NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » TECHNIKA, KONSTRUKCJE AMATORSKIE » SAMODZIELNA BATERIA AKUMULATORÓW 18650 - CO OPRÓCZ BMSA?

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

Samodzielna bateria akumulatorów 18650 - co oprócz BMSa?

Układ ładowania do 3s4p 18650
  
Klapki_Mojzesza
04.01.2022 10:17:29
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 53 #7903318
Od: 2020-5-8


Ilość edycji wpisu: 1
Dzień dobry,

Rozbierając parę starych baterii udało mi się odzyskać paręnaście sprawnych akumulatorów 18650.

Planuję wykonać sobie dodatkowe zasilanie do Yaesu 817, z 12 złożę dosyć płaski zestaw 3s4p który idealnie będzie pasował pod radio.

By zachować wymienność pojedyńczych ogniw chcę zastosować koszyki, oczywiście do tego zestawu zastosuję odpowiedni BMS ale zastanawiam się nad ładowaniem - o ile w domu mogę wyjąć ogniwa i naładować w stacjonarnej ładowarce, to na wyjazdach przydałoby się dorobienie chociażby ładowania z gniazda zapalniczki lub innego "12v"- na aukcjach sprzedawcy piszą o tym że bms radzi sobie z ładowaniem gdy dostarczy się mu 12.6v. Może zastosować przed bmsem jakiś stabilizator napięcia? A co wtedy z prądem?

BMS chyba nie jest w stanie wyregulować prądu ładowania - w innych miejscach czytam że BMS to nie ładowarka i nie można go w tym celu używać.
Czy jesteście w stanie polecić jakieś rozwiązanie? Gotowy układ BMS + ładowarka na 12v?

Zależy mi na tym by zestaw móc ładować zasilaczem który będę też stosował do zasilania radia oraz by całość zamknąć w maksymalnie płaskiej obudowie o tej samej szerokości i głębokości co radio - tworząc monolit.

8ah powinno dać już całkiem fajne czasy używania (a w samej 817 miesciłbym jeszcze niecałe 2 z fabrycznej baterii)

Pytania jakie kieruję do Was
- czy ktoś z was zna układ który nada się do zarządzania pakietami i jednocześnie do ładowania?
- czy to prawda czy nie prawda że BMS radzi sobie z ładowaniem pakietów?
- czy może o czymś zapomniałem albo powinienem pamiętać? (o tym że li-ion lubią się zapalić wiem bardzo szczęśliwy )

Serdecznie pozdrawiam
Paweł


  
Electra02.05.2024 17:24:37
poziom 5

oczka
  
sp5iou
04.01.2022 10:28:51
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 2010 #7903332
Od: 2012-9-2
Chcesz zrobić pakiet 3S czy 4S?
Ja używam 4S do FT897, ,radio się nie psuje. Takie eksperymenty robił Amerykanin. Radio ma w specyfikacji zasilanie do 15V, ale te 16.8 V Spokojnie wytrzymuje. Zresztą zwykle za wysokie napięcie jest krótko.
Zastosowałem BMS z zabezpieczeniem przed rozładowaniem i przeładowaniem.
Są BMS-y z ładowaniem.
Szukaj na All....o 406 Balanser BMS 3S 12,6V 40A Ładowarka 18650 albo
Ładowarka PCB BMS Li-Ion 18650 4S 16,8V 40A 80A
Są też na Ali..

_________________
(((73))) Marcin.
Słucham na DMR TG-26056 i 2605 i FM SR5RR. ID: 2605142-portable lub 2605153-home
Warszawa KO02OE, VOT PZK 73
KF: FTDX101D, FT-817ND, FT897, IC735, IC706, FT991, IC7000, UNIDEN2020,
HM: QCX, Forty-9er,uBitX, Pilgrim, Kacper 40m, Taurus 40m,
UKF: Motorola MCX100, Radmor FM315K, IC211E, Intek HR2040, TM-218, QYT KT-8900 i KT8900D, TYT DM380, RT320. Baofengi UV-5R, UV-B6, UV82. FT-817ND, Radioddity GD-77, TYT DM-9600, TYT DMUV380, Anytone D868UV, Anytone D578UV PRO, Anytone D878UV, FT290RII,
PA: IC2KL(500W), Tuner: LDG600 ProII, LDG11ZPro.
ANT: Multiband InVee, GP7DX, Slooper 160m, Lafayette UV300 i uv200, InV L na samochodzie.
((( NIGDY NIE PRZEKRACZAM MOCY LICENCYJNEJ )))
Niema głupich pytań, spotyka się niezbyt mądre odpowiedzi.

  
Klapki_Mojzesza
04.01.2022 10:46:54
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 53 #7903345
Od: 2020-5-8


Ilość edycji wpisu: 1
Dzięki, czyli po prostu odpowiedniego bmsa muszę kupićbardzo szczęśliwy

Planowałem zrobić 3s4p - gdzieś wyczytałem że nie warto w 817 pchać więcej niż 12v bo tylko mocniej się zagrzeje no i bałem się że te .8v więcej może zaszkodzić radiu. Nie wiem też ile z nominalnych 5 watów uzyskam przy zasilaniu w zakresie 12-9v.

Ale oryginalny bms na 4s z baterii laptopowej jeszcze mi został, mogę takie testy wykonać gdy przyjdą koszyki. Palnuję je przewlec przez laminat i polutować, więc układ pakietu będę zawsze mógł zmienić w miarę potrzeb wesoły



  
sp5iou
04.01.2022 11:14:20
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 2010 #7903354
Od: 2012-9-2
Jak byś miał za mało ogniw, to na All jest gość, który selekcjonuje takie odzyskane ogniwa,poprawia izolację, jeśli jest nadszarpnieta.
Kupowałem od niego. Ogniwa miały niemal identyczne i dobre parametry. Stosuję też do modeli latających.
Do FT897 zastosowałem pakiet 4s3p zmieścił się w środku radia. Można nadawać mocą 100W z baterii, bo taki monster daje nawet 50A.


_________________
(((73))) Marcin.
Słucham na DMR TG-26056 i 2605 i FM SR5RR. ID: 2605142-portable lub 2605153-home
Warszawa KO02OE, VOT PZK 73
KF: FTDX101D, FT-817ND, FT897, IC735, IC706, FT991, IC7000, UNIDEN2020,
HM: QCX, Forty-9er,uBitX, Pilgrim, Kacper 40m, Taurus 40m,
UKF: Motorola MCX100, Radmor FM315K, IC211E, Intek HR2040, TM-218, QYT KT-8900 i KT8900D, TYT DM380, RT320. Baofengi UV-5R, UV-B6, UV82. FT-817ND, Radioddity GD-77, TYT DM-9600, TYT DMUV380, Anytone D868UV, Anytone D578UV PRO, Anytone D878UV, FT290RII,
PA: IC2KL(500W), Tuner: LDG600 ProII, LDG11ZPro.
ANT: Multiband InVee, GP7DX, Slooper 160m, Lafayette UV300 i uv200, InV L na samochodzie.
((( NIGDY NIE PRZEKRACZAM MOCY LICENCYJNEJ )))
Niema głupich pytań, spotyka się niezbyt mądre odpowiedzi.

  
SP5XMI
04.01.2022 12:31:02
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 3443 #7903376
Od: 2012-12-16
Pakiet 3s4p jest akurat do ft817, bo to radio pracuje świetnie w całym zakresie eksploatacji ogniw (od 10 do 12.6V), g90 ma podobny profil zasilania. Problem z BMSami jest taki, że one nie zawsze sobie radzą z równomiernością naładowania grup ogniw w szeregu - zwłaszcza wtedy, gdy pojemność jest spora i prąd balansowania byłby za mały (ładowanie wyrównujące trwa długo). Dlatego co pewien czas ładuję je ręcznie, każdą grupę z osobna. Samo ładowanie robię z przetwornicy stepdown CC/CV ustawionej na 12.7V z ograniczeniem prądu do 1A. Uzytkuję to już kilka lat, mam kilka powerpacków, w tym jeden naprawdę duży.
W samej 817tce wstawiłem sześć baterii BL5C z BMSem i działało bardzo dobrze, ale niestety te baterie nie wytrzymują zbyt długo. Po czterech latach były do wymiany.
_________________
Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals.
Pozdrawiam, SP5XMI Marcin
  
