Jestem od Slowaka oddalony o 590km, bede go odbieral dopiero na 27km jesli wczesniej nie peknie
Około 200 km ode mnie, tylko z tamtego kierunku mam zbocze, na razie czekam cisza... _________________ Robert SP9-10126-KR Pozdrowienia z Miasta Dzieci Świata ! 73 moja strona domowa
Przechylony przez parapet z 10 el. DK7ZB ;-) odebrałem tylko jedną ramkę z prawidłową sumą kontrolną, ale frajda była jak zawsze. Jaka była moc nadajnika tym razem ?
Bylem chyba najdalsza stacja ktora co kolwiek odebrala 540km Zaczalem dekodowac od wysokosci 21250 a skonszylem przy opadaniu na 21000 $$$$STS-3,2612,18:49:28,48.399036,18.022699,22505,011,1.37,-12.0,08*AA51 $$$$STS-3,2613,18:49:31,48.399071,18.022453,22519,016,1.38,-12.0,08*C605 $$$$STS-3,2614,18:49:35,48.399090,18.022144,22533,014,1.36,-13.0,08*CB5E zY$$$$STS-3,2615,18:49:39,48.399071,18.021851,22547,011,1.37,-12.5,07*925B $$$$STS-3,2616,18:49:42,48.399055,18.021563,22510,011,1.36,-12.0,08*4019 $$$$STS-3,2617,18:49:46,48.399071,18.021294,22452,010,1.36,-13.0,08*C269 $$$$STS-3,2618,18:49:49,48.399109,18.021063,22382,009,1.37,-12.0,08*9287 $$$$STS-3,2619,18:49:53,48.399239,18.020851,22302,011,1.36,-13.0,08*50EC $$$$STS-3,2620,18:49:57,48.399387,18.020681,22237,012,1.36,-12.5,08*23FF
_________________ ___________ Pozdrawiam Artur SP3OSJ
Od razu widac ze te polskie sa lepsze niz slowackie, wyzej lataja. Amerykanie tez sa dobrzy, balon KT5TK-2 od 4 godzin nabiera wysokosc po malu ale skutecznie. Dobrze go wywazyli nasze europejskie sa chyba za szybkie w nabieraniu h. _________________ ___________ Pozdrawiam Artur SP3OSJ
Amerykanie jeszcze w powietrzu widac jaka wrazliwosc ma ich balon na termike. To wyglada tak jakby byl dziurawy a oni zdalnie go dopompowują _________________ ___________ Pozdrawiam Artur SP3OSJ
O ile dobrze policzyłem to jest 14 elementów (DK7ZB ?). Mam pytanie jaki masz nośnik 15x15 czy 20x20. fajny mechanizm do zmiany polaryzacji prawie wcale go nie widać.
Boom jest z 15x15 ale duraluminium utwardzane (wiekasza sztywnosc) i skada sie z odcinka 2m i 1,3m. Silniczek jest 5V z wewnetrzna przekladnia 1:10, zasilany ze skretki komputerowej 4żyłu "+" 4żyły "-". Na plastikowym wysiegniku przymocowanym do bumu jest tulejka z nierdzewnej stali z otworem nagwintowanym M4 a silnik ma dluga nakretke na przegubie tez ze stali nierdzewnej M4. Jedyny problem jest w zimie kiedy szadz sie osadzi na odslonietej srubie to silnik nie rusza i antena jest polaryzacyjnie unieruchomiona. Na dole mam manipulator z amperomierzem ktorym zmieniam zasilanie z + na - i kontrolujac prad wiem kiedy antena doszla do konca (silnik przestaje krecic srobą bo ma duzy opor kiedy antena doszla do konca 90 stopniowego obrotu. Krecenie boomem zrealizowalem na dwoch "dziwiczkowych" nierdzewnych klasycznych zawiasach kupionych w supermarkecie. Na filmie obie anteny z wibratorami 28 Omowymi DK7ZB. Obecnie antene zmienilem na oryginalna Tonna F9FT cross (na jednym bumie 20x20)9elementow i 19elementow. Maszt z tworzywa sztucznego (36mm rura od wody PVC i drewniany kij od szczotki z drewna wewnatrz tej rury celem zwiekszenia sztywnosci) Ten element musialbym zmienic bo antena sztywna jest ale przy wiekszych wiatrach troche sie horyzatalnie "kreci" _________________ ___________ Pozdrawiam Artur SP3OSJ
Boom jest z 15x15 ale duraluminium utwardzane (wiekasza sztywnosc) i skada sie z odcinka 2m i 1,3m. Silniczek jest 5V z wewnetrzna przekladnia 1:10, zasilany ze skretki komputerowej 4żyłu "+" 4żyły "-". Na plastikowym wysiegniku przymocowanym do bumu jest tulejka z nierdzewnej stali z otworem nagwintowanym M4 a silnik ma dluga nakretke na przegubie tez ze stali nierdzewnej M4. Jedyny problem jest w zimie kiedy szadz sie osadzi na odslonietej srubie to silnik nie rusza i antena jest polaryzacyjnie unieruchomiona.
Artur, a mógłbyś pokazać na zdjęciach szczegóły konstrukcyjne tego rotora polaryzacji? _________________ -- 73! Tomek
Myślę o zamontowaniu anten cross yagi na 2m i 70 cm z polaryzacją kołową. Jak na razie zbieram elementy i informacje by uniknąć błędu. Chce zamontować je w układzie X tak by móc zastosować metalowe elementy konstrukcyjne. Nie wiem czy budowa takiej anteny będzie udana. Często czytam o tym, że na 70cm trudno jest wykonać amatorsko dobrą cross yagi. Może zmiana polaryzacji byłaby lepszym wyborem. :-) Zdecydowałeś się na dielektryczny maszt z uwagi na zaobserwowany wpływ na właściwości anteny ?
Parę słów wyjaśnienia: Jest to mój inny układ obecnie nie pracujący – małe różnice z tym co mam na dachu.. Wykonane polaryzatory (tak go umownie nazwijmy) nie posiadają krańcówek (prostsza konstrukcja) - stad przy manipulatorze (z przełącznikiem monostabilnym po środku) znajduje się nie wyskalowany „amperomierz”, jak wskazówka po naciśnięciu zmiany polaryzacji jest miedzy 0 a 100 silnik polaryzatora pracuje, a antena się kreci, kiedy prąd wzrasta powyżej „150mA” oznacza ze silnik się już nie kreci a antena doszła do skrajnego położenia i przełącznik trzeba puścić. Silnik na zdjęciach ma zamontowaną bardzo długą oś którą w układzie pracującym obecnie na dachu skróciłem i dodałem przegub „wachliwy” wykonany z rurki o większej średnicy zakończony dwoma sworzniami przewierconymi o 90 stopni (objaśnienie zdj 7.jpg) Silnik ten na dachu został zamocowany na sztywnym kształtowniku „L” a nie tak jak na zdjęciu z wachliwym łożem. Wszystko co na osi trzeba sworzniować bo wszystkie kleje mi puszczały i te na ciepło i te na zimno. Nie sprawdziła mi się też nakrętka z duraluminium i śruba z duraluminium (nagwintowany pręt duraluminiowy) – szybko gwint się ścierał a śruba zaczęła przepuszczać. Natomiast te same części ze stali nierdzewnej pracują już rok i nie ma śladów zmęczeń gwintu. Ważną rzeczą jest tez to by antena zawsze zostawała w jednej z dwóch skrajnych położeń Żeby silnik na wietrze nie maił luzów i nie rozwaliło – wyrwało reduktora silnika. Silniczek kupiłem na Allegro za parę złotych z redukcja 1:10 jest on chyba element od bankomatów jak twierdził sprzedawca. Zamocowanie anteny do masztu w obecnym układzie zawiera dwie obejmy (na zdjęciach jedna) i ma większy kształtownik duraluminiowy „L”. Silnik został osłonięty termokurczliwa rurka (wcześniej mechanicznie jeszcze bardziej rozciągniętej) Na dole silnika została dodana ½ przedłużki RJ45 (żeński-żeński) po toby można było szybko podpiąć kabel zasilający ze skrętki na zatrzask. To chyba wszystko reszta na zdjęciach.
_________________ ___________ Pozdrawiam Artur SP3OSJ