| |
SP3QDM | 16.03.2022 20:08:42 |

Grupa: Użytkownik
QTH: Grodzisk Wlkp.
Posty: 204 #7935943 Od: 2012-9-7
| Witam, Czy znajdę gdzieś kompendium w jaki sposób oczyścić, smarować i konserwować stalowe liny od masztów? Mam bębny z linami ale pełno w nich kurzu i piasku. Podejrzewam, że nie ma to na nie dobrego wpływu. Eksperci zalecają smarowanie lin penetrantem, ale czy nie trzeba ich jakoś najpierw umyć? Wszelkie dobre i sprawdzone rady mile widziane.
73,
Tomek SP3QDM |
| |
Electra | 23.05.2025 07:05:44 |

 |
|
| |
sp3suz | 16.03.2022 20:51:54 |

Grupa: Użytkownik
QTH: JO72SV
Posty: 3423 #7935966 Od: 2011-3-19
| Zadzwoń w dwa miejsca. Jedno to zakład produkujący liny. Na pewno będą wiedzieli co o jak w końcu to spece. Drugi telefon wykonaj do producenta dźwigów, tak stosują różne typy lin i wiedzą jak je konserwować bo wykonują także remonty. Ja pracowałem w zakładzie gdzie były suwnice. Ale tam zużyte liny się po prostu wywalało na złom. Po prostu zanim dotrwały do konserwacji ulegały naderwaniu a takie nie mogą być używane. W Polsce są na Śląsku chyba dwa zakłady produkcyjne lin. Vy 73!
_________________ Pijmy piwo jedzmy śledzie , będziem silni jak niedzwiedzie! |
| |
SP3QDM | 16.03.2022 22:14:20 |

Grupa: Użytkownik
QTH: Grodzisk Wlkp.
Posty: 204 #7936001 Od: 2012-9-7
| Znalazłem taką firmę nawet blisko ale oni raczej zajmują się wymianą lin na nowe chyba w takich konstrukcjach nikt nie bawi się w czyszczenie smarowanie lin.
https://perfektwerner.pl/#onas |
| |
sp5it | 16.03.2022 22:25:51 |


Grupa: Użytkownik
QTH: KO02OI
Posty: 7616 #7936011 Od: 2009-12-28
| Z linami to jest ciężki temat. Mam przy maszcie liny, które maja już sporo lat - żadnej rdzy. Śruby rzymskie pordzewiały ale nie liny. Kumpel stawiał maszt 5-6 lat temu i rdza z odciągów sypie się na potęgę. M _________________ You can't have too many antennas...
 |
| |
mot_cez | 16.03.2022 22:29:53 |


Grupa: Użytkownik
QTH: KO02LJ
Posty: 536 #7936012 Od: 2012-7-12
Ilość edycji wpisu: 1 | Moje liny stalowe w wyciągarce w samochodzie off road po każdym rajdzie ,co wiąże się z topieniem liny w błocie piachu i bagnie rozwijam,przedmuchuję sprężonym powietrzem i konserwuję środkiem Break awey cyclo. Potem nawijam na wyciągarkę. Jeżeli nie topię samochodu taką operacje powtarzam raz w roku. Lina stalowa 10mm 50m liny na wyciągarce o uciągu 22T Lina ma już 8 lat i jest w idealnym stanie. Tyle z mojego doświadczenia. _________________ 161BD850 Cezary Legionowo |
| |
sp9nrb | 16.03.2022 22:43:08 |

Grupa: Użytkownik
QTH: Tarnowskie Góry
Posty: 3077 #7936014 Od: 2017-7-11
| SP3QDM pisze:
Witam, Czy znajdę gdzieś kompendium w jaki sposób oczyścić, smarować i konserwować stalowe liny od masztów? Mam bębny z linami ale pełno w nich kurzu i piasku. Podejrzewam, że nie ma to na nie dobrego wpływu. Eksperci zalecają smarowanie lin penetrantem, ale czy nie trzeba ich jakoś najpierw umyć? Wszelkie dobre i sprawdzone rady mile widziane.
73,
Tomek SP3QDM
1. Jest smar do lin to jest z grafitem i jeszcze innymi dodatkami. 2. Jeżeli musisz, to możesz je umyć w rzadkim oleju, oleju napędowym a po wyschnięciu nasmarować tym smarem. 3. Jeżeli to jest urządzenie to w czasie przewijania sam smar wejdzie gdzie trzeba. 4. Jeżeli to jest lina na odciągu to operację trzeba wykonać przed montażem i dobrze wcierać bo samo nie wejdzie.
JAK
_________________ "Skojarzenia to przekleństwo, więc możemy dziś dać głowę – jakiekolwiek podobieństwo było czysto przypadkowe!" (cytat)
|
| |
Bladawiec | 17.03.2022 07:32:25 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 747 #7936053 Od: 2021-6-27
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | Kiedyś liny stalowe smołowano ale odkąd zaczęto stosować cynkowanie tylko je "oliwiono". Nie mam przy sobie starych poradników żeglarskich, wydaje mi się, ze gdzieś były zamieszczone rady odnośnie konserwacji lin stalowych, ale jak już podpowiedzieli Koledzy liny odkurzyć i jeśli nadal mają oryginalne zabezpieczenia nie ruszać. Jak są "suche" zastosować starą i sprawdzoną metodę konserwacji łańcuchów motocyklowych czyli kąpiel w gorącej mieszance oleju silnikowego ze smarem grafitowym. Zaschnięte smarowidło odetnie metal od tlenu a grafit nasmaruje nitki zabezpieczając przed przecieraniem warstwy cynku.
_________________ "wpis opatrzony znakiem źródłem prawdy objawionej" |
| |
SP2LIG | 17.03.2022 08:40:18 |



Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13122 #7936072 Od: 2009-3-16
| Nie rdzewieją tylko linki ze stali nierdzewnej, np te zastosowane w żeglarstwie, reszta linek prędzej czy później(cynkowane) pokryją się rdzą. Wystarczy przetrzeć je szmatą nasączoną smarem np towotem lub innym podobnym, nie częściej niż raz na rok. __________________ Greg SP2LIG |
| |
SQ6DXP | 17.03.2022 09:13:55 |


Grupa: Użytkownik
QTH: Opole JO80XQ
Posty: 1120 #7936086 Od: 2010-10-3
| Jako odciągi stosuję już tylko liny ze stali nierdzewnej. Wcześniej były ocynkowane i tak jak Koledzy pisali, prędzej czy później pokryły się rdzą, zesztywniały i zaczęły pekać. _________________ Paweł Opole. |
| |
sq1fyi | 17.03.2022 14:08:31 |


Grupa: Użytkownik
QTH: Good village!
Posty: 206 #7936242 Od: 2011-4-20
| Nasze liny w zależności o zastosowania smarujemy: na dźwigach idzie Mobil EP222, łacznie z hakiem idącym pod wodę. Na windach kotwicznych "rybi olej" albo wireshield Rocol, tutaj liny są tyrane w wodzie i po dnie więc lekko nie mają. Co do masztu to od czasu budowy statku czyli 2014 to są pobieżne oględziny i tyle. Nawet jakoś specjalnie nie są zabezpieczone. Kurz i piasek jak lina nie pracuje na jakiejś wciągarce czy innym bębnie to nie będzie wpływało znacząco na jej wytrzymałość. _________________ Igor |
| |
Electra | 23.05.2025 07:05:44 |

 |
|