NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » ANTENY » UCHWYT KLAPOWY DO ANTENY KF

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

Uchwyt klapowy do anteny KF

  
sq5mga
08.07.2010 11:44:39
Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 22 #555311
Od: 2010-6-5
Witam,
Zamierzam kupić uchwyt klapowy do mobilowej anteny KF na pasmo 80m. Wybór jest spory,np COMET,Lafayette. Czy możecie doradzić czy uchwyty tego typu nadają się do anten mobilowych KF jeśli tak to jaki polecacie? Z opisu producentów wynika że uchwyty tego typu nie mają połaczenia elektrycznego z masą samochodu - czy w tym wypadku mają sprzęzenie pojemnościowe? Czy powinienem podłączać do masy samochodu dodatkowy przewód?
  
Electra18.04.2024 14:05:44
poziom 5

oczka
  
sp4lvc
08.07.2010 14:03:39
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Grajewo KO13FP

Posty: 513 #555361
Od: 2009-3-27
Uchwyt zakręca się śrubkami do klapy. Nie wyobrażam sobie, aby oplot kabla nie miał styku ze śrubkami uchwytu, bo to byłoby bez sensu. Ja mam uchwyt na klapie i przejście na oplocie kabla do masy samochodu ,,wzorowe". Coś nie dopatrzyłeś lub nie doczytałeś.
_________________
VY 73. Bogdan
  
sq5mga
08.07.2010 14:25:10
Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 22 #555376
Od: 2010-6-5


Ilość edycji wpisu: 1
Witam,
Sam uchwyt ma połączenie elektryczne z oplotem kabla ale zastanawia mnie montaż uchwytu do klapy samochodu.Na zdjęciach widziałem , że uchwyt montuje się do klapy przy pomocy śrubek które dociskają poprzez metalową podkładkę cały uchwyt do klapy. takie rozwiazanie nie gwarantuje połączenia elektrycznego z nadwoziem samochodu chyba że jest wykorzystywane sprzężenie pojemnościowe.
Poniżej link do uchwytu.
http://www.radio-sklep.pl/COMET_RS840-82.html

Pozdrawiam
Wojtek
  
sp4lvc
08.07.2010 14:50:55
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Grajewo KO13FP

Posty: 513 #555390
Od: 2009-3-27


Ilość edycji wpisu: 6
,,Zatemperuj" śruby i przebij sie nimi do blachy przy dokręcaniu lub spowoduj, aby metalowa podkładka miała kontakt z karoserią. Będziesz miał dwa ślady o powierzchni 1 mm kw. Zabawa w KF w samochodzie bez uziemionej do karoserii anteny może przysporzyć wiele kłopotów. Pomijając skuteczność nadawania, czekają niespodzianki typu duży SWR, w.cz. na kablu mikrofonowym i inne takie. Przy cżęstotliwościach KF nie ma w zasadzie takiego pojęcia jak ,,sprzężenie pojemnościowe z masą". Może 28 i 24 Mhz, ale wątpię. Na niższych częstotliwościach pożądane byłyby pojemności rzędu nanofaradów. Nie ,,wyprodukujesz" takiej pojemności zbliżając, żeby nie wiem jak blisko parę centymetrów kwadratowych uchwytu do karoserii. Sprawność anten mobilowych na KF to pojedyncze procenty. Spapraj sobie jeszcze połączenie z karoserią, to już w ogóle nie będzie po co zakładać tej anteny.
Żeby nie było, że się wymądrzam - kilka dni temu zrobiłem własnoręcznie antenę i robię łączności na wszystkich pasmach z przyzwoitymi SWR-ami (bez skrzynki antenowej)- pełną mocą 100W z radia FT-857D. Topornie to idzie w paśmie 80 m, bo antena ma znikomą aperturę jak na potrzeby tego pasma, ale mam już kilka łączności i okręgów zaliczonych z raportami od 55 do 59. Im wyżej, tym lepsze raporty - dzisiaj w nocy na 7 mHz zrobiłem Szkocję i Wielką Brytanię otrzymując po 59. Na 14 Mhz mało nadawałem, ale mam zaliczone Oman i Zjednoczone Emiraty Arabskie - też po 59. Żadnych niespodzianek, ale uchwyt na klapie ma kontakt z karoserią. Mam tę antenę od kilku dni, więc prób było mało, bo w międzyczasie było deszczowo. Ja jestem bardzo zadowolony, nawet z tych efektów, które mam. Nie przypuszczałem, że będę robił DX z samochodowej anteny.
_________________
VY 73. Bogdan
  
