NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » ANTENY » DZIWNE ZACHOWANIE ANTENY MOBILOWEJ KF

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 2>>>    strony: [1]2

Dziwne zachowanie anteny mobilowej KF

  
sq5mga
22.06.2010 23:51:08
Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 22 #549857
Od: 2010-6-5
Witam,
Posiadam antene mobilową KF Diamond z cewką MDC-80( 3,5MHz).Antena przykręcona do podstawy magnetycznej i ustawiona na dachu samochodu. Po podłączeniu do radia(FT-450)nie udaje sie zestroić. Przy zastosowaniu zewnętrznej skrzynki AT-100pro swr jest na tyle duży , że nie udaje sie też zestroić. Antena jest głucha wygłada tak jak by wogule nie była podłaczona. Sytuacja sie zmienia diametralnie gdy do radia podłączę tylko samą gorącą żyłe przewodu od anteny( wtyczka UC-1 nie zostanie dokręcona) , wtedy słysze bardzo wyraźnie stacje z całej Polski. Możliwe jest też zestrojenie anteny przy pomocy skrzynki.Przewód nie ma zwarcia i obie żyły mają przejście.
Proszę o sugestje.
Pozdrawiam
  
Electra28.03.2024 21:30:44
poziom 5

oczka
  
sp4nkt
23.06.2010 05:12:57
poziom 3

Grupa: Użytkownik

QTH: Hajnowka KO12ts

Posty: 194 #549871
Od: 2010-6-4
Wez neonowke , przymocuj do jakiegos izolatora minimum o dlugosci przynajmiej 1m. dotykajac-zblizajac do anteny obserwuj jasnosc swiecenia zacznij od podstawy antany przesuwajac sie ku gorze , bedziesz mial mozliwosc wzrokowego widzenia rozkladu napiecia w.cz. na Swojej antenie i wyciagnij odpowiednie wnioski?Z reguly na czubku Twojej anteny neonowka powinna swiecic najjasniej! Jak masz wskaznik natezenia pola w.cz. to zastosuj zobacz czy antena cokolwiek promieniuje?Jak niemasz takich prostych-prymitywnych wskaznikow to polecam wykonanie!
  
sp3aok
23.06.2010 06:45:43
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: LUBIN

Posty: 1051 #549872
Od: 2009-10-19
Wyrzuć magnes.Przymocuj antenę zgodnie z instrukcją do nadwozia samochodu.Rezystancja między oplotem
fidera,a nadwoziem samochodu powinna być poniżej 1 OHMA.
Powodzenia
_________________
SP9-1166
  
SQ3HXH
23.06.2010 08:34:27
Grupa: Użytkownik

QTH: Jarocin

Posty: 13 #549886
Od: 2009-11-24
tak jak kolega wyżej wspomniał, wyrzuć magnes i przymocuj antenę do nadwozia a skończą się kłopoty !!!
Pozdrawiam
  
sp9hqi
23.06.2010 09:35:20
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Marek Bielsko-Biała

Posty: 538 #549890
Od: 2008-9-18
Miałem podobnie z Diamondem HF-40FX na podstawie madnetycznej z amteny Midland ML-145. Antena dała się zestroić i pracować QRP ale jak przyłożyłem kiedyś do tego zestawu 100W to nagle zestrojenie znikło. Coś się stało z podstawą. Rozebrałem ją a w środku wszystko w porządku, więc może kabel do wymiany. Tego już nie sprawdziłem, bo kupiłem sobie uchwyt klapowy a magnes wylądował w kartonie i czeka na swój czas.
  
sq5mga
23.06.2010 09:39:44
Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 22 #549892
Od: 2010-6-5


Ilość edycji wpisu: 1
Witam,
Wymieniłem wtyczke bo wcześniej miałem BNC i przejście do UC-1 - wtedy myślałem że to wina tego przejścia ale wymiana nic nie pomogła wręcz pogorszyła - teraz antena jest zupełnie głucha. Pomiary omomierzem nie wykazują zwarcia a przejście jest zarówno dla oplotu jak i żyły "gorącej".
antena zaczyna sie właściwie zachowywać jak odłączę oplot od radia- wtedy to i z pomocą wbudowanej skrzynki wszystko się stroi szybko. Czy może zachodzić pętla dla prądu w.cz poprzez masę radia do obudowy samochodu i powodować takie zjawisko?

Antena posiada demontowalną cewkę tak jak na załaczonym obrazku, cewka raczej nie jest uszkodzona - zresztą cała antena jest prawie nowa.
Dodam ,że wcześniej testowałem antenę na analizatorze MFJ i rezonans wychodził na ok 3,7MHZ, ale antena wtedy była nie podłączona elektrycznie do masy samochodu tylko ustawiona na dachu samochodu. Jak połączyłem obudowę miernika z karoserią to wtedy swr wariował i nieschodził poniżej 10.
Poniżej link do zdjęcia anteny podobnej do mojej

www5.kcn.ne.jp/~jn3iwe/new/dx/md200.jpg
  
sq5mga
23.06.2010 23:50:15
Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 22 #550342
Od: 2010-6-5
Witam,
Problem istnieje w podstawie magnesowej. Okazuje się że tego typu antena nie będzie najlepiej pracować z podstawą magnesową. W/g producenta aby SWR był niski powinna mieć dobre połaczenie z masą samochodu.Dziś zrobiłem test i do masy na gnieździe UC-1 w antenie dołączyłem kilkadziesiąt metrów przewodu i położyłem go na ziemi nie łacząc z masą samochodu. Po włączeniu radia udało się dostroic antenę.Wychodzi na to żeby używać tą antenę powinienem ja zamontować na stałe do samochodu albo wozić ze soba szpulę kabla na przeciwwagęwesoły. SP9HGI coś wspominałeś o uchwycie klapowym, czy możesz napisac info jak sie spisuje z anteną?

Pozdrawiam
SQ5MGA
  
sq7rtr
24.06.2010 13:41:04
poziom 3

Grupa: Użytkownik

QTH: KO01OK

Posty: 139 #550532
Od: 2010-6-11
Powiem tak: wcale mnie to nie dziwi. Antena do poprawnej pracy musi mieć przeciwwagę. W przypadku anten z postawą magnesową za połączenie masy anteny z karoserią odpowiada kondensator, którego jedną okładką są polakierowane blachy karoserii, a drugą są spodnie części podstawy magnesowej. Im większa średnica magnesu (a zatem powierzchnia) i czym większa częstotliwość pracy, tym impedancja tego kondensatora mniejsza, więc połączenie anteny z przeciwwagą lepsze.

Wnioski:
1. im większa podstawa tym lepiej, ale przecież nie można jej bezgranicznie powiększać
2. dla niskich częstotliwości się nie nadaje

Na jednym z forum poświęconym CB był opisany przypadek (ze zdięciami) zamontowania anteny na 11m metalowym uchwytem do relingu niepołączonego galwanicznie z karoserią. Problem został rozwiązany poprzez podłączenie kabla (linka kilka mm^2) do uchwytu i ułożenie go w zagłębieniu dachu, takiej pseudorynience, bez podłączenia galwanicznego. Całość pracuje poprawnie. Widocznie te niecałe 2-3m kabla jest wystarczająco małą impedancją pojemnościową dla 2MHz.
_________________
OP:Rafal QTH: Radom rafael(at)tkdami.net
  
sq5mga
24.06.2010 14:01:14
Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 22 #550548
Od: 2010-6-5
A wiesz może jak długi przewód powinienem zastosować jako przeciwwagę? Ponieważ jestem teraz na wyjeździe to nie mam możliwości kupna uchwytu klapowego. Przy różnych długościach przeodu antena stroi się w lepiej lub gorzej. Czytałem że przeciwwaga nie powinna być dłuższa niż promiennik, czy to prawda. Długość promiennika w mojej antenie to ok 2m więc powinienem mieć przeciwwagę o długości max 2m

Pozdrawiam
SQ5MGA
  
sq7rtr
24.06.2010 16:57:24
poziom 3

Grupa: Użytkownik

QTH: KO01OK

Posty: 139 #550637
Od: 2010-6-11
W Twoim przypadku przeciwwagą powinna być cała karoseria samochodu :-) W opisanym przeze mnie przypadku ów przewód nie stanowił przeciwwagi, lecz sprzężenie pojemnościowe z karoserią.
_________________
OP:Rafal QTH: Radom rafael(at)tkdami.net
  
sq4bjc
26.06.2010 13:52:22
poziom 2

Grupa: Użytkownik

QTH: giżycko

Posty: 80 #551348
Od: 2009-1-2
do anten KF, w podstawie magnesowej jest za mała pojemność, co zrobić? równolegle dodać pojemność ok 100p 500~1000 V na 80m nawet 1000p oczko
  
Electra28.03.2024 21:30:44
poziom 5

oczka
  
sq5mga
26.06.2010 15:39:29
Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 22 #551367
Od: 2010-6-5
Witam,
W mojej podstawie magnesowej jest tylko magnes a ten poprzez obudowę metalową z oplotem masy , nie ma żadnego kondensatora.
  
sq4bjc
27.06.2010 19:15:41
poziom 2

Grupa: Użytkownik

QTH: giżycko

Posty: 80 #551642
Od: 2009-1-2
i nie będzie jak nie wstawisz lol

ps
między żyłe środkową a oplot
  
sq2hcz
27.06.2010 19:53:59
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: Bydgoszcz

Posty: 831 #551675
Od: 2009-12-30
???
Chyba ktoś sobie jaja robi.

W przypadku podstaw magnesowych pojemnością sprzęgającą podstawę z karoserią samochodu jest kondensator którego jedną okładziną jest podstawa magnesowa zaopatrzona w folie aluminiową przykrytą gumową osłoną a drugą okładziną jest blacha samochodu na której stoi podstawa. Tak jak wspomniał jeden z kolegów ważne by ta pojemność była jak największa (magnes o dużej średnicy).
W przypadku niskich częstotliwości może być to problem - widziałem w sieci zdjęcie uchwytu do anteny na pasmo 80m składającego się z trzech podstaw ustawionych w trójkąt i połączonych płaskownikiem.
Istotne jest to ze większość obecnie oferowanych podstaw nie ma na spodzie folii aluminiowej połączonej z masą kabla - to właśnie powoduje problemy nawet na wyższych pasmach (np 28MHz).
Dodawane przez niektórych producentów folie aluminiowe samoprzylepne (np. do podstaw anten cb ML-145 Sirio) są totalną pomyłką ponieważ warstwa kleju sama z siebie jest izolatorem i tak naklejona folia zachowuje się jako oddzielna okładzina i jeszcze bardziej zmniejsza pojemność (drugi kondensator w szeregu). Nadaje się ona jedynie do wyrzucenia a stosować trzeba folię najlepiej w wersji do pieczenia (jest grubsza) i naklejać w taki sposób by klej nie izolował tej foli od metalowego korpusu podstawy. Podkłada gumowa powinna być możliwie cienka aby obie okładziny były jak najbliżej siebie i dawały maksymalną możliwą pojemność.

Sławek
_________________
http://sq2hcz.wordpress.com
http://www.eo.net.pl
  
sp8nth
28.06.2010 07:51:09
poziom 5



Grupa: Użytkownik

Posty: 716 #551771
Od: 2008-9-2
Sam używam anteny mobilowej na KF HF80FX i ATAS120A i w obu przypadkach stosuje uchwyt na klapę bagażnika z regulacją ułożenia anteny taki za 40 zł z allegro, dodatkowo grubym przewodem energetycznym (fi 3mm) podłączony go do karoserii pod śrubke mocującą klapę bagażnika aby styk elektryczny był pewny. Od tego czasu skończyły się moje problemy ze strojeniem anteny i wzbudzaniem radia na mocy powyżej 10 W. Grunt to dobra przeciwwaga (czytaj karoseria samochodu).

pozdrawiam
Grzegorz
  
SP2LIG
28.06.2010 11:36:32
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 12994 #551819
Od: 2009-3-16
Karoseria samochodu będzie optymalną przeciwwagą jeżeli antena będzie zamocowana na środku dachu,a jak to wygląda z uchwytem na klapie bagażnika lub z boku na relingu.Wiadomo że dobra masa to sukces
ale wtedy antena staje się kierunkową akurat może w nie tym kierunku co byśmy chcieli.Czy to jest prawda czy to jest fałsz???
Pozdrawiam
___________
Greg,SP2LIG
  
sq7rtr
28.06.2010 18:00:08
poziom 3

Grupa: Użytkownik

QTH: KO01OK

Posty: 139 #551941
Od: 2010-6-11
Prawda jest taka, że istnieją taśmy z przewodzącym klejem. Używałem takiej taśmy, ale miedzianej. Aluminiowe też pewnie się znajdą.
_________________
OP:Rafal QTH: Radom rafael(at)tkdami.net
  
sq2hcz
28.06.2010 19:36:21
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: Bydgoszcz

Posty: 831 #552009
Od: 2009-12-30
Być może że są taśmy z przewodzącym klejem ale te z którymi miałem do czynienia były znakomitym izolatorem.
Sławek
_________________
http://sq2hcz.wordpress.com
http://www.eo.net.pl
  
sp5es
28.06.2010 23:47:55
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 138 #552118
Od: 2010-6-28
Temat został zasadniczo wyczerpany.
Uwagi potwierdzają się z tym czego mnie uczył N4PL - 180 krajów na moblie.
Krytyczne jest połączenie masy.
Antena najlepiej pracuje przykręcona do karoserii, zderzaka, haka holowniczego itp.
Stopę magnetyczną można połączyć, krótkim, grubym , dodatkowym przewodem do dowolnej skutecznej masy (dokręcić się pod dowolną śrubę , najlepiej oczyszczoną z lakieru pod łbem (w aucie wcale takich za dużo nie ma)i też ma szansę nieżle chodzić.

Dobrze ja jest to taśma miedziana np szeroka na np. 4 cm.

Miejsce przykręcenia anteny krytycznie wpływa na jej sporą kierunkowość z tego wynikającą.

Przeciwwagi można dać nawet po 1/4 lambda, oczywiście jak się nie jezdzie w czasie nadawania....
Zasada analogicznie jak przy verticalach typu stawianych na ziemi - i więcej - tym lepiej.
  
sq1bhk
05.07.2010 12:21:56
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Olek Warzymice JO73FJ

Posty: 2581 #554166
Od: 2009-3-30
Moze nie masz uszczelki we wtyku anteny i dokręcając na maxa zwierasz gorącą do masy, miałem kiedyś taki problem bo tego nie zauważyłem.
Antena na magnesie się zestroi ale o jakieś 200-500kHz poniżej właściwego wycinka i przy nadawaniu radio-radia mogą oszaleć od w.cz. i nie tylko radia bo wszelkie nie ekranowane urządzenia również.
Na magnesie testowałem antenę Outback 2000 po modyfikacji 80m i stroiła mi o ok.300kHz niżej niż na gnieździe w nadwoziu.
_________________
vy73! op.Olek..... D-STAR 2/70... FM,FMN,SSB- 2/70... APRS-144.800/net
KF..3.5-52Mhz "FUN Dipol" + ATU
  
Electra28.03.2024 21:30:44
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 2>>>    strony: [1]2

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » ANTENY » DZIWNE ZACHOWANIE ANTENY MOBILOWEJ KF

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny