NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » DLA POCZĄTKUJĄCYCH » ZASILANIE TRX PRACA Z MOBILA/TERENU.

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

Zasilanie trx praca z mobila/terenu.

  
SP8TBG
10.02.2019 23:50:58
poziom 3



Grupa: Użytkownik

QTH: Tarnobrzeg

Posty: 119 #2636347
Od: 2018-1-13
Mam zamiar pobawić się w pracę z mobila /terenu. Radio Yaesu 857, antena Inv V oraz Yagi na UKF. Dla pracujących z mobila/ terenu zawsze używacie dodatkowego akumulatora? Czy pracujecie czasem gdy silnik jest na biegu jałowym? Zastanawiałem się nad podłączeniem do akumulatora auta i załączaniem silnika co jakiś czas, żeby podładował akumulator. Do czasu aż nie dokupię dodatkowego akumulatora tylko taka praca wchodzi w grę.
_________________
Bartek vel Bejrut

SP8TBG
Yaesu 857D, Baofeng UV82, Alinco DJ560
  
Electra18.02.2019 02:56:45
poziom 5

oczka
  
SQ5OVG
11.02.2019 01:38:46
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 89 #2636363
Od: 2011-10-10
    SP8TBG pisze:


    Zastanawiałem się nad podłączeniem do akumulatora auta i załączaniem silnika co jakiś czas, żeby podładował akumulator.


Najlepsza opcja. Ogranicz moc do ok. 50 Wat. Dodatkowy akumulator, możesz mieć, ale bez niego też się da sensowie pracowac.
_________________
Marek.
  
sp9nrb
11.02.2019 01:52:27
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: Tarnowskie Góry

Posty: 1002 #2636365
Od: 2017-7-11
Problemem mogą być stany nieustalone w momencie rozruchu silnika (połowa elektroniki w samochodzie jest w tym czasie odłączona)dlatego wskazane jest aby w tym momencie radio też nie było podłączone. Drugie to gniazda zapalniczki mają obciążalność prądową max 10A. Jak chcesz więcej to osobne kable od radia do akumulatora bo inaczej możesz poczuć zapachu palonej izolacji w aucie.
I na koniec warto mieć jakiś rezerwowy akumulator dobrze naładowany. Bo jak się zapomnisz to..... Mnie kiedyś uratował kilka razy w Tikusiu taki 7Ah/12V. Rozejrzyj się za czymś na alledrogo jak nie akumulator to przynajmniej woltomierz do instalacji.

_________________
Pisać każdy może, jeden lepiej drugiej gorzej.
  
ABG47
11.02.2019 07:43:14
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 59 #2636403
Od: 2018-5-24
Trzeba pamiętać o ekologii -praca silnika na jałowym biegu = spaliny a to może kosztować mandat chyba,że będziemy w głębokim lesie... :-),lepsze i ekologiczne wyjście to drugi dobrze naładowany akumulator...
  
SP8TBG
11.02.2019 07:49:38
poziom 3



Grupa: Użytkownik

QTH: Tarnobrzeg

Posty: 119 #2636407
Od: 2018-1-13
Gniazdo zapalniczki pomijamy, podłączyłbym trx oddzielnymi kablami do akumulatora oczywiście. Czyli trzeba woltomierzem cały czas sprawdzać stan akumulatora, żeby później aku był w stanie odpalić silnik. Rozumiem, że można nadawać też na pracującym silniku?
_________________
Bartek vel Bejrut

SP8TBG
Yaesu 857D, Baofeng UV82, Alinco DJ560
  
sp5gzv
11.02.2019 07:56:50
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 223 #2636413
Od: 2014-5-2
W profesjonalnych układach zasilania pokładowego w samochodach powszechne jest stosowanie oddzielnego akumulatora sprzętowego, ładowanego niezależnie od akumulatora pokładowego samochodu. Do tego nieco odmiennie rozwiązywany jest problem ładowania akumulatorów. I to na kilka sposobów.

Standardowo silnik pracujący na wolnych obrotach - rzędu 800 - 900 obr/min najczęściej nie pozwala na osiągnięcie odpowiedniej prędkości alternatorów by uzyskać wystarczającą wielkość prądu ładowania. W standardowych rozwiązaniach alternator ładuje akumulator optymalnym prądem przy prędkości obrotowej silnika rzędu dwukrotnie większej od ustawionych jako jałowe. Do tego w najnowszych samochodach silnik jest wyłączany automatycznie przy stojącym samochodzie.

Do tego należy pamiętać o zakłóceniach w przebiegu napięcia 12V podczas pracy alternatora - głównie odczuwalne w pasmach 1,8 i 3,5 MHz. Zakłócenia od zapłonu i instalacji komputerowej odczuwalne na wyższych pasmach.

