| |
SP2LIG | 19.11.2014 12:21:09 |
![moc !!!](star_icon7.gif)
![wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=27516)
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13110 #1986726 Od: 2009-3-16
Ilość edycji wpisu: 1 | Zdjęcia nr 4 i 5 wybitnie świadczą o niechlujstwie wykonanie całości o estetyce już nawet nie wspominam. Na dachu estetyka tej jest ważna. Pomijam fakt wykorzystania łożyska niewłaściwego jako łożyska oporowego. Niech ten ewidentnie negatywny przykład będzie przestrogą dla wszystkich nawiedzonych którzy tak chcą wykorzystać zwykłe łożysko nośne jako łożysko oporowe.
Mimo powiększenia zdjęcia nr 4 i nr 5 nie widać tam grama śladu jakiegokolwiek smaru stałego co może świadczyć o tym że "producent" tego bubla zastosował łożysko typu otwartego. Nie ma(nie widać) również najmniejszego śladu zaślepek plastykowych lub stalowych co mogłoby wskazywać na zastosowanie łożyska typu zamkniętego. Zastosowanie łożyska zamkniętego zapewne przedłużyłoby agonię rzeczonego przykładu bubla.
SP9MRN, (sorry ale nie raczysz podać imienia) bardzo dobry i bezdyskusyjny przytoczyłeś przykład podcierania tyłka szkłem. ___________ Greg SP2LIG |
| |
Electra | 18.02.2025 03:14:35 |
![poziom 5](star_icon5.gif)
![oczka](oczka.png) |
|
| |
sp3nyu | 19.11.2014 12:25:47 |
![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=64413)
Grupa: Użytkownik
QTH: Iłowa JO71OL
Posty: 2536 #1986729 Od: 2011-2-8
| Maciek, i po co Ci to było... ? _________________ vy 73! Janek SP3NYU ------------------------------------------------------
Warto przeczytać...
|
| |
SP2LIG | 19.11.2014 12:27:33 |
![moc !!!](star_icon7.gif)
![wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=27516)
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13110 #1986731 Od: 2009-3-16
| SQ9JXB pisze:
....Ale jak ma to być zastosowane tylko do podtrzymania rury ponad rotorem ( o to pytał autor wątku) to można zastosować np. podwójne kulkowe....
SQ9JXB.
Janek, autor wątku wyraźnie prosi o podpowiedź jakie ma zastosować łożysko oporowe i gdzie takowe może nabyć. ___________ Greg SP2LIG |
| |
SP8LBK | 19.11.2014 12:42:07 |
![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
Grupa: Użytkownik
QTH: Kraśnik KO10CX
Posty: 5366 #1986741 Od: 2010-8-3
| sq8luu pisze: SP8LBK pisze: Łożyska kulkowe zwykłe dzielimy na 4 podstawowe grupy konstrukcyjne: - poprzeczne jednorzędowe - poprzeczne dwu i wielorzędowe - skośne jedno i dwurzędowe - wzdłużne Widzimy tu podział ze względu na działanie głównej siły w poprzek lub wzdłuż osi łożyska. http://flt24.pl/index.php?cPath=3
Najważniejszą zaletą tych łożysk jest możliwość przenoszenia przez nie zarówno obciążeń poprzecznych, jak i wzdłużnych nawet przy dużych prędkościach obrotowych
Ten cytat wyrwany z kontekstu opisu łożysk kulkowych jaki przedstawił SQ8LUU świadczy o braku jego podstawowej wiedzy, niezrozumieniu treści i próbie wprowadzenia czytających w błąd bo siły wzdłużne (wzdłuż osi łożyska) przenoszą wyłącznie, jak sama nazwa wskazuje - łożyska wzdłużne.
SP8LBK - nie kłam człowieku ! Ja niczego nie wyrwałem z kontekstu i nie zarzucaj mi że chciałem kogoś wprowadzić w bład. Ze strony producenta światowej klasy łożysk skopiowałem 1:1 ( pomijając jedynie nazwę producenta łożysk oraz późniejsze informacje opisowe ). Cytując te informacje podałem link źródła informacji. Tu jest link oryginalny http://www.skf.com/pl/products/bearings-units-housings/ball-bearings/deep-groove-ball-bearings/index.html.Nie dokonywałem żadnych modyfikacji tekstu ! Każdy może sobie wejść na tą stronę,przeczytać i wyciągnąc wnioski.
...i zejdź ze mnie .
Nie byłbym mechanikiem gdybym nie sprawdził tego zdania Łożyska kulkowe zwykłe SKF posiadają głębokie, ciągłe rowki w bieżni. Te rowki w bieżni są ściśle styczne z kulkami, co umożliwia łożyskom przenoszenie obciążeń promieniowych i osiowych w obu kierunkach. Rozmawiałem dziś na ten temat z naszym biurem konstrukcyjnym ale także z przedstawicielem tej firmy. Ogólne zdziwienia - jakie rowki w bieżni???? Jest to prawdopodobnie nieprezyzyjne tłumaczenie na język polski bo różnica występuje tylko w głębokości bieżni w obydwu pierścieniach, przez co kulki mają większą powierzchie przylegania (styczność) do obydwu bieżni ale nie jest to standardem dla wszystkich łożysk kulkowych. Stosowane jest tylko w kilku odmianach, prawdopodobnie w łożyskach ze zwiększonym luzem poprzecznym lub w łożyskach przewidzianych do pracy w podwyższonych temperaturach. Zasada jest jednak taka, że łożyska kulkowe poprzecze i skośne nie są przewidziane do obciążeń wzdłużnych, czyli takich, które działają wzdłuż osi łożyska.
_________________ Vy 73 Andrzej SP8LBK |
| |
sp9mrn | 19.11.2014 12:50:30 |
![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
Grupa: Użytkownik
QTH: Gliwice JO90IG
Posty: 3202 #1986746 Od: 2009-6-22
| SP2LIG pisze:
Zdjęcia nr 4 i 5 wybitnie świadczą o niechlujstwie wykonanie całości o estetyce już nawet nie wspominam. Na dachu estetyka tej jest ważna. Pomijam fakt wykorzystania łożyska niewłaściwego jako łożyska oporowego. Niech ten ewidentnie negatywny przykład będzie przestrogą dla wszystkich nawiedzonych którzy tak chcą wykorzystać zwykłe łożysko nośne jako łożysko oporowe.
Mimo powiększenia zdjęcia nr 4 i nr 5 nie widać tam grama śladu jakiegokolwiek smaru stałego co może świadczyć o tym że "producent" tego bubla zastosował łożysko typu otwartego. Nie ma(nie widać) również najmniejszego śladu zaślepek plastykowych lub stalowych co mogłoby wskazywać na zastosowanie łożyska typu zamkniętego. Zastosowanie łożyska zamkniętego zapewne przedłużyłoby agonię rzeczonego przykładu bubla.
SP9MRN, (sorry ale nie raczysz podać imienia) bardzo dobry i bezdyskusyjny przytoczyłeś przykład podcierania tyłka szkłem. ___________ Greg SP2LIG
Greg - cały czas podaję imię :-) MAc czyli Maciek. Taki sam skrót jak Greg :-)
Zdjęcia 4 i 5 pokazują stan "Zastany" - konstrukcję sprzed 35 (słownie trzydzieści pięć) lat i łożysko, w którym wszystko się rozsypało - łącznie z rozsypanym od starości lata temu plastikiem. Otworzyło się samo :-)
Dokładnie tak jak napisałeś - to jest przykład jak się robić nie powinno i co się dzieje w przypadku, kiedy na pierwszy rzut oka jest poprawnie a w rzeczywistości konstrukcja jest nieprzemyślana. Specjalnie to pokazałem, żeby mieć świadomość co się dzieje po latach. (szczególnie jak się źle zrobi).
73 MAc mrn _________________ https://www.facebook.com/RadioamatorzyPolscy
|
| |
usuniety8_02_2021 | 19.11.2014 13:09:38 |
![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=20112)
Grupa: Użytkownik
QTH: Suszec JO90JB
Posty: 9221 #1986759 Od: 2008-10-24
Ilość edycji wpisu: 1 | SP2LIG pisze: SQ9JXB pisze:
....Ale jak ma to być zastosowane tylko do podtrzymania rury ponad rotorem ( o to pytał autor wątku) to można zastosować np. podwójne kulkowe....
SQ9JXB.
Janek, autor wątku wyraźnie prosi o podpowiedź jakie ma zastosować łożysko oporowe i gdzie takowe może nabyć. ___________ Greg SP2LIG
Greg
Przeczytaj odpowiedż autora wątku po wpisie Michała SP5IT o jakie mu łożysko chodziło. (posty TRZECI w tym temacie na pierwszej stronie) I do tego mocowane do płaskownika.
A że napisał oporowe to wynika z nieznajomości zagadnienia.
Prosiłem o czytanie co pisane jest w poszczególnych wpisach tematu. |
| |
SP2LIG | 19.11.2014 13:16:09 |
![moc !!!](star_icon7.gif)
![wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=27516)
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13110 #1986762 Od: 2009-3-16
|
SP9MEN.
Ok Maciek, będę pamiętał, Greg nie jest skrótem to jest pełne brzmienie. Tą formą(angielską) mojego imienia posługiwałem się ponad połowę mojego żywota w różnych częściach tego padołu i tak już pozostało.
Ważne że w meritum tego tematu mamy takie samo zboczenie czytaj prawidłowe. ___________ Greg SP2LIG |
| |
SP2LIG | 19.11.2014 13:23:37 |
![moc !!!](star_icon7.gif)
![wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=27516)
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13110 #1986769 Od: 2009-3-16
| SQ9JXB pisze:
Przeczytaj odpowiedż autora wątku po wpisie Michała SP5IT o jakie mu łożysko chodziło. (posty TRZECI w tym temacie na pierwszej stronie) I do tego mocowane do płaskownika.
A że napisał oporowe to wynika z nieznajomości zagadnienia.
Prosiłem o czytanie co pisane jest w poszczególnych wpisach tematu.
SQ9JXB.
Janek, jak Ciebie lubię ale nie zmuszaj mnie chłopie do czytania wszystkich postów na forum. Wątek założony i do niego odnosimy się, na pewno w nim nie było nic o łożyskach samochodowych a zobacz jak wątek wypatrzył się. Śmiało można było założyć totalnie inny dot samochodów ,samolotów i wszystkiego innego tutaj nie wymienionego i byłoby cacy. ____________ Greg SP2LIG |
| |
SP8LBK | 19.11.2014 13:24:47 |
![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
Grupa: Użytkownik
QTH: Kraśnik KO10CX
Posty: 5366 #1986770 Od: 2010-8-3
| SP2LIG pisze:
Zdjęcia nr 4 i 5 wybitnie świadczą o niechlujstwie wykonanie całości o estetyce już nawet nie wspominam. Na dachu estetyka tej jest ważna. Pomijam fakt wykorzystania łożyska niewłaściwego jako łożyska oporowego. Niech ten ewidentnie negatywny przykład będzie przestrogą dla wszystkich nawiedzonych którzy tak chcą wykorzystać zwykłe łożysko nośne jako łożysko oporowe.
Mimo powiększenia zdjęcia nr 4 i nr 5 nie widać tam grama śladu jakiegokolwiek smaru stałego co może świadczyć o tym że "producent" tego bubla zastosował łożysko typu otwartego. Nie ma(nie widać) również najmniejszego śladu zaślepek plastykowych lub stalowych co mogłoby wskazywać na zastosowanie łożyska typu zamkniętego. Zastosowanie łożyska zamkniętego zapewne przedłużyłoby agonię rzeczonego przykładu bubla.
SP9MRN, (sorry ale nie raczysz podać imienia) bardzo dobry i bezdyskusyjny przytoczyłeś przykład podcierania tyłka szkłem. ___________ Greg SP2LIG
Uszczelki typu Z stalowe czy RS stal oblana gumą nie zabezpieczają w 100% przed wnikaniem wody do środka ale z pewnością przedłużą żywodność łożyska, szczególnie te z uszczelkami RS. Do zwiększenia szczelkości w obudowach łożysk w zależności od konstrukcji powinno zastosować się dodatkowe uszczelki typu O-ring lub simering. Zapewne kilku z czytelników spotkało się ze zjawiskiem zamarźnięcia łożyska. _________________ Vy 73 Andrzej SP8LBK |
| |
SP2LIG | 19.11.2014 13:33:17 |
![moc !!!](star_icon7.gif)
![wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=27516)
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13110 #1986777 Od: 2009-3-16
| SP8LBK pisze:
Uszczelki typu Z stalowe czy RS stal oblana gumą nie zabezpieczają w 100% przed wnikaniem wody do środka ale z pewnością przedłużą żywodność łożyska, szczególnie te z uszczelkami RS.
SP6LBK.
Andrzej, ja o tym doskonale wiem dlatego napisałem że takowe mogłyby przedłużyć agonię tego "urządzenia". W powszechnym użyciu łożysk szczelnych/wodoodpornych nie stosuje się aczkolwiek takie mogą być spotykane. _____________ Greg SP2LIG |
| |
SP8LBK | 19.11.2014 13:37:45 |
![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
Grupa: Użytkownik
QTH: Kraśnik KO10CX
Posty: 5366 #1986779 Od: 2010-8-3
| SP2LIG pisze: SP8LBK pisze:
Uszczelki typu Z stalowe czy RS stal oblana gumą nie zabezpieczają w 100% przed wnikaniem wody do środka ale z pewnością przedłużą żywodność łożyska, szczególnie te z uszczelkami RS.
SP6LBK.
Andrzej, ja o tym doskonale wiem dlatego napisałem że takowe mogłyby przedłużyć agonię tego "urządzenia". W powszechnym użyciu łożysk szczelnych/wodoodpornych nie stosuje się aczkolwiek takie mogą być spotykane. _____________ Greg SP2LIG
Ja wiem, że Ty wiesz ale zapewne wielu będzie znowu zadziwionych. _________________ Vy 73 Andrzej SP8LBK |
| |
Electra | 18.02.2025 03:14:35 |
![poziom 5](star_icon5.gif)
![oczka](oczka.png) |
|
| |
usuniety8_02_2021 | 19.11.2014 13:43:13 |
![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=20112)
Grupa: Użytkownik
QTH: Suszec JO90JB
Posty: 9221 #1986780 Od: 2008-10-24
| SP2LIG pisze: SQ9JXB pisze:
Przeczytaj odpowiedż autora wątku po wpisie Michała SP5IT o jakie mu łożysko chodziło. (posty TRZECI w tym temacie na pierwszej stronie) I do tego mocowane do płaskownika.
A że napisał oporowe to wynika z nieznajomości zagadnienia.
Prosiłem o czytanie co pisane jest w poszczególnych wpisach tematu.
SQ9JXB.
Janek, jak Ciebie lubię ale nie zmuszaj mnie chłopie do czytania wszystkich postów na forum. Wątek założony i do niego odnosimy się, na pewno w nim nie było nic o łożyskach samochodowych a zobacz jak wątek wypatrzył się. Śmiało można było założyć totalnie inny dot samochodów ,samolotów i wszystkiego innego tutaj nie wymienionego i byłoby cacy. ____________ Greg SP2LIG
Greg
Napiszę krótko - ręce opadają. Widać że po łepkach czytasz to co napisano w TYM TEMACIE.
Konkretnie odniosłem się do ostatniego TWOJEGO wpisu (gdzie stwierdziłeś że autorowi chodzi o łożysko oporowe) na który odpisałem.
A wystarczyło Autora poinformować że nie potrzebuje łożyska oporowego, bo takowe jest w RAK`u już.
|
| |
SP2LIG | 19.11.2014 14:09:56 |
![moc !!!](star_icon7.gif)
![wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=27516)
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13110 #1986793 Od: 2009-3-16
Ilość edycji wpisu: 1 | SQ9JXB pisze:
A wystarczyło Autora poinformować że nie potrzebuje łożyska oporowego, bo takowe jest w RAK`u już.
SQ9JXB.
Janek, faktycznie ręce opadają. Jak pytał się o łożysko oporowe to może nie wierzy w te w RAK'u i słusznie albo albo ..... Ja też bym nie wierzył i dałbym gdzieś w maszcie dodatkowe oporowe tylko po to żeby rzeczony RAK był wieczny. Poczytaj jak koledzy opisują swoje konstrukcje prawie zawsze jest dodatkowe łożysko oporowe a co bardziej przewidujący stosują jeszcze tłumik drgań.
Co do mojej tezy dam Tobie taki przykład: mój rotor ma również w sobie łożysko oporowe, ponieważ mój maszt obraca się razem z antena to posadowiłem go na odrębnym łożysku oporowym a rotor stoi sobie z boku i bez problemu napędza całość. Gdybym uległ Twojej teorii i posadowił maszt z antena na rotorze to już dawno mój rotor byłby na szrocie i pewnie kolejne również. ___________ Greg SP2LIG |
| |
sp3nyu | 19.11.2014 14:22:44 |
![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=64413)
Grupa: Użytkownik
QTH: Iłowa JO71OL
Posty: 2536 #1986795 Od: 2011-2-8
Ilość edycji wpisu: 1 | SP5MAD pisze: (...) Na zdjęciu pierwszym - czerwona lina fi 12mm do zaczepienia haka dźwigu.
![Obrazek](http://obrazki.elektroda.pl/8676453100_1416399742_thumb.jpg)
(...)
Włodek, jako że szanowne grono nie odniosło się do Twojego wpisu, pozwolę sobie zaprezentować inny patent stawiania kratownicy. Na fotografii operator dźwigu zastosował pętlę z taśmy, którą podnoszono całą konstrukcję. Po zakotwieniu masztu, wystarczyło nieco opuścić hak aby jedna z pętli zsunęła się z haka. Potem hak w górę i masz stoi... Nie trzeba wychodzić na górę, celem demontażu takiej pętli. Chyba że, zastosowano podnośnik, jak w Twoim przypadku.
![Obrazek](http://obrazki.elektroda.pl/2116700200_1416402633_thumb.jpg)
P.S. Szacun za "smaczną" realizację... _________________ vy 73! Janek SP3NYU ------------------------------------------------------
Warto przeczytać...
|
| |
sp9mrn | 19.11.2014 14:45:02 |
![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
Grupa: Użytkownik
QTH: Gliwice JO90IG
Posty: 3202 #1986810 Od: 2009-6-22
| SP2LIG pisze:
Co do mojej tezy dam Tobie taki przykład: mój rotor ma również w sobie łożysko oporowe, ponieważ mój maszt obraca się razem z antena to posadowiłem go na odrębnym łożysku oporowym a rotor stoi sobie z boku i bez problemu napędza całość. Gdybym uległ Twojej teorii i posadowił maszt z antena na rotorze to już dawno mój rotor byłby na szrocie i pewnie kolejne również. ___________ Greg SP2LIG
Nie mam pod ręką zdjęć, ale na drugim maszcie stoi GXP11 również obracana razem z masztem i nawet nie próbowaliśmy stawiać tego na RAKu. Opiera się na analogicznym łożysku stożkowym w oprawie a RAK i jego łożysko są NIEOBCIĄŻONE pod spodem. Przypuszczam, że spokojnie wytrzyma samą antenę ale nie antenę I kawał obrotowego masztu z rury 80mm.
MAc mrn _________________ https://www.facebook.com/RadioamatorzyPolscy
|
| |
SP2LIG | 19.11.2014 15:05:01 |
![moc !!!](star_icon7.gif)
![wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=27516)
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13110 #1986828 Od: 2009-3-16
| sp9mrn pisze:
Nie mam pod ręką zdjęć, ale na drugim maszcie stoi GXP11 również obracana razem z masztem i nawet nie próbowaliśmy stawiać tego na RAKu. Opiera się na analogicznym łożysku stożkowym w oprawie a RAK i jego łożysko są NIEOBCIĄŻONE pod spodem. Przypuszczam, że spokojnie wytrzyma samą antenę ale nie antenę I kawał obrotowego masztu z rury 80mm.
W moim przypadku za łożysko oporowe robi odpowiedni obrotowy kieł tokarski, jak do tej pory tj ponad 20 lat spisuje się bardzo dobrze. Oczywiście pamiętam o okresowym smarowaniu kła. Maszt jest wysokości 8m, rura alu fi 60x3mm + antena delta MB7PL i pod nią zawieszony jest balun dipola na pasmo 80m. _____________ Greg SP2LIG |
| |
SQ9JXT | 19.11.2014 15:06:48 |
![poziom 5](star_icon5.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=73674)
Grupa: Użytkownik
Posty: 729 #1986829 Od: 2011-5-10
Ilość edycji wpisu: 1 | sp9mrn pisze:
Jeżeli ktoś się nie boi, to niech sobie tam wstawia zwykłe łożysko a nie "prawdziwe" oporowe albo stożkowe. Ja się zgadzam z LBK (święto dzisiaj czy co?)
Mac, No bo właśnie łożysko wzdłużne powinno być, ale jak zwykle wszystko zależy od masy jaka będzie nań naciskać. Jedynie przy lekkiej konstrukcji alu można ten temat uznać za drugorzędny, bowiem nawet łożysko poprzeczne ma określony nacisk jaki może wytrzymać przy działaniu siły wzdłuż wału i spełni wymogi. Przy konstrukcji tak ciężkiej jak przedstawiłeś konieczna jest znajomość masy całego zestawu i dobranie łożyska wzdłużnego wg. właśnie tego parametru. Inna sprawą jest to, że te łożysko co widać na fotce 4 i 5 to raczej padło przede wszystkim z powodu korozji - wpierw skorodowało a później się rozpadło, bo koszyk najszybciej przerdzewieje gdyż jest z cienkiej blachy. Przecież to jest zardzewiałe na wylot! Nic tak szybko nie zniszczy łożyska jak korozja lub ścierniwo. Obudowa łożyska musi być wodo i pyłoszczelna. Stąd wcześniej polecałem Koledze łożyska kryte i dodatkową obudowę. Łożysko zwykłe aby mogło pracować na dworze musi być stale zanurzone w smarze i chronione przed pyłem, inaczej ze smaru zrobi się pasta ścierna, tedy nawet najlepszy smar nie pomoże i prawidłowo dobrane łożysko oporowe ulegnie zniszczeniu. Tak na marginesie, ze zdjęcia nie widać jakie tam dokładnie jest wsadzone łożysko, ale wierzę na słowo że poprzeczne.
SQ9JXB pisze:
Mnie nie dziwi że te kulkowe się posypało, inaczej nie mogło być. Jeżeli takie łożysko miało służyć na podstwie to tak sie musiało skończyć.Przy tego typu zastosowaniu to tylko oporowe.
Janku, ale łożyska oporowe także są wykonywane jako kulowe, już o tym wcześniej pisaliśmy. To czy łożysko jest oporowe czy też nie stwierdza się po konstrukcji a nie po tym czy ma kulki czy rolki. Zapewniam, że istnieją łożyska rolkowe poprzeczne. ![wesoły](/emot/icon_smile.gif)
sp9mrn pisze:
Janek, łożysko do podtrzymywania rury nad rotorem to nie jest "łożysko oporowe". Nad rurą, to sobie można dać cokolwiek - i nie widzę powodów, żeby takie zademonstrowane łożyska w oprawach nie miały być tam zastosowane. Ale nie nazywajmy ich oporowymi :-) MAc
Mac, Łożysko oporowe może być na górze lub na dole - zależy od konstukcji i nie ma to znaczenia dla działania całości. Natomiast prawdą jest, że starczy aby tylko jedno z łożysk było oporowe - musi nim być to łożysko, na które działa siła pionowa (na którym wisi cała masa anteny). Łożysko dolne (górne zależnie od konstrukcji) może być zwykły łożyskiem kulowym poprzecznym. Dodatkowo jak ktoś chce mieć mechanicznie elegancko to nic nie stoi na przeszkodzie, aby to drugie łożysko było typu wahliwego, bo tylko zmniejszy to opory ruchu rotora.
SP8LBK pisze:
Rozmawiałem dziś na ten temat z naszym biurem konstrukcyjnym ale także z przedstawicielem tej firmy. Ogólne zdziwienia - jakie rowki w bieżni???? Jest to prawdopodobnie nieprezyzyjne tłumaczenie na język polski bo różnica występuje tylko w głębokości bieżni w obydwu pierścieniach, przez co kulki mają większą powierzchie przylegania (styczność) do obydwu bieżni ale nie jest to standardem dla wszystkich łożysk kulkowych. Stosowane jest tylko w kilku odmianach, prawdopodobnie w łożyskach ze zwiększonym luzem poprzecznym lub w łożyskach przewidzianych do pracy w podwyższonych temperaturach. Zasada jest jednak taka, że łożyska kulkowe poprzecze i skośne nie są przewidziane do obciążeń wzdłużnych, czyli takich, które działają wzdłuż osi łożyska.
No cóż, przedstawiciele wiedzą głównie jak sprzedać a nie koniecznie znają się na technicznych sprawach. Fakty są takie, że obecnie powszechnie dostępne są łożyska kulkowe wzdłużne. Są one szeroko stosowane w całej technice i nie wiem co was tak to dziwi. Ja rozumiem, że 20 lat temu do pracy wzdłużnej były tylko łożyska potocznie nazywane stożkowymi. Jednak postęp jest ogromny i obecnie są dostępne kulowe wzdłużne (o odmiennej konstrukcji bieżni), które nadają się do pracy w obu płaszczyznach - tzw. łożyska uniwersalne. Starczy przejerzeć katalogi producentów i takie łożysko na pewno nadaje się do rotora, kwestia tylko wyboru średnicy w zależności od planowanego obciążenia.
sp9mrn pisze:
Zdjęcia 4 i 5 pokazują stan "Zastany" - konstrukcję sprzed 35 (słownie trzydzieści pięć) lat i łożysko, w którym wszystko się rozsypało - łącznie z rozsypanym od starości lata temu plastikiem. Otworzyło się samo :-) Dokładnie tak jak napisałeś - to jest przykład jak się robić nie powinno i co się dzieje w przypadku, kiedy na pierwszy rzut oka jest poprawnie a w rzeczywistości konstrukcja jest nieprzemyślana. Specjalnie to pokazałem, żeby mieć świadomość co się dzieje po latach. (szczególnie jak się źle zrobi).
No ale bądźmy sprawiedliwi. Działało to w końcu 30 lat. Inną sprawą jest to, że nawet gdyby tam było łożysko wzdłużne to i tak wyglądałoby to podobnie ![wesoły](/emot/icon_smile.gif)
Pozdrawiam Kolegów Tomek
|
| |
SP2LIG | 19.11.2014 15:22:02 |
![moc !!!](star_icon7.gif)
![wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=27516)
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13110 #1986838 Od: 2009-3-16
| SP3NYU.
Janek, wszystko jest cacy a nawet galante, nie myśl że czepiam się. Rzeczony/widoczny hak nie miał prawa być użytym do jakiejkolwiek pracy jeżeli dźwig miał świadectwo dopuszczenia do pracy/homologację i był dopuszczony do pracy przez klasyfikatora.
Właśnie chodzi o samoczynne zabezpieczenie wypięcia się zawiesia które komuś ułatwiło stawianie masztu, chyba że obsługa dźwigu zdemontowała zabezpieczenie celowo ale w razie nieszczęścia zapewne operator dzwigu z kryminału by nie wyszedł. Swego czasu z racji wykonywanego zawodu byłem inspektorem BiHP i takie rzeczy rzucają się natychmiast w oczy. ___________ Greg SP2LIG |
| |
sp3nyu | 19.11.2014 15:33:41 |
![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=64413)
Grupa: Użytkownik
QTH: Iłowa JO71OL
Posty: 2536 #1986846 Od: 2011-2-8
| SP2LIG pisze:
SP3NYU.
Janek, wszystko jest cacy a nawet galante, nie myśl że czepiam się. (...) ___________ Greg SP2LIG
Greg, gdzież bym śmiał... ![oczko](/emot/icon_wink.gif)
Przyjrzyj się uważnie fotce. Zobaczysz rzeczony dyngs przyłapany cienkim drutem do haka, aby ową zaprezentowaną przeze mnie sztuczkę zrealizować. Chyba nie uważasz, że gościu świadczący usługi dźwigowe sprzętem za grubą kasę, ma niehomologowany hak. ![zdziwiony](/emot/icon_eek.gif) _________________ vy 73! Janek SP3NYU ------------------------------------------------------
Warto przeczytać...
|
| |
usuniety8_02_2021 | 19.11.2014 15:49:16 |
![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=20112)
Grupa: Użytkownik
QTH: Suszec JO90JB
Posty: 9221 #1986856 Od: 2008-10-24
Ilość edycji wpisu: 1 | Tomek
jakie są łożyska to JA dobrze wiem. Różne typy w naszej Firmie są stosowane.
A te posypane co przedstawił MAc to na pewno nie było oporowe. Przy oporowym rura zewnętrzna musiałaby sie opierać o zewnętrzny pierścień łożyska. |
| |
Electra | 18.02.2025 03:14:35 |
![poziom 5](star_icon5.gif)
![oczka](oczka.png) |
|