sp5iou
04.01.2022 12:56:13
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 2010 #7903391
Od: 2012-9-2
Tak. Jeśli mamy pakiet zlutowany, to warto wyprowadzić złącze do ładowania prawdziwą ładowarką z balanserem.
Takie ładowarki używa się w modelarstwie. Są lepsze i gorsze głównie jeśli chodzi o skuteczność balansowania.
Są też samodzielne balansery, przynajmniej kiedyś były, o sporym prądzie balansowania. Mam taki balanser jeszcze do Polskiej świetnej ładowarki Pulsar2. Tanie to nie było.
Jest taki sklep w HongKongu czy na Tajwanie. Nie pamiętam. Nazywa się Hobbyking i tam są tego rodzaju artykuły.
Czasem pakietów o dużej pojemności nie daje się do końca zbalansować w rozsądnym czasie i jedyna rada to ładowanie ogniw lub sekcji (P) oddzielnie.
Myślę że do 817 wystarczy pakiet 3s1p bo to radio qrp. Drugi taki w zapasie. Możesz wtedy używać jeden, a w tym czasie ładować drugi z samochodu, słońca, wiatraka czy z większej baterii w "Bazie wypadowej".
Mam taką ładowarkę, która składa się z czterech ładowarek. Bardzo się przydaje w zawodach lotniczych, gdzie jest wiele rund i trzeba mieć naładowane pakiety w pogotowiu.
https://www.youtube.com/watch?v=5i-gVNv2aQA

_________________
(((73))) Marcin.
Słucham na DMR TG-26056 i 2605 i FM SR5RR. ID: 2605142-portable lub 2605153-home
Warszawa KO02OE, VOT PZK 73
KF: FTDX101D, FT-817ND, FT897, IC735, IC706, FT991, IC7000, UNIDEN2020,
HM: QCX, Forty-9er,uBitX, Pilgrim, Kacper 40m, Taurus 40m,
UKF: Motorola MCX100, Radmor FM315K, IC211E, Intek HR2040, TM-218, QYT KT-8900 i KT8900D, TYT DM380, RT320. Baofengi UV-5R, UV-B6, UV82. FT-817ND, Radioddity GD-77, TYT DM-9600, TYT DMUV380, Anytone D868UV, Anytone D578UV PRO, Anytone D878UV, FT290RII,
PA: IC2KL(500W), Tuner: LDG600 ProII, LDG11ZPro.
ANT: Multiband InVee, GP7DX, Slooper 160m, Lafayette UV300 i uv200, InV L na samochodzie.
((( NIGDY NIE PRZEKRACZAM MOCY LICENCYJNEJ )))
Niema głupich pytań, spotyka się niezbyt mądre odpowiedzi.

  
Bladawiec
04.01.2022 14:54:50
poziom 5

Grupa: Użytkownik

Posty: 747 #7903421
Od: 2021-6-27



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY


Ilość edycji wpisu: 1
No to znów Koledzy nie licząc się z uczuciami czytelników poruszyli intrygujący temat. Nie ładnie... pan zielony
Szykując się do sezonu pracy z RODOS (rodzinny ogród działkowy otoczony siatką) wszedłem drogą kupna w posiadanie panelu słonecznego oraz stosownego regulatora do zastosowania wraz z akumulatorem kwasowym. Ponieważ gdzieś w przydasiach zalegają niesprawne baterie z laptopów czy możecie podpowiedzieć jak sprawić by znalazły szansę na nowe życie? Od czego zacząć aby zgłębić temat?
_________________
"wpis opatrzony znakiem
źródłem prawdy objawionej"
  
Klapki_Mojzesza
04.01.2022 18:33:35
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 53 #7903487
Od: 2020-5-8
@SP5XMI

Czyli proponujesz zastosowanie układu stabilizującego przed BMSem z układem ładowania i tyle? Stosując koszyki będę mógł swobodnie rotować lub wymieniać akumulatory a w razie potrzeby naładować każdy z osobna. O wykorzystaniu baterii z "starej nokii" też myślałem na początku ale na razie wystarczyły mi akumulatorki z ikei w fabrycznym koszyku + zapasowe na wymianę w kieszeni. Całkiem fajnie się sprawdza i bardzo podoba mi się fakt możliwości wymiany takich ogniw po zużyciu.



@Bladawiec
Ja zabrałem się do tego mierząc napięcie na wydłubanych ogniwach. Te mające poniżej 2.4v odrzuciłem.

Następnie wykorzystałem jeden z powerbanków który po otwarciu miał w środku koszyk na jedno takie ogniwo - powerbankiem tym naładowałem każde z ogniw do pełna, odłożyłem na tydzień, po tygodniu odrzuciłem ogniwa których napięcie samoistnie spadło poniżej 3.9v.

Następnie każde z ogniw rozładowałem korzystając z lampki na usb i tego samego powerbanka. Zmierzyłem pobór prądu takiego zestawu i mierzyłem czas pracy każdego z ogniwa - w ten sposób określiłem jego pojemność. Zostało mi około 16 ogniw o pojemności powyżej 2ah - z tych planuję złożyć zestaw.

Podobno kluczowe jest by nie ładować ogniw głęboko rozładowanych bo poniżej 2v coś w takim ogniwie krystalizuje i może doprowadzić do przebicia i samozapłonu ogniwa. Tak samo odradzano mi ładowanie powyżej 4.2v - powerbank który stosowałem odcina ładowanie na poziomie ok 4.12 a rozładowuje maksymalnie do 3.08v. Na tych zakresach napięć testowałem czas działania i tym sposobem też określiłem pojemność ogniwa.

Ale - to tylko opis mojego procesu, nie znam się na tym, eksperymentowałem w miejscu w którym mogłem sobie pozwolić na ewentualny zapłon takiego ogniwa.

Proszę, nie traktuj mojego opisu jako kompetentnego a raczej jako wstęp do dalszego zgłębienia wiedzy o ogniwach.

https://www.digikey.com/en/articles/a-designer-guide-fast-lithium-ion-battery-charging

Powyższy artykuł dosyć fajnie opisuje jak te ogniwa działają.
  
SP5XMI
04.01.2022 20:29:39
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 3443 #7903519
Od: 2012-12-16


Ilość edycji wpisu: 1
    Bladawiec pisze:

    (..) Ponieważ gdzieś w przydasiach zalegają niesprawne baterie z laptopów czy możecie podpowiedzieć jak sprawić by znalazły szansę na nowe życie? Od czego zacząć aby zgłębić temat?

To może krótko, bo kol. Klapki_Mojzesza ma racje - rozebrać baterie, zmierzyć każde z ogniw (lub grup ogniw jeśli zgrzewane po dwa, to częste jest) na testowej ładowarce i rozładowarce (nowoczesne ładowarki mają układ ładowanie - rozładowanie z pomiarem pojemności), a następnie dobrać pojemnościami w grupie, by były możliwie równe, naładować do pełna, dołączyć BMS i używać. Bateria słoneczna z oryginalnym układem być może da się przestawić na napięcie pełnego naładowania równe 12.7V. Ja robiłem też inaczej - albo przetwornica CC/CV albo przy mniejszym ogniwie (20W 16V open circuit) ładowałem na chama prosto z baterii słonecznej na zaciski powerpacka. Jesli powerpack był w konfiguracji 3s4p (czyli po cztery ogniwa równolegle w grupie) to prąd ładowania rzędu 1,5A to było akurat dla tych baterii.


    Klapki_Mojzesza pisze:

    @SP5XMI

    Czyli proponujesz zastosowanie układu stabilizującego przed BMSem z układem ładowania i tyle?

Dokładnie tak, a jeśli bateria słoneczna ma napięcie otwartego obwodu tylko trochę wyższe od 14V a max mocy w okolicach 13V to można prosto na zaciski i jak napięcie dojdzie do 12.6V na woltomierzu to uznajemy za dostatecznie naładowane. Chyba najprościej i nie trzeba nic kombinować.
Myślałem też inaczej - ładowanie ogniw równolegle do 4.2V wg standardowej procedury a potem przekładanie do koszyków łączonych szeregowo-równolegle. Myślałem nawet nad układem na przekaźnikach ale uznałem, że każda awaria takich przekaźników równa się pożar. A tego w kieszeni nie chcę. Dodatkowa sprawa - 817nd ma pełną moc od 10V, g90 na 40m od 10,6V (zależy od egzemplarza), także li-ion lepsze od NiMH.


    Klapki_Mojzesza pisze:

    Podobno kluczowe jest by nie ładować ogniw głęboko rozładowanych bo poniżej 2v coś w takim ogniwie krystalizuje i może doprowadzić do przebicia i samozapłonu ogniwa. Tak samo odradzano mi ładowanie powyżej 4.2v - powerbank który stosowałem odcina ładowanie na poziomie ok 4.12 a rozładowuje maksymalnie do 3.08v. Na tych zakresach napięć testowałem czas działania i tym sposobem też określiłem pojemność ogniwa.

Porada dobra, bo były ogniwa, które miały ten problem. Pomysł z pomiarem w tym zakresie napięć jest bardzo OK. BMS zazwyczaj właśnie taki zakres utrzymują.

I tutaj jeszcze jedna mała wskazówka - do radia QRP można użyć ogniw o niskim prądzie rozładowania (max 5A na ogniwo, co na Li-Ion to jest mało). Są tańsze i do tego mają większą pojemność, a 5A obciążenia przy konfiguracji 4P nie robi na nich żadnego wrażenia. Wiem, bo używam czegoś takiego z g90 na pełnej mocy, praktycznie nie zasilam tego radia inaczej niż z powerpacka.
Z kolei ogniwa wysokoprądowe mają naprawdę solidnego kopa. 4S12P z takich "niskoprądowych" zasila wzmacniacz HLA300plus na pełnej mocy (prawie 400W na CW na 80m), z kolei paczka do elektronarzędzi 4S3P goni FT891 na stu watach i może także posłużyć do rozruchu samochodu. Tu już nie ma zabawy, bo prądy zwarcia idą w setki amperów, BMS musi być naprawdę porządny i musi mieć zabezpieczenie także przed zwarciem. Dodatkowo stosujcie bezpieczniki topikowe na doprowadzeniach między akumulatorami a BMSem, to niewiele kosztuje a ratuje w przypadku awarii BMS. Mi się to zdarzyło. Jesli łączysz ogniwa równolegle w większe układy, to niegłupi pomysł zakłada zgrzanie minusów ale dołączanie plusów cieńszym przewodem, który nie przepali się przy normalnym prądzie obciążenia, ale przepali przy zwarciu uszkodzonego ogniwa. Wtedy jest szansa, że zapali się tylko jedno ogniwo, a nie cała bateria.

_________________
Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals.
Pozdrawiam, SP5XMI Marcin
  
Klapki_Mojzesza
04.01.2022 20:35:50
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 53 #7903522
Od: 2020-5-8


Ilość edycji wpisu: 1
No to już w głowie krystalizuje mi się format takiego "plecaczka" do 817.

Tylko jedna rzecz która byłaby dla mnie ważna - kontroler ładowania. Regulator V/A zredukuje mi prąd i napięcie do 12.6v 1a, podam to na BMSa, ten z kolei poda mi to na koszyki z ogniwami połączonymi równolegle.

Ale jak zabezpieczyć się przed przeładowaniem? Chciałbym żeby po osiągnięciu 4.1v na koszyku BMS odciął ładowanie takiego koszyka a po naładowaniu wszystkich wyłączył ładowanie. A najlepiej gdyby jeszcze miał diode która informowałaby o fakcie naładowania.

Czy dostępne w polskiej sprzedaży komponenty umożliwiły by mi to?
  
SP5XMI
04.01.2022 20:45:30
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 3443 #7903527
Od: 2012-12-16


Ilość edycji wpisu: 2
Wszystkie znane mi BMSy robią dokładnie to, czego od nich oczekujesz. Gdy na grupie aku napięcie zbliża się do 4.2V to układ BMS zaczyna bocznikowac grupę rezystorem, by tego napięcia nie przekroczyć. Gdy przynajmniej jedna z tych grup osiągnie napięcie maksymalne (mimo bocznikowania, bo już naładowane), BMS wyłącza ładowanie. Zatem fajnie działa ustawienie przetwornicy CC/CV tak, by początkowo ładowało się sporym prądem, a później ograniczenie napięcia spowodowało naturalny spadek prądu do około 400-500mA, który to prąd dobrze nadaje się do ładowania końcowego, aż do obniżenia napięcia do 100mA pod koniec. Nie uzyskasz maksymalnego napięcia ale nie o to tutaj chodzi. Zadaniem przetwornicy jest ograniczenie maksymalnego prądu ładowania początkowo a napięcia - później. Mam dokumentację dwóch powerpacków mojej konstrukcji, włącznie z BOM i detalami budowy. Prymitywny, z niedoróbkami itepe, obskurnie wykonany, ale od sześciu lat działa. Z powodzeniem mógłby startować w konkursie na PUK z racji na to, że ciężko trafić coś podobnego wykonanego fabrycznie. A nawet jesli jest, to jest dość drogie, zazwyczaj znacznie większe i wymaga przeróbek lub przejściówek.

edit - dzięki pomocy kolegów z Hackerspace Kraków dokumentacja jest dostępna pod adresem: https://owncloud.hskrk.pl/index.php/s/HcPPeXPrxmtZBHR?. Jeszcze raz dziękuję!
_________________
Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals.
Pozdrawiam, SP5XMI Marcin
  
Electra02.05.2024 17:24:37
poziom 5

oczka
  
Bladawiec
04.01.2022 22:00:44
poziom 5

Grupa: Użytkownik

Posty: 747 #7903539
Od: 2021-6-27



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
    SP5XMI pisze:


    To może krótko, bo kol. Klapki_Mojzesza ma racje - rozebrać baterie, zmierzyć każde z ogniw (lub grup ogniw jeśli zgrzewane po dwa, to częste jest) na testowej ładowarce i rozładowarce (nowoczesne ładowarki mają układ ładowanie - rozładowanie z pomiarem pojemności), a następnie dobrać pojemnościami w grupie, by były możliwie równe, naładować do pełna, dołączyć BMS i używać. Bateria słoneczna z oryginalnym układem być może da się przestawić na napięcie pełnego naładowania równe 12.7V. Ja robiłem też inaczej - albo przetwornica CC/CV albo przy mniejszym ogniwie (20W 16V open circuit) ładowałem na chama prosto z baterii słonecznej na zaciski powerpacka. Jesli powerpack był w konfiguracji 3s4p (czyli po cztery ogniwa równolegle w grupie) to prąd ładowania rzędu 1,5A to było akurat dla tych baterii

Marcinie serce Ty moje...
To jak rozebrać pakiet i jak dobrać ogniwa zapewne jak większość forumowiczów wiem. Problemem to te BMS-y, CC/CV czy inne 3s4p. aniołek


_________________
"wpis opatrzony znakiem
źródłem prawdy objawionej"
  
Klapki_Mojzesza
04.01.2022 22:05:33
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 53 #7903541
Od: 2020-5-8
Panie XMI! Dzięki Ci za te PFDy.

I krakowskim hakierom także wesoły
  
SP5XMI
04.01.2022 22:16:43
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 3443 #7903543
Od: 2012-12-16
    Bladawiec pisze:

    Marcinie serce Ty moje...
    To jak rozebrać pakiet i jak dobrać ogniwa zapewne jak większość forumowiczów wiem. Problemem to te BMS-y, CC/CV czy inne 3s4p. aniołek

Ależ już spieszę na pomoc z poradą.
BMS to jest układ (na allegro nazywany PCB), który dba o to, by akumulator nie został przeładowany (bo wtedy się mocno nagrzewa do pożaru włącznie), by nie został zbyt głęboko rozładowany (bo się psuje) i rozłączy obciążenie w przypadku przeciążenia lub zwarcia (by się nie nagrzało do pożaru włącznie). Równocześnie zazwyczaj zarządza ładowaniem w taki sposób, by poszczególne grupy ogniw się ładowały poprawnie.
CC/CV - CC - constant current (ograniczenie prądu) CV (constant voltage) - to jest konstrukcja przetwornicy napięcia, która to przetwornica dostarcza prąd o ustalonym napięciu, ale gdy natężenie w obwodzie przekroczy wartość progową, to zmniejsza to napięcie, by utrzymać natężenie poniżej zadanej wartości maksymalnej.
3S4P - konfiguracja ogniw. Jedna składowa (cyfra przed S) określa ile grup lub ogniw jest łączonych szeregowo w danej baterii, druga składowa (cyfra przed P) określa ile akumulatorów znajduje się w każdej grupie. Zatem 3S4P to jest razem 12 akumulatorów, które są łączone w grupy po cztery i trzy takie grupy dajemy szeregowo. 3S daje napięcie od 10 do ok. 12.6V (maksymalnie 3x4.2V), 4S - od 12 do ok.16,6V (maksymalnie 4x4.2V) - zakładając standardowo maksymalne naładowanie ogniwa Li-Ion do 4.2V. Niektóre BMSy ładują niżej, by podwyższyć trwałość kosztem mniejszej pojemności.
18650 to typ akumulatora, a przy okazji jego rozmiary - średnica 18mm, długość 650mm. 18650 jest najpopularniejszym formatem akumulatora li-ion w ogóle.
Przy akumulatorach Li-FePo4 typowa konfiguracja to będzie 4S, gdyż aku mają niższe napięcie pracy każdego ogniwa - cztery szeregowo dają akurat 14.2V, podobnie do ołowiowych. Między innymi dlatego LiFePo4 lepiej pasują jako zamiennik ołowiowych, ale są o wiele droższe od popularnych LiIon.
_________________
Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals.
Pozdrawiam, SP5XMI Marcin
  
Bladawiec
05.01.2022 19:18:14
poziom 5

Grupa: Użytkownik

Posty: 747 #7903731
Od: 2021-6-27



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
No i nie można było tak od razu? jęzor
Teraz tylko poszukać rozwiązań układowych czy u wujka Alego gotowych kitów. ,)



_________________
"wpis opatrzony znakiem
źródłem prawdy objawionej"
  
RV12P2000
05.01.2022 20:41:14
poziom 6

Grupa: Użytkownik

Posty: 861 #7903747
Od: 2019-5-24
Krótkie pytanie przy okazji: zastępując w urządzeniach z silnikiem (wiertarka, odkurzacz etc.) stare akumulatory litowymi z BMS często występuje problem wyłączenia pakietu przy starcie ze względu na prąd pobierany przez nieruchomy silnik. Jakie znacie proste rozwiązanie tego problemu?
  
canis_lupus
05.01.2022 20:58:36
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Kraków

Posty: 7468 #7903748
Od: 2013-7-18
    RV12P2000 pisze:

    Krótkie pytanie przy okazji: zastępując w urządzeniach z silnikiem (wiertarka, odkurzacz etc.) stare akumulatory litowymi z BMS często występuje problem wyłączenia pakietu przy starcie ze względu na prąd pobierany przez nieruchomy silnik. Jakie znacie proste rozwiązanie tego problemu?


Raz miałem w czyms taki problem, pomógł kondensator elektrolityczny, chyba w okolicach 6800µF/16V
_________________
"Prezydium zapoznało się z wnioskiem Marka SP9UO, w którym domaga się podjęcia przez Prezydium działań przeciwko osobom szkalującym PZK, a szczególnie przeciwko członkom organizacji. Takie działania będą podjęte po zasięgnięciu opinii prawnej."

To mówiłem ja, "unlis i ukrywający coś, wstydzący się swojego znaku, człowiek z ulicy, losowa osoba z internetu, element, ignorant i darmozjad, anonimowy pirat, konfident, donosiciel, do d**y".
  
RV12P2000
05.01.2022 21:10:37
poziom 6

Grupa: Użytkownik

Posty: 861 #7903751
Od: 2019-5-24
Z kondensatorem jest ten problem, że jak się rozładuje, to się ładuje z BMS-a latami. Ja dałem w odkurzaczu ok. 100W kondensator z opornikiem rzędu ułamków oma, ale żeby uzyskać pełną moc trzeba by jeszcze ten opornik po włączeniu zwierać. Może w BMS-ie można sygnał ogranicznika prądu trochę przycałkować, żeby nie reagował na szpilkę startową? Ma ktoś jakieś doświadczenie?
  
SP5XMI
06.01.2022 11:49:25
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 3443 #7903883
Od: 2012-12-16
Robiłem coś podobnego, dwa kondensatory (10tys µF plus 220µF low ESR równolegle) rozwiązały problem. Aby kondensatory były cały czas naładowane zrobiłem obejście układu wykonawczego BMSa przez diodę i rezystor 1kΩ,. Mozna zobaczyć jak taki problem obchodzą przy fabrycznych paczkach do elektronarzędzi Li-Ion. Spotkałem się nawet z pomysłem zasilania silnika elektronarzędzia wprost z aku (BMS służy wtedy tylko do ładowania) przez bezpiecznik topikowy. Niemniej są BMSy na prąd 100A a to już konkret.
_________________
Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals.
Pozdrawiam, SP5XMI Marcin
  
Klapki_Mojzesza
21.01.2022 11:49:12
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 53 #7909669
Od: 2020-5-8


Ilość edycji wpisu: 3
Mały update

Kupiłem 4 koszyki na 3 akumulatory, zamocowałem na płytce uniwersalnej łącząc w pakiety w konfiguracji:

iiii ii
iiii ii

Podłączyłem pod bms, bms do konektora do Yaesu i działa. (bo w sumie co miałoby nie działać bardzo szczęśliwy)

Zamontowałem też płytkę wyjętą z ładowarki samochodowej usb - zawsze taki pakiet mogę wykorzystać jako powerbank.
Na razie do ładowania po prostu wyjmę ogniwa z koszyków, naładuję w ładowarce ośmiokanałowej (przy ogniwach z rozbiórki może mi to pomóc odrzucić te wadliwe), ale rozglądam się za jakimś kompaktowym układem pozwalającym ładować konstrukcję z dowolnego źródła o napięciu z zakresu 12-19v i zbiciu prądu do 2A. A najlepiej wykorzystałbym gotowy układ który pozwoli ładować konstrukcję przez usb-c a jednocześnie obsłużyłby mi wyjście na Power Delivery.

Na razie jednak pierwszym zadaniem jest wykonanie prawidłowej izolacji, wlutowanie bezpieczników i uszycie futerału ze wzmocnieniami na ten powerbank, planuję wykorzystać cordurę i wykorzystać rzepy które równocześnie pomogą mi przymocować pakiet do radia.

Według mnie zabawa w takie konstrukcje jest koszmarnie nieopłacalna ekonomicznie, gdybym godziny które spędziłem na nauce o ogniwach, ich ładowaniu, zasadzie działania przetwornic spędził na pracy, pozwoliłoby mi to kupić wiele gotowych, fabrycznych urządzeń. Ale fun z konstrukcji jest niesamowity, wiedza o ogniwach jest dosyć uniwersalna a dodatkowo mogę sobię wykonać urządzenie o takich parametrach jakich oczekuję wesoły

Dziękuję za pomoc, po wykonaniu całości postaram się wrzucić zdjęcia.
  
Electra02.05.2024 17:24:37
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » TECHNIKA, KONSTRUKCJE AMATORSKIE » SAMODZIELNA BATERIA AKUMULATORÓW 18650 - CO OPRÓCZ BMSA?

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny