NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » ANTENY » ROTOR RAK I STEROWNIK ROT1PROG - PROBLEM

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 3>>>    strony: [1]23

Rotor RAK i sterownik Rot1prog - problem

  
SP3NYC
01.01.2014 21:14:09
poziom 2

Grupa: Użytkownik

QTH: Poznań

Posty: 97 #1701757
Od: 2013-2-27
Witam kolegów.

Mam dziwny problem z powyższym zestawem i zastanawiam się co uległo uszkodzeniu.
Od pół roku użytkuję powyższy zestaw i dotąd było wszystko dobrze... do wczoraj.

Rotor obraca antenę poprawnie, ale pojawiają się fałszywe wyniki co do azymutu, i aby było ciekawiej tylko w jednym kierunku obrotu.

Aby to wyjaśnić to wygląda to dokładnie tak:

obracam antenę z kąta 47 stopni na 227 (akurat ten kąt jest mi łatwo określić wzdłuż ściany budynku) rotor obraca antenę na 227 i na wyświetlaczu mam 227.

Teraz obracam antenę z kąta 227 na powrót na 47 stopni. Na wyświetlaczu cyferki pojawiają się trochę wolniej czasami stają, ale rotor dalej kręci, mija 47 stopni i zatrzymuje się dalej np. na 5 stopniach (wartość przypadkowa)na wyświelaczu jest 47 stopni. Żeby było zabawniej czasami zdarza mu się obrócić poprawnie.

Z tego co udało mi się wywnioskować to gubione są impulsy przy obrocie z 227 na 47 stopni. Nie wiem tylko gdzie? czy rotor wysyła je niewłasciwie czy też sterownik ich prawidłowo nie zlicza.

Wydaje mi się że impulsy generowane są przez pojedynczy kontrakton (w obie strony ten sam) ale nie mam schematu rotora. Wiec raczej wskazuje to na sterownik (ale tam też jest pojedynczy licznik impulsów ... chyba).

Może któryś z kolegów miał podobny problem albo wie jak wygląda ten rotor w środku ??

(ta wersja nie ma mechanicznych ograniczników krańcowych)

Będę wdzięczny za pomoc

Artur SP3NYC.
  
Electra29.04.2024 20:54:33
poziom 5

oczka
  
SP6GWB
01.01.2014 21:35:33
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 129 #1701777
Od: 2012-12-23
Sprawdż, czy nie został zamoczony kabel lub złącza po drodze od sterownika do rotora (omomierzem).
Objawy wskazują raczej na sklejanie się styków przekaźnika załaczającego napięcie na silnik w tą stronę.
Miałem kilka takich przypadków przy używaniu programu do sledzenia Księżyca (program podaje cały czas impulsy na obrót ze wschodu na zachód).
73's de Staszek SP6GWB
  
SP5MG
01.01.2014 21:43:18
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: KO02LG - Warszawa

Posty: 1345 #1701787
Od: 2009-3-24
W podręczniku użytkownika widziałem jakiś schemat zobacz czy to od Twojego rotora .
http://www.spid.alpha.pl/english/10.php
_________________
Piotrek - SP5MG
  
SP6ML
01.01.2014 21:50:54
poziom 5

Grupa: Użytkownik

Posty: 523 #1701794
Od: 2012-2-4
Czasami zdarza sie ze z jakiegoś powodu użytkownik zamieni niechcący kable na zaciskach sterownika.
Wtedy moze dojść d uszkodzenia styków kontaktronu.
Cokolwiek było przyczyna, wyglada to na uszkodzony kontrakton.


HNY ml
  
SP3NYC
01.01.2014 22:00:58
poziom 2

Grupa: Użytkownik

QTH: Poznań

Posty: 97 #1701821
Od: 2013-2-27
Dziękuję za odpowiedzi.
W pierwszym odruchu też podejrzewałem kontraktron w rotorze, ale ....to jest, zdaje się, ten sam kontraktron który wysyła impulsy przy obrocie w drugą stronę. A obrót z pozycji 47 na 227 działa bez najmniejszych problemów. w drugą stronę gubi impulsy (lub nie dostaje impulsów) i to co któregoś. Styki nie są sklejone bo nie byłoby żadnych impulsów a są.

Mam nadzieję (albo się pocieszam) że to może być jakiś błąd w sofcie sterownika.


Artur SP3NYC
  
SP5ULN
01.01.2014 22:31:35
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: Komorów KO02JD

Posty: 1422 #1701864
Od: 2013-1-10
Witam,

Proponuję we wtyczce do sterownika (wg. dokumentacji którą podał SP5MG) omomierzem sprawdzić czy idą impulsy na przewodach czujnika podczas obrotu. W rotorze szeregowo z kontaktronem jest opornik 1KOhm, potem to idzie kablem do sterownika gdzie jest opornik 1KOhm na wejściu sterującym transoptora. Uwaga - impulsy muszą w czasie tego pomiaru dochodzić do sterownika, bo inaczej wykona on awaryjny stop (to jest zabezpieczenie przed spalaniem silnika w przypadku jeśli idzie do niego prąd a nie ma obrotu).
Może się okaże czy impulsy w obie strony idą tak samo. Jeśli inaczej, to raczej to problem mechaniczny (np. obluzowany czujnik). Oprogramowania bym nie podejrzewał, przecież się nie zużywa i nie zmienia w czasie eksploatacji.

Inna hipoteza: połączenie kablowe i styki są marne, a w skutek naprężeń w kablu podczas obrotu w jedną stronę kontaktuje lepiej niż w drugą. Wtedy wystarczy poprawić styki lub znaleźć i naprawić uszkodzenie w kablu.

Ogólnie to objaw wskazuje że do sterownika nie dochodzą wszystkie impulsy z kontaktrona.
_________________
73! Piotr SP5ULN
  
SP3NYC
01.01.2014 22:55:15
poziom 2

Grupa: Użytkownik

QTH: Poznań

Posty: 97 #1701886
Od: 2013-2-27
Witaj Piotr, dziękuję za uwagi.
Spróbuję podłączyć omomierz, ale obawiam się, że mogę nie zauważyć impulsów a licznika nie mam.
Kabel jest OKI, wtyczkę w shacku sprawdziłem, a u góry jest nieruchomo (nie ma jak się obluzować).

Obluzowany czujnik hmm... możliwe. Nie wiem jak to wygląda w środku rotora. Może ktoś ma jakieś zdjęcie ??
Czy jestem w stanie rozebrać rotor bez demontażu anteny ?? Bardzo kłopotliwe mam dojście do anteny, a demontaż rotora to już duża operacja.

I może jeszcze dla uściślenia, jeśli przyjmiemy że jest jeden impuls na 1 stopień, to przy obrocie o 180 stopni gubi się jakieś 30-40 impulsów (na 180), przy obrocie w drugą stronę wszystkie są zliczane.

Artur SP3NYC

  
SP6GWB
01.01.2014 23:03:05
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 129 #1701890
Od: 2012-12-23
Pisałem o sklejaniu się styków przekaźnika podającego napięcie na silnik. To, że usterka dotyczy tylko obrotu w jedną stronę wskazuje na przekaźnik.
73's de Staszek SP6GWB
  
SP5ULN
01.01.2014 23:15:52
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: Komorów KO02JD

Posty: 1422 #1701896
Od: 2013-1-10


Ilość edycji wpisu: 1
Jakie jest powiązanie uszkodzenia tego przekaźnika z błędami odczytu położenia? (to nie jest zaczepka, tylko pytanie)
_________________
73! Piotr SP5ULN
  
SP3NYC
01.01.2014 23:19:27
poziom 2

Grupa: Użytkownik

QTH: Poznań

Posty: 97 #1701898
Od: 2013-2-27
Witaj Staszku,
moim zdaniem to nie przekaźnik. Gdyby się sklejał to sterownik doszedłby do zaprogramowanego azymutu a antena kręciła by się dalej. Jest jednak inaczej, antena zatrzymuje się jak dojdzie do ustawionej wartości, tylko że nie zliczając impulsów obraca się o te brakujące impulsy trochę dalej (o jakieś 30-40 stopni).

Cały czas się zastanawiam czy jest możliwe takie obluzowanie czujnika w rotorze aby w jedną stronę zliczał dobrze a w drugą gubił impulsy. Pomysł Piotra może być odpowiedzią na to pytanie, o ile uda mi się zauważyć pojedyncze impulsy na omomierzu. Sprawdzę jutro, kiedy będzie coś widać.

Artur SP3NYC
  
sq4ixm
02.01.2014 09:06:10
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 122 #1702037
Od: 2009-6-16
    SP3NYC pisze:



    obracam antenę z kąta 47 stopni na 227 (akurat ten kąt jest mi łatwo określić wzdłuż ściany budynku) rotor obraca antenę na 227 i na wyświetlaczu mam 227.

    Teraz obracam antenę z kąta 227 na powrót na 47 stopni. Na wyświetlaczu cyferki pojawiają się trochę wolniej czasami stają, ale rotor dalej kręci, mija 47 stopni i zatrzymuje się dalej np. na 5 stopniach (wartość przypadkowa)na wyświelaczu jest 47 stopni. Żeby było zabawniej czasami zdarza mu się obrócić poprawnie.



Nie pomogę w rozwikłaniu zagadki ale:mój ma podobnie,ponieważ dostęp do rotora bez dźwigu jest niemożliwy,przyzwyczaiłem się już do tego.
Co jakiś czas ręcznie koryguję wskazania wyświetlacza.





  
Electra29.04.2024 20:54:33
poziom 5

oczka
  
sp2jeb
02.01.2014 09:11:28
Grupa: Użytkownik

Posty: 18 #1702039
Od: 2009-1-25
Miałem dość podobną sytuację.Miałem tą możliwość podłączyłem drugi sterownik i było to samo, dlatego łatwiej mi było zlokalizować przyczynę. W moim przypadku był odklejony od podłoża kontaktron zliczający impulsy. Po przyklejeniu wszysko ustąpiło i jest ok.
  
SP6GWB
02.01.2014 11:17:53
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 129 #1702133
Od: 2012-12-23
Moje wypowiedzi wynikają z doświadczeń, jakie miałem z rotorami spid (użytkowałem 3 szt, obecmie mam 2 szt).
Do SP5ULN - nie analizowałem schematów ze strony spid, ale w wersjach rotorów, które mam, po sklejeniu się styków przekaźnika, silnik pracował a licznik nie zliczał (nepięcie na kontaktron podawane jest przy naciśnieciu przycisku wymuszającego obrót) - to jest związek, o który pytasz. Rotor z zasady gubi pojedyncze impulsy, bo po puszczeniu przycisku antene kręci się siłą bezwłądności a licznik już nie zlicza bo nie ma napięcia na kontaktronie.
DO SP3NYC - wysztkie przypadki 'gubienia' impulsów jakie miałem wynikały z zamoczenia złączy kabla pomiędzy rotorem a sterownikiem. Obecnie mam przeciągniety kabel bezpośrednio z rotora do sterownika.
DO SP2JEB - kontaktron nie jest klejony do podłoża ale przylutowany do styków w pokrywie porzykładni i nie ma jak się obluzować. Teoretycznie mógłby odkleić się magnes, który jest przyklejono do koła zębatego przekładni. Mogę wysłać zdjęcia tych fragmentów silnika i przekładni aby pokazać lokalizację i sposób mocowania kontaktronu w rezerwowym silniku, jaki posiadam.
73's de Staszek SP6GWB
  
SP5ULN
02.01.2014 11:31:48
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: Komorów KO02JD

Posty: 1422 #1702145
Od: 2013-1-10


Ilość edycji wpisu: 1
    SP6GWB pisze:

    . Mogę wysłać zdjęcia tych fragmentów silnika i przekładni aby pokazać lokalizację i sposób mocowania kontaktronu w rezerwowym silniku, jaki posiadam.


Mogę prosić o takie zdjęcia?
_________________
73! Piotr SP5ULN
  
SP3NYC
02.01.2014 11:32:58
poziom 2

Grupa: Użytkownik

QTH: Poznań

Posty: 97 #1702147
Od: 2013-2-27
Witam ponownie wszystkich.

Właśnie rozmawiałem z producentem (Panem Jackiem), diagnoza jest taka, że to albo przesunięty kontraktron albo dostało się trochę wody.
Za wersją drugą (woda) przemawia też to, że dzisiaj antena oszukuje o 1-2 stopnie na pełnym obrocie, ale temeperatura jest dodatnia (wczoraj był przymrozek).

Niestety oznacza to też to, że muszę poczekać aż dach trochę przeschnie a potem zaserwować sobie wygibasy stojąc na kalenicy dachu smutny.

Na szczęscie koledzy z forum zdeklarowali się, że wyślą mi fotki jak to powinno wyglądać, będzie mi łatwiej.

Pozdrawiam wszystkich i dziękuję za wszelkie uwagi.

Artur SP3NYC
  
SP3NYC
02.01.2014 11:38:27
poziom 2

Grupa: Użytkownik

QTH: Poznań

Posty: 97 #1702149
Od: 2013-2-27
I zapomniałem jeszcze odpowiedzieć Staszkowi.
Ja mam kabel bezpośrednio z rotora do sterownika bez żadnych złączy po drodze. Więc jedynym miejscem gdzie może to zamoknąć jest złącze w rotorze. O lutowanym kontraktronie właśnie Pan Jacek mówił. Ale mówił też że w trakcie skręcania rotora mógł się przesunąć. Ja mogę jeszcze domniemywać, że w środku zamarzła grudka lodu i ona przesuwała (przesuwa) kontraktron w trakcie obrotu.

Jak wdrapię się na dach to dam znać czy udało mi się namierzyć usterkę.


Artur SP3NYC
  
sp2jeb
02.01.2014 13:46:30
Grupa: Użytkownik

Posty: 18 #1702255
Od: 2009-1-25
do SP6GWB zgadza się magnes odkleił się . Wprowadziłem w błąd przepraszam ! po prostu zapomniałem juz, stało mi sie to parę lat temu /skleroza/ smutny
  
SP6IX
02.01.2014 18:32:41
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8134 #1702489
Od: 2008-3-18
Są dwa przypadki takich objawów jeden tum opisany (luźny kontaktron) drugi to luźny pierścień magnetyczny oba przypadki dają taki efekt jak tu opisany i przerabiany prze zemnie.
_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
SP6GWB
02.01.2014 18:59:33
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 129 #1702510
Od: 2012-12-23
SP5MAD de SP6GWB, pierścień jest osadzony w kole ślimakowym przekładni silnika. Mogę ci wysłać zdjęcie, podaj adres mailowy.
73's de Staszek SP6GWB
  
SP6IX
02.01.2014 20:37:40
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8134 #1702631
Od: 2008-3-18
Są różne konstrukcje ale generalnie jeżeli masz koło magnesowe to są dwa problemy jeżeli masz magnesy neodymowe masz jeden problem klejenia się styków kontaktronów a na to jest tylko jeden sposób a mianowicie kawałek rurki mosiężnej z długopisu lub anteny teleskopowej i masz sprawę załatwioną .Jest jeszcze jedna metoda a mianowicie ustawienie kontaktronu nie osiowo do magnesów jeżeli jest na to miejsce.Wadą tych magnesów neodymowych jest ich siła przyciągania i należy zmniejszyć ich pole działania.
_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
Electra29.04.2024 20:54:33
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 3>>>    strony: [1]23

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » ANTENY » ROTOR RAK I STEROWNIK ROT1PROG - PROBLEM

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny