| Strona: 1 / 1 strony: [1] |
Kto używa 150MHz w Niemczech? | |
| | Fredrikson_SQ3SII | 13.12.2014 19:02:34 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Gorzów Wlkp
Posty: 382 #2001293 Od: 2014-5-4
| Witam! Pytanie jak w temacie. Zasadniczo chodzi o to, że pracuję u przewoźnika kolejowego i zdarza nam się wyjeżdżać do Niemiec. Nasze maszyny sa wyposażone oczywiście w radiotelefony na polskie pasmo kolejowe plus nasz firmowy kanał w zakresie 157MHz. Problem jest taki, że poza granicą drużyny lokomotywowe uzywają tych radiotelefonów do komunikacji między sobą. Niemcy radiołączność pociągową mają zorganizowaną w innych pasmach, uzywają też GSM-R, nie wiem kto tam może używać 150MHz, a w razie czego wolelibyśmy uniknąć jakiejś większej awantury za "piracenie" na tych 150MHz. _________________ Zawsze odpowiadam na wywołanie ogólne, które słyszę. Niekiedy widoczny na aprs.fi wtedy QRV na 145,550 lub na lokalnym RPT 2m. | | | Electra | 27.11.2024 17:01:36 |
|
| | | sp5nvx | 13.12.2014 19:11:32 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 1572 #2001298 Od: 2009-2-22
| Tutaj masz aktualny band plan Niemieckiego urzędu.
_________________ 73! Tom
| | | Fredrikson_SQ3SII | 13.12.2014 19:23:59 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Gorzów Wlkp
Posty: 382 #2001305 Od: 2014-5-4
| Dziękuję! Moja znajomość niemieckiego nie pozwoliła na odnalezienie tego dokumentu. Ale co potrzebowałem, to sobie przetłumaczyłem. Wychodzi, że pierwsze kanały PKP PLK, to u nich "znaczniki" dla zwierząt. Mogą sobie duże bydlęta na torach znaleźć (myślę o lokomotywie) :-) _________________ Zawsze odpowiadam na wywołanie ogólne, które słyszę. Niekiedy widoczny na aprs.fi wtedy QRV na 145,550 lub na lokalnym RPT 2m. | | | usuniety06022021 | 13.12.2014 19:25:05 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 418 #2001307 Od: 2013-8-11
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | Fredrikson_SQ3SII pisze:
... pracuję u przewoźnika kolejowego i zdarza nam się wyjeżdżać do Niemiec.
Chyba powinieneś zapytać swojego pracodawcę jakich urządzeń i gdzie możesz używać.
| | | Fredrikson_SQ3SII | 13.12.2014 19:28:10 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Gorzów Wlkp
Posty: 382 #2001309 Od: 2014-5-4
| Właśnie pracodawca w sumie się tym średnio interesuje. Radio, to radio i tyle. Chciałbym naświetlić temat. Teraz znam podstawy prawne. _________________ Zawsze odpowiadam na wywołanie ogólne, które słyszę. Niekiedy widoczny na aprs.fi wtedy QRV na 145,550 lub na lokalnym RPT 2m. | | | SQ6KIN | 13.12.2014 20:05:56 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Lubliniec / DL
Posty: 1045 #2001323 Od: 2010-11-26
Ilość edycji wpisu: 2 | to jeszcze dodam taki spis może się komu przyda:
http://www.funkfrequenzen01.de/index015.htm
zaczerpnięty ze strony:
http://www.funkfrequenzen01.de/indexx.htm
_________________ Adam - SQ6KIN = DL/SQ6KIN
----------------------------
| | | SP6MMM | 13.12.2014 22:13:54 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO80CS
Posty: 3175 #2001397 Od: 2010-7-26
Ilość edycji wpisu: 1 | Fredrikson_SQ3SII pisze:
Zasadniczo chodzi o to, że pracuję u przewoźnika kolejowego i zdarza nam się wyjeżdżać do Niemiec. Nasze maszyny sa wyposażone oczywiście w radiotelefony na polskie pasmo kolejowe plus nasz firmowy kanał w zakresie 157MHz. Problem jest taki, że poza granicą drużyny lokomotywowe uzywają tych radiotelefonów do komunikacji między sobą.
Jeżeli pracujesz w drużynach, to wiesz dobrze, że bezpośredniego wpływu nie masz na fakt używania radiotelefonów przez drużyny. Przecież nic na własną rękę nie zrobić, nie rozdasz np. PMRów drużynom, no bo niby skąd. Sam ich nie kupisz, chyba, że czujesz taką potrzebę lub masz możliwość. Na odległościach jakich pracują drużyny za pomocą radiotelefonów PMR poradzi sobie bez kłopotu. Generalnie zgłoś sprawę do Kolei Wielkopolskich, Przewozów Regionalnych czy może IC, bo zakładam, że któregoś z tych przewoźników sprawa dotyczy i przedstaw problem. Myślę, że skoro wcześniej nikt nie zainteresował się sprawą, to Ty tym bardziej (jako kierownik lub konduktor, bo z góry założyłem (sprostuj jeśli błędnie rozumuję)) lub jeśli skład jest towarowy to jako mechanik lub pomocnik, który opuszcza granice kraju. Chyba, że są to faktycznie składy towarowe, bo wspomniałeś o drużynach lokomotywowych i sprawa dotyczy któregoś przewoźnika prywatnego. Podaj więcej szczegółów, bo trudno jest operować na ogólnikach. _________________ http://www.hf-uhf-vhf-forum.iq24.pl/ http://www.gieldakrotkofalarska.iq24.pl/ | | | Fredrikson_SQ3SII | 13.12.2014 22:35:58 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Gorzów Wlkp
Posty: 382 #2001411 Od: 2014-5-4
| Tak, to przewoźnik towarowy. Jeździmy po Niemczech obsadzeni niemieckimi maszynistami. Oni po prostu biora radio i gadają, a radio jest , bo te same maszyny jeżdżą w Polsce i tu radio być musi. Niemieckie systemy bezpieczeństwa i łaczności tez mamy, ale oni liniowo głównie używają GSM-R, a tego podczas manewrów, gdzie jedna osoba skacze po wagonach, raczej niezbyt wygodnie się używa. Co mogę? Mogę przekazać taka informację do bardziej władnych, żeby przemyśleli temat (zreszta już to zrobiłem). A ja zajmuję się utrzymaniem technicznym taboru i programowaniem radiotelefonów przenośnych. Radio na wyposażeniu tez mam do przeprowadzania testów systemu Radio Stop. _________________ Zawsze odpowiadam na wywołanie ogólne, które słyszę. Niekiedy widoczny na aprs.fi wtedy QRV na 145,550 lub na lokalnym RPT 2m. | | | SP6MMM | 13.12.2014 22:40:42 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO80CS
Posty: 3175 #2001414 Od: 2010-7-26
Ilość edycji wpisu: 1 | To masz moim zdaniem dwie drogi, poprosić o uruchomienie roamingu w sieci komórkowej u którego macie służbowe telefony lub zapytać pracodawcę jak widzi rozwiązanie tego problemu pod względem zgodności z niemieckimi przepisami i zaproponować PMRy. Nie sądzę, aby praca w paśmie "niemieckim" przez polskich przewoźników była w dobrym tonie. Każdy opłaca swoją częstotliwość i korzysta z własnej.
Zresztą możnaby podpytać drużyny w pasażerkich KD lub KW, w jaki pracują po stronie niemieckiej. Ale z tego co mi wiadomo, drużyny zmieniają się na niemieckie, a polskie czekają na składy powrotne i zurück do kraju. _________________ http://www.hf-uhf-vhf-forum.iq24.pl/ http://www.gieldakrotkofalarska.iq24.pl/ | | | Fredrikson_SQ3SII | 13.12.2014 23:07:25 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Gorzów Wlkp
Posty: 382 #2001435 Od: 2014-5-4
| Tak jest, drużyny się zmieniają, bo przepisy sygnalizacji tam sa inne niż u nas i to diametralnie. Znajomość języka, to kolejna sprawa. Prawa kierowania, też nie są międzynarodowe. Roaming mamy, to nie problem, ale z komórek mało kto chce korzystać, bo po pierwsze to niezbyt wygodne (głośniki w telefonach sa raczej kiepskie, zestawy słuchawkowe mogą doprowadzić do łez ciągłym wypadaniem z uszu), a po drugie, na niektórych kopalniach, czy bocznicach, gdzie wjeżdżamy, zasięgo potrafi być kiepski. W sumie, to chyba można by było wystąpić do niemieckiego odpowiednika UKE o przyznanie częstotliwości dla firmy. Wtedy doprogramowanie tego do ręczniaków i pokładówek, to już nie problem, byle to jakoś oficjalnie było, bo dotąd, to "jakoś to jest", a głupio by było, gdyby się jakiś ambaras z tego wykluł. _________________ Zawsze odpowiadam na wywołanie ogólne, które słyszę. Niekiedy widoczny na aprs.fi wtedy QRV na 145,550 lub na lokalnym RPT 2m. | | | SP6MMM | 13.12.2014 23:38:28 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO80CS
Posty: 3175 #2001448 Od: 2010-7-26
Ilość edycji wpisu: 2 | Fredrikson_SQ3SII pisze:
W sumie, to chyba można by było wystąpić do niemieckiego odpowiednika UKE o przyznanie częstotliwości dla firmy.
I to jest rozwiązanie można by rzec idealne. Ale czy Twój pracodawca pofatyguje się o takowy ruch formalny i finansowy? Śmiem mocno wątpić.
Stosowanie pozostałych rozwiązań jest oczywiście półśrodkiem, ale zakładam (bo nie dopowiedziałeś o jakiego przewoźnika dokładnie chodzi), że pracodawca, szczególnie prywatny będzie szukał rozwiązań najtańszych i relatywnie najprostszych. Co do niewygody w korzystaniu w telefonu mam świadomość, a upadek chińskiego PMRa na tory, tłuczeń bądź betonowy podkład będzie w praktyce równoznaczne z jego technicznym zgonem. A zakup motorolo-wytrzymałych sprzętów za kilka tysięcy złotych jest również mało prawdopodobne, ostatecznie (prze-)(do-)programowanie obecnych, ale to też nikt za darmo nie zrobi.
Ale skoro drużyny jak wspomniałeś i u Ciebie się zmieniają, skąd więc problem pracy na "niemieckim" 157 Mhz? W strefie przygranicznej czy jak? I sprawa kolejna, chodzi Ci o problem łączności niemieckich drużyn w polskiej maszynie? Bo jeśli tak, to chyba nie Twoja w tym głowa? _________________ http://www.hf-uhf-vhf-forum.iq24.pl/ http://www.gieldakrotkofalarska.iq24.pl/ | | | Electra | 27.11.2024 17:01:36 |
|
| | | sq6ncj | 13.12.2014 23:57:41 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO80PW
Posty: 128 #2001453 Od: 2011-3-12
| Właśnie dziwi mnie że niema jakiegoś porozumienia między dwoma sąsiadującymi krajami, a co z łącznością jeżeli wjeżdża do naszego kraju lokomotywa niemiecka i na odwrót, no chyba że sa montowane dwa systemy łączności w maszynach Dość duży problem w terenach przygranicznych posiada Straż Pożarna, bo kanały 149.025,0375.050 to w Dl-u są traktowane jako PMR-y a to mocno przeszkadza straży i nikt o tym nie pomyślał,tak samo może być z koleją. _________________ Jacek SQ6NCJ
| | | Fredrikson_SQ3SII | 13.12.2014 23:59:33 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Gorzów Wlkp
Posty: 382 #2001456 Od: 2014-5-4
Ilość edycji wpisu: 1 | 157MHz jest naszym kanałem w Polsce, przyznanym nam przez UKE. Niemieckie druzyny, w sumie bez żadnej "podkładki urzędowej" pod to, w czasie manewrów używają radiotelefonów zaprogramowanych na polskie czestotliwości pociągowe, czyli jak zauważyłem z podanych linków, to albo jest f dla znakowania zwierząt z niską moca maksymalną, alebo część pasma nie przydzielona (co nie zezwala na piracenie tam), albo część przeznaczona na łącznośc firmową, ale rozumiem, że tą łączność można prowadzić po uprzednim uzyskaniu "bundeszezwolenia". Ja próbuję tylko otworzyć niektórym oczy, żeby nie było potem płaczu, jak się niemiecki odpowiednik UKE przyczepi. Sądzę, że wystąpienie o kanał w Niemczech nie byłoby megaproblemem. Doprogramowanie kanałów gdzie trzeba, wykonujemy sami. Mamy ku temu soft- i hardware. Kupienie PMR, to już słabsze rozwiązanie, bo nie dość, że albo to tandetne, albo drogie, to do tego dodatkowe dwa radia na lokomotywę. Zobaczymy, co władni zdecydują. SQ6NCJ: w ruchu transgranicznym lokomotywy muszą byc wyposażone w środki łączności pociągowej obowiązujące na trasie przejazdu, czyli 150MHz FM z selektywnym wywołaniem u nas i GSM-R w Niemczech na przykład. Podobnie jest z systemami bezpieczeństwa, na zachód od Odry jest to PZB, a u nas Radio Stop i SHP. Opisywane przeze mnie przypadki dotyczą pracy manewrowej na bocznicach, poza państwową siecią kolejową. U nas mamy na to przyznany swój kanał, inne firmy mają swoje, a zdarza się, że dana bocznica wymaga żeby przewoźnik mógł się z nimi porozumieć na ich kanale. _________________ Zawsze odpowiadam na wywołanie ogólne, które słyszę. Niekiedy widoczny na aprs.fi wtedy QRV na 145,550 lub na lokalnym RPT 2m. | | | SP6MMM | 14.12.2014 00:01:33 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO80CS
Posty: 3175 #2001457 Od: 2010-7-26
Ilość edycji wpisu: 1 | Idę o zakład, że niemieccy przewoźnicy mają problem rozwiązany i pewnie wypadałoby "podpatrzeć" i wdrożyć to po prostu u nas. Zakładam, że ten GSM-R jest właśnie dopasowany pod potrzeby "roamingowe".
Poza tym wnioskuję, że problem nie dotyczy bezpośrednio Ciebie, ale z jakichś względów szukasz dogodnego rozwiązania. Przybliż swoją osobę, będziemy wiedzieć na jakiej dokładnie płaszczyźnie mamy dyskutować. Póki co to są jakieś tam poszlaki, że tak powiem. _________________ http://www.hf-uhf-vhf-forum.iq24.pl/ http://www.gieldakrotkofalarska.iq24.pl/ | | | Fredrikson_SQ3SII | 14.12.2014 00:14:32 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Gorzów Wlkp
Posty: 382 #2001464 Od: 2014-5-4
| U niemców widywałem "profi" PMRki właśnie na manewrach. Rzeczywiście problem nie dotyczy bezpośrednio mnie, ale jestem jedynym w firmie radioamatorem, więc jakieś blade pojęcie mam w temacie. Jak napisałem, zajmuję się technicznym utrzymaniem taboru, więc gdzie pociąg, tam i ja moge się znaleźć:-) GSM-R, to dość fajny wynalazek, po wyposażeniu w odpowiedni moduł (wsuwany jak szufladka w odpowiednie miejsce), obsługuje tez nasze 150MHz. Za dużo o nim niestety nie wiem, bo trudno znaleźć coś w zrozumiałym dla mnie języku na ten temat. Podobnie jest z systemami bezpieczeństwa, temat ciekawy, ale z reguły system obowiązujący w jakimś kraju jest opisywany w urzędowym dlań języku. Długo szukałem informacji o PZB, udało się. Mamy jedną lokomotywę z holenderskim ATB, chętnie bym się czegoś o tym systemie dowiedział. Informacji na ten temat w bród, zrozumiałość niderlandzkiego dla mnie żadna niestety. _________________ Zawsze odpowiadam na wywołanie ogólne, które słyszę. Niekiedy widoczny na aprs.fi wtedy QRV na 145,550 lub na lokalnym RPT 2m. | | | SP6MMM | 14.12.2014 19:15:51 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO80CS
Posty: 3175 #2001815 Od: 2010-7-26
| Czyli pozostaje pójść tą drogą. _________________ http://www.hf-uhf-vhf-forum.iq24.pl/ http://www.gieldakrotkofalarska.iq24.pl/ | | | SP8LBK | 14.12.2014 20:06:46 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Kraśnik KO10CX
Posty: 5366 #2001843 Od: 2010-8-3
| Fredrikson Zastanawiam się o czym ty piszesz. Pracujesz tam jako osoba prywatna, czy pracownik jakiejś firmy. Jak się dogadują od lat firmy polska i niemiecka to ich sprawa, to ich systemy wymiany informacji a tobi nic do tego. Dostałeś od szefa radio z nastawionym kanałem to masz nacisnąć PTT i nie myśleć. Kombinowanie w myśleniu może doprowadzić do nieszczęścia. Twoja firma a nie ty powinna zadbać o to, że wjeżdżając na teren Niemiec powinneś jako jej pracownik stosować się do przepisów tam obowiązujących. Chyba, że są opracowane jakieś kolejowe, dwustronne przepisy polsko-niemieckie, których twoja firma nie stosuje. To inna sprawa. Możesz to zgłosić do dyrekcji ale wówczas zamiast pochwały za czujność czekisty możesz spodziewać się wypowiedzenia z powodu redukcji personelu. Często warto robić swoje, za co płacą i nie wychodząc przed szereg.
_________________ Vy 73 Andrzej SP8LBK | | | Electra | 27.11.2024 17:01:36 |
|
|
| Strona: 1 / 1 strony: [1] |
<< Pierwsza | < Poprzednia | Następna > | Ostatnia >> |
Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!! |
|