| |
sq5_ | 15.11.2012 15:42:51 |
![poziom 6](star_icon6.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=64184)
Grupa: Użytkownik
QTH: sq5
Posty: 1253 #1050624 Od: 2011-2-3
| Czy taki stabilizator da radę przy pracy z moca do 50W? http://www.sklepy24.pl/sklep/sklep_kempingowe_pl/produkt/stabilizator-napiecia-12v-8a-/622
![Obrazek](http://images.sklepy24.pl/23131330/622/medium/stabilizator-napiecia-12v-8a-ndash-power-booster.jpg) _________________ enjoy SWL hobby! Robert _________________
|
| |
Electra | 08.02.2025 17:22:43 |
![poziom 5](star_icon5.gif)
![oczka](oczka.png) |
|
| |
sp9vfg | 15.11.2012 16:08:24 |
![poziom 1](star_icon1.gif)
Grupa: Użytkownik
QTH: Kraków KO00AC
Posty: 34 #1050632 Od: 2012-11-9
Ilość edycji wpisu: 1 | Witaj, mam wrażenie że 8A na wyjściu przetwornicy to trochę za mało na 50W (zakładam że chodzi o 50W na wyjściu TX), niezależnie czy to KF, VHF czy UHF (12A byłoby chyba wystarczające). Ponadto jeśli źródłem prądu ma być akumulator kwasowy 12V to zaznaczam że rozładowanie go poniżej 10,5V będzie skutkowało zasiarczaniem go - względnie szybkim uśmiercaniem go. Większość TRX poprawnie pracuje w zakresie 11-15V, czyli w zakresie normalnej pracy akumulatora kwasowego.
Pozdrawiam _________________ ----------------- Pozdrawiam, Piotr |
| |
djostry | 15.11.2012 16:12:27 |
![poziom 1](star_icon1.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=76733)
Grupa: Użytkownik
QTH: JO71JW
Posty: 32 #1050634 Od: 2011-6-12
| 8A to będzie 110W na wyjściu, niewiadomo czy da ciągle 8A, potrzebujesz 50W tak więc powinien dać sobie radę.
|
| |
SQ9SMK | 15.11.2012 17:09:03 |
![poziom 1](star_icon1.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=77664)
Grupa: Użytkownik
QTH: Dąbrowa Górnicza / JO90OH
Posty: 30 #1050648 Od: 2011-6-20
| Cytat z linku: "Napięcie w instalacji zasilanej z akumulatora mogą się wahać w dużym przedziale 8 - 16 V"
8V na aku. 12 voltowym? Po co z tego robić 12V jak przy 10,8 V zaczyna się głębokie rozładowanie...?
W jakim celu kolega chce zastosować ten stabilizator? Jeżeli jest spadek napięcia na przewodach łączących akumulator z odbiornikiem to trzeba dać grubsze przewody. |
| |
SQ6XL | 15.11.2012 20:52:32 |
![poziom 4](star_icon4.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=21563)
Grupa: Użytkownik
QTH: JO81nd Wrocław
Posty: 369 #1050777 Od: 2008-11-25
| Zastosowanie tej przetwornicy tylko pogorszy sprawność energetyczną Twojego zasilania. Jak pisali moi przedmówcy 10,8 V to napięcie końcowe rozładowania akumulatora rozruchowego a większość takie ma w aucie, poniżej tej granicy uszkadzasz akumulator. No chyba że chcesz stosować dodatkowe aku tak jak ja mam zrobione u siebie. Wówczas jest sens zastosować aku np. trakcyjne czy do systemów solarnych bo one pozwalają na głębokie rozładowania i dobrze je znoszą. Większość TRX-ów toleruje bezproblemowo napięcia z zakresu 11V do nawet 16V. Zresztą jeśli układ w aucie ładuje Ci powyżej 14,6 V to znaczy , że jest uszkodzony i też powolnie ale nieuchronnie poprzez przeładowanie wykańczasz akumulator. Wniosek jeden należy zadbać o dobry stan instalacji w aucie a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na prezenty pod choinkę ![oczko](/emot/icon_wink.gif) Pozdrawiam Arek _________________ 73 de SQ6XL ! |
| |
sp6ryd | 15.11.2012 22:30:23 |
![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław
Posty: 3877 #1050837 Od: 2012-1-22
Ilość edycji wpisu: 1 | Cieniutkie te druciki nawet jak na 8A. w sumie to urządzenie mogłoby się przydać za solarem albo za prądnicą/ agregatem gorszej jakości. Za tą cenę chyba jednak nie. |
| |
SQ6XL | 16.11.2012 10:57:56 |
![poziom 4](star_icon4.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=21563)
Grupa: Użytkownik
QTH: JO81nd Wrocław
Posty: 369 #1051000 Od: 2008-11-25
| O tak , pomysł dobry , jako stabilizator napięcia za prostym agregatem to dobry pomysł i uzasadniony finanowo. Prost agregat to koszt około 300 do 400 zł plus ten stabilizator to max 800 zł a za porządny generator musisz dać grubo ponad 1000 zł ( taki chińczyk invertorowy to około 1400 zł). Wiec pomysł dobry z zastosowaniem za agregatem. Pozdrawiam Arek _________________ 73 de SQ6XL ! |
| |
sq7rtr | 16.11.2012 11:45:57 |
![poziom 3](star_icon3.gif)
Grupa: Użytkownik
QTH: KO01OK
Posty: 139 #1051021 Od: 2010-6-11
| Po pierwsze co chcesz nim zasilić? I co chcesz uzyskać? Uzyskasz 13,8V zamiast ~12V. I nic więcej. Za cenę urządzenia, oraz 15% (sprawność) większego poboru prądu z akumulatora. Jeżeli zyskując 1,8-2V więcej chcesz osiągnąć kilka watów na wyjściu TRX, to się zastanów.