Odłączanie odbiorów instalacji podczas rozruchu silnika to standard. W profesjonalnych rozwiązaniach do tego celu jest stosowany wyłącznie akumulator pokładowy. Jeżeli akumulator sprzętowy jest ładowany z pokładowego alternatora to mostek zawsze jest odłączany.
  
sq5cjz
11.02.2019 10:04:20
poziom 4



Grupa: Użytkownik

QTH: Pruszkow

Posty: 382 #2636464
Od: 2011-7-10
Odpowiednio spreparowana kostka zasilania radia (patrz instrukcja str. 34) pozwala na obniżenie mocy trx'a i nie pozwala podnieść powyżej. Nie rozwiązuje to Twojego problemu aczkolwiek na pewno pozwoli na dłuższą pracę zanim aku się rozładuje. W prawym górnym rogu wyświetlacza masz wyświetlone orientacyjne napięcie zasilania. Radio wyłączy się samoczynnie jeśli napięcie spadnie poniżej 8 V (u minie 7.7 V) i włączy się dopiero przy napięciu ok. 9 V. Także może dodatkowy woltomierz, z alarmem, żeby uruchomienie auta nie było przypadkiem ...
_________________
Robert
  
sp9uxy
11.02.2019 11:40:29
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Gliwice

Posty: 2047 #2636505
Od: 2009-8-25
Kup sobie mały turystyczny generator prądotwórczy i po sprawie.
  
SQ1HMA
12.02.2019 07:59:37
poziom 3

Grupa: Użytkownik

QTH: Pełczyce

Posty: 166 #2636881
Od: 2011-5-23
kosztowne rozwiazanie, ale taki zestaw :
https://www.i-tecc.de/shop/lifepo4-batterien/bausaetze/12v-lifepo4-bausatz-4s/206/bausatz-lifeypo4-akku-12v-40ah?c=54
Zapewni ci prace caly dzien z pelna moca, ja korzystam z takiego zestawu :
https://www.i-tecc.de/shop/lifepo4-batterien/bausaetze/12v-lifepo4-bausatz-4s/70/bausatz-lifepo-akku-12v-15ah-headway?c=54

To mi zapewnia prace w cyfrowkach ponad 5h zawsze szybciej mi skonczy sie accu w laptopie.

Zaleta tych accu to taka ze trzymaja napiecie 12,5V przez dlugi czas podczas obciazenia, dla nich 20A to pikus.
Trzeba sie liczyc z kosztami, ale raz wydane i jak sie dba o accu to poslurza kilka lat napewno sa bardziej wydajne niz zwykle zelowki glownie chodzi o stosunek wagi do pojemnosci i spadek napiecia podczas nadawania.

Pozdrawiam
SQ1HMA Michal
_________________
73! SQ1HMA op. Michał
  
sq5cjz
12.02.2019 09:20:16
poziom 4



Grupa: Użytkownik

QTH: Pruszkow

Posty: 382 #2636897
Od: 2011-7-10
    SQ1HMA pisze:

    kosztowne rozwiazanie, ale taki zestaw :

    ...

    Pozdrawiam
    SQ1HMA Michal


Jak już polecamy kosztowne zestawy to ja polecę https://www.akumulatory24.pl/europower-eps-90-12-12v-90ah-agm-p-938.html.
A tu masz istotne informacje http://estenergy.pl/akumulatory/Europower/EPS/EPS_90-12.pdf.

Czasem uda się taki kupić taki z "drugiej ręki" kiedy służby wymieniają (co 5 lat) na nowe za 10 do 20 % ceny nowego. Posłuży jeszcze co najmniej 5 lat abo i więcej.
_________________
Robert
  
sq5glu
12.02.2019 11:08:44
poziom 4



Grupa: Użytkownik

QTH: KO02LF

Posty: 363 #2636926
Od: 2010-5-16
    SP8TBG pisze:

    Gniazdo zapalniczki pomijamy, podłączyłbym trx oddzielnymi kablami do akumulatora oczywiście. Czyli trzeba woltomierzem cały czas sprawdzać stan akumulatora, żeby później aku był w stanie odpalić silnik. Rozumiem, że można nadawać też na pracującym silniku?


W FT-857 masz przecież na wyświetlaczu całkiem dobrze pokazujący woltomierz.

O rozruch silnika z podłączonym radiem to raczej chyba nie ma co peniać, przecież to radio mobilowe więc przystosowane do tego. Zakładając oczywiście że auto ma sprawną elektrykę.

_________________
SQ5GLU, Radek @: SR5WA/SR5WB/local QRG 145.225 /DMR-ID: 2605021 /Echolink #483302
## turn on, tune in, send out ##
  
Electra18.02.2019 02:56:45
poziom 5

oczka
  
sp9nrb
12.02.2019 12:11:49
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: Tarnowskie Góry

Posty: 1002 #2636951
Od: 2017-7-11
    sq5glu pisze:

      SP8TBG pisze:

      Gniazdo zapalniczki pomijamy, podłączyłbym trx oddzielnymi kablami do akumulatora oczywiście. Czyli trzeba woltomierzem cały czas sprawdzać stan akumulatora, żeby później aku był w stanie odpalić silnik. Rozumiem, że można nadawać też na pracującym silniku?


    W FT-857 masz przecież na wyświetlaczu całkiem dobrze pokazujący woltomierz.

    O rozruch silnika z podłączonym radiem to raczej chyba nie ma co peniać, przecież to radio mobilowe więc przystosowane do tego. Zakładając oczywiście że auto ma sprawną elektrykę.


A jesteś pewny sprawności elektryki? Że się jakieś złącze nie poluzowało, że klema troszeczkę nie zaśniedziła?
_________________
Pisać każdy może, jeden lepiej drugiej gorzej.
  
sq5glu
12.02.2019 12:28:54
poziom 4



Grupa: Użytkownik

QTH: KO02LF

Posty: 363 #2636962
Od: 2010-5-16


Ilość edycji wpisu: 1
    sp9nrb pisze:



    A jesteś pewny sprawności elektryki? Że się jakieś złącze nie poluzowało, że klema troszeczkę nie zaśniedziła?


I poluzowana czy zaśniedziała klema popsuje FT-857? Nie sądzę oczko

Zawsze jest to okazja sprawdzenia czy auto ma chociażby prawidłowe napięcie ładowania. W każdym razie FT-857 to transceiver przewidziany do pracy mobilowej, a patrząc od drugiej strony samochody to pojazdy często używane przez krótkofalowców do pracy z zainstalowanej radiostacji.. zatem to żadna nadzwyczajna sytuacja wesoły


_________________
SQ5GLU, Radek @: SR5WA/SR5WB/local QRG 145.225 /DMR-ID: 2605021 /Echolink #483302
## turn on, tune in, send out ##
  
sp9nrb
12.02.2019 12:35:21
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: Tarnowskie Góry

Posty: 1002 #2636967
Od: 2017-7-11
    sq5glu pisze:

      sp9nrb pisze:



      A jesteś pewny sprawności elektryki? Że się jakieś złącze nie poluzowało, że klema troszeczkę nie zaśniedziła?


    I poluzowana czy zaśniedziała klema popsuje FT-857? Nie sądzę ,)

    Zawsze jest to okazja sprawdzenia czy auto ma chociażby prawidłowe napięcie ładowania. W każdym razie FT-857 to transceiver przewidziany do pracy mobilowej, a patrząc od drugiej strony samochody to pojazdy często używane przez krótkofalowców do pracy z zainstalowanej radiostacji.. zatem to żadna nadzwyczajna sytuacja wesoły



Cóż różne bywa spojrzenie sprzedawcy i użytkownika. No i radia mobilne CB czy UKF kosztują 1:10 radia SSB.
_________________
Pisać każdy może, jeden lepiej drugiej gorzej.
  
sq5glu
12.02.2019 12:42:50
poziom 4



Grupa: Użytkownik

QTH: KO02LF

Posty: 363 #2636969
Od: 2010-5-16
    sp9nrb pisze:



    Cóż różne bywa spojrzenie sprzedawcy i użytkownika. No i radia mobilne CB czy UKF kosztują 1:10 radia SSB.


Nie kojarzę tutaj na forum żadnego wątku ani nigdzie indziej relacji, aby użytkowanie w samochodzie popsuło komuś mobilowy transceiver FT-857.

_________________
SQ5GLU, Radek @: SR5WA/SR5WB/local QRG 145.225 /DMR-ID: 2605021 /Echolink #483302
## turn on, tune in, send out ##
  
sp9nrb
12.02.2019 13:05:37
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: Tarnowskie Góry

Posty: 1002 #2636977
Od: 2017-7-11
jak komuś radio wysiądzie to się nie pochwali-bo jak. Zresztą nie moje radio, nie moje pieniądze robisz jak uważasz.
_________________
Pisać każdy może, jeden lepiej drugiej gorzej.
  
Electra18.02.2019 02:56:45
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » DLA POCZĄTKUJĄCYCH » ZASILANIE TRX PRACA Z MOBILA/TERENU.

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

randki | własny sklep internetowy | promocje | CyberCiekawostki | darmowe forum | sklepy
opinie, testy, oceny | katalog stron | toplsta