| |
SQ8ERB | 02.02.2013 15:23:57 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 250 #1167685 Od: 2008-3-27
| Poszukuje informacji o systemie ATIS. Kilka podstawowych informacji można wyszuka jednak brak konkretów. Z tego co wyczytałem w jednej z instrukcji radiotelefonu to po uruchomieniu funkcji ATIS moc nadajnika jest ograniczona do 0,5-1W i nie działa skanowanie kanałów. o założeniach systemu można przeczytać np tutaj http://www.sigma-not.pl/publikacja-51797-system-automatycznego-nadawania-identyfikacji-jednostek-%C5%9Br%C3%B3dladowych-& Czy w praktyce system już działa i jakie przyniesie on korzyści ? |
| |
Electra | 23.05.2025 01:43:26 |

 |
|
| |
usuniety_21.12.2013 | 02.02.2013 15:51:06 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 322 #1167719 Od: 2011-1-21
| Według mnie to kopia systemu AIS przystosowana do warunków śródlądowych. Nie słyszałem, żeby na jakimkolwiek polskim akwenie to działało. System zda egzamin na duuużych akwenach - według mnie. |
| |
SQ8ERB | 02.02.2013 16:05:07 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 250 #1167731 Od: 2008-3-27
Ilość edycji wpisu: 1 | Czemu ma służyć obniżenie mocy nadajnika poniżej 1W ? Piąta strona instrukcji na dole http://alan.com.pl/down/Neptune_new_pl.pdf
STANDARD HORIZON też podaje w specyfikacji o małej mocy na kanałach simpleksowych - poza 16 http://www.standardhorizon.co.uk/files/What%20is%20ATIS%20Mode.pdf |
| |
sp6fig | 02.02.2013 18:09:03 |

Grupa: Użytkownik
QTH: Wałbrzych JO80DT
Posty: 1418 #1167872 Od: 2009-3-24
|
Witam. Trzy lata temu byłem na jednej śluzie na Odrze w okolicach Kędzieżyna-Kożla. Słyszałem prowadzone rozmowy pomiędzy obsługą śluzy a przepływająca barką. I w pewnym momencie TRx "śluzowy" odebrał sygnał podobny do ramki APRS . Nie wiem czy to był ATIS ? Obsługa odpowiedział mi na moje zapytanie, ze to są sygnały o położeniu barki.
ile w tym prawdy ? _________________ 73 ` Marian |
| |
SQ6RDP | 02.02.2013 18:53:38 |


Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław
Posty: 740 #1167930 Od: 2010-1-27
Ilość edycji wpisu: 1 | sp6fig pisze:
.. okolicach Kędzieżyna-Kożla. Słyszałem prowadzone rozmowy pomiędzy obsługą śluzy a przepływająca barką. I w pewnym momencie TRx "śluzowy" odebrał sygnał podobny do ramki APRS .Nie wiem czy to był ATIS ? Obsługa powiedział mi na moje zapytanie, ze to są sygnały o położeniu barki. ...
Przynajmniej jedna barka pływająca do Wrocławskiego EC z węglem nadaje taki sygnał _________________ Czy wierzysz w życie poza-radiowe? niech MOC EIRP będzie z Wami!
|
| |
sq7ovv | 02.02.2013 19:47:12 |


Grupa: Użytkownik
QTH: JO91LO
Posty: 1115 #1168011 Od: 2010-9-22
| System działa i wkrótce (o ile już nie jest) będzie obowiązkowo instalowany na każdej jednostce pływającej po wodach śródlądowych niemieckich. Kolega mój, marynarz na barce mi o tym opowiadał jakiś czas temu. W Polsce sprawa nie jest dla mnie jasna. W ogóle żegluga śródlądowa w Polsce to słabość...
Pozdrówka Kuba |
| |
SQ6RDP | 02.02.2013 19:51:52 |


Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław
Posty: 740 #1168021 Od: 2010-1-27
| rozumiem dlaczego tyle sprzętu radiowego "starszej generacji" pojawia się na giełdach _________________ Czy wierzysz w życie poza-radiowe? niech MOC EIRP będzie z Wami!
|
| |
SQ8ERB | 02.02.2013 20:22:03 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 250 #1168087 Od: 2008-3-27
| Kod ATIS to tylko identyfikacja jednostki - numer MMSI poprzedzony cyfrą 9 . Sygnał nadawany przy puszczeniu PTT na częstotliwości na której prowadzona jest rozmowa. Częstotliwość podnośna 1700Hz (1300Hz/2100Hz) szybkość modulacji 1200 Bodów. Położenie jednostek pływających to raczej system AIS tylko ten nadaje z prędkością 9600 AIS uses two channels (VHF 161.975 and 162.025 MHz) that have been reserved worldwide for this purpose. The modulation type is GMSK (Gaussian Minimum Shift Keying) and the data speed is 9600 bps. It is not easy to distinguish the AIS transmissions from the background noise – they sound the same and the data bursts last only 30 ms. Perhaps the simplest way to tell if you receive anything is to look at your S-meter needle, or adjust the squelch so you can hear it go on and off. |
| |
SP2LIG | 03.02.2013 09:58:35 |



Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13122 #1168686 Od: 2009-3-16
Ilość edycji wpisu: 1 |
A w niby jaki sposób miała zostać potęgą???? Wszystkie nieudaczne rządy od 45 roku nie dostrzegały korzyści z najtańszego środka transportu jakim jest transport wodny.Wisła nie jest urególowana od nigdy i ma tylko jeden stopień wodny,Odra ma regulacje pozostawione po Niemcach które po 65 letnie eksploatacji nadają się tylko do generalnego remontu. ____________ Greg SP2LIG |
| |
SQ8ERB | 03.02.2013 20:29:05 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 250 #1169749 Od: 2008-3-27
Ilość edycji wpisu: 1 | W górnym biegu Wisła jest regulowana http://www.krakow.rzgw.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=124&Itemid=275&lang=pl i kilka fotek ze strony RZGW http://www.krakow.rzgw.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=247&Itemid=276&lang=pl . |
| |
sq7ovv | 04.02.2013 09:17:07 |


Grupa: Użytkownik
QTH: JO91LO
Posty: 1115 #1170192 Od: 2010-9-22
| A kiedyś w Sieradzu był port rzeczny na Warcie..... Chyba stary jestem, skoro to pamiętam..... hihihi
Pozdrówka Kuba |
| |
Electra | 23.05.2025 01:43:26 |

 |
|
| |
Jacek_sp7vmz | 04.02.2013 10:12:14 |


Grupa: Użytkownik
Posty: 948 #1170342 Od: 2008-10-8
| ATIS dotyczy żeglugi śródlądowej MMSI morskiej i żaden prefiks nie przenosi jednego w drugie, tak gwoli ścisłości aby nikt nie mylił róznych systemów choć technicznie mogą być oparte na tej samej technologii.
SQ8ERB pisze:
Położenie jednostek pływających to raczej system AIS tylko ten nadaje z prędkością 9600
Ale AIS dotyczy morza nie śródlądzia. _________________ de sp7vmz! |
| |
SQ8ERB | 04.02.2013 11:13:15 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 250 #1170449 Od: 2008-3-27
Ilość edycji wpisu: 1 | Mam tylko świadectwo SRC i zarejestrowanego ręczniaka na siebie. Do morza mam 540 km. Jednak bazuje na informacjach w sieci i tego co widzę np APRS.fi pokazuje pozycje statków z systemu AIS. Zobacz jaki ruch jest na Dunaju http://aprs.fi/#!addr=wien Poniżej link klubu SP2ZIE na którym ciekawie opisują system AIS. Automatic Identification System ma zmniejszyć ryzyko kolizji, i jak widać na mapach na wodach wewnętrznych też jest stosowany. http://www.sp2zie.pl/index.php/pl/automatic-identification-system-ais. Sposób tworzenia znaku identyfikacyjnego na podstawie przydzielonego MMSI jednostce. Maritime Mobile Service Identity to to 9 cyfrowy kod tworzony ze znaku wywoławczego . Trzy pierwsze cyfry do kod państwa - Polska ma 261 . Znak lub jak piszę w literaturze "Kod ATIS" jest 10 cyfrowy. Kod ten tworzony jest przez dodanie cyfry "9" przed numerem MMSI Informacje o systemie ATIS http://www.sq8erb.org.pl/wp-content/uploads/2013/02/ATIS-na-wodach-srodladowych.pdf Napisałem zapytanie do Urzędu Żeglugi Śródlądowej i Urzędu Komunikacji Elektronicznej o wprowadzenie systemu na nasze wody. Ciekaw jaka będzie odpowiedź. Jako ciekawostkę to według założeń każde radio nawet ręczne ma pracować a systemie ATIS  |
| |
Jacek_sp7vmz | 04.02.2013 11:49:23 |


Grupa: Użytkownik
Posty: 948 #1170518 Od: 2008-10-8
Ilość edycji wpisu: 2 | Przemku a co ma wspólnego IMO z APRS? No i nie można ze statku morskiego (MMSI) zrobić śródlądowego (ATIS) poprzez dodanie jednej cyfry 
Udało mi się coś znaleźć o AIS na śródlądziu, z ustawy o żegludze śródlądowej: Art. 47h. Wykorzystywany w ramach RIS Automatyczny System Identyfikacji Statków (AIS) powinien być zgodny z przepisami porozumienia regionalnego dotyczącego usług radiotelefonicznych na śródlądowych drogach wodnych*, zawartego w ramach Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 10, poz. 111). *Tekst niniejszego porozumienia został opublikowany w Dz. Urz. M.T. z 2007 r. Nr 12, poz. 45. http://www.transport.gov.pl/1/files/0/4122/dz_mt_12.pdf
Znaczy na śródlądziu AIS działa, przynajmniej powinien. _________________ de sp7vmz! |
| |
SQ8ERB | 04.02.2013 12:53:09 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 250 #1170630 Od: 2008-3-27
| Witam Jacku, APRS nie ma nic wspólnego z IMO. Jednak jest wiele ogólnodostępnych stron www, które umożliwiają podgląd ruchu AIS. Jedną z nich jest wielu nam dobrze znana aprs.fi . Można też tutaj http://www.marinetraffic.com/ais/pl/portdetails.aspx?port_id=2499 ruch w porcie BRATISLAVA . Na stronie 4 (20) http://www.sq8erb.org.pl/wp-content/uploads/2013/02/ATIS-na-wodach-srodladowych.pdf jest opis tworzenia znaku. Z pewnością Polska jest daleko w tyle za wszelkimi rozwiązaniami w tej dziedzinie i brak opisów sprzętu. Na pewno na Wisłoce czy pobliskich zalewach nie usłyszę nic cyfrowego chyba że APRS uruchomię  |
| |
Jacek_sp7vmz | 04.02.2013 13:12:46 |


Grupa: Użytkownik
Posty: 948 #1170658 Od: 2008-10-8
| Sprawdź w ustawie o żegludze śródlądowej gdzie obowiązuje RIS a będziesz wiedział gdzie może AIS działać. O ile pływają tam statki...  _________________ de sp7vmz! |
| |
SQ8ERB | 04.02.2013 13:51:12 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 250 #1170705 Od: 2008-3-27
Ilość edycji wpisu: 2 | "Art. 47a. 1. Usługi informacji rzecznej (RIS), zwane dalej „RIS”, wprowadza się na śródlądowych drogach wodnych, w szczególności na śródlądowych drogach wodnych klasy IV i wyższej, które są połączone drogami wodnymi klasy IV lub wyższej z drogami wodnymi klasy IV lub wyższej innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego."
Znalazłem ten wykaz
" Załącznik do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 8 stycznia 2013 r. (poz. 80) WYKAZ ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH, NA KTÓRYCH WPROWADZA SIĘ USŁUGI INFORMACJI RZECZNEJ (RIS)
1. Jezioro Dąbie do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi. 2. Rzeka Odra od miejscowości Ognica do Przekopu Klucz — Ustowo i dalej jako rzeka Regalica do ujścia do jeziora Dąbie. 3. Rzeka Odra Zachodnia od jazu w miejscowości Widuchowa (km 704,1 rzeki Odry) do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi. 4. Przekop Klucz — Ustowo łączący rzekę Odrę Wschodnią z rzeką Odrą Zachodnią. 5. Rzeka Parnica i Przekop Parnicki od rzeki Odry Zachodniej do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi."
Naszych lodołamaczy na Wiśle raczej na pach ruchu AIS nie zobaczymy  |
| |
SQ8ERB | 13.02.2013 15:19:32 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 250 #1187559 Od: 2008-3-27
| Taka odpowiedź dostałem na moje zapytanie od UKE Szanowny Panie, W nawiązaniu do emaila z dnia 25 stycznia 2013 r. wyjaśniamy, że ATIS to automatyczny system identyfikacji radiostacji statkowych uprawiających żeglugę na śródlądowych drogach wodnych Europy. Dla tych jednostek stosowanie ATIS jest obowiązkowe. Informacje dodatkowe, szczegóły techniczne wg ETSI można pozyskać z pliku ets_300698e01c (w załączeniu).. Zasady stosowania i wykorzystania systemu ATIS zostały zawarte i określone w Regionalnym Porozumieniu dotyczącym radiokomunikacji na śródlądowych drogach wodnych, „RAINWAT”, które zawarto w Bazylei dnia 6 kwietnia 2000 r. (http://www.rainwat.bipt.be, Polska jest sygnatariuszem tego Porozumienia. Wobec zmian technologicznych, geopolitycznych i dostosowania przepisów krajowych do przepisów Unii Europejskiej, implementacji dyrektywy 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej RIS (River Information System) konieczna była nowelizacja niektórych zapisów tego Porozumienia. Dokonano jej w kwietniu 2012 roku (dokument w załączeniu).
RIS to usługi informacyjne wspierające zarządzanie ruchem i transportem w żegludze śródlądowej, współdziałanie z innymi rodzajami transportu. RIS obejmuje usługi takie, jak informacje o drogach wodnych, informacje o ruchu, zarządzanie ruchem, wspomaganie łagodzenia skutków katastrof, informacje dla zarządzania transportem, usługi statystyczne i celne oraz opłaty żeglugowe i portowe.
Aby korzystać z możliwości identyfikacji transmisji – stacja statkowa musi posiadać identyfikator (tożsamość) ATIS. Identyfikator przydziela i umieszcza w wydawanym pozwoleniu radiowym dla stacji statkowej Urząd Komunikacji Elektronicznej.
ATIS jest 10 elementowym identyfikatorem, utworzonym poprzez dodanie, jako pierwszego elementu - cyfry 9 do tożsamości (identyfikatora) MMSI. Bazą tych identyfikatorów administruje Belgijski Instytut Poczty i Telekomunikacji BIPT. W załączeniu przesyłam materiały na ten temat oraz odnośnik do strony internetowej dla żeglarzy http://www.rya.org.uk/infoadvice/boatingabroad/pages/atis.aspx, Z poważaniem, Joanna Lesiak Główny Specjalista Gabinet Prezesa Urząd Komunikacji Elektronicznej www.uke.gov.pl Odpowiedź przygotowana przez Departament Zarzadzania Zasobami Czestotliwości
|
| |
Jacek_sp7vmz | 14.02.2013 06:58:07 |


Grupa: Użytkownik
Posty: 948 #1188446 Od: 2008-10-8
Ilość edycji wpisu: 2 | SQ8ERB pisze:
ATIS jest 10 elementowym identyfikatorem, utworzonym poprzez dodanie, jako pierwszego elementu - cyfry 9 do tożsamości (identyfikatora) MMSI.
Takie stwierdzenie logicznie rzecz biorąc, oznacza, że najpierw otrzymujemy numer MMSI - numer morski a następnie po dodaniu otrzymujemy numer śródlądowy ATIS.... 
Gdyby ktoś miał stare radio morskie to może spróbuje: http://smallboatprojects.blogspot.com/2013/01/ais-receiver-on-cheap.html albo tego: http://www.marinetraffic.com/ais/downloads/DIY_VHF_Radio_setup_guide.pdf program do odbioru komunikatów AIS do pobrania: http://groups.yahoo.com/group/aismon/ _________________ de sp7vmz! |
| |
SQ8ERB | 14.02.2013 09:07:31 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 250 #1188539 Od: 2008-3-27
| Tak Jacku jak piszesz  |
| |
Electra | 23.05.2025 01:43:26 |

 |
|