśli statek wzywa pomocy to wysyła w eter wszelkimi dostępnymi metodami niezależnie od obszaru A!; A2; A3 ale w formie cyfrowej i nikt już nie drze się do mikrofonu. _________________ de sp7vmz! |
| |
SP6NET | 29.12.2014 12:28:17 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Ebersdorf bei Neurode
Posty: 692 #2010606 Od: 2009-11-11
| SP2LIG pisze:
Koledzy, ktoś kto nie był w sytuacji zagrożenia życia na morzu ten nigdy nie będzie wiedział jak dany człowiek reaguje na fakt że jego żywot dobiega kresu. Zamiast spokoju i opanowanie wdziera się totalna panika i przeogromny strach. Ludzie robią dokładnie odwrotnie to co powinni w tej chwili zagrożenia robić, zapomina się o wszystkim np. o tym w jaki sposób zakłada się kombinezony ratownicze a to praktycznie jest często ćwiczone. Zapomina się o pieniądzach, wszelkich innych kosztownościach jak również o dokumentach. Raz przeżyłem dzięki PB taką sytuację na Biskaju u północnych wybrzeży Hiszpani, w sztormie ok 12 st w skali Beauforta. Do skał mieliśmy ok 1,5 kabla, bardzo wysoka fala nie pozwalała na zmianę kursu. dopiero po zastosowani fix patentu maszyną i użyciu bow thraster'a statek zaczął odchodzić od kursu na skały. Został nadany sygnał May day, pojawił się helikopter gotowy do zdjęcia załogi i na lądzie pojawili się ratownicy, ale szczęśliwie obyło się bez ich pomocy. Na drugi dzień w gazetach hiszpańskich pojawiły się artykuły o naszej "przygodzie" ale również o tym ze załoga poradziła sobie sama. Przeżyłem sytuacje zagrożenia życia doskonale wczuwam się w sytuacje tych ludzi Ponieważ podobną tragedię mam szczęśliwie poza sobą to absolutnie nie dziwie się zachowaniu ludzi aktualnie tam przebywającym, np. temu człowiekowi który być może w panice podawał informację po grecku. ___________ Greg SP2LIG
Taa już wszystko wiemy od naszego "ADMIRAŁA" _________________ SR6NR |
| |
SP2LIG | 29.12.2014 12:37:42 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13101 #2010610 Od: 2009-3-16
| SP6NET pisze: SP2LIG pisze:
Koledzy, ktoś kto nie był w sytuacji zagrożenia życia na morzu ten nigdy nie będzie wiedział jak dany człowiek reaguje na fakt że jego żywot dobiega kresu. Zamiast spokoju i opanowanie wdziera się totalna panika i przeogromny strach. Ludzie robią dokładnie odwrotnie to co powinni w tej chwili zagrożenia robić, zapomina się o wszystkim np. o tym w jaki sposób zakłada się kombinezony ratownicze a to praktycznie jest często ćwiczone. Zapomina się o pieniądzach, wszelkich innych kosztownościach jak również o dokumentach. Raz przeżyłem dzięki PB taką sytuację na Biskaju u północnych wybrzeży Hiszpani, w sztormie ok 12 st w skali Beauforta. Do skał mieliśmy ok 1,5 kabla, bardzo wysoka fala nie pozwalała na zmianę kursu. dopiero po zastosowani fix patentu maszyną i użyciu bow thraster'a statek zaczął odchodzić od kursu na skały. Został nadany sygnał May day, pojawił się helikopter gotowy do zdjęcia załogi i na lądzie pojawili się ratownicy, ale szczęśliwie obyło się bez ich pomocy. Na drugi dzień w gazetach hiszpańskich pojawiły się artykuły o naszej "przygodzie" ale również o tym ze załoga poradziła sobie sama. Przeżyłem sytuacje zagrożenia życia doskonale wczuwam się w sytuacje tych ludzi Ponieważ podobną tragedię mam szczęśliwie poza sobą to absolutnie nie dziwie się zachowaniu ludzi aktualnie tam przebywającym, np. temu człowiekowi który być może w panice podawał informację po grecku. ___________ Greg SP2LIG
Taa już wszystko wiemy od naszego "ADMIRAŁA"
Napisz coś na temat jeżeli masz jakakolwiek wiedzę a jak jej nie posiadasz to wstrzymaj się od swoich totalnie durnych i bardzo nie wskazanych w tym wątku uwag. ___________ Greg SP2LIG |
| |
SP1ST | 29.12.2014 13:47:57 |
Grupa: Użytkownik
QTH: kraina 44-ech wysp
Posty: 425 #2010645 Od: 2011-3-5
Ilość edycji wpisu: 1 | Jacku, ........ drze się. System GMDSS to nie tylko DSC, można też "puszczać znaki dymne" - pławka dymna pomarańczowa.
Edit: Pławka nie jako element systemu GMDSS ale jako sposób wzywania pomocy.
_________________ Krzysztof, SP1ST D-STAR UZNAM Isl
|
| |
sp3suz | 29.12.2014 14:00:23 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO72SV
Posty: 3411 #2010659 Od: 2011-3-19
| SP1ST pisze: Jacku, ........ drze się. System GMDSS to nie tylko DSC, można też "puszczać znaki dymne" - pławka dymna pomarańczowa.
Racja! a radiostacja na statku musi być i to porządna! Poza tym statek TEJ KLASY nie wyszedł by z portu bez SPRAWNEGO wyposażenia oraz podpisanych wszystkich "kwitów" dotyczących bezpieczeństwa i potwierdzających że jest wszystko OK. Nawet liczba kapoków się musi zdadzać, a co dopiero elektronika. Tym sie wozi LUDZI nie kartofle. _________________ Pijmy piwo jedzmy śledzie , będziem silni jak niedzwiedzie! |
| |
SP1AP | 29.12.2014 14:12:45 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Restricted Area
Posty: 5517 #2010669 Od: 2011-5-3
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | Z tym wożeniem ludzi to różnie bywa. Jak widzę na filmach geograficznych o Indiach autobusy obwieszone ludźmi jak pęki winogron i wiozące ich nieraz dziesiątki kilometrów, to strach na to patrzeć. Zauważyłem, że u Azjatów i Afrykanerów nagminne jest takie "swobodne" podejście do bezpiecznego podróżowania! |
| |
Electra | 30.11.2024 21:30:43 |
|
|