NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » INNE » KRÓTKI PODRĘCZNIK ŁĄCZNOŚCI DLA PARALOTNIARZY

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 3>>>    strony: [1]23

Krótki Podręcznik Łączności dla Paralotniarzy

Moja "pionierska" twórczość
  
ebc41
19.09.2011 18:20:49
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Bielsko-Biała

Posty: 2019 #769817
Od: 2010-9-18



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
http://ebc41.elektroda.eu/KPLRdP_by_SP8EBC_wyd1.pdf

To jest efekt mojej 3 miesięcznej pracy intelektualnej wesoły . Proszę o jakieś sugestie i porady co do niego, dwa tygodnie jest już podwieszony na pl.rec.paralotnie i zbiera pochlebne opinie. Do tej pory pobrało go 950 osób
_________________
Mateusz Lubecki SP8EBC -- https://www.youtube.com/watch?v=HNZd2JIhYbE
  
Electra01.11.2024 00:03:56
poziom 5

oczka
  
sp6ces
19.09.2011 18:58:53
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: Złotoryja D-ZT PGA- ZT02

Posty: 1309 #769847
Od: 2010-7-8


Ilość edycji wpisu: 1
Fajne - ale daj to przeczytać poloniście, aby poprawił tzw. literówkę itp...
Będzie się lepiej czytać.
  
sp8mrd
19.09.2011 19:32:47
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: KO00XC

Posty: 3481 #769872
Od: 2010-2-2
Gratuluję Mateuszu i chętnie zrobię korektę - po znajomości. aniołek
_________________
73, Piotr SP8MRD ex SP6MRD, SP6KKE, SP6KGN, SP6KBR, nadal SP8POP, SP-22107-OP
------------------------------------------------------------------------------------
"Niebezpieczeństwo jest zawsze to samo: człowiek odłączony od miłości!
Człowiek wykorzeniony z najgłębszego gruntu swej duchowej egzystencji, człowiek znowu skazany na „kamienne serce” – pozbawiony owego „serca z ciała”, które zdolne jest prawidłowo reagować na dobro i na zło." - Jan Paweł II - Paray-le-Monial, 5 X 1986 r.
Świadectwo Andrzeja - sens życia: https://www.youtube.com/watch?v=dG4-NjcWwSo
  
valdy
19.09.2011 19:45:51
poziom 3

Grupa: Użytkownik

QTH: JO91RR SP7HLQ

Posty: 138 #769880
Od: 2009-1-24
I to jest to!!! Tak trzymaj.
  
SQ5AM
19.09.2011 20:05:50
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: KO02LG

Posty: 2240 #769903
Od: 2009-2-3



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
Bardzo fajna publikacja. Przejrzałem ją dość pobieżnie i jedynie dodałbym D-PMR i wspomniał o niej dwa słowa.

_________________
Adrian
  
SQ5IRH
19.09.2011 20:16:10
poziom 5

Grupa: Użytkownik

Posty: 502 #769914
Od: 2009-1-2


Ilość edycji wpisu: 1
Gratuluję Mateusz. Cieszy mnie szczególnie, gdy krótkofalowiec poświęca swój cenny czas i wiedzę "non-profit" dla innych, może nawet dla przyszłych krótkofalowców - robi dobrą robotę. To się ceni. Zdaję sobie sprawę, że będą poprawki, ale materiał ma już swoją wartość.
Powodzenia w dalszym działaniu.
  
sp3myx
19.09.2011 20:25:19
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: jo82ki

Posty: 431 #769919
Od: 2010-7-1
Bardzo fajnie napisane - na pewno wielu paralotniarzom się przyda. Gratulacje!
73!
  
SP8EET
19.09.2011 20:36:23
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: KN19CN SANOK

Posty: 489 #769927
Od: 2009-4-2
    SQ5NPS pisze:

    Bardzo fajna publikacja. Przejrzałem ją dość pobieżnie i jedynie dodałbym D-PMR i wspomniał o niej dwa słowa.

Temat jest rozwojowy i faktycznie można dodać coś jeszcze ciekawego ,może odnośnie tego programu podobnego do echolinka ale dla pmr ,koledzy podrzućcie jakieś linki żeby Mateusz miał na czym się oprzeć lub jakieś sugestie.
Swoje uwagi osobiście przekazałem Mateuszowi więc tutaj są zbędne .
_________________
SP8EET BARTŁOMIEJ
  
SQ5AM
19.09.2011 21:00:02
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: KO02LG

Posty: 2240 #769947
Od: 2009-2-3



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
Digital PMR
Kanał Częstotliwość (MHz)
1 446,103125
2 446,109375
3 446,115625
4 446,121875
5 446,128125
6 446,134375
7 446,140625
8 446,146875
9 446,153125
10 446,159375
11 446,165625
12 446,171875
13 446,178125
14 446,184375
15 446,190625
16 446,196875

Dopuszczalna moc 0,5 W, przy sprzętowym ograniczeniu czasu nadawania do 180 sek.
_________________
Adrian
  
SP7UDB
19.09.2011 21:02:00
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Administrator 

QTH: Kielce - KO00HU

Posty: 2465 #769952
Od: 2007-5-10
Ale jeśli digital PMR, to transmisja oczywiście cyfrowa a nie analogowa?
_________________
- Mariusz - Kielce -
Temperatura za oknem

  
SP6NET
19.09.2011 21:42:36
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Ebersdorf bei Neurode

Posty: 691 #770021
Od: 2009-11-11
Mateuszu gratulacje,daje to możliwość liznięcia chociaż troszkę wiedzy jaka jest potrzebna paralotniarzom,ale i nie tylko,ściskam prawice.
_________________
SR6NR
  
Electra01.11.2024 00:03:56
poziom 5

oczka
  
ebc41
19.09.2011 23:17:39
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Bielsko-Biała

Posty: 2019 #770103
Od: 2010-9-18



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY


Ilość edycji wpisu: 1
Dzięki wszystkim za głos w temacie... Temat jest z pewnością rozwojowy i to bardzo, bo jestem de facto pionierem. Nie chcę się tutaj przechwalać, ale do tej pory nikomu nie chciało się (nie miał wiedzy) napisać czegoś takiego. W przeciwieństwie do nas paralotniarze w pewnym dość sporym procencie są zdecydowanie atechniczni i niektórym sprawia problem coś co dla nas jest śmiesznie proste (wiem to po moich kumplach jęzor ).

Narazie czekam na opinię i krótkie recenzję od "normalnych" paralotniarzy, czyli takich którzy nie są krótkofalowcami. Interesuje mnie czy rozumieją wszystko to co tam jest opisane, czy język jest odpowiedni. Miałem kilka telefonów (zostawilem tam swój numer) z dopytywaniem o jakieś szczegóły co jest bardzo ok..

Dyskusja jest też prowadzona na pl.rec.paralotnie i pl.rec.radio.amatorskie.. Pozwolę sobie zacytować kilka fragmentów
[]
On 19.09.2011 20:58, Robert SP6VWX wrote:
>> Hm... Muszę coś tu wyjaśnić. Pasmo lotnicze nie jest tutaj
>> najszczęśliwszym wyjściem. Załatwienie znaków identyfikacyjnych jest
>> wprawdzie banalnie proste i jest tanie, zdobycie uprawnień w sumie też.
>> Jest jednak małe ale, cały airband jest to coś co można by przyrównać do
>> systemu dyspozytorskiego.
>
> Służby mają swoje pasma, czy to lonicza, morska, czy amatorska.
> W temacie nie jestem i widać musi coś być na rzeczy, że koledzy poszukują
> rozwiązań.
> Z drugiej strony, po to słuzby mają swoje pasma i emisje, aby też łatwo się
> było skomunikować w ramach grupy.
> Przykład może durny, ale kontrola obszaru może powiadomić "lotników"o
> zamknięciu obszaru lub innych jedynie wtedy, gdy "lotnik" używa właściwego
> sprzętu i pasma.
> A od pogaduch - kiedyś można było wykupić kanały coś w paśmie 156 MHz.
> Cóż hobby musi kosztować
>
> Robert
> SP6VWX
>
>
>
>
Ja może kolegom napiszę co nadaje się na "częstotliwościach paralotniowych", bo jest to trochę inna korespondencja niż to co idzie w poważniejszym lotnictwie na linii pilot <=> wieża

1. Pytania pomiędzy startowiskami o pogodę i sytuację w powietrzu (to dało by się jeszcze bez problemu podpiąć pod normalną lotniczą łączność)

2. Informację kogo gdzie nosi. Czyli np. kolega Arek wlatuję w komin termiczny gdzie ciągnie go do góry z prędkością 2m/s i informuję o tym resztę ekipy w powietrzu.

3. Informację o wysokości podstawy chmur. Na szczycie komina termicznego, kiedy temperatura spadnie do punktu rosy tworzy się ładny cumulus. Info na jakiej wysokości to się znajduję jest o tyle istotna żeby wiedzieć do jakiej można wykręcać termikę. Zgodnie z prawem obowiązuje całkowity zakaz wlatywania w chmurę (nie jest to też bynajmniej przyjemne, kumpel sprawdzał osobiście)

4. Wzajemne startowanie. Zwłaszcza w wypadku kiedy na starcie pojawia się taki świeżak jak ja . Inni koledzy obserwują jak próbuję oderwać się od ziemi i jeżeli ze skrzydłem dzieje się coś niepokojącego (podwinięcie, zaplątane linki) to przez radio dają wyraźny komunikat żeby natychmiast przerwać start.

5. Ostrzeżenia o niespokojnych miejscach. Czasami w niektórych miejscach w okolicach góry wybitnie "torbi". Polega to na tworzącej się turbulencji, która trzęsie pilotem dość solidnie . Nie jest to zbyt przyjemne uczucie (dla mnie nawet bardzo nieprzyjemne jęzor ), w dodatku w skrajnych przypadkach (np silny rotor za ścianą lasu) może podwinąć skrzydło

Jak widać korespondencja na te tematy nie bardzo pasuje do pasma lotniczego, zresztą jeżeli jakiś kolega mieszka blisko lotnych miejc to polecam załączyć skaner z krokiem 25kHz od 146,000 do 146,200 i posłuchać tego co tam lata



M
[/]


[]
On 06.09.2011 13:49, Paweł wrote:
> On 6 Wrz, 00:10, xxx yyy<ebc4...@gmail.com> wrote:
>> On 04.09.2011 17:26, xxx yyy wrote:
>>
>>> http://ebc41.elektroda.eu/KPLRdP_by_SP8EBC_wyd1.pdf
>>
>> Dzisiaj wysłałem trochę poprawioną wersję. Po pierwsze tekst jest
>> wyjustowany, dodałem info na temat częstotliwości Navcommu i PMR154 oraz
>> dygresję na temat mocy.
>>
>> Aktualizację będę robił stopniowo, zawsze o czymś zapomnę, poza tym po
>> zmianie jednego może się pojawić pomysł na poprawienie czegoś innego
>>
>> Mateusz
>
> Cześć, Mateuszu! Szacun za włożony wysiłek i wypełnienie pewnej
> istotnej luki pomiędzy dwoma hobby. Prawda jest taka, że wielu spośród
> nas, mając konieczność posługiwania się radiem, rozwinęło swoje
> zainteresowania i zajęło się łącznościami również. U mnie zaczęło się
> to co prawda od 11 metrów, przeszło przez latanie a skończyło licencją
> kf, ale sprawia mi frajdę w nielotne dni i odkryło to małe urządzenie
> jako świetne narzędzie rozrywki, pracy i kontaktu z ludźmi pozytywnie
> zakręconymi (niekoniecznie starymi grzybami, jak się niesłusznie
> kojarzy krótkofalarzy). W swoim własnym mieście poznałem sporo osób
> tylko dlatego, że zjawiłem się na przemiennikach. Wiadomo, że początki
> w powietrzu były pirackie, znalazło się jednak kilku inicjatywnych
> glajciarzy, zorganizowali przyspieszoną edukację, zebraliśmy się w
> grupę kilkudziesięcioosobową i zrobiliśmy papiery. Spośród nich znam
> już kilku, którzy polubili częstotliwości 2m i 70cm na codzień.
> Pewnie każdy z czasem coś tam będzie chciał dołożyć, czy poprawić w
> Twoim poradniku..Ja muszę go spokojnie przeczytać , na razie
> przewertowałem..To, co mi się na szybko nasunęło, to np. podział kraju
> na okręgi, zasady łamania znaków przez okręg, przez P, M, AM, a także
> - co dla nas z racji podróżowania - istotne: posługiwanie się
> prefiksem danego kraju.
>
> Pozdrawiam!

No w moim rewirach sprawa wyglądała na odwrót. Z tego co wiem to kilku krótkofalowców pod wpływem radiowego obcowania z PPGantami nadającymi na 145,237.5MHz zaczęło latać (może niektórzy nawet wiedzą o kogo chodzi, jedna osoba jest dość powszechnie w pewnych kręgach znana z kilku powodów. Znak pozwolę sobie zachować w tajemnicy) , to zasługa kilku osób z tamtejszego teamu którzy podobnie jak ja mają ciągotki i do jednego i do drugiego.

Ja przekonałem kumpla z którym razem żeśmy się szkolili do tego aby zrobił sobie papiery, wystarczyło się pochwalić łącznością Polska <=> Węgry w FMie na 2m żeby wzbudzić jego zainteresowanie. Mieszka blisko mnie także będziemy sobie mogli bez bólu, do woli rozmawiać przez ręczniaki na osiedlu


To o czym piszesz, ze znakami to będzie zawarte w dodatku A, który będzie się nazywał "Krótkofalarstwo dla opornych", nie chciałem już tego dodawać do głównej treści.

A tak w ogolę to pochwal się swoim znakiem, dopiszę do listy bardzo szczęśliwy

Mateusz SP8EBC

[/]
_________________
Mateusz Lubecki SP8EBC -- https://www.youtube.com/watch?v=HNZd2JIhYbE
  
dm7tm
19.09.2011 23:21:01
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: Mariusz Berlin JO62QK

Posty: 895 #770106
Od: 2008-9-12
Fajne!, tylko jako milosnik latania szybko zagubil sie watek dla mnie!
jak tu latac z tym "radiem"?


_________________

http://www.bederov-shop.de/shop/category_5/Amateurfunk.html?sessid=zVEM6ngXzk8TQiPJCBiasmvm4PMTFNvTmPaowOECs9KqPzj1Nq3qQc5zSqrvU3I6&shop_param=cid%3D%26

Ciekawe nowinki elektroniczne:
https://www.youtube.com/watch?v=wDBTtIcrqHQ

Stacja Klubowa

http://www.qrz.com/db/DL0LDS
  
ebc41
19.09.2011 23:27:43
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Bielsko-Biała

Posty: 2019 #770114
Od: 2010-9-18



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
    dm7tm pisze:

    Fajne!, tylko jako milosnik latania szybko zagubil sie watek dla mnie!
    jak tu latac z tym "radiem"?



W sensie? Bo chyba nie zrozumiałem do końca co masz na myśli. Językowo jak widać jest to pisane dość luźnie i swobodnie (tak jak swobodne jest latanie wesoły ), chodziło mi o to aby nie stwarzać wrażenia że jest to bardzo poważny, sztywny podręcznik, niemalże szkolny. Chodzi o to aby dotrzeć bezpośrednio do odbiorcy, a uważam że taki styl najbardziej pomaga
_________________
Mateusz Lubecki SP8EBC -- https://www.youtube.com/watch?v=HNZd2JIhYbE
  
SP1GZL
20.09.2011 09:12:48
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Posty: 114 #770246
Od: 2011-8-11


Ilość edycji wpisu: 1
Mateuszu,

znakomita sprawa ! gratulacje za pomysł i co ważniejsze realizację .. wesoły
Czy mogę wykorzystać zebrane przez Ciebie informacje (z podaniem autorstwa oczywiście) przy szkoleniu NIEKOMERCYJNYM "offroad'owców" i "wyprawowców"..

z pozdrowieniami i raz jeszcze gratulacjami za włożona pracę ..

_________________

pozdrawiam & 73' Roman SP1G (ex SP1GZL), HF0SEA,

Mamy najfajniejsze hobby na świecie! Niech sprawia nam wieczną radość!

RIGs: ICom'sy > 7800, 7000, ICM23, ICE92D & TS480SAT. Anteny: Opitibeam OB9-5, Waldkowa GP7DX + EXPERIMix'y. W bonusie permanentny brak czasu - NIESTETY ! ...
  
tommat
20.09.2011 09:33:51
Grupa: Użytkownik

QTH: Gliwice, JO90HH

Posty: 9 #770261
Od: 2011-4-7
Super inicjatywa.
Zastanów się czy może nie zrobić wersji wiki tego "podręcznika" na http://pl.wikibooks.org

--
Pozdrawiam
Tomek SQ9ROX
  
sp8mrd
20.09.2011 11:06:31
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: KO00XC

Posty: 3481 #770332
Od: 2010-2-2


Ilość edycji wpisu: 1
Witaj Mateuszu
Widzę, że temat rozwija się i dobrze.
Idziesz w ślady znanych osób. bardzo szczęśliwy
Swojego czasu prof. Andrzej Blikle (znany w Polsce i na świecie specjalista od zarządzania), pisał swoją kolejną książkę udostępniając ją w Internecie i prosząc o uwagi, komentarze, podpowiedzi czytelników.
Pamiętam jak w latach 70. XX w. robił podobnie prof. Antoni Plamitzer (wybitny specjalista m.in. w dziedzinie elektrotechniki). Nie było wtedy Internetu, więc na wykładach pytał studentów o uwagi do swojej słynnej książki "Maszyny elektryczne", którą właśnie przygotowywał do druku.
Tyle z historii.
Do Ciebie prośba o ostrożne cytowanie korespondencji z innych forów. poruszony
_________________
73, Piotr SP8MRD ex SP6MRD, SP6KKE, SP6KGN, SP6KBR, nadal SP8POP, SP-22107-OP
------------------------------------------------------------------------------------
"Niebezpieczeństwo jest zawsze to samo: człowiek odłączony od miłości!
Człowiek wykorzeniony z najgłębszego gruntu swej duchowej egzystencji, człowiek znowu skazany na „kamienne serce” – pozbawiony owego „serca z ciała”, które zdolne jest prawidłowo reagować na dobro i na zło." - Jan Paweł II - Paray-le-Monial, 5 X 1986 r.
Świadectwo Andrzeja - sens życia: https://www.youtube.com/watch?v=dG4-NjcWwSo
  
SQ1K
20.09.2011 15:45:57
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: JO92hx

Posty: 432 #770566
Od: 2010-8-3
Witam,

Być może o tym autor pisał, a ja to przeoczyłem, ale ważną sprawą było by umieszczenie informacji o możliwości i warunkach uzyskania Świadectwa w służbie radiokomunikacyjnej lotniczej. Dokładnie Świadectwo ogólne operatora radiotelefonisty.

Łączność to podstawa, z takowym świadectwem paralotniarz może swobodnie kontaktować się z właściwym Rejonem Informacji Powietrznej (FIS) , gdzie może zgłosić miejsce w którym wykonuje loty, co ważniejsze po zgłoszeniu zapewniana jest Służba Informacji Powietrznej jak i Służba Alarmowa.

W marcu zdawałem taki egzamin na operatora stacji lotniskowej, dla nas krótkofalowców, bułka z masłem, na stronie są testy i materiały do nauki a sądzę, że mogą one zainteresować także paralotniarzy.


_________________
Bart SQ1K
http://sq1k.net
http://k-artstudio.pl
  
SQ5AM
20.09.2011 15:52:59
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: KO02LG

Posty: 2240 #770568
Od: 2009-2-3



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
To ja tak ciut zboczę z tematu. Bartku, czy aby podejść do egzaminu na operatora radiotelefonistę lotniczego trzeba mieć już uprawnienia czy można być w trakcie ich robienia?
_________________
Adrian
  
sq9nox
20.09.2011 15:56:50
poziom 3



Grupa: Użytkownik

QTH: ko02pf

Posty: 111 #770570
Od: 2009-9-18
@sq5nps: Wystarczy być w trakcie robienia, tak w każdym razie jest jeśli chodzi o radiooperatora w służbie lotniczej ruchomej dla pilotów samolotów. Uprawnienia są potrzebne, by podejść do ezgaminu praktycznego na licencję pilota.
_________________
Łukasz sq9nox/5 ko02pf
  
Electra01.11.2024 00:03:56
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 3>>>    strony: [1]23

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » INNE » KRÓTKI PODRĘCZNIK ŁĄCZNOŚCI DLA PARALOTNIARZY

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny