| |
SQ8NGV | 30.12.2023 20:57:34 |
Grupa: Użytkownik
QTH: WIŚNIOWA
Posty: 151 #8141288 Od: 2021-4-5
| Ostatnio nabyłem radio QRP dokładnie FT818 .Temat dla mnie całkowicie nowy aczkolwiek badzo absorbujący . Ale do rzeczy , chcę zapytać bardziej doświadczonych jakie mają rozwiązania,doświadczenia odnośnie zasilania zewnętrzengo .W przypadku FT818 jest to o tyle dla mnie ważne gdyż takie zasilanie daje możliwość pracy mocą max. TRX 6w .Proszę nie pisać odnośnie zasilania wewnętrznego interesuje mnie tylko zewnętrzen żródło zasilania . _________________ Kiedyś traktowałem wszystkich dobrze ,teraz z wzajemnością....
|
| |
Electra | 25.11.2024 23:59:36 |
|
|
| |
SP6IX | 30.12.2023 21:03:58 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 8217 #8141289 Od: 2008-3-18
| Ja swojego zasilałem zewnętrznie zrobionym kabelkiem z AK 12V 10Ah ale to zawsze jest QRP. _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. |
| |
SQ8NGV | 30.12.2023 21:09:15 |
Grupa: Użytkownik
QTH: WIŚNIOWA
Posty: 151 #8141292 Od: 2021-4-5
| To ma być QRP i tylko QRP mnie interesuje w tym temacie cały sprzęt ma się zmieścić do małego plecaka taktycznego . _________________ Kiedyś traktowałem wszystkich dobrze ,teraz z wzajemnością....
|
| |
HF1D | 30.12.2023 21:16:58 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Szczecin JO73hi
Posty: 2574 #8141295 Od: 2015-1-28
| Doskonale sprawdza się akumulator żelowy 12V 17 Ah. Wymiary 181 x 76 x 166 mm Waży ok. 5 kg. Mam do niego fajną oryginalną torbę wobec tego mogę go po prostu nosić na ramieniu. Jeszcze ciekawszym rozwiązaniem jest akumulator LiFePO4 o identycznych wymiarach i wadze ok 2 kg. Koszt tego ostatniego to ok. 80 Euro. _________________ Pozdrawiam Jurek HF1D
|
| |
sp6ryd | 30.12.2023 21:20:23 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław
Posty: 3870 #8141296 Od: 2012-1-22
| poza problemem na lotnisku można tak http://oh8stn.org/blog/2019/12/23/best-battery-for-the-yaesu-ft818/ |
| |
SQ8NGV | 30.12.2023 21:21:49 |
Grupa: Użytkownik
QTH: WIŚNIOWA
Posty: 151 #8141298 Od: 2021-4-5
| HF1D pisze:
Doskonale sprawdza się akumulator żelowy 12V 17 Ah. Wymiary 181 x 76 x 166 mm Waży ok. 5 kg. Mam do niego fajną oryginalną torbę wobec tego mogę go po prostu nosić na ramieniu. Jeszcze ciekawszym rozwiązaniem jest akumulator LiFePO4 o identycznych wymiarach i wadze ok 2 kg. Koszt tego ostatniego to ok. 80 Euro.
Patrzyłem na żelowe AGM waga w granicach 2kg i mniejsze wymiary
np. https://www.euro.com.pl/ups-y-zasilanie-awaryjne/green-cell-agm06-agm-vrla-12v-9ah.bhtml?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAnL-sBhBnEiwAJRGigoeZAEEuMc89iPNUWKH0ThmUwq_MirOS5JpDI2c4ccRyijBXObFr3xoCmi0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
_________________ Kiedyś traktowałem wszystkich dobrze ,teraz z wzajemnością....
|
| |
SP6IX | 30.12.2023 22:38:05 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 8217 #8141318 Od: 2008-3-18
| SQ8NGV pisze:
To ma być QRP i tylko QRP mnie interesuje w tym temacie cały sprzęt ma się zmieścić do małego plecaka taktycznego .
Ja sobie zrobiłem taki lekki z ogniw 18650 x 21 mieści się w skrzynce jak AQ 12v 7Ah jest o wiele wydajniejszy a i ładowanie szybsze. _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. |
| |
HF1D | 30.12.2023 23:55:47 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Szczecin JO73hi
Posty: 2574 #8141331 Od: 2015-1-28
|
I tak i nie.
To najpopularniejszy typ akumulatora żelowego do UPS-ów i są w dobrych cenach. I oczywiście, że tym akumulatorem zasilisz.
Jednak pamiętaj, że takiego akumulatora nie możesz rozładować do spodu. Zazwyczaj 45-50% to górna granica. Powyżej tego akumulator staje się jednorazowy. I jeszcze jedno. Pojemność tych akumulatorów nie jest liniowa. Im większy prąd pobierasz tym efektywna pojemność jest mniejsza. I tu właśnie tkwi haczyk
Wyliczenie jest proste.
Energia jaką masz do dyspozycji teoretycznie:
12 V x 9 Ah = 108 Wh
Energia jaką możesz pobrać, aby nie zniszczyć akumulatora
12 V x 9 Ah x 50% = 54 Wh
FT-818 przy nadawaniu radio pobiera (wg specyfikacji FT-818) ok 2,4 A. Zakładamy czas nasłuch/nadawanie 50% (zazwyczaj mniej)
czyli czas do wyczerpania akumulatora to ok. 4 godzin.
12 V x 2,4 A x 4 x 50% = 57,6 Wh
Zaledwie 4 godziny. W rzeczywistości około 5-6.
Akumulator którego używam to 12 godzin minimum.
Cały czas przy założeniu rozładowania do 50%
I tu przewaga akumulatora litowego 18 Ah jest bezsporna. 1. O połowę mniejsza waga 2. Inna charakterystyka i możliwość poboru większego prądu bez wpływu na pojemność 3. Możesz go rozładować nawet do zaledwie 10% czyli 20 godzin zasilania masz na luzie Dysponujesz energią
12 V x 18 Ah x 90% = 194 Wh (masz do dyspozycji prawie 4 razy więcej energii niż w akumulatorze AGM 9 Ah)
Wady? 1. Wyższa cena, ale przy tej pojemności cena nie zabija 2. Wymagana ładowarka do akumulatorów LFP umożliwiająca ładowanie prądem np. 0,5C czyli 9 A. W przeciwnym wypadku będzie się ładował długo. I LFP znacznie lepiej znosi przechowywanie. Rozładowujesz na zimę do 60% i tylko co miesiąc doładowujesz. Akumulatory LFP mogą mieć BMS z Bluetoothem który umożliwia pełen monitoring parametrów na przykład za pomocą telefonu. 3. Z akumulatorem żelowym latałem bez problemu samolotem. Z litowymi bywa problem, szczególnie w tanich liniach.
_________________ Pozdrawiam Jurek HF1D
|
| |
SQ8NGV | 31.12.2023 09:18:36 |
Grupa: Użytkownik
QTH: WIŚNIOWA
Posty: 151 #8141372 Od: 2021-4-5
| Jurek dziekuję takich informacji oczekiwałem
_________________ Kiedyś traktowałem wszystkich dobrze ,teraz z wzajemnością....
|
| |
jfr | 31.12.2023 17:47:23 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO90WA
Posty: 741 #8141522 Od: 2017-11-3
| SQ8NGV pisze:
Ostatnio nabyłem radio QRP dokładnie FT818 .Temat dla mnie całkowicie nowy aczkolwiek badzo absorbujący . Ale do rzeczy , chcę zapytać bardziej doświadczonych jakie mają rozwiązania,doświadczenia odnośnie zasilania zewnętrzengo .W przypadku FT818 jest to o tyle dla mnie ważne gdyż takie zasilanie daje możliwość pracy mocą max. TRX 6w .Proszę nie pisać odnośnie zasilania wewnętrznego interesuje mnie tylko zewnętrzen żródło zasilania .
Pakiet 4s1p dobrej jakości lifepo4 w rozmiarze 32700 na dobry początek. Jak uznnasz na podstawie własnego użytkowania, że trochę za krótko trzyma to sobie sprawisz większy. To tak wg mnie.
_________________ Paweł sierrapapaninepapaalphazulu |
| |
HF1D | 31.12.2023 18:22:59 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Szczecin JO73hi
Posty: 2574 #8141528 Od: 2015-1-28
| jfr pisze:
Pakiet 4s1p dobrej jakości lifepo4 w rozmiarze 32700 na dobry początek. Jak uznnasz na podstawie własnego użytkowania, że trochę za krótko trzyma to sobie sprawisz większy. To tak wg mnie.
Dodaj do tego dobry BMS za ok 100 zł i wychodzi porównywalnie. Nie wiem czy jest sens poza wartościami poznawczymi wynikającymi z samodzielnego złożenia akumulatora. Ale oczywiście nie neguję, że zda to egzamin. _________________ Pozdrawiam Jurek HF1D
|
| |
Electra | 25.11.2024 23:59:36 |
|
|
| |
jfr | 01.01.2024 16:09:01 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO90WA
Posty: 741 #8141652 Od: 2017-11-3
| HF1D pisze: jfr pisze:
Pakiet 4s1p dobrej jakości lifepo4 w rozmiarze 32700 na dobry początek. Jak uznnasz na podstawie własnego użytkowania, że trochę za krótko trzyma to sobie sprawisz większy. To tak wg mnie.
Dodaj do tego dobry BMS za ok 100 zł i wychodzi porównywalnie. Nie wiem czy jest sens poza wartościami poznawczymi wynikającymi z samodzielnego złożenia akumulatora. Ale oczywiście nie neguję, że zda to egzamin.
Echh bms, tak, uznałem za oczywiste (może niesłusznie). Czemu miałoby nie mieć sensu? Rozwiń proszę. Tego typu pakiet (i był tani a więc niekoniecznie dobry ,) ) używam do soty, spokojnie aktywuję 4 górki jednego dnia. Radio 20W. _________________ Paweł sierrapapaninepapaalphazulu |
| |
HF1D | 01.01.2024 18:45:10 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Szczecin JO73hi
Posty: 2574 #8141682 Od: 2015-1-28
| Paweł, wyraziłem wątpliwość w sens ekonomiczny, a nie techniczny. Jeżeli chcesz tylko mieć akumulator litowy to bierzesz określoną ilość ogniw tego samego typu i łączysz 4s1p czy 4s2p. Co kto woli. Dodajesz BMS, zaopatrujesz się w dobrą ładowarkę i zabierasz to w teren.
Natomiast jeżeli chcesz osiągnąć maksimum trwałości (w cyklach ładowania) to przydałoby się mieć więcej ogniw do wyboru i pomierzyć je aby wybrać cztery (4s1p) lub osiem (4s2p) w miarę jednakowych. I do tego posiadać woltomierz trochę lepszy niż multimetr za 37 zł. To generuje koszty. Oczywiście kupując gotowy akumulator i kierując się głownie ceną nie masz żadnej gwarancji co dany wytwórca tam wepchnął. Niestety wyrób chińskich małych dłoni jest nierówny wyrobowi innych chińskich małych dloni, nawet w tej samej fabryce.
Fakt, że wypowiadam się na podstawie cel o znacznie większej pojemności np. 3.2V 100 Ah bo takie mnie interesują praktycznie. I przy takich, w jednej dostawie zdarzały się cuda. Już odsyłałem całą partię. Domyślasz się że generuje to dodatkowe koszty.
Jest jeszcze jeden aspekt. Podkreśliłem walory poznawcze, eksperymentatorskie. Ale tak jak nie każdy ma ochotę budować samodzielnie radio, tak nie każdy może chcieć samodzielnie montować akumulator.
Są ludzie, którzy po prostu chcą mieć coś gotowego do użytku, pojechać w teren, popracować, a po powrocie podłączyć do ładowarki. _________________ Pozdrawiam Jurek HF1D
|
| |
sp3bjc | 01.01.2024 20:29:52 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 57 #8141711 Od: 2023-8-9
| Do pracy QRP mam Icoma-705. Na nasłuchu pobiera 300mA, nadawanie 4A (10W). Zasilam wyłącznie z akumulatora LiFePo4. Mam dwa akumulatory - jeden 7 Ah, drugi 12 Ah. Ten mniejszy w praktyce w zupełności wystarcza na dzień pracy w terenie. Akumulatory LiFePo4 mają tę zaletę, że pracują w granicach 13,4-13,0V czyli o 1V więcej niż ołowiowe AGM. Do ładowania odstawiam gdy napięcie spadnie poniżej 13V. Mają wtedy jeszcze koło 25% pojemności. Akumulatory te nie lubią głębokiego rozładowania. To znaczy, można ale wtedy żywotność spada do gwarantowanych 2000 cykli. Przy delikatnym traktowaniu wytrzymują 4000-5000 cykli, co w praktyce oznacza, że są wieczne ) Cena za akumulator 12Ah jest w granicach 330-350 zł - nie ma co kombinować w samodzielne składanie. I jeszcze jedno - LiFePo4 są bezpieczne, nie palà, się. Pozdrawiam. |
| |
SQ8NGV | 01.01.2024 20:48:34 |
Grupa: Użytkownik
QTH: WIŚNIOWA
Posty: 151 #8141714 Od: 2021-4-5
| sp3bjc dziękuję za bardzo konkretną informację
_________________ Kiedyś traktowałem wszystkich dobrze ,teraz z wzajemnością....
|
| |
jfr | 02.01.2024 08:58:32 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO90WA
Posty: 741 #8141807 Od: 2017-11-3
Ilość edycji wpisu: 1 | HF1D pisze:
Paweł, wyraziłem wątpliwość w sens ekonomiczny, a nie techniczny. Jeżeli chcesz tylko mieć akumulator litowy to bierzesz określoną ilość ogniw tego samego typu i łączysz 4s1p czy 4s2p. Co kto woli. Dodajesz BMS, zaopatrujesz się w dobrą ładowarkę i zabierasz to w teren.
Natomiast jeżeli chcesz osiągnąć maksimum trwałości (w cyklach ładowania) to przydałoby się mieć więcej ogniw do wyboru i pomierzyć je aby wybrać cztery (4s1p) lub osiem (4s2p) w miarę jednakowych. I do tego posiadać woltomierz trochę lepszy niż multimetr za 37 zł. To generuje koszty. Oczywiście kupując gotowy akumulator i kierując się głownie ceną nie masz żadnej gwarancji co dany wytwórca tam wepchnął. Niestety wyrób chińskich małych dłoni jest nierówny wyrobowi innych chińskich małych dloni, nawet w tej samej fabryce.
Fakt, że wypowiadam się na podstawie cel o znacznie większej pojemności np. 3.2V 100 Ah bo takie mnie interesują praktycznie. I przy takich, w jednej dostawie zdarzały się cuda. Już odsyłałem całą partię. Domyślasz się że generuje to dodatkowe koszty.
Jest jeszcze jeden aspekt. Podkreśliłem walory poznawcze, eksperymentatorskie. Ale tak jak nie każdy ma ochotę budować samodzielnie radio, tak nie każdy może chcieć samodzielnie montować akumulator.
Są ludzie, którzy po prostu chcą mieć coś gotowego do użytku, pojechać w teren, popracować, a po powrocie podłączyć do ładowarki.
Dobra, rozumiem co masz na myśli. Ogólnie zgoda. Ale wiesz, to hobby jest jakby techniczne więc charakter poznawczy też ma swoją wartość ,) Za lifepo4 jednak przemawia jeszcze post kolegi sp3bjc - jego "mniejszy" (7Ah) to zapewne pakiet podobny do mojego - starcza na dzień - przy masie 0.5 kg. Autor wątku nie napisał czy chce do plecaka na dzień czy na tydzien ,) Kwestię kosztów rozwiuązuje ilosc cykli ładowania/rozładowania - już wspomniane przez sp3jbc 2000 kilkukrotnie przebija żywotnością agm'y... Ja wspomniałem o wytworze z chińskiego portalu bo takie około 6Ah, z bms'em i jakąś chamską ładowarką (mimo, że sprzedawca pisze 12340000000 mAh... tylko wybraźnia ogranicza liczbę zer) da się czasem dostać nawet za ~70-80pln. Jak się nie wie czego się tak na prawdę potrzebuje to się da niedrogo sprawdzić czy to właściwa droga.
sp3bjc pisze:
Cena za akumulator 12Ah jest w granicach 330-350 zł - nie ma co kombinować w samodzielne składanie. Pozdrawiam.
Czy dysponujesz może namiarem na wiarygodnego dostawcę?
_________________ Paweł sierrapapaninepapaalphazulu |
| |
sp3bjc | 02.01.2024 11:34:51 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 57 #8141845 Od: 2023-8-9
| jfr pisze:
sp3bjc pisze:
Cena za akumulator 12Ah jest w granicach 330-350 zł - nie ma co kombinować w samodzielne składanie. Pozdrawiam.
Czy dysponujesz może namiarem na wiarygodnego dostawcę?
Najpopularniejszymi producentami w Polsce są Green Cell i Volt. Kod kreskowy ma oznaczenie jako produkt Polski choć zapewne wkład jest chiński. Dostawcy są różni - musisz poszukać w Internecie bo są bywają okazję, promocje. Ważne by mieć dedykowaną do LiFePo4 ładowarkę.
P.S. W sprzedaży jest sporo takich akumulatorów różniących się tylko naklejką. Pochodzenie z Chin. Ja mam ww. producentów. Po zaledwie roku trudno ocenić jakość - bo działają prawidłowo, pojemność trzymają. Ostatnio kupiłem jeden większy 45Ah do Yaesu 710. Działa bez problemów, ładuję raz na tydzień. Koszt 800 zł - porównywalny z zasilaczem - a nie ma obaw z przepięciem. |
| |
jfr | 02.01.2024 21:12:36 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO90WA
Posty: 741 #8142020 Od: 2017-11-3
| sp3bjc pisze: Najpopularniejszymi producentami w Polsce są Green Cell i Volt. Kod kreskowy ma oznaczenie jako produkt Polski choć zapewne wkład jest chiński. Dostawcy są różni - musisz poszukać w Internecie bo są bywają okazję, promocje. Ważne by mieć dedykowaną do LiFePo4 ładowarkę.
P.S. W sprzedaży jest sporo takich akumulatorów różniących się tylko naklejką. Pochodzenie z Chin. Ja mam ww. producentów. Po zaledwie roku trudno ocenić jakość - bo działają prawidłowo, pojemność trzymają. Ostatnio kupiłem jeden większy 45Ah do Yaesu 710. Działa bez problemów, ładuję raz na tydzień. Koszt 800 zł - porównywalny z zasilaczem - a nie ma obaw z przepięciem.
dziękuję
_________________ Paweł sierrapapaninepapaalphazulu |
| |
SP6RZK | 03.01.2024 19:01:48 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 240 #8142255 Od: 2016-2-17
| Można wziąć kilka kompletów ogniw Li Ion 3s 18650. Albo zbudować jeden większy pakiet. Tanio, lekkie i działa. Ładowarka z balanserem też nie jest droga. |
| |
SQ3TUT | 03.01.2024 21:41:40 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO82LN
Posty: 7 #8142272 Od: 2018-8-6
| Cześć,
Do ft818 korzystam z: https://www.eremit.de/p/12v-6ah-lifepo4-flach-mit-bms
Sprawdza się wybornie.
Pozdrawiam, Krzysztof/sq3tut |
| |
Electra | 25.11.2024 23:59:36 |
|
|