NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » TECHNIKA, KONSTRUKCJE AMATORSKIE » SAMOCHODOWA ŁADOWARKA DO AKUMULATORÓW ŻELOWYCH 12V

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 3>>>    strony: [1]23

Samochodowa ładowarka do akumulatorów żelowych 12V

  
sq6nln
24.08.2012 23:06:45
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: WYSOKA k/ Wrocławia

Posty: 428 #997210
Od: 2009-10-14
Od jakiegoś czasu bawię się w łączności KF z auta.

W trosce o akumulator samochodowy ( z którego jest już zasilanych sporo innych urządzeń np radio UHF/VHF, GPS, CB, ładowarka do komórki i jeszcze pewnie coś :-) ) wymyśliłem sobie, że radio KF będę zasilał z osobnego akumulatora żelowego o pojemności 85Ah bo taki mam

Kłopotliwe jest jednak ładowanie go z sieci co kilka dni więc poszukuję sprawdzonego sposobu na ładowanie tego małego żelowego aku z instalacji samochodowej.
Najchętniej podłączyłbym coś na stałe bo i tak praktycznie nie wyciągam go z auta.

Oczywiście chodzi mi o ładowarkę w miarę dobrą bardziej rozbudowaną niż przewód z wtykiem do gniazda zapalniczki bo chciałbym, żeby moja mała żelóweczka jakiś czas posłużyła

Może być gotowiec lub nie



_________________
Włodel SQ6NLN
JO81LB

145,600 SR6R, 438,850 SR6WR

D-star: SR6WS, SR6UVW, SR6WB
  
Electra25.04.2024 16:27:51
poziom 5

oczka
  
sp5it
24.08.2012 23:13:42
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: KO02OI

Posty: 7261 #997217
Od: 2009-12-28
Robisz ładowarkę na L200 ale nie wiem czy różnica między napięciem wejściowym a wyjściowym nie bedzie za mała.
M
_________________
***** ***
You can't have too many antennas...
Obrazek
  
Jacek_sp7vmz
25.08.2012 06:02:33
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Posty: 948 #997266
Od: 2008-10-8
Kiedyś produkowano taki KIT przetwornicy 12/12V DC. Dawało to chyba ze 3A prądu a napięcie wyjściowe było w pewnych granicach regulowane. Do tego wystarczyło by podłączyć "zwykłą" ładowarkę do akumulatorów. Pytanie Taki układ pozwoli na naładowanie akumulatora do pełnej pojemności.
_________________
de sp7vmz!
  
Jacek_sp7vmz
25.08.2012 06:43:27
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Posty: 948 #997272
Od: 2008-10-8


Ilość edycji wpisu: 1
    SP1AP pisze:


    Z kolei większość producentów zaleca, by ich nie ładować podczas eksploatacji, bo podczas pracy buforowej występują zbyt duże wahania napięcia, dlatego pisałem o możliwości ich doładowywania małym prądem podczas przejazdów, gdy urządzenie jest odłączonne.

Przepraszam ale czegoś nie rozumiem, skąd się mają brać wahania napięcia przy pracy buforowej? To zasilacz nie ma odpowiedniej wydajności aby utrzymać napięcie wyjściowe?

    SP1AP pisze:

    Ładowanie ich zbyt dużym prądem ma fatalny wpływ na żywotność. Ideałem byłoby więc ładowanie ich prądem stabilizowanym przez baretery, ale czy dziś takie coś jeszcze istnieje??? zakręconyehporuszony
Stabilizatory prądu nadal są tyle, że półprzewodnikowe. aniołek Poszukaj opracowań na popularnym LM317 lub czymś podobnym.
_________________
de sp7vmz!
  
sp3aok
25.08.2012 09:42:00
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: LUBIN

Posty: 1051 #997316
Od: 2009-10-19
    sq6nln pisze:

    Od jakiegoś czasu bawię się w łączności KF z auta.

    W trosce o akumulator samochodowy ( z którego jest już zasilanych sporo innych urządzeń np radio UHF/VHF, GPS, CB, ładowarka do komórki i jeszcze pewnie coś :-) ) wymyśliłem sobie, że radio KF będę zasilał z osobnego akumulatora żelowego o pojemności 85Ah bo taki mam

    Kłopotliwe jest jednak ładowanie go z sieci co kilka dni więc poszukuję sprawdzonego sposobu na ładowanie tego małego żelowego aku z instalacji samochodowej.
    Najchętniej podłączyłbym coś na stałe bo i tak praktycznie nie wyciągam go z auta.

    Oczywiście chodzi mi o ładowarkę w miarę dobrą bardziej rozbudowaną niż przewód z wtykiem do gniazda zapalniczki bo chciałbym, żeby moja mała żelóweczka jakiś czas posłużyła

    Może być gotowiec lub nie




Witaj
Wieczorem napiszę,jak ten prosty problem rozwiązać.
Pozdrawiam
Rysiek sp3aok Lubin
_________________
SP9-1166
  
sp2hfh
25.08.2012 10:23:27
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Gdańsk JO94HI

Posty: 553 #997332
Od: 2008-10-4
To ja dalej czegoś nie rozumiem ...smutny. Jak dla mnie to akumulatory dzielimy na:
- kwasowe
- zasadowe
- ...
Kwasowe dzielimy na:
- klasyczne ( elektrolit w postaci płynnej )
- AGM ( elektrolit uwieziony w odpowiednich płytach pomiędzy elektrodami )
- Żelowe ( elektrolit umieszczony w "żelu" )

O rekombinacji gazów nie piszę ...

Następny podział to :
- akumulatory rozruchowe ( np. samochodowe )
- akumulatory trakcyjne ( np. wózki widłowe )
- akumulatory buforowe ( np.UPSy )

Tak więc dla mnie akumulator żelowy to nadal akumulator kwasowy.
Dla poprawności technicznej należy pamiętać że sposoby ładowania poszczególnych typów akumulatorów są różne. Bufor pracuje w sekwencji UI, trakcyjne przeważnie IUIa. Również każdy producent, dla tego samego typu podaje różne wartości napięć w poszczególnych fazach ładowania. Ogólnie, w takim "uniwersalnym" układzie dobrze by było aby nie przekraczać Umni = 1.8V/ogniwo oraz Umax = 2,4V/ogniwo
_________________
Mariusz
sp2hfh

FT857
FT1000MP MARK V Field
TM261
TS450SAt - long time ego
ant. H422
ant. WARC- home made multiband dipol
ant. Bazooka 40m - "holiday" antenna
ant. Bazooka 20m - "holiday" antenna
  
kl
25.08.2012 11:07:11
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 264 #997360
Od: 2009-8-2
    sq6nln pisze:


    Oczywiście chodzi mi o ładowarkę w miarę dobrą bardziej rozbudowaną niż przewód z wtykiem do gniazda zapalniczki bo chciałbym, żeby moja mała żelóweczka jakiś czas posłużyła

    Może być gotowiec lub nie


Proszę
Obrazek
_________________
Krzysztof
  
Jacek_sp7vmz
25.08.2012 11:49:28
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Posty: 948 #997387
Od: 2008-10-8


Ilość edycji wpisu: 1
    SP1AP pisze:

    Jacek, ja pisałem o ładowaniu z alternatora, a nie z zasilacza, podczas przejazdów samochodem, to raz!

A co robi w samochodzie akumulator i do czego jest podłączony? oczko
    SP1AP pisze:

    Po drugie akumulator t.zw. żelowy, to nie jest zwykły kwasowy i odczuwa najmniejsze zmiany, nawet wynikające z naciśnięcia PTT lub z modulacji i dlatego podczas pracy urządzenia nie jest zalecane ładowanie, nawet ze stabilizowanego zasilacza! No chyba że chcesz go rozformatować - Twoja wola, ja bym nie ryzykował.
Wiesz o ja Pi... taki akumulator co to gupieje pod zmiennym obciązeniem. Ciekawe czemu się tak nie dzieje w zwykłym samochodzie? Co na to Twoi Koledzy fachofcy od akumulatorów?
    SP1AP pisze:

    PS: O ile wiem, to popularny LM-317 nie jest stabilizatorem prądu, tylko napięcia, ale może się mylę?
    No i ograniczanie prądu to nie to samo, co jego stabilizacja!!! pomysł

Poprzez utrzymywanie stałego (spadku) napięcia na szeregowo włączonym układ rezystorze reguluje płynący przez układ prąd. Ot taka idea.
_________________
de sp7vmz!
  
sp3aok
25.08.2012 13:07:02
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: LUBIN

Posty: 1051 #997411
Od: 2009-10-19
Pytanie do specjalistów tutaj na FORUM: Czy układ schemat podany przez kl. Będzie przydatny dla sq6nln ?
_________________
SP9-1166
  
kl
25.08.2012 13:35:57
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 264 #997422
Od: 2009-8-2
Jak najbardziej, prościej się chyba już nie da. Tutaj jest wszystko opisane http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic988101.html dobrać elementy i po problemie.
Pozdrawiam
_________________
Krzysztof
  
SP6IX
25.08.2012 17:50:17
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8132 #997545
Od: 2008-3-18
Tak to jest najprościej ,można to jeszcze skomplikować ale po co.Jeżeli nie pasuje Ci taki żelowy to kup sobie zasadowy odporny na idiotyzmy a nawet na chwilowe zwarcia nie pokrzywisz płyt nie roz formatyjesz tylko waga większa no i ten KOH trochę żrący a tak pozatym OK. jęzor
_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
Electra25.04.2024 16:27:51
poziom 5

oczka
  
sp3aok
25.08.2012 23:03:18
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: LUBIN

Posty: 1051 #997704
Od: 2009-10-19
    sp3aok pisze:

      sq6nln pisze:

      Od jakiegoś czasu bawię się w łączności KF z auta.

      W trosce o akumulator samochodowy ( z którego jest już zasilanych sporo innych urządzeń np radio UHF/VHF, GPS, CB, ładowarka do komórki i jeszcze pewnie coś :-) ) wymyśliłem sobie, że radio KF będę zasilał z osobnego akumulatora żelowego o pojemności 85Ah bo taki mam

      Kłopotliwe jest jednak ładowanie go z sieci co kilka dni więc poszukuję sprawdzonego sposobu na ładowanie tego małego żelowego aku z instalacji samochodowej.
      Najchętniej podłączyłbym coś na stałe bo i tak praktycznie nie wyciągam go z auta.

      Oczywiście chodzi mi o ładowarkę w miarę dobrą bardziej rozbudowaną niż przewód z wtykiem do gniazda zapalniczki bo chciałbym, żeby moja mała żelóweczka jakiś czas posłużyła

      Może być gotowiec lub nie




    Witaj
    Wieczorem napiszę,jak ten prosty problem rozwiązać.
    Pozdrawiam
    Rysiek sp3aok Lubin


ŁADOWANIE DODATKOWEGO AKUMULATORA Z POKŁADOWEJ INSTALACJI SAMOCHODOWEJ 12v.
Jak ja bym to zrobił. Do + aku.sam. przez bezpiecznik 15A. dalej w szereg żarówka reflektorowa jeden żarnik lub 2 równolegle (prąd ładowania) dalej do styku przekaźnika sam. 20A. (0twarty) z drugiego styku przekaźnika przez diodę 10-20 Amper w szereg do bezpiecznika 15Amper i do + Aku.dodatkowego, żelowego 85Ah. STEROWANIE: Uzwojenie cewki przekaźnika, jeden koniec, do + zasilania aparatu zapłonowego, drugi koniec uzwojenia do styku wyłącznika, drugi koniec styku wyłącznika do masy - pojazdu. Dodatkowe Aku. będzie ładowane tylko przy pracującym silniku. Ładowanie można wyłączyć lub załączyć WYŁACZNIKIEM Układ ten nie obciąża aku. główne. Do akumulatora kwasowego diody nie instalować.
Potrzebne materiały: 2 bezpieczniki bagnetowe samochodowe 15Amper + gniazda do nich. Przekaźnik 20Amper 12Volt.samochodowy Dioda 10-20 Amper. Wyłącznik sterujący HEBELKOWY 0.5A. Kabelki połączeniowe.oczka lutownicze. Dodatkowo można zainstalować Voltomierz napięcia dodatkowego Aku. UKŁAD odporny na w/cz.
Obiecałem napisałem.
Dzisiaj wyjeżdżam na dwa tygodnie. Nie będę miał dostępu do netu.
powodzenia
Rysiek sp3aok Lubin
_________________
SP9-1166
  
stasiek
26.08.2012 01:37:34
poziom 6

Grupa: Użytkownik

Posty: 1155 #997739
Od: 2011-9-10


Ilość edycji wpisu: 1
SP1AP -a jak ładowane były akumulatory w systemie Tadiran(obecnie wycofany)cały czas pracowały był specjalny układ do ładowania akumulatorów żelowych.Obecnie płytki pilnie poszukiwane przez geodetów do ich mierników. Stosowanie żarówek, rezystorów powoduje w szybkim czasie uszkodzenie akumulatora.
  
sp3aok
26.08.2012 06:50:37
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: LUBIN

Posty: 1051 #997756
Od: 2009-10-19
    stasiek pisze:

    SP1AP -a jak ładowane były akumulatory w systemie Tadiran(obecnie wycofany)cały czas pracowały był specjalny układ do ładowania akumulatorów żelowych.Obecnie płytki pilnie poszukiwane przez geodetów do ich mierników. Stosowanie żarówek, rezystorów powoduje w szybkim czasie uszkodzenie akumulatora.


Stosowanie żarówek, rezystorów powoduje w szybkim czasie uszkodzenie akumulatora. UZASADNIJ TO.
_________________
SP9-1166
  
SP6IX
26.08.2012 16:49:31
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8132 #998052
Od: 2008-3-18
Opornik czy żarówka to jedno ,równolegle do opornika można włączyć Amperomierz i kontrolować jak się ładuje do żarówki nie sprawdzałem być może też by się dało choć to opornik samo regulujący HI HI.
_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
sp3drm
26.08.2012 19:00:06
poziom 3

Grupa: Użytkownik

QTH: JO82LK

Posty: 193 #998112
Od: 2012-1-28


Ilość edycji wpisu: 1
    sp9coo pisze:

    równolegle do opornika można włączyć Amperomierz i kontrolować jak się ładuje do żarówki...

Równolegle?
Andrzej
  
kl
26.08.2012 19:10:17
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 264 #998132
Od: 2009-8-2
Tak jeśli nie posiada bocznika wtedy mierzymy spadek na rezystorze (żarówce). Koledze chodziło zapewne o wskaźnik wychyłowy a nie multimetr cyfrowy dlatego tak napisał.
_________________
Krzysztof
  
SP6IX
26.08.2012 20:18:02
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8132 #998161
Od: 2008-3-18
Amperomierze też mają boczniki a wszystko co mierzy zaczyna swój początek na napięciu .Amperomierz jest też swego rodzaju woltomierzem a właściwie wskaźnikiem napięcia na rezystorze pomiarowym lub mostku ,może to inaczej brzmi w waszych uszach ale tak jest.>>> kl pisze:

Tak jeśli nie posiada bocznika wtedy mierzymy spadek na rezystorze (żarówce). Koledze chodziło zapewne o wskaźnik wychyłowy a nie multimetr cyfrowy dlatego tak napisał. <<<

myślałem że mam tu ludzi którzy myślą jak elektronicy ,multimetr jest przyrządem wielo funkcyjnym a amperomierz to amperomierz .Multimetrem mógłbym zmierzyć jako miernikiem prądu (A) lub napięcia (mV,V).Ale to inny temat "pomiary" płacze
_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
sp2lqp
26.08.2012 21:26:38
poziom 5



Grupa: Użytkownik

Posty: 739 #998203
Od: 2011-3-28


Ilość edycji wpisu: 1
Helouuuu!

To ja trochę "poteoretyzuję". Też jak Włodek (i pewnie wielu innych kolegów) ten pomysł mnie nurtuje. Oczywiście do tej pory go nie zrealizowałem... Oto co mi przyszło do głowy.

Elektryk samochodowy zapytany o takie rozwiązanie podsunął pomysł zgodny co do filozofii jak ten na schemacie z elektrody http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic988101.html - wstaw pan diodę. Nie bardzo rozumiałem, co do mnie mówi i zacząłem kombinować sam.

Pomyślałem o przekaźniku, który ma regulowane napięcie załączenia cewki. Jak ustawie 13V to styki kłapną. Jak napięcie będzie niższe - wyłączy się. Stosowny przekaźnik nabyłem na allergo (leży, czeka nie odsprzedam, z góry zaznaczam). Obecnie takiego na aukcji nie mogę znaleźć, bo przed pisaniem posta sprawdzałem. Ponieważ przekaźnik ma małą obciążalność styków, będzie sterował jakąś krowę, np. typowy przekaźnik samochodowy do świateł (40A na styk). I przez niego popłynie prosto z alternatora - pobrane z + akumulatora dla uproszczenia - prąd do ładowania żelówki. Sam prąd ograniczy się np. żarówką.
A teraz dlaczego takie rozwiązanie? Jako nie-elektronik kombinuję tak: napięcie w sieci pokładowej auta ma ok. 12V w stanie spoczynku. A jak uruchamiam autko to rośnie do 13-14V, bo tyle daje układ regulatora ładowania. Radiostacje podłączam do żelówki i pracuje jak nie jadę. Bo wtedy przekaźnik ten z regulacją napięcia zadziałania ma poniżej 13V i odepnie żelówkę od instalacji samochodu.

Zaznaczam to pomysł teoretyczny, bo jeszcze tego nie zamontowałem do auta. A może zostanie storpedowany przez forumowiczów jako rozwiązanie złe? To wtedy nie zamontuję poruszony
_________________
Pozdrawiam Piotr SP2LQP
www.sp2lqp.pl

--------------------
Usłyszałem od Cezarego SP7UKL fajną opinię: Nie znam się, więc się wypowiem.

Genialna w swojej prostocie kwintesencja obecnych czasów. Smutne, ale prawdziwe.
  
SP6IX
26.08.2012 21:56:51
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8132 #998212
Od: 2008-3-18
Opornik czy żarówka to jedno ,równolegle do opornika można włączyć Amperomierz i kontrolować jak się ładuje do żarówki nie sprawdzałem być może też by się dało choć to opornik samo regulujący HI HI.
a każdy kto uczuł się choć trochę elektroniki czy nawet elektryki wie że można w ten sposób zwiększyć zakres pomiaru.Amperomierze dla dużych prądów nie tylko tak działają jak tu napisano ale i też na termoparze mam takie cudo do 360A w drewnianej skrzynce.Ale to nie temat na ten wątek tu kolega dostał tyle wskazówek że teraz może śmiało napisać swój doktorat na temat który zrobi i wypróbuje w aucie i dla niego powodzenia w pracy ,pamiętaj tylko że takie układy wydzielają dość znaczne ciepło i coś takiego najlepiej zamknąć w czymś metalowym dla świętego spokoju.

_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
Electra25.04.2024 16:27:51
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 3>>>    strony: [1]23

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » TECHNIKA, KONSTRUKCJE AMATORSKIE » SAMOCHODOWA ŁADOWARKA DO AKUMULATORÓW ŻELOWYCH 12V

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny