| |
sq5mga | 22.06.2010 23:51:08 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 22 #549857 Od: 2010-6-5
| Witam, Posiadam antene mobilową KF Diamond z cewką MDC-80( 3,5MHz).Antena przykręcona do podstawy magnetycznej i ustawiona na dachu samochodu. Po podłączeniu do radia(FT-450)nie udaje sie zestroić. Przy zastosowaniu zewnętrznej skrzynki AT-100pro swr jest na tyle duży , że nie udaje sie też zestroić. Antena jest głucha wygłada tak jak by wogule nie była podłaczona. Sytuacja sie zmienia diametralnie gdy do radia podłączę tylko samą gorącą żyłe przewodu od anteny( wtyczka UC-1 nie zostanie dokręcona) , wtedy słysze bardzo wyraźnie stacje z całej Polski. Możliwe jest też zestrojenie anteny przy pomocy skrzynki.Przewód nie ma zwarcia i obie żyły mają przejście. Proszę o sugestje. Pozdrawiam |
| |
Electra | 25.02.2025 00:26:43 |

 |
|
| |
sp4nkt | 23.06.2010 05:12:57 |

Grupa: Użytkownik
QTH: Hajnowka KO12ts
Posty: 194 #549871 Od: 2010-6-4
| Wez neonowke , przymocuj do jakiegos izolatora minimum o dlugosci przynajmiej 1m. dotykajac-zblizajac do anteny obserwuj jasnosc swiecenia zacznij od podstawy antany przesuwajac sie ku gorze , bedziesz mial mozliwosc wzrokowego widzenia rozkladu napiecia w.cz. na Swojej antenie i wyciagnij odpowiednie wnioski?Z reguly na czubku Twojej anteny neonowka powinna swiecic najjasniej! Jak masz wskaznik natezenia pola w.cz. to zastosuj zobacz czy antena cokolwiek promieniuje?Jak niemasz takich prostych-prymitywnych wskaznikow to polecam wykonanie! |
| |
sp3aok | 23.06.2010 06:45:43 |


Grupa: Użytkownik
QTH: LUBIN
Posty: 1051 #549872 Od: 2009-10-19
| Wyrzuć magnes.Przymocuj antenę zgodnie z instrukcją do nadwozia samochodu.Rezystancja między oplotem fidera,a nadwoziem samochodu powinna być poniżej 1 OHMA. Powodzenia _________________ SP9-1166 |
| |
SQ3HXH | 23.06.2010 08:34:27 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Jarocin
Posty: 13 #549886 Od: 2009-11-24
| tak jak kolega wyżej wspomniał, wyrzuć magnes i przymocuj antenę do nadwozia a skończą się kłopoty !!! Pozdrawiam |
| |
sp9hqi | 23.06.2010 09:35:20 |


Grupa: Użytkownik
QTH: Marek Bielsko-Biała
Posty: 538 #549890 Od: 2008-9-18
| Miałem podobnie z Diamondem HF-40FX na podstawie madnetycznej z amteny Midland ML-145. Antena dała się zestroić i pracować QRP ale jak przyłożyłem kiedyś do tego zestawu 100W to nagle zestrojenie znikło. Coś się stało z podstawą. Rozebrałem ją a w środku wszystko w porządku, więc może kabel do wymiany. Tego już nie sprawdziłem, bo kupiłem sobie uchwyt klapowy a magnes wylądował w kartonie i czeka na swój czas. |
| |
sq5mga | 23.06.2010 09:39:44 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 22 #549892 Od: 2010-6-5
Ilość edycji wpisu: 1 | Witam, Wymieniłem wtyczke bo wcześniej miałem BNC i przejście do UC-1 - wtedy myślałem że to wina tego przejścia ale wymiana nic nie pomogła wręcz pogorszyła - teraz antena jest zupełnie głucha. Pomiary omomierzem nie wykazują zwarcia a przejście jest zarówno dla oplotu jak i żyły "gorącej". antena zaczyna sie właściwie zachowywać jak odłączę oplot od radia- wtedy to i z pomocą wbudowanej skrzynki wszystko się stroi szybko. Czy może zachodzić pętla dla prądu w.cz poprzez masę radia do obudowy samochodu i powodować takie zjawisko?
Antena posiada demontowalną cewkę tak jak na załaczonym obrazku, cewka raczej nie jest uszkodzona - zresztą cała antena jest prawie nowa. Dodam ,że wcześniej testowałem antenę na analizatorze MFJ i rezonans wychodził na ok 3,7MHZ, ale antena wtedy była nie podłączona elektrycznie do masy samochodu tylko ustawiona na dachu samochodu. Jak połączyłem obudowę miernika z karoserią to wtedy swr wariował i nieschodził poniżej 10. Poniżej link do zdjęcia anteny podobnej do mojej
www5.kcn.ne.jp/~jn3iwe/new/dx/md200.jpg |
| |
sq5mga | 23.06.2010 23:50:15 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 22 #550342 Od: 2010-6-5
| Witam, Problem istnieje w podstawie magnesowej. Okazuje się że tego typu antena nie będzie najlepiej pracować z podstawą magnesową. W/g producenta aby SWR był niski powinna mieć dobre połaczenie z masą samochodu.Dziś zrobiłem test i do masy na gnieździe UC-1 w antenie dołączyłem kilkadziesiąt metrów przewodu i położyłem go na ziemi nie łacząc z masą samochodu. Po włączeniu radia udało się dostroic antenę.Wychodzi na to żeby używać tą antenę powinienem ja zamontować na stałe do samochodu albo wozić ze soba szpulę kabla na przeciwwagę . SP9HGI coś wspominałeś o uchwycie klapowym, czy możesz napisac info jak sie spisuje z anteną?
Pozdrawiam SQ5MGA |
| |
sq7rtr | 24.06.2010 13:41:04 |

Grupa: Użytkownik
QTH: KO01OK
Posty: 139 #550532 Od: 2010-6-11
| Powiem tak: wcale mnie to nie dziwi. Antena do poprawnej pracy musi mieć przeciwwagę. W przypadku anten z postawą magnesową za połączenie masy anteny z karoserią odpowiada kondensator, którego jedną okładką są polakierowane blachy karoserii, a drugą są spodnie części podstawy magnesowej. Im większa średnica magnesu (a zatem powierzchnia) i czym większa częstotliwość pracy, tym impedancja tego kondensatora mniejsza, więc połączenie anteny z przeciwwagą lepsze.
Wnioski: 1. im większa podstawa tym lepiej, ale przecież nie można jej bezgranicznie powiększać 2. dla niskich częstotliwości się nie nadaje
Na jednym z forum poświęconym CB był opisany przypadek (ze zdięciami) zamontowania anteny na 11m metalowym uchwytem do relingu niepołączonego galwanicznie z karoserią. Problem został rozwiązany poprzez podłączenie kabla (linka kilka mm^2) do uchwytu i ułożenie go w zagłębieniu dachu, takiej pseudorynience, bez podłączenia galwanicznego. Całość pracuje poprawnie. Widocznie te niecałe 2-3m kabla jest wystarczająco małą impedancją pojemnościową dla 2MHz. _________________ OP:Rafal QTH: Radom rafael(at)tkdami.net |
| |
sq5mga | 24.06.2010 14:01:14 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 22 #550548 Od: 2010-6-5
| A wiesz może jak długi przewód powinienem zastosować jako przeciwwagę? Ponieważ jestem teraz na wyjeździe to nie mam możliwości kupna uchwytu klapowego. Przy różnych długościach przeodu antena stroi się w lepiej lub gorzej. Czytałem że przeciwwaga nie powinna być dłuższa niż promiennik, czy to prawda. Długość promiennika w mojej antenie to ok 2m więc powinienem mieć przeciwwagę o długości max 2m
Pozdrawiam SQ5MGA |
| |
sq7rtr | 24.06.2010 16:57:24 |

Grupa: Użytkownik
QTH: KO01OK
Posty: 139 #550637 Od: 2010-6-11
| W Twoim przypadku przeciwwagą powinna być cała karoseria samochodu :-) W opisanym przeze mnie przypadku ów przewód nie stanowił przeciwwagi, lecz sprzężenie pojemnościowe z karoserią. _________________ OP:Rafal QTH: Radom rafael(at)tkdami.net |
| |
sq4bjc | 26.06.2010 13:52:22 |

Grupa: Użytkownik
QTH: giżycko
Posty: 80 #551348 Od: 2009-1-2
| do anten KF, w podstawie magnesowej jest za mała pojemność, co zrobić? równolegle dodać pojemność ok 100p 500~1000 V na 80m nawet 1000p  |
| |
Electra | 25.02.2025 00:26:43 |

 |
|
| |
sq5mga | 26.06.2010 15:39:29 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 22 #551367 Od: 2010-6-5
| Witam, W mojej podstawie magnesowej jest tylko magnes a ten poprzez obudowę metalową z oplotem masy , nie ma żadnego kondensatora. |
| |
sq4bjc | 27.06.2010 19:15:41 |

Grupa: Użytkownik
QTH: giżycko
Posty: 80 #551642 Od: 2009-1-2
| i nie będzie jak nie wstawisz
ps między żyłe środkową a oplot |
| |
sq2hcz | 27.06.2010 19:53:59 |

Grupa: Użytkownik
QTH: Bydgoszcz
Posty: 846 #551675 Od: 2009-12-30
| ??? Chyba ktoś sobie jaja robi.
W przypadku podstaw magnesowych pojemnością sprzęgającą podstawę z karoserią samochodu jest kondensator którego jedną okładziną jest podstawa magnesowa zaopatrzona w folie aluminiową przykrytą gumową osłoną a drugą okładziną jest blacha samochodu na której stoi podstawa. Tak jak wspomniał jeden z kolegów ważne by ta pojemność była jak największa (magnes o dużej średnicy). W przypadku niskich częstotliwości może być to problem - widziałem w sieci zdjęcie uchwytu do anteny na pasmo 80m składającego się z trzech podstaw ustawionych w trójkąt i połączonych płaskownikiem. Istotne jest to ze większość obecnie oferowanych podstaw nie ma na spodzie folii aluminiowej połączonej z masą kabla - to właśnie powoduje problemy nawet na wyższych pasmach (np 28MHz). Dodawane przez niektórych producentów folie aluminiowe samoprzylepne (np. do podstaw anten cb ML-145 Sirio) są totalną pomyłką ponieważ warstwa kleju sama z siebie jest izolatorem i tak naklejona folia zachowuje się jako oddzielna okładzina i jeszcze bardziej zmniejsza pojemność (drugi kondensator w szeregu). Nadaje się ona jedynie do wyrzucenia a stosować trzeba folię najlepiej w wersji do pieczenia (jest grubsza) i naklejać w taki sposób by klej nie izolował tej foli od metalowego korpusu podstawy. Podkłada gumowa powinna być możliwie cienka aby obie okładziny były jak najbliżej siebie i dawały maksymalną możliwą pojemność.
Sławek _________________ http://sq2hcz.wordpress.com http://www.eo.net.pl
|
| |
sp8nth | 28.06.2010 07:51:09 |


Grupa: Użytkownik
Posty: 716 #551771 Od: 2008-9-2
| Sam używam anteny mobilowej na KF HF80FX i ATAS120A i w obu przypadkach stosuje uchwyt na klapę bagażnika z regulacją ułożenia anteny taki za 40 zł z allegro, dodatkowo grubym przewodem energetycznym (fi 3mm) podłączony go do karoserii pod śrubke mocującą klapę bagażnika aby styk elektryczny był pewny. Od tego czasu skończyły się moje problemy ze strojeniem anteny i wzbudzaniem radia na mocy powyżej 10 W. Grunt to dobra przeciwwaga (czytaj karoseria samochodu).
pozdrawiam Grzegorz
|
| |
SP2LIG | 28.06.2010 11:36:32 |



Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13111 #551819 Od: 2009-3-16
| Karoseria samochodu będzie optymalną przeciwwagą jeżeli antena będzie zamocowana na środku dachu,a jak to wygląda z uchwytem na klapie bagażnika lub z boku na relingu.Wiadomo że dobra masa to sukces ale wtedy antena staje się kierunkową akurat może w nie tym kierunku co byśmy chcieli.Czy to jest prawda czy to jest fałsz??? Pozdrawiam ___________ Greg,SP2LIG |
| |
sq7rtr | 28.06.2010 18:00:08 |

Grupa: Użytkownik
QTH: KO01OK
Posty: 139 #551941 Od: 2010-6-11
| Prawda jest taka, że istnieją taśmy z przewodzącym klejem. Używałem takiej taśmy, ale miedzianej. Aluminiowe też pewnie się znajdą. _________________ OP:Rafal QTH: Radom rafael(at)tkdami.net |
| |
sq2hcz | 28.06.2010 19:36:21 |

Grupa: Użytkownik
QTH: Bydgoszcz
Posty: 846 #552009 Od: 2009-12-30
| Być może że są taśmy z przewodzącym klejem ale te z którymi miałem do czynienia były znakomitym izolatorem. Sławek _________________ http://sq2hcz.wordpress.com http://www.eo.net.pl
|
| |
sp5es | 28.06.2010 23:47:55 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 138 #552118 Od: 2010-6-28
| Temat został zasadniczo wyczerpany. Uwagi potwierdzają się z tym czego mnie uczył N4PL - 180 krajów na moblie. Krytyczne jest połączenie masy. Antena najlepiej pracuje przykręcona do karoserii, zderzaka, haka holowniczego itp. Stopę magnetyczną można połączyć, krótkim, grubym , dodatkowym przewodem do dowolnej skutecznej masy (dokręcić się pod dowolną śrubę , najlepiej oczyszczoną z lakieru pod łbem (w aucie wcale takich za dużo nie ma)i też ma szansę nieżle chodzić.
Dobrze ja jest to taśma miedziana np szeroka na np. 4 cm.
Miejsce przykręcenia anteny krytycznie wpływa na jej sporą kierunkowość z tego wynikającą.
Przeciwwagi można dać nawet po 1/4 lambda, oczywiście jak się nie jezdzie w czasie nadawania.... Zasada analogicznie jak przy verticalach typu stawianych na ziemi - i więcej - tym lepiej. |
| |
sq1bhk | 05.07.2010 12:21:56 |


Grupa: Użytkownik
QTH: Olek Warzymice JO73FJ
Posty: 2581 #554166 Od: 2009-3-30
| Moze nie masz uszczelki we wtyku anteny i dokręcając na maxa zwierasz gorącą do masy, miałem kiedyś taki problem bo tego nie zauważyłem. Antena na magnesie się zestroi ale o jakieś 200-500kHz poniżej właściwego wycinka i przy nadawaniu radio-radia mogą oszaleć od w.cz. i nie tylko radia bo wszelkie nie ekranowane urządzenia również. Na magnesie testowałem antenę Outback 2000 po modyfikacji 80m i stroiła mi o ok.300kHz niżej niż na gnieździe w nadwoziu. _________________ vy73! op.Olek..... D-STAR 2/70... FM,FMN,SSB- 2/70... APRS-144.800/net KF..3.5-52Mhz "FUN Dipol" + ATU |
| |
Electra | 25.02.2025 00:26:43 |

 |
|