| Strona: 1 / 3>>> strony: [1]23 |
Krótki Podręcznik Łączności dla ParalotniarzyMoja "pionierska" twórczość | |
| | ebc41 | 19.09.2011 18:20:49 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Bielsko-Biała
Posty: 2019 #769817 Od: 2010-9-18
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | http://ebc41.elektroda.eu/KPLRdP_by_SP8EBC_wyd1.pdf
To jest efekt mojej 3 miesięcznej pracy intelektualnej . Proszę o jakieś sugestie i porady co do niego, dwa tygodnie jest już podwieszony na pl.rec.paralotnie i zbiera pochlebne opinie. Do tej pory pobrało go 950 osób _________________ Mateusz Lubecki SP8EBC -- https://www.youtube.com/watch?v=HNZd2JIhYbE | | | Electra | 01.11.2024 00:03:56 |
|
| | | sp6ces | 19.09.2011 18:58:53 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Złotoryja D-ZT PGA- ZT02
Posty: 1309 #769847 Od: 2010-7-8
Ilość edycji wpisu: 1 | Fajne - ale daj to przeczytać poloniście, aby poprawił tzw. literówkę itp... Będzie się lepiej czytać.
| | | sp8mrd | 19.09.2011 19:32:47 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO00XC
Posty: 3481 #769872 Od: 2010-2-2
| Gratuluję Mateuszu i chętnie zrobię korektę - po znajomości. _________________ 73, Piotr SP8MRD ex SP6MRD, SP6KKE, SP6KGN, SP6KBR, nadal SP8POP, SP-22107-OP ------------------------------------------------------------------------------------ "Niebezpieczeństwo jest zawsze to samo: człowiek odłączony od miłości! Człowiek wykorzeniony z najgłębszego gruntu swej duchowej egzystencji, człowiek znowu skazany na „kamienne serce” – pozbawiony owego „serca z ciała”, które zdolne jest prawidłowo reagować na dobro i na zło." - Jan Paweł II - Paray-le-Monial, 5 X 1986 r. Świadectwo Andrzeja - sens życia: https://www.youtube.com/watch?v=dG4-NjcWwSo | | | valdy | 19.09.2011 19:45:51 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO91RR SP7HLQ
Posty: 138 #769880 Od: 2009-1-24
| I to jest to!!! Tak trzymaj. | | | SQ5AM | 19.09.2011 20:05:50 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02LG
Posty: 2240 #769903 Od: 2009-2-3
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | Bardzo fajna publikacja. Przejrzałem ją dość pobieżnie i jedynie dodałbym D-PMR i wspomniał o niej dwa słowa.
_________________ Adrian | | | SQ5IRH | 19.09.2011 20:16:10 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 502 #769914 Od: 2009-1-2
Ilość edycji wpisu: 1 | Gratuluję Mateusz. Cieszy mnie szczególnie, gdy krótkofalowiec poświęca swój cenny czas i wiedzę "non-profit" dla innych, może nawet dla przyszłych krótkofalowców - robi dobrą robotę. To się ceni. Zdaję sobie sprawę, że będą poprawki, ale materiał ma już swoją wartość. Powodzenia w dalszym działaniu. | | | sp3myx | 19.09.2011 20:25:19 |
Grupa: Użytkownik
QTH: jo82ki
Posty: 431 #769919 Od: 2010-7-1
| Bardzo fajnie napisane - na pewno wielu paralotniarzom się przyda. Gratulacje! 73! | | | SP8EET | 19.09.2011 20:36:23 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KN19CN SANOK
Posty: 489 #769927 Od: 2009-4-2
| SQ5NPS pisze:
Bardzo fajna publikacja. Przejrzałem ją dość pobieżnie i jedynie dodałbym D-PMR i wspomniał o niej dwa słowa.
Temat jest rozwojowy i faktycznie można dodać coś jeszcze ciekawego ,może odnośnie tego programu podobnego do echolinka ale dla pmr ,koledzy podrzućcie jakieś linki żeby Mateusz miał na czym się oprzeć lub jakieś sugestie. Swoje uwagi osobiście przekazałem Mateuszowi więc tutaj są zbędne . _________________ SP8EET BARTŁOMIEJ
| | | SQ5AM | 19.09.2011 21:00:02 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02LG
Posty: 2240 #769947 Od: 2009-2-3
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | Digital PMR Kanał Częstotliwość (MHz) 1 446,103125 2 446,109375 3 446,115625 4 446,121875 5 446,128125 6 446,134375 7 446,140625 8 446,146875 9 446,153125 10 446,159375 11 446,165625 12 446,171875 13 446,178125 14 446,184375 15 446,190625 16 446,196875
Dopuszczalna moc 0,5 W, przy sprzętowym ograniczeniu czasu nadawania do 180 sek. _________________ Adrian | | | SP7UDB | 19.09.2011 21:02:00 |
Grupa: Administrator
QTH: Kielce - KO00HU
Posty: 2465 #769952 Od: 2007-5-10
| Ale jeśli digital PMR, to transmisja oczywiście cyfrowa a nie analogowa? _________________ - Mariusz - Kielce - Temperatura za oknem
| | | SP6NET | 19.09.2011 21:42:36 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Ebersdorf bei Neurode
Posty: 691 #770021 Od: 2009-11-11
| Mateuszu gratulacje,daje to możliwość liznięcia chociaż troszkę wiedzy jaka jest potrzebna paralotniarzom,ale i nie tylko,ściskam prawice. _________________ SR6NR | | | Electra | 01.11.2024 00:03:56 |
|
| | | ebc41 | 19.09.2011 23:17:39 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Bielsko-Biała
Posty: 2019 #770103 Od: 2010-9-18
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
Ilość edycji wpisu: 1 | Dzięki wszystkim za głos w temacie... Temat jest z pewnością rozwojowy i to bardzo, bo jestem de facto pionierem. Nie chcę się tutaj przechwalać, ale do tej pory nikomu nie chciało się (nie miał wiedzy) napisać czegoś takiego. W przeciwieństwie do nas paralotniarze w pewnym dość sporym procencie są zdecydowanie atechniczni i niektórym sprawia problem coś co dla nas jest śmiesznie proste (wiem to po moich kumplach ).
Narazie czekam na opinię i krótkie recenzję od "normalnych" paralotniarzy, czyli takich którzy nie są krótkofalowcami. Interesuje mnie czy rozumieją wszystko to co tam jest opisane, czy język jest odpowiedni. Miałem kilka telefonów (zostawilem tam swój numer) z dopytywaniem o jakieś szczegóły co jest bardzo ok..
Dyskusja jest też prowadzona na pl.rec.paralotnie i pl.rec.radio.amatorskie.. Pozwolę sobie zacytować kilka fragmentów [] On 19.09.2011 20:58, Robert SP6VWX wrote: >> Hm... Muszę coś tu wyjaśnić. Pasmo lotnicze nie jest tutaj >> najszczęśliwszym wyjściem. Załatwienie znaków identyfikacyjnych jest >> wprawdzie banalnie proste i jest tanie, zdobycie uprawnień w sumie też. >> Jest jednak małe ale, cały airband jest to coś co można by przyrównać do >> systemu dyspozytorskiego. > > Służby mają swoje pasma, czy to lonicza, morska, czy amatorska. > W temacie nie jestem i widać musi coś być na rzeczy, że koledzy poszukują > rozwiązań. > Z drugiej strony, po to słuzby mają swoje pasma i emisje, aby też łatwo się > było skomunikować w ramach grupy. > Przykład może durny, ale kontrola obszaru może powiadomić "lotników"o > zamknięciu obszaru lub innych jedynie wtedy, gdy "lotnik" używa właściwego > sprzętu i pasma. > A od pogaduch - kiedyś można było wykupić kanały coś w paśmie 156 MHz. > Cóż hobby musi kosztować > > Robert > SP6VWX > > > > Ja może kolegom napiszę co nadaje się na "częstotliwościach paralotniowych", bo jest to trochę inna korespondencja niż to co idzie w poważniejszym lotnictwie na linii pilot <=> wieża
1. Pytania pomiędzy startowiskami o pogodę i sytuację w powietrzu (to dało by się jeszcze bez problemu podpiąć pod normalną lotniczą łączność)
2. Informację kogo gdzie nosi. Czyli np. kolega Arek wlatuję w komin termiczny gdzie ciągnie go do góry z prędkością 2m/s i informuję o tym resztę ekipy w powietrzu.
3. Informację o wysokości podstawy chmur. Na szczycie komina termicznego, kiedy temperatura spadnie do punktu rosy tworzy się ładny cumulus. Info na jakiej wysokości to się znajduję jest o tyle istotna żeby wiedzieć do jakiej można wykręcać termikę. Zgodnie z prawem obowiązuje całkowity zakaz wlatywania w chmurę (nie jest to też bynajmniej przyjemne, kumpel sprawdzał osobiście)
4. Wzajemne startowanie. Zwłaszcza w wypadku kiedy na starcie pojawia się taki świeżak jak ja . Inni koledzy obserwują jak próbuję oderwać się od ziemi i jeżeli ze skrzydłem dzieje się coś niepokojącego (podwinięcie, zaplątane linki) to przez radio dają wyraźny komunikat żeby natychmiast przerwać start.
5. Ostrzeżenia o niespokojnych miejscach. Czasami w niektórych miejscach w okolicach góry wybitnie "torbi". Polega to na tworzącej się turbulencji, która trzęsie pilotem dość solidnie . Nie jest to zbyt przyjemne uczucie (dla mnie nawet bardzo nieprzyjemne ), w dodatku w skrajnych przypadkach (np silny rotor za ścianą lasu) może podwinąć skrzydło
Jak widać korespondencja na te tematy nie bardzo pasuje do pasma lotniczego, zresztą jeżeli jakiś kolega mieszka blisko lotnych miejc to polecam załączyć skaner z krokiem 25kHz od 146,000 do 146,200 i posłuchać tego co tam lata
M [/]
[] On 06.09.2011 13:49, Paweł wrote: > On 6 Wrz, 00:10, xxx yyy<ebc4...@gmail.com> wrote: >> On 04.09.2011 17:26, xxx yyy wrote: >> >>> http://ebc41.elektroda.eu/KPLRdP_by_SP8EBC_wyd1.pdf >> >> Dzisiaj wysłałem trochę poprawioną wersję. Po pierwsze tekst jest >> wyjustowany, dodałem info na temat częstotliwości Navcommu i PMR154 oraz >> dygresję na temat mocy. >> >> Aktualizację będę robił stopniowo, zawsze o czymś zapomnę, poza tym po >> zmianie jednego może się pojawić pomysł na poprawienie czegoś innego >> >> Mateusz > > Cześć, Mateuszu! Szacun za włożony wysiłek i wypełnienie pewnej > istotnej luki pomiędzy dwoma hobby. Prawda jest taka, że wielu spośród > nas, mając konieczność posługiwania się radiem, rozwinęło swoje > zainteresowania i zajęło się łącznościami również. U mnie zaczęło się > to co prawda od 11 metrów, przeszło przez latanie a skończyło licencją > kf, ale sprawia mi frajdę w nielotne dni i odkryło to małe urządzenie > jako świetne narzędzie rozrywki, pracy i kontaktu z ludźmi pozytywnie > zakręconymi (niekoniecznie starymi grzybami, jak się niesłusznie > kojarzy krótkofalarzy). W swoim własnym mieście poznałem sporo osób > tylko dlatego, że zjawiłem się na przemiennikach. Wiadomo, że początki > w powietrzu były pirackie, znalazło się jednak kilku inicjatywnych > glajciarzy, zorganizowali przyspieszoną edukację, zebraliśmy się w > grupę kilkudziesięcioosobową i zrobiliśmy papiery. Spośród nich znam > już kilku, którzy polubili częstotliwości 2m i 70cm na codzień. > Pewnie każdy z czasem coś tam będzie chciał dołożyć, czy poprawić w > Twoim poradniku..Ja muszę go spokojnie przeczytać , na razie > przewertowałem..To, co mi się na szybko nasunęło, to np. podział kraju > na okręgi, zasady łamania znaków przez okręg, przez P, M, AM, a także > - co dla nas z racji podróżowania - istotne: posługiwanie się > prefiksem danego kraju. > > Pozdrawiam!
No w moim rewirach sprawa wyglądała na odwrót. Z tego co wiem to kilku krótkofalowców pod wpływem radiowego obcowania z PPGantami nadającymi na 145,237.5MHz zaczęło latać (może niektórzy nawet wiedzą o kogo chodzi, jedna osoba jest dość powszechnie w pewnych kręgach znana z kilku powodów. Znak pozwolę sobie zachować w tajemnicy) , to zasługa kilku osób z tamtejszego teamu którzy podobnie jak ja mają ciągotki i do jednego i do drugiego.
Ja przekonałem kumpla z którym razem żeśmy się szkolili do tego aby zrobił sobie papiery, wystarczyło się pochwalić łącznością Polska <=> Węgry w FMie na 2m żeby wzbudzić jego zainteresowanie. Mieszka blisko mnie także będziemy sobie mogli bez bólu, do woli rozmawiać przez ręczniaki na osiedlu
To o czym piszesz, ze znakami to będzie zawarte w dodatku A, który będzie się nazywał "Krótkofalarstwo dla opornych", nie chciałem już tego dodawać do głównej treści.
A tak w ogolę to pochwal się swoim znakiem, dopiszę do listy
Mateusz SP8EBC
[/] _________________ Mateusz Lubecki SP8EBC -- https://www.youtube.com/watch?v=HNZd2JIhYbE | | | dm7tm | 19.09.2011 23:21:01 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Mariusz Berlin JO62QK
Posty: 895 #770106 Od: 2008-9-12
| Fajne!, tylko jako milosnik latania szybko zagubil sie watek dla mnie! jak tu latac z tym "radiem"?
_________________
http://www.bederov-shop.de/shop/category_5/Amateurfunk.html?sessid=zVEM6ngXzk8TQiPJCBiasmvm4PMTFNvTmPaowOECs9KqPzj1Nq3qQc5zSqrvU3I6&shop_param=cid%3D%26
Ciekawe nowinki elektroniczne: https://www.youtube.com/watch?v=wDBTtIcrqHQ
Stacja Klubowa
http://www.qrz.com/db/DL0LDS | | | ebc41 | 19.09.2011 23:27:43 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Bielsko-Biała
Posty: 2019 #770114 Od: 2010-9-18
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | dm7tm pisze:
Fajne!, tylko jako milosnik latania szybko zagubil sie watek dla mnie! jak tu latac z tym "radiem"?
W sensie? Bo chyba nie zrozumiałem do końca co masz na myśli. Językowo jak widać jest to pisane dość luźnie i swobodnie (tak jak swobodne jest latanie ), chodziło mi o to aby nie stwarzać wrażenia że jest to bardzo poważny, sztywny podręcznik, niemalże szkolny. Chodzi o to aby dotrzeć bezpośrednio do odbiorcy, a uważam że taki styl najbardziej pomaga _________________ Mateusz Lubecki SP8EBC -- https://www.youtube.com/watch?v=HNZd2JIhYbE | | | SP1GZL | 20.09.2011 09:12:48 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 114 #770246 Od: 2011-8-11
Ilość edycji wpisu: 1 | Mateuszu,
znakomita sprawa ! gratulacje za pomysł i co ważniejsze realizację .. Czy mogę wykorzystać zebrane przez Ciebie informacje (z podaniem autorstwa oczywiście) przy szkoleniu NIEKOMERCYJNYM "offroad'owców" i "wyprawowców"..
z pozdrowieniami i raz jeszcze gratulacjami za włożona pracę ..
_________________ pozdrawiam & 73' Roman SP1G (ex SP1GZL), HF0SEA,
Mamy najfajniejsze hobby na świecie! Niech sprawia nam wieczną radość!
RIGs: ICom'sy > 7800, 7000, ICM23, ICE92D & TS480SAT. Anteny: Opitibeam OB9-5, Waldkowa GP7DX + EXPERIMix'y. W bonusie permanentny brak czasu - NIESTETY ! ... | | | tommat | 20.09.2011 09:33:51 | Grupa: Użytkownik
QTH: Gliwice, JO90HH
Posty: 9 #770261 Od: 2011-4-7
| Super inicjatywa. Zastanów się czy może nie zrobić wersji wiki tego "podręcznika" na http://pl.wikibooks.org
-- Pozdrawiam Tomek SQ9ROX | | | sp