SQ9APD
09.07.2010 08:53:27
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Kraków, KO 00 AC

Posty: 1600 #555623
Od: 2008-3-17
Powątpiewanie jest domeną ludzką... Z tego co wiem, to np. Przy podstawie magnesowej dla pasm 21-28MHz wystarczy sama pojemność między podstawą, a karoserią (oczywiście o ile przy 28 wystarczy podstawa 12-stka, to na 21 najlepiej dać 16-stkę), natomiast dla 3,5MHz to już trzeba dołożyć pojemność. Robi się to na różne sposoby, np. tak jak w tym projekcie http://radiohrad.cz/images/mobant80.pdf.
_________________
Pozdrawiam
nasłuch: FM 145.550 MHz
  
SP2LIG
09.07.2010 09:22:37
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13001 #555631
Od: 2009-3-16
SQ9APD!!!


Bartek,czy te anteny które pokazałeś są Twojego projektu,myślę że ze względu ma wielkość i ciężar są one do używania tylko na postoju,bałbym się z takim monstrum na dachu jechać.
Pozdrawiam
___________
Greg,SP2LIG
  
SQ9APD
09.07.2010 11:25:05
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Kraków, KO 00 AC

Posty: 1600 #555702
Od: 2008-3-17
Konstrukcja Milana OK2UR i faktycznie nie jest lekka, ale ja mam wersję fabryczną Budd'a W3FF (buddistick ale w wersji Low Band) i z wagą już jest lepiej. Ale faktycznie jechać z nią to strach.
_________________
Pozdrawiam
nasłuch: FM 145.550 MHz
  
sp4lvc
09.07.2010 11:27:33
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Grajewo KO13FP

Posty: 513 #555704
Od: 2009-3-27


Ilość edycji wpisu: 1
Bartku - w tym rozwiązaniu z dołożonym kondensatorem kłopot polega na tym, że przeciwwagą anteny staje się jakiś przypadkowej długości odcinek kabla koncentrycznego lecący od magnesu do radia.
_________________
VY 73. Bogdan
  
SQ9APD
09.07.2010 11:53:34
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Kraków, KO 00 AC

Posty: 1600 #555718
Od: 2008-3-17


Ilość edycji wpisu: 1
Pewnie masz rację. W innym wątku, nie pomne w którym; ktoś wypowiadał się, że niewielki kawałek przewodu podłączonego do masy anteny ułożył w rynience, co z karoserią tworzyło dodatkową pojemność - i to też ponoć wyeliminowało problem wysokiego SWR-a. Krótkofalowcy to zawsze muszą mieć pod górkę - ech... pan zielony
_________________
Pozdrawiam
nasłuch: FM 145.550 MHz
  
sq5mga
09.07.2010 11:53:51
Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 22 #555719
Od: 2010-6-5
Tak miałem ostatnio gdy antene ustawiłem na podstawie magnetycznej i nie dokręciłem wtyku uc-1 w radiu - wtedy przeciwwagą był kawałek oplotu koncetryka łączącego antene z radiem.
Pozdrawiam
Wojtek
  
sq5mga
11.07.2010 00:18:25
Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 22 #556258
Od: 2010-6-5


Ilość edycji wpisu: 1
Witam,
Zainstalowałem antenę na uchwycie klapowym. Antena stroi sie właściwie ale tylko do F=3,685MHz. Powyżej tej częstotliwości swr wzrasta zbyt wysoko. Wiem że aby antena miała rezonans przy wyższej częstotliwości powinienem skrócić jej promiennik. Czy poleprzenie styku nateny z karoserią samochodu przez dodnie grubego przewodu masujacego do uchwytu klapowego pomoże przesunąć częstotliwośc rezonansową anteny w górę?

Pozdrawiam
Wojtek SQ5MGA
  
Electra18.04.2024 14:05:45
poziom 5

oczka
  
sp4lvc
11.07.2010 07:19:07
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Grajewo KO13FP

Posty: 513 #556269
Od: 2009-3-27


Ilość edycji wpisu: 2
Czy w tej chwili masz kontakt karoserii z oplotem kabla przy uchwycie? Tylko nie wkręcaj go do radia, a najpierw pomierz. Jeżeli nie masz kontaktu oplot kabla przez jego pojemność (żyła gorąca-oplot) może stanowić niechciane przedłużenie wibratora anteny. Możliwe, że dlatego stroi Ci się za nisko. Jakbyś nie patrzył oplot z karoserią przy gnieździe antenowym połącz, bo będziesz miał co chwila jakieś niespodzianki, o których wspominałem wcześnie.
_________________
VY 73. Bogdan
  
sq5mga
11.07.2010 15:53:39
Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 22 #556375
Od: 2010-6-5
Oplot kabla jest połączony z uchwytem a ten za pomocą 2 śrub do klapy samochodu. Mogę ewentualnie przyciąć promiennik i częstotliwość sięprzesunie w górę.
  
sp4lvc
11.07.2010 16:01:20
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Grajewo KO13FP

Posty: 513 #556377
Od: 2009-3-27


Ilość edycji wpisu: 1
Jeżli masz kontakt (ELEKTRYCZY!!!) oplotu z karoserią to pomoże już tylko przycięcie promiennika. Opcja druga: dostać się do cewki i odwinąć kilka zwojów. Co będzie wygodniejsze i mniej brutalne - to już Twoja decyzja.
_________________
VY 73. Bogdan
  
sq5mga
11.07.2010 16:06:04
Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 22 #556380
Od: 2010-6-5
Kontakt elektryczny oplotu z karoserią jest bo sprawdziłem omomierzem. Rezystancaja wyszła 0 wię lepiej być nie możewesoły jedynie zastanawiam sie czy nie poleprzyć kontaktu uchwytu klapowego z karoserią bo w tej chwili połączenie elektryczne zapewnione jest przez 2 małe śrubki.
  
sp4lvc
11.07.2010 16:54:45
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Grajewo KO13FP

Posty: 513 #556388
Od: 2009-3-27


Ilość edycji wpisu: 1
To nie ma znaczenia, czy dwie małe, czy inaczej. Ten kłopot masz z głowy. Nie ma potrzeby zbytniego rujnowania auta. Teraz musisz dostroić antenę. Opcje do wyboru podałem wyżej.
_________________
VY 73. Bogdan
  
sq2hcz
11.07.2010 18:49:59
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: Bydgoszcz

Posty: 832 #556414
Od: 2009-12-30
Krótki komentarz w temacie "uchwyty montowane na krawędź".
Przestrzegam przed chodzeniem na skróty i stosowaniem uchwytów które mają śruby zakończone ostrym wierzchołkiem co ma ułatwić "złapanie masy". Zastosowanie takiego uchwytu a konkretnie jego zdjęcie kończy się płaczem i wizytą u lakiernika. Przykładem jest uchwyt do anten polskiej produkcji SF-40. Nawet niezbyt mocne dokręcenie imbusów powoduje wgniecenia które po zdjęciu uchwytu widoczne są jako "wypchnięcia" a często także lakier jest popękany. Praktycznie bez uszkodzeń można zastosować do lekkich i średnich anten (do długości 1,6m) uchwyt KF-150 który ma śruby imbusowe o większej średnicy i co bardzo ważne są one płaskie. Lakier po prostu samemu lepiej samemu wyskrobać w miejscu dokręcenia. Na śrubach też jest trochę lakieru ale wystarczy kilka ruchów po papierze ściernym lub płytce chodnikowej by go usunąć.

Sławek
_________________
http://sq2hcz.wordpress.com
http://www.eo.net.pl
  
Electra18.04.2024 14:05:45
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » ANTENY » UCHWYT KLAPOWY DO ANTENY KF

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny