Praca portable zasilanie zewnetrzne TRX-a QRP |
SQ8NGV pisze: Patrzyłem na żelowe AGM waga w granicach 2kg i mniejsze wymiary np. https://www.euro.com.pl/ups-y-zasilanie-awaryjne/green-cell-agm06-agm-vrla-12v-9ah.bhtml?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAnL-sBhBnEiwAJRGigoeZAEEuMc89iPNUWKH0ThmUwq_MirOS5JpDI2c4ccRyijBXObFr3xoCmi0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds I tak i nie. To najpopularniejszy typ akumulatora żelowego do UPS-ów i są w dobrych cenach. I oczywiście, że tym akumulatorem zasilisz. Jednak pamiętaj, że takiego akumulatora nie możesz rozładować do spodu. Zazwyczaj 45-50% to górna granica. Powyżej tego akumulator staje się jednorazowy. I jeszcze jedno. Pojemność tych akumulatorów nie jest liniowa. Im większy prąd pobierasz tym efektywna pojemność jest mniejsza. I tu właśnie tkwi haczyk Wyliczenie jest proste. Energia jaką masz do dyspozycji teoretycznie: 12 V x 9 Ah = 108 Wh Energia jaką możesz pobrać, aby nie zniszczyć akumulatora 12 V x 9 Ah x 50% = 54 Wh FT-818 przy nadawaniu radio pobiera (wg specyfikacji FT-818) ok 2,4 A. Zakładamy czas nasłuch/nadawanie 50% (zazwyczaj mniej) czyli czas do wyczerpania akumulatora to ok. 4 godzin. 12 V x 2,4 A x 4 x 50% = 57,6 Wh Zaledwie 4 godziny. W rzeczywistości około 5-6. Akumulator którego używam to 12 godzin minimum. Cały czas przy założeniu rozładowania do 50% I tu przewaga akumulatora litowego 18 Ah jest bezsporna. 1. O połowę mniejsza waga 2. Inna charakterystyka i możliwość poboru większego prądu bez wpływu na pojemność 3. Możesz go rozładować nawet do zaledwie 10% czyli 20 godzin zasilania masz na luzie Dysponujesz energią 12 V x 18 Ah x 90% = 194 Wh (masz do dyspozycji prawie 4 razy więcej energii niż w akumulatorze AGM 9 Ah) Wady? 1. Wyższa cena, ale przy tej pojemności cena nie zabija 2. Wymagana ładowarka do akumulatorów LFP umożliwiająca ładowanie prądem np. 0,5C czyli 9 A. W przeciwnym wypadku będzie się ładował długo. I LFP znacznie lepiej znosi przechowywanie. Rozładowujesz na zimę do 60% i tylko co miesiąc doładowujesz. Akumulatory LFP mogą mieć BMS z Bluetoothem który umożliwia pełen monitoring parametrów na przykład za pomocą telefonu. 3. Z akumulatorem żelowym latałem bez problemu samolotem. Z litowymi bywa problem, szczególnie w tanich liniach. |