Z drugiej strony te 1,8-2V to są spadki napięć przy większych prądach w instalacji samochodowej. _________________ OP:Rafal QTH: Radom rafael(at)tkdami.net |
| |
SQ6XL | 16.11.2012 13:55:10 |
![poziom 4](star_icon4.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=21563)
Grupa: Użytkownik
QTH: JO81nd Wrocław
Posty: 369 #1051062 Od: 2008-11-25
| Mówiąc o agregacie miałem na myśli jednostki, które mają oprócz wyjścia 230 VAC dodatkowe wyjście 12 VDC bo są takie nawet pośród tanich hipermarketowych modeli. Nie jestem mocny w motoryzacji ale chyba 100% aut ma instalację prądu stałego 12 V lub 24 V . Wadą prądnicy było jak mnie pamięć nie myli, brak stabilizacji napięcia i mała wydajność prądowa przy niskich obrotach. Zastąpiono je alternatorami , które są sprawniejsze i stabilizują ( poprzez wbudowany układ regulatora oczywiście ) napięcie wyjściowe na poziomie 13,8 VDC . To tyle w temacie prądnica alternator . Pozdrawiam Arek _________________ 73 de SQ6XL ! |
| |
sq5_ | 16.11.2012 15:49:35 |
![poziom 6](star_icon6.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=64184)
Grupa: Użytkownik
QTH: sq5
Posty: 1253 #1051133 Od: 2011-2-3
| Jak pracujemy z terenu to często napięcie akumulatora szybko spada poniżej 12V ale akumulator jeszcze długo trzyma na poziomoie np. 10V - 9V. Praca z tego rodzaju boosterem pozwoli mam nadzieję na dłuższą pracę z akumulatora. Pomimo szybkiego spadku napięcia radio będzie miało cały czas 12V. Oczywiście przy pewnym min. nap. akumulatora np 9.5V instalacja nie powinna dalej rozładowaywać akumulatora aby go nie uszkodzić. Prawidłowo rozładowany akumulator do swojego min. napięcia będzie potem lepiej się ładował. Czyli generalnie sprawność energetyczna spada ale czas pracy z akumulatora z napięciem 12V rośnie. Tak myślę, czy jest inaczej? _________________ enjoy SWL hobby! Robert _________________
|
| |
SP9Z | 16.11.2012 16:44:13 |
![poziom 6](star_icon6.gif)
Grupa: Użytkownik
QTH: Sosnowiec JO90NF
Posty: 1052 #1051175 Od: 2009-11-18
| Należy też wystrzegać się przed zbyt niskim napięciem zasilania TRXa, ponieważ może być ono również niebezpieczne dla urządzenia zwłaszcza podczas nadawania. Przykład autentyczny - znajomy hams uzywał FT950 zasilanego z akumulatora samochodowego. W czasie nadawania napięcie spadło do ok 10,5V i niestety transceiver się wyłączył (wystąpiło przy tym chwilowe drżenie przekaźników) Później okazało się już na zasilaczu, że radio na wszystkich pasmach dawało 70-80 mocy + zniekształcenia - diagnoza - uszkodzony mosfet w stopniu końcowym = wydatki na naprawę. Akurat ten model radia ma katalogową tolerancję zasilania 13,8V +- 10% (czyli 12,4-15,2V) a przy akumulatorze zejść poniżej 12.4v jest niestety bardzo łatwo... _________________ Jacek
|
| |
Electra | 08.02.2025 17:22:43 |
![poziom 5](star_icon5.gif)
![oczka](oczka.png) |
|
| |
SQ6XL | 16.11.2012 18:50:07 |
![poziom 4](star_icon4.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=21563)
Grupa: Użytkownik
QTH: JO81nd Wrocław
Posty: 369 #1051266 Od: 2008-11-25
| Co do zwrotu stabilizator a regulator to kwestia tolerancji napięć wyjściowych bo dla typowych stabilizatorów tolerancję napięcia wyjściowego przyjmuje się na poziomie +/- 5% (mowa o stabilizatorach liniowych popularnych serii ) a regulator jest rodzajem stabilizatora ale o większej tolerancji napięć wyjściowych rozumianej jako "pływalności nap. wyj." zależnej od napięcia wejściowego, obciążenia i stanu akumulatora. Choć masz racje powinienem użyć zwrotu regulator bo tak potocznie się mówi o układzie zastosowanym w alternatorze. Pozdrawiam Arek _________________ 73 de SQ6XL ! |