NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » INNE » ATIS - ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 2>>>    strony: [1]2

ATIS - żegluga śródlądowa

System automatycznego nadawania identyfikacji
  
SQ8ERB
02.02.2013 15:23:57
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 250 #1167685
Od: 2008-3-27
Poszukuje informacji o systemie ATIS. Kilka podstawowych informacji można wyszuka jednak brak konkretów.
Z tego co wyczytałem w jednej z instrukcji radiotelefonu to po uruchomieniu funkcji ATIS moc nadajnika jest ograniczona do 0,5-1W i nie działa skanowanie kanałów.
o założeniach systemu można przeczytać np tutaj http://www.sigma-not.pl/publikacja-51797-system-automatycznego-nadawania-identyfikacji-jednostek-%C5%9Br%C3%B3dladowych-&
Czy w praktyce system już działa i jakie przyniesie on korzyści ?
  
Electra26.04.2024 20:26:47
poziom 5

oczka
  
usuniety_21.12.2013
02.02.2013 15:51:06
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 322 #1167719
Od: 2011-1-21
Według mnie to kopia systemu AIS przystosowana do warunków śródlądowych. Nie słyszałem, żeby na jakimkolwiek polskim akwenie to działało. System zda egzamin na duuużych akwenach - według mnie.
  
SQ8ERB
02.02.2013 16:05:07
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 250 #1167731
Od: 2008-3-27


Ilość edycji wpisu: 1
Czemu ma służyć obniżenie mocy nadajnika poniżej 1W ?
Piąta strona instrukcji na dole
http://alan.com.pl/down/Neptune_new_pl.pdf

STANDARD HORIZON też podaje w specyfikacji o małej mocy na kanałach simpleksowych - poza 16
http://www.standardhorizon.co.uk/files/What%20is%20ATIS%20Mode.pdf
  
sp6fig
02.02.2013 18:09:03
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: Wałbrzych JO80DT

Posty: 1399 #1167872
Od: 2009-3-24


Witam.
Trzy lata temu byłem na jednej śluzie na Odrze w okolicach Kędzieżyna-Kożla.
Słyszałem prowadzone rozmowy pomiędzy obsługą śluzy a przepływająca barką.
I w pewnym momencie TRx "śluzowy" odebrał sygnał podobny do ramki APRS .
Nie wiem czy to był ATIS ? Obsługa odpowiedział mi na moje zapytanie, ze to są sygnały
o położeniu barki.

ile w tym prawdy ?

_________________
73 ` Marian
  
SQ6RDP
02.02.2013 18:53:38
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Wrocław

Posty: 692 #1167930
Od: 2010-1-27


Ilość edycji wpisu: 1
    sp6fig pisze:


    .. okolicach Kędzieżyna-Kożla. Słyszałem prowadzone rozmowy pomiędzy obsługą śluzy a przepływająca barką. I w pewnym momencie TRx "śluzowy" odebrał sygnał podobny do ramki APRS .Nie wiem czy to był ATIS ? Obsługa powiedział mi na moje zapytanie, ze to są sygnały o położeniu barki. ...


Przynajmniej jedna barka pływająca do Wrocławskiego EC z węglem nadaje taki sygnał
_________________
Czy wierzysz w życie poza-radiowe?
niech MOC EIRP będzie z Wami!
  
sq7ovv
02.02.2013 19:47:12
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: JO91LO

Posty: 1115 #1168011
Od: 2010-9-22
System działa i wkrótce (o ile już nie jest) będzie obowiązkowo instalowany na każdej jednostce pływającej po wodach śródlądowych niemieckich. Kolega mój, marynarz na barce mi o tym opowiadał jakiś czas temu. W Polsce sprawa nie jest dla mnie jasna. W ogóle żegluga śródlądowa w Polsce to słabość...

Pozdrówka
Kuba
  
SQ6RDP
02.02.2013 19:51:52
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Wrocław

Posty: 692 #1168021
Od: 2010-1-27
rozumiem dlaczego tyle sprzętu radiowego "starszej generacji" pojawia się na giełdach
_________________
Czy wierzysz w życie poza-radiowe?
niech MOC EIRP będzie z Wami!
  
SQ8ERB
02.02.2013 20:22:03
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 250 #1168087
Od: 2008-3-27
Kod ATIS to tylko identyfikacja jednostki - numer MMSI poprzedzony cyfrą 9 . Sygnał nadawany przy puszczeniu PTT na częstotliwości na której prowadzona jest rozmowa. Częstotliwość podnośna 1700Hz (1300Hz/2100Hz) szybkość modulacji 1200 Bodów.
Położenie jednostek pływających to raczej system AIS tylko ten nadaje z prędkością 9600
AIS uses two channels (VHF 161.975 and 162.025 MHz) that have been reserved worldwide for this purpose. The modulation type is GMSK (Gaussian Minimum Shift Keying) and the data speed is 9600 bps. It is not easy to distinguish the AIS transmissions from the background noise – they sound the same and the data bursts last only 30 ms. Perhaps the simplest way to tell if you receive anything is to look at your S-meter needle, or adjust the squelch so you can hear it go on and off.
  
SP2LIG
03.02.2013 09:58:35
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13006 #1168686
Od: 2009-3-16


Ilość edycji wpisu: 1
    sq7ovv pisze:

    W ogóle żegluga śródlądowa w Polsce to słabość...



A w niby jaki sposób miała zostać potęgą???? Wszystkie nieudaczne rządy od 45 roku nie dostrzegały korzyści z najtańszego środka transportu jakim jest transport wodny.Wisła nie jest urególowana od nigdy i ma tylko jeden stopień wodny,Odra ma regulacje pozostawione po Niemcach które po 65 letnie eksploatacji nadają się tylko do generalnego remontu.
____________
Greg SP2LIG
  
SQ8ERB
03.02.2013 20:29:05
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 250 #1169749
Od: 2008-3-27


Ilość edycji wpisu: 1
W górnym biegu Wisła jest regulowana http://www.krakow.rzgw.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=124&Itemid=275&lang=pl i kilka fotek ze strony RZGW http://www.krakow.rzgw.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=247&Itemid=276&lang=pl .
  
sq7ovv
04.02.2013 09:17:07
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: JO91LO

Posty: 1115 #1170192
Od: 2010-9-22
A kiedyś w Sieradzu był port rzeczny na Warcie..... Chyba stary jestem, skoro to pamiętam..... hihihi


Pozdrówka
Kuba
  
Electra26.04.2024 20:26:47
poziom 5

oczka
  
Jacek_sp7vmz
04.02.2013 10:12:14
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Posty: 948 #1170342
Od: 2008-10-8
    SQ8ERB pisze:

    Kod ATIS to tylko identyfikacja jednostki - numer MMSI poprzedzony cyfrą 9 .

ATIS dotyczy żeglugi śródlądowej MMSI morskiej i żaden prefiks nie przenosi jednego w drugie, tak gwoli ścisłości aby nikt nie mylił róznych systemów choć technicznie mogą być oparte na tej samej technologii.

    SQ8ERB pisze:


    Położenie jednostek pływających to raczej system AIS tylko ten nadaje z prędkością 9600
Ale AIS dotyczy morza nie śródlądzia.
_________________
de sp7vmz!
  
SQ8ERB
04.02.2013 11:13:15
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 250 #1170449
Od: 2008-3-27


Ilość edycji wpisu: 1
Mam tylko świadectwo SRC i zarejestrowanego ręczniaka na siebie. Do morza mam 540 km. Jednak bazuje na informacjach w sieci i tego co widzę np APRS.fi pokazuje pozycje statków z systemu AIS. Zobacz jaki ruch jest na Dunaju http://aprs.fi/#!addr=wien Poniżej link klubu SP2ZIE na którym ciekawie opisują system AIS. Automatic Identification System ma zmniejszyć ryzyko kolizji, i jak widać na mapach na wodach wewnętrznych też jest stosowany.
http://www.sp2zie.pl/index.php/pl/automatic-identification-system-ais. Sposób tworzenia znaku identyfikacyjnego na podstawie przydzielonego MMSI jednostce. Maritime Mobile Service Identity to to 9 cyfrowy kod tworzony ze znaku wywoławczego . Trzy pierwsze cyfry do kod państwa - Polska ma 261 . Znak lub jak piszę w literaturze "Kod ATIS" jest 10 cyfrowy. Kod ten tworzony jest przez dodanie cyfry "9" przed numerem MMSI
Informacje o systemie ATIS http://www.sq8erb.org.pl/wp-content/uploads/2013/02/ATIS-na-wodach-srodladowych.pdf
Napisałem zapytanie do Urzędu Żeglugi Śródlądowej i Urzędu Komunikacji Elektronicznej o wprowadzenie systemu na nasze wody. Ciekaw jaka będzie odpowiedź. Jako ciekawostkę to według założeń każde radio nawet ręczne ma pracować a systemie ATIS poruszony
  
Jacek_sp7vmz
04.02.2013 11:49:23
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Posty: 948 #1170518
Od: 2008-10-8


Ilość edycji wpisu: 2
Przemku a co ma wspólnego IMO z APRS?
No i nie można ze statku morskiego (MMSI) zrobić śródlądowego (ATIS) poprzez dodanie jednej cyfry oczko


Udało mi się coś znaleźć o AIS na śródlądziu, z ustawy o żegludze śródlądowej:
Art. 47h.
Wykorzystywany w ramach RIS Automatyczny System Identyfikacji Statków (AIS) powinien być zgodny z przepisami porozumienia regionalnego dotyczącego usług radiotelefonicznych na śródlądowych drogach wodnych*, zawartego w ramach Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 10, poz. 111).
*Tekst niniejszego porozumienia został opublikowany w Dz. Urz. M.T. z 2007 r. Nr 12, poz. 45.
http://www.transport.gov.pl/1/files/0/4122/dz_mt_12.pdf

Znaczy na śródlądziu AIS działa, przynajmniej powinien.
_________________
de sp7vmz!
  
SQ8ERB
04.02.2013 12:53:09
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 250 #1170630
Od: 2008-3-27
Witam Jacku,
APRS nie ma nic wspólnego z IMO. Jednak jest wiele ogólnodostępnych stron www, które umożliwiają podgląd ruchu AIS. Jedną z nich jest wielu nam dobrze znana aprs.fi . Można też tutaj http://www.marinetraffic.com/ais/pl/portdetails.aspx?port_id=2499 ruch w porcie BRATISLAVA . Na stronie 4 (20)
http://www.sq8erb.org.pl/wp-content/uploads/2013/02/ATIS-na-wodach-srodladowych.pdf jest opis tworzenia znaku. Z pewnością Polska jest daleko w tyle za wszelkimi rozwiązaniami w tej dziedzinie i brak opisów sprzętu. Na pewno na Wisłoce czy pobliskich zalewach nie usłyszę nic cyfrowego chyba że APRS uruchomię aniołek
  
Jacek_sp7vmz
04.02.2013 13:12:46
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Posty: 948 #1170658
Od: 2008-10-8
Sprawdź w ustawie o żegludze śródlądowej gdzie obowiązuje RIS a będziesz wiedział gdzie może AIS działać. O ile pływają tam statki... cool
_________________
de sp7vmz!
  
SQ8ERB
04.02.2013 13:51:12
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 250 #1170705
Od: 2008-3-27


Ilość edycji wpisu: 2
"Art. 47a. 1. Usługi informacji rzecznej (RIS), zwane dalej „RIS”, wprowadza się na śródlądowych drogach wodnych, w szczególności na śródlądowych drogach wodnych klasy IV i wyższej, które są połączone drogami wodnymi klasy IV lub wyższej z drogami wodnymi klasy IV lub wyższej innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego."

Znalazłem ten wykaz

"
Załącznik do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 8 stycznia 2013 r. (poz. 80) WYKAZ ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH, NA KTÓRYCH WPROWADZA SIĘ USŁUGI INFORMACJI RZECZNEJ (RIS)

1. Jezioro Dąbie do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi.
2. Rzeka Odra od miejscowości Ognica do Przekopu Klucz — Ustowo i dalej jako rzeka Regalica do ujścia do jeziora Dąbie.
3. Rzeka Odra Zachodnia od jazu w miejscowości Widuchowa (km 704,1 rzeki Odry) do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi.
4. Przekop Klucz — Ustowo łączący rzekę Odrę Wschodnią z rzeką Odrą Zachodnią.
5. Rzeka Parnica i Przekop Parnicki od rzeki Odry Zachodniej do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi."

Naszych lodołamaczy na Wiśle raczej na pach ruchu AIS nie zobaczymy aniołek
  
SQ8ERB
13.02.2013 15:19:32
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 250 #1187559
Od: 2008-3-27
Taka odpowiedź dostałem na moje zapytanie od UKE
Szanowny Panie,
W nawiązaniu do emaila z dnia 25 stycznia 2013 r. wyjaśniamy, że ATIS to automatyczny system identyfikacji radiostacji statkowych uprawiających żeglugę na śródlądowych drogach wodnych Europy. Dla tych jednostek stosowanie ATIS jest obowiązkowe. Informacje dodatkowe, szczegóły techniczne wg ETSI można pozyskać z pliku ets_300698e01c (w załączeniu)..
Zasady stosowania i wykorzystania systemu ATIS zostały zawarte i określone w Regionalnym Porozumieniu dotyczącym radiokomunikacji na śródlądowych drogach wodnych, „RAINWAT”, które zawarto w Bazylei dnia 6 kwietnia 2000 r. (http://www.rainwat.bipt.be, Polska jest sygnatariuszem tego Porozumienia. Wobec zmian technologicznych, geopolitycznych i dostosowania przepisów krajowych do przepisów Unii Europejskiej, implementacji dyrektywy 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej RIS (River Information System) konieczna była nowelizacja niektórych zapisów tego Porozumienia. Dokonano jej w kwietniu 2012 roku (dokument w załączeniu).

RIS to usługi informacyjne wspierające zarządzanie ruchem i transportem w żegludze śródlądowej, współdziałanie z innymi rodzajami transportu. RIS obejmuje usługi takie, jak informacje o drogach wodnych, informacje o ruchu, zarządzanie ruchem, wspomaganie łagodzenia skutków katastrof, informacje dla zarządzania transportem, usługi statystyczne i celne oraz opłaty żeglugowe i portowe.

Aby korzystać z możliwości identyfikacji transmisji – stacja statkowa musi posiadać identyfikator (tożsamość) ATIS. Identyfikator przydziela i umieszcza w wydawanym pozwoleniu radiowym dla stacji statkowej Urząd Komunikacji Elektronicznej.

ATIS jest 10 elementowym identyfikatorem, utworzonym poprzez dodanie, jako pierwszego elementu - cyfry 9 do tożsamości (identyfikatora) MMSI. Bazą tych identyfikatorów administruje Belgijski Instytut Poczty i Telekomunikacji BIPT.
W załączeniu przesyłam materiały na ten temat oraz odnośnik do strony internetowej dla żeglarzy
http://www.rya.org.uk/infoadvice/boatingabroad/pages/atis.aspx,
Z poważaniem,
Joanna Lesiak
Główny Specjalista Gabinet Prezesa
Urząd Komunikacji Elektronicznej
www.uke.gov.pl
Odpowiedź przygotowana przez Departament Zarzadzania Zasobami Czestotliwości
  
Jacek_sp7vmz
14.02.2013 06:58:07
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Posty: 948 #1188446
Od: 2008-10-8


Ilość edycji wpisu: 2
    SQ8ERB pisze:


    ATIS jest 10 elementowym identyfikatorem, utworzonym poprzez dodanie, jako pierwszego elementu - cyfry 9 do tożsamości (identyfikatora) MMSI.
Takie stwierdzenie logicznie rzecz biorąc, oznacza, że najpierw otrzymujemy numer MMSI - numer morski a następnie po dodaniu otrzymujemy numer śródlądowy ATIS.... zdziwiony

Gdyby ktoś miał stare radio morskie to może spróbuje:
http://smallboatprojects.blogspot.com/2013/01/ais-receiver-on-cheap.html
albo tego:
http://www.marinetraffic.com/ais/downloads/DIY_VHF_Radio_setup_guide.pdf
program do odbioru komunikatów AIS do pobrania:
http://groups.yahoo.com/group/aismon/
_________________
de sp7vmz!
  
SQ8ERB
14.02.2013 09:07:31
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 250 #1188539
Od: 2008-3-27
Tak Jacku jak piszesz aniołek
  
Electra26.04.2024 20:26:47
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 2>>>    strony: [1]2

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » INNE » ATIS - ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny