| Strona: 1 / 1 strony: [1] |
Który rotor ?do anteny BEAM 7 elements 7 bands | |
| | jarzebski | 30.03.2015 15:11:05 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 162 #2080893 Od: 2015-1-27
| Witam,
chciałbym poznać zdanie kolegów na temat rotora,
założenia są takie:
- maszt krata wolno stojący 15m - antena http://www.sp7gxp.pl/beam7el7b.php
rotor?
1 - http://www.teltad.pl/rotor-antenowy-yaesu-g-1000dxc-p-1179.html 2 - http://spid.net.pl/wp-content/uploads/2014/11/Manual-rotor-RAK-PL.pdf 3 - http://spid.net.pl/wp-content/uploads/2014/11/Manual-rotor-BIG-RAK-PL.pdf 4 - inne propozycje?
oczywiście będą zastosowane dwa łożyska oporowe, no powiedzmy takie http://www.teltad.pl/lozysko-gs-65-do-rotora-yaesu-p-1452.html
bardzo proszę o opinie i komentarze,
Mariusz | | | Electra | 19.04.2024 05:10:48 |
|
| | | jarzebski | 30.03.2015 15:15:27 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 162 #2080896 Od: 2015-1-27
| ceny:
1- 2700 zł 2- 1550 zł 3- 2350 zł
ceny z 30-03-20115 ;-) | | | SP5WA | 30.03.2015 17:42:09 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa_Wesoła
Posty: 1282 #2081052 Od: 2012-7-2
Ilość edycji wpisu: 1 | Posiadam oba rotory żyrardowskie. Uważam, że dla tej anteny optymalnym wyborem jest RAK (rotor #2 z w/w listy). Łożyska GS-65 są zbędne. Jako górne łożysko wystarczy zwykła tuleja ślizgowa, w której będzie obracać się rura masztowa (nawet stal na stal z małą kalamitką w tulei do wciśnięcia smaru przy konserwacji systemu antenowego). Rura grubościenna (4 - 5 mm) bez szwu o śr. 60mm może być nawet 4 m długa. Rura w dolnej części mocowana bezpośrednio w rotorze, bo tam jest łożysko stożkowe,które przeniesie obciążenie rury i anteny. Zamiast w/w łożysk sugeruję zainwestować w sprzęgło elastyczne np. samochodowy tłumik drgań montowany na wale napędowym (BMW, Merc). Elastyczne sprzęgło zabezpieczy rotor. Przedstawione wyżej rozwiązania można obejrzeć w innych wątkach o antenach i rotorach tutejszego forum. Faktem jest, że kratownica 15m zwłaszcza dla pasm 7 i 10MHz jest zbyt niska. Warto by zastanowić się nad wyniesieniem anteny wyżej z użyciem dłuższej rury masztowej, np. 2 x 4m stopniowane średnicami 60 i 87mm. Oczywiście będzie potrzebne wówczas dolne łożysko stożkowe (nad rotorem). Odcinki rur grubościennych będą w cenie zbiżonej do łożysk GS-65. Bezsprzecznie wybór rozwiązania i wysokość finansów zależy od dobrego samopoczucia inwestora.
P.S. Powyższe opinie wywodzą się z osobistych doświadczeń na kratownicy w moim QTH w ciągu ostatnich 22 lat. Niedowiarków odsyłam do mojego profilu na qrz.com
_________________
--
73 es good DX, Bogdan, SP5WA (ex.SP5CPR/5N3CPR)
mailto:sp5wa.bogdan@gmail.com http://www.qrz.com/db/SP5WA ........... "You can never have too many antennas"
| | | SP8LBK | 30.03.2015 18:12:17 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Kraśnik KO10CX
Posty: 5366 #2081071 Od: 2010-8-3
Ilość edycji wpisu: 1 | SP5WA pisze:
Posiadam oba rotory żyrardowskie. Uważam, że dla tej anteny optymalnym wyborem jest RAK (rotor #2 z w/w listy). Łożyska GS-65 są zbędne. Jako górne łożysko wystarczy zwykła tuleja ślizgowa, w której będzie obracać się rura masztowa (nawet stal na stal z małą kalamitką w tulei do wciśnięcia smaru przy konserwacji systemu antenowego). Rura grubościenna (4 - 5 mm) bez szwu o śr. 60mm może być nawet 4 m długa. Rura w dolnej części mocowana bezpośrednio w rotorze, bo tam jest łożysko stożkowe,które przeniesie obciążenie rury i anteny. Zamiast w/w łożysk sugeruję zainwestować w sprzęgło elastyczne np. samochodowy tłumik drgań montowany na wale napędowym (BMW, Merc). Elastyczne sprzęgło zabezpieczy rotor. Przedstawione wyżej rozwiązania można obejrzeć w innych wątkach o antenach i rotorach tutejszego forum. Faktem jest, że kratownica 15m zwłaszcza dla pasm 7 i 10MHz jest zbyt niska. Warto by zastanowić się nad wyniesieniem anteny wyżej z użyciem dłuższej rury masztowej, np. 2 x 4m stopniowane średnicami 60 i 87mm. Oczywiście będzie potrzebne wówczas dolne łożysko stożkowe (nad rotorem). Odcinki rur grubościennych będą w cenie zbiżonej do łożysk GS-65. Bezsprzecznie wybór rozwiązania i wysokość finansów zależy od dobrego samopoczucia inwestora.
P.S. Powyższe opinie wywodzą się z osobistych doświadczeń na kratownicy w moim QTH w ciągu ostatnich 22 lat. Niedowiarków odsyłam do mojego profilu na qrz.com
Bogdan, to jest fajne i proste rozwiązanie do czasu, kiedy nic się nie dzieje z rotorem. Spróbuj go zdemontować jak w jego rurze siedzi rura "napędowa". Bez łożyska oporowego ponad sprzęgłem się zwyczajnie nie da. Reszta, jest tak jak piszesz. Masa jest podobnych tematów na tym forum. _________________ Vy 73 Andrzej SP8LBK | | | korni8808 | 03.04.2015 00:52:03 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO81cb
Posty: 71 #2084013 Od: 2014-3-4
| Temat w miarę świeży to się podepnę.
Używał ktoś lub miał styczność z rotorami PROSISTEL? Np.: http://www.prosistel.net/home-e/pst641/641e.html
_________________ Kornel W eterze: 3Z6Z SQ6KXZ | | | SP5WA | 03.04.2015 14:02:36 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa_Wesoła
Posty: 1282 #2084314 Od: 2012-7-2
Ilość edycji wpisu: 1 | SP8LBK pisze:
...to jest fajne i proste rozwiązanie do czasu, kiedy nic się nie dzieje z rotorem. Spróbuj go zdemontować jak w jego rurze siedzi rura "napędowa". Bez łożyska oporowego ponad sprzęgłem się zwyczajnie nie da. Reszta, jest tak jak piszesz....
Jeszcze na etapie projektowania należy przewidzieć technologię remontów i konserwacji systemu antenowego. Żaden system anten kierunkowych nie może być "chińską" jednorazówką. Jeżeli rura masztowa osadzona jest w rotorze RAK i opiera się w nim to można przygotować uchwyt serwisowy z U-boltem, który zablokuje rurę tuż ponad rotorem. Taki uchwyt to nic innego jak kątownik np. 50x50 usytuowany w przekątnej światła kratownicy i centrycznie ustawiony w otworach U-bolt fi-60mm do zablokowania rury. Sam rotor powinien stać na półce podwieszanej śrubami np. M10 do uchwytów w świetle kratownicy. W przypadku RAKa wystarczy opuścić półkę ok. 15 cm i rotor będzie można oddzielnie wyjąć do przeglądu. Niestety rotory żyrardowskie mają pewną ułomność, bo elektrostatyka potrafi niszczyć kontaktron montowany w rotorach. Wymiany kontaktrona sam doświadczyłem na kratownicy późną jesienią. "Zabawa" była wściekła: 22m nad ziemią, zacinający deszcz, i widoczność przed zmierzchem. Nie życzę nikomu. Są sytuacje kiedy lepiej jest zdjąć rotor do przeglądu w warsztacie. Rotory typu Yaesu mają dwudzielny uchwyt rury masztowej więc nie ma kłopotu z wysunięciem rotora w bok i wyjęciem do przeglądu. Jednak w tym momencie też będzie niezbędne użycie uchwytu serwisowego do zablokowania rury masztowej - choćby przed obracaniem przez wiatr. Łożyska typu GS-65 też są zawodne. W zeszłym miesiącu oglądałem rozpadające się łożysko po 13 latach pracy. Ma wyrobione bieżnie (aluminium). Obciążone było anteną KLM KT34-XA na rurze tylko 1 m ponad łożyskiem. Teraz będzie walka z wymianą. Być może spróbujemy wersji z tuleją ślizgową.
_________________
--
73 es good DX, Bogdan, SP5WA (ex.SP5CPR/5N3CPR)
mailto:sp5wa.bogdan@gmail.com http://www.qrz.com/db/SP5WA ........... "You can never have too many antennas"
| | | Electra | 19.04.2024 05:10:48 |
|
|
| Strona: 1 / 1 strony: [1] |
<< Pierwsza | < Poprzednia | Następna > | Ostatnia >> |
Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!! |
|