NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » ANTENY » KTÓRY ROTOR ?

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

Który rotor ?

do anteny BEAM 7 elements 7 bands
  
jarzebski
30.03.2015 15:11:05
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 162 #2080893
Od: 2015-1-27
Witam,

chciałbym poznać zdanie kolegów na temat rotora,

założenia są takie:

- maszt krata wolno stojący 15m
- antena http://www.sp7gxp.pl/beam7el7b.php

rotor?

1 - http://www.teltad.pl/rotor-antenowy-yaesu-g-1000dxc-p-1179.html
2 - http://spid.net.pl/wp-content/uploads/2014/11/Manual-rotor-RAK-PL.pdf
3 - http://spid.net.pl/wp-content/uploads/2014/11/Manual-rotor-BIG-RAK-PL.pdf
4 - inne propozycje?

oczywiście będą zastosowane dwa łożyska oporowe, no powiedzmy takie http://www.teltad.pl/lozysko-gs-65-do-rotora-yaesu-p-1452.html

bardzo proszę o opinie i komentarze,

Mariusz
  
Electra19.04.2024 05:10:48
poziom 5

oczka
  
jarzebski
30.03.2015 15:15:27
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 162 #2080896
Od: 2015-1-27
ceny:

1- 2700 zł
2- 1550 zł
3- 2350 zł

ceny z 30-03-20115 ;-)
  
SP5WA
30.03.2015 17:42:09
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa_Wesoła

Posty: 1282 #2081052
Od: 2012-7-2


Ilość edycji wpisu: 1
Posiadam oba rotory żyrardowskie. Uważam, że dla tej anteny optymalnym wyborem jest RAK (rotor #2 z w/w listy).
Łożyska GS-65 są zbędne. Jako górne łożysko wystarczy zwykła tuleja ślizgowa, w której będzie obracać się rura masztowa (nawet stal na stal z małą kalamitką w tulei do wciśnięcia smaru przy konserwacji systemu antenowego). Rura grubościenna (4 - 5 mm) bez szwu o śr. 60mm może być nawet 4 m długa. Rura w dolnej części mocowana bezpośrednio w rotorze, bo tam jest łożysko stożkowe,które przeniesie obciążenie rury i anteny. Zamiast w/w łożysk sugeruję zainwestować w sprzęgło elastyczne np. samochodowy tłumik drgań montowany na wale napędowym (BMW, Merc). Elastyczne sprzęgło zabezpieczy rotor. Przedstawione wyżej rozwiązania można obejrzeć w innych wątkach o antenach i rotorach tutejszego forum. Faktem jest, że kratownica 15m zwłaszcza dla pasm 7 i 10MHz jest zbyt niska. Warto by zastanowić się nad wyniesieniem anteny wyżej z użyciem dłuższej rury masztowej, np. 2 x 4m stopniowane średnicami 60 i 87mm. Oczywiście będzie potrzebne wówczas dolne łożysko stożkowe (nad rotorem). Odcinki rur grubościennych będą w cenie zbiżonej do łożysk GS-65.
Bezsprzecznie wybór rozwiązania i wysokość finansów zależy od dobrego samopoczucia inwestora.

P.S. Powyższe opinie wywodzą się z osobistych doświadczeń na kratownicy w moim QTH w ciągu ostatnich 22 lat.
Niedowiarków odsyłam do mojego profilu na qrz.com

_________________

--

73 es good DX,
Bogdan, SP5WA (ex.SP5CPR/5N3CPR)

mailto:sp5wa.bogdan@gmail.com
http://www.qrz.com/db/SP5WA
...........
"You can never have too many antennas"


Obrazek



  
SP8LBK
30.03.2015 18:12:17
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 5366 #2081071
Od: 2010-8-3


Ilość edycji wpisu: 1
    SP5WA pisze:

    Posiadam oba rotory żyrardowskie. Uważam, że dla tej anteny optymalnym wyborem jest RAK (rotor #2 z w/w listy).
    Łożyska GS-65 są zbędne. Jako górne łożysko wystarczy zwykła tuleja ślizgowa, w której będzie obracać się rura masztowa (nawet stal na stal z małą kalamitką w tulei do wciśnięcia smaru przy konserwacji systemu antenowego). Rura grubościenna (4 - 5 mm) bez szwu o śr. 60mm może być nawet 4 m długa. Rura w dolnej części mocowana bezpośrednio w rotorze, bo tam jest łożysko stożkowe,które przeniesie obciążenie rury i anteny. Zamiast w/w łożysk sugeruję zainwestować w sprzęgło elastyczne np. samochodowy tłumik drgań montowany na wale napędowym (BMW, Merc). Elastyczne sprzęgło zabezpieczy rotor. Przedstawione wyżej rozwiązania można obejrzeć w innych wątkach o antenach i rotorach tutejszego forum. Faktem jest, że kratownica 15m zwłaszcza dla pasm 7 i 10MHz jest zbyt niska. Warto by zastanowić się nad wyniesieniem anteny wyżej z użyciem dłuższej rury masztowej, np. 2 x 4m stopniowane średnicami 60 i 87mm. Oczywiście będzie potrzebne wówczas dolne łożysko stożkowe (nad rotorem). Odcinki rur grubościennych będą w cenie zbiżonej do łożysk GS-65.
    Bezsprzecznie wybór rozwiązania i wysokość finansów zależy od dobrego samopoczucia inwestora.

    P.S. Powyższe opinie wywodzą się z osobistych doświadczeń na kratownicy w moim QTH w ciągu ostatnich 22 lat.
    Niedowiarków odsyłam do mojego profilu na qrz.com

Bogdan, to jest fajne i proste rozwiązanie do czasu, kiedy nic się nie dzieje z rotorem. Spróbuj go zdemontować jak w jego rurze siedzi rura "napędowa". Bez łożyska oporowego ponad sprzęgłem się zwyczajnie nie da.
Reszta, jest tak jak piszesz. Masa jest podobnych tematów na tym forum.
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
korni8808
03.04.2015 00:52:03
poziom 2



Grupa: Użytkownik

QTH: JO81cb

Posty: 71 #2084013
Od: 2014-3-4
Temat w miarę świeży to się podepnę.

Używał ktoś lub miał styczność z rotorami PROSISTEL?
Np.:
http://www.prosistel.net/home-e/pst641/641e.html



_________________
Kornel
W eterze: 3Z6Z
SQ6KXZ
  
SP5WA
03.04.2015 14:02:36
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa_Wesoła

Posty: 1282 #2084314
Od: 2012-7-2


Ilość edycji wpisu: 1
    SP8LBK pisze:

    ...to jest fajne i proste rozwiązanie do czasu, kiedy nic się nie dzieje z rotorem. Spróbuj go zdemontować jak w jego rurze siedzi rura "napędowa". Bez łożyska oporowego ponad sprzęgłem się zwyczajnie nie da.
    Reszta, jest tak jak piszesz....

Jeszcze na etapie projektowania należy przewidzieć technologię remontów i konserwacji systemu antenowego.
Żaden system anten kierunkowych nie może być "chińską" jednorazówką.
Jeżeli rura masztowa osadzona jest w rotorze RAK i opiera się w nim to można przygotować uchwyt serwisowy z U-boltem, który zablokuje rurę tuż ponad rotorem. Taki uchwyt to nic innego jak kątownik np. 50x50 usytuowany w przekątnej światła kratownicy i centrycznie ustawiony w otworach U-bolt fi-60mm do zablokowania rury. Sam rotor powinien stać na półce podwieszanej śrubami np. M10 do uchwytów w świetle kratownicy. W przypadku RAKa wystarczy opuścić półkę ok. 15 cm i rotor będzie można oddzielnie wyjąć do przeglądu. Niestety rotory żyrardowskie mają pewną ułomność, bo elektrostatyka potrafi niszczyć kontaktron montowany w rotorach.
Wymiany kontaktrona sam doświadczyłem na kratownicy późną jesienią. "Zabawa" była wściekła: 22m nad ziemią, zacinający deszcz, i widoczność przed zmierzchem. Nie życzę nikomu.
Są sytuacje kiedy lepiej jest zdjąć rotor do przeglądu w warsztacie.
Rotory typu Yaesu mają dwudzielny uchwyt rury masztowej więc nie ma kłopotu z wysunięciem rotora w bok i wyjęciem do przeglądu.
Jednak w tym momencie też będzie niezbędne użycie uchwytu serwisowego do zablokowania rury masztowej - choćby przed obracaniem przez wiatr.
Łożyska typu GS-65 też są zawodne. W zeszłym miesiącu oglądałem rozpadające się łożysko po 13 latach pracy. Ma wyrobione bieżnie (aluminium). Obciążone było anteną KLM KT34-XA na rurze tylko 1 m ponad łożyskiem. Teraz będzie walka z wymianą.
Być może spróbujemy wersji z tuleją ślizgową.

_________________

--

73 es good DX,
Bogdan, SP5WA (ex.SP5CPR/5N3CPR)

mailto:sp5wa.bogdan@gmail.com
http://www.qrz.com/db/SP5WA
...........
"You can never have too many antennas"


Obrazek



  
Electra19.04.2024 05:10:48
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » ANTENY » KTÓRY ROTOR ?

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny