NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » TECHNIKA, KONSTRUKCJE AMATORSKIE » ROTOR DAIWA DR-7500 Z HAMULCEM POD DELTĘ MB7PL

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

Rotor Daiwa DR-7500 z hamulcem pod deltę MB7PL

  
HF3P
19.10.2016 11:21:31
poziom 4



Grupa: Użytkownik

QTH: JO82PL

Posty: 333 #2347179
Od: 2013-1-8
Ciekawa konstrukcja kolegi Jurka SP3XPR, za pomocą której będę obracał deltą MB7PL.
Naprawdę bardzo solidna konstrukcja!


_________________
VY73! de Tomek HF3P
Website: http://www.hf3p.pl
2m/70cm RPT 144.3SSB, 145,425FM,C4FM, 80-6m,
SysOp of APRS Digi/iGate: http://pl.aprs.fi/info/a/SR3NPB
Wielkopolska Amatorska Sieć Ratunkowa http://www.wasr.pl
Member of SP3YDE http://www.sp3yde.pl
  
Electra24.04.2024 11:11:26
poziom 5

oczka
  
SP9SM
19.10.2016 12:14:56
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Mikołów (JO90kd)

Posty: 625 #2347199
Od: 2016-7-16
Bez obrazy kolego, ale myślę, że jest to trochę przerost formy nad treścią. Nie mówisz nic o konstrukcji samego rotora. Ale jak podobne konstrukcje, przypuszczam, że ma na przełożeniu przekładnię ślimakową. Przekładnie tego typu charakteryzują min tym, że nie sposób ją uruchomić (obrócić) od strony ślimacznicy. Dlatego też tak masywny układ z bębnem od fiacika nie ma za bardzo sensu.
_________________
Nie polemizuj z głupcami, prędzej czy później sprowadzą Cię do swojego poziomu!
  
HF3P
19.10.2016 12:59:47
poziom 4



Grupa: Użytkownik

QTH: JO82PL

Posty: 333 #2347241
Od: 2013-1-8
    SP9SM pisze:

    Bez obrazy kolego, ale myślę, że jest to trochę przerost formy nad treścią. Nie mówisz nic o konstrukcji samego rotora. Ale jak podobne konstrukcje, przypuszczam, że ma na przełożeniu przekładnię ślimakową. Przekładnie tego typu charakteryzują min tym, że nie sposób ją uruchomić (obrócić) od strony ślimacznicy. Dlatego też tak masywny układ z bębnem od fiacika nie ma za bardzo sensu.


Osobiście nie tak nie uważam.
Ciągłe uderzenia wiatru chcąc, nie chcąc powodują wyrabianie się elementów przekładni. Poza tym pełne odciążenie obrotnicy na pewno wpływa znacznie na wydłużenie jej żywotności. Konstrukcja jest pancerna, to fakt, podobnie jak antena, jednak zjawiska atmosferyczne bywają naprawdę bardzo gwałtowne w ostatnich latach. Moje QTH jest dość odsłonięte z każdej strony, poza tym na naturalnym wzniesieniu morenowym, zatem wiatry bywają bardzo intensywne.
Wolę pić kawę i patrzeć przez okno na drzewa, pochylające się niemal równolegle do ziemi, podczas silniejszej wichury, niż martwić się o anteny i rotory.
Maszt z rotorem dodatkowo odciągnę linkami stalowymi o średnicy 8mm, co 120deg.
_________________
VY73! de Tomek HF3P
Website: http://www.hf3p.pl
2m/70cm RPT 144.3SSB, 145,425FM,C4FM, 80-6m,
SysOp of APRS Digi/iGate: http://pl.aprs.fi/info/a/SR3NPB
Wielkopolska Amatorska Sieć Ratunkowa http://www.wasr.pl
Member of SP3YDE http://www.sp3yde.pl
  
HF3P
19.10.2016 14:04:21
poziom 4



Grupa: Użytkownik

QTH: JO82PL

Posty: 333 #2347271
Od: 2013-1-8
Z tym argumentem Bogusławie nie sposób się nie zgodzić. Start/stop jest dla rotora momentem największego obciążenia.
_________________
VY73! de Tomek HF3P
Website: http://www.hf3p.pl
2m/70cm RPT 144.3SSB, 145,425FM,C4FM, 80-6m,
SysOp of APRS Digi/iGate: http://pl.aprs.fi/info/a/SR3NPB
Wielkopolska Amatorska Sieć Ratunkowa http://www.wasr.pl
Member of SP3YDE http://www.sp3yde.pl
  
SP2LIG
19.10.2016 15:09:59
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13003 #2347303
Od: 2009-3-16
    HF3P pisze:

    .......Start/stop jest dla rotora momentem największego obciążenia.



Można z tym twierdzeniem zgodzić się ale nie w 100%. W momencie startu rotora następuje zwiększony pobór prądu natomiast opór mechaniczny jeżeli nie ma negatywnych warunków atmosferycznych(silny wiatr)jest nieznaczny(łożyska masztu + łożysko oporowe.
Z racji wieloletnich doświadczeń z wieloma typami anten kierunkowych(aktualnie MB7PL)uważam że największe obciążenie rotora występuje w chwili działanie na niezabezpieczony rotor bardzo silnego nagłego krótkotrwałego i często powtarzającego się wiatru, mam na myśli szkwały. W tym momencie działa potężny moment ścinający na każdy element zespołu kończąc na rotorze.
Rozwiązań tego problemu jest co najmniej dwa: hamulec(typ nie jest ważny co byłby tylko w 100% skuteczny, lub tłumik drgań który niestety nie chroni zespołu w 100%. Po pewnym czasie ulegnie degradacji i może dojść do swobodnego obrotu anten wyżej zamontowanych. O skutkach powyższego każdy użytkownik anten kierunkowych jest totalnie świadomy.

Może w krótki sposób przybliżę swoje rozwiązanie, które póki co jest już długoletnie i w 100% skuteczne.
Antena MB7PL jest postawiona na maszcie z rury alu fi 60*3mm, h ok 6m. Maszt z anteną jest przymocowany do ściany dwoma uchwytami które są zarazem łożyskami ślizgowymi dla całości tj masztu z anteną. Zestaw stoi na tarasie na łożysku oporowym(obrotowy kieł tokarski). Z boku w odległości ok 400mm (oś/oś)stoi zamocowany bardzo mały rotor R-7000. Rotor napędza całość za pomocą przekładni łańcuchowej 1/1(dwa koła czynne przekładni rowerowej). Stosując tą metodę wyeliminowałem jakikolwiek nacisk na rotor z góry(po osi)natomiast działają na niego szkodliwe siły po promieniu(szkwały)
Jako skuteczny hamulec robi wcześniej wymieniony dolny uchwyt, obejma jest dokręcona na maxa ręcznie. Metoda ta skutecznie chroni rotor przed siłami działającymi po promieniu.
Ponieważ rotor jest na dole zawsze jest dostępny wzrokowo wiem co na niego działa szkodliwie, na rotor umieszczony na górze tylko można domyślać się jakie na niego działają siły lub można zobaczyć ich skutki.

Wyraziłem tylko swoją opinię, niczego nikomu nie sugeruję.
______________
Greg SP2LIG
  
SP2LIG
19.10.2016 15:49:33
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13003 #2347316
Od: 2009-3-16
    sp7ivo pisze:

      SP2LIG pisze:

      W momencie startu rotora następuje zwiększony pobór prądu natomiast opór mechaniczny jeżeli nie ma negatywnych warunków atmosferycznych(silny wiatr)jest nieznaczny(łożyska masztu + łożysko oporowe.


    Zapomniałeś jeszcze o sile bezwładności anteny, tym większej im antena jest cięższa, a boom dłuższy. O ile siły pochodzące od wiatru częściowo kompensują się, jeżeli antena jest symetryczna względem obrotu, to siła bezwładności działa zawsze przy start/stop anteny.



Tz ja o tym wiem i myślę że koledzy piszący w tym wątku też mają to na uwadze. Sam przyznasz że siła bezwładności jest zdecydowanie mniejsza(mniej szkodliwa) od szkodliwych sił działających na zespół po promieniu. Te są bezlitosne, zniszczą wszystko jeżeli im na to pozwolić.

Antena symetryczna względem obrotu/wiatru jest pobożnym marzeniem każdego z nas ale mało realna tak jak antena posiadająca oporność 50 omów.
_____________
Greg SP2LIG
  
SP9SM
19.10.2016 16:11:17
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Mikołów (JO90kd)

Posty: 625 #2347323
Od: 2016-7-16
To wszystko co piszecie Panowie jest prawdą, jednak gdyby projektując przekładnie do rotora uwzględnić wszystkie te obciążenia i zaprojektować przekładnie w taki sposób aby podmuchy i naciski ne wyrządzały jej szkody, wtedy zbędne były by wynalazki typu hamulce i inne kompensatory. Przecież przekładnie ślimakowe stosowane są w ekstremalnych warunkach np. wciągarki, dźwigi i muszą sobie radzić z wielkimi siłami. Niestety firmy produkujące tego typu urządzenia dla nas krótkofalowców wiedzą, że żeby zaspokoić swoje ambicje w rozwijaniu swojego hobby, wydamy każde pieniądze. A jakość - jakoś przejdzie.
_________________
Nie polemizuj z głupcami, prędzej czy później sprowadzą Cię do swojego poziomu!
  
Electra24.04.2024 11:11:26
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » TECHNIKA, KONSTRUKCJE AMATORSKIE » ROTOR DAIWA DR-7500 Z HAMULCEM POD DELTĘ MB7PL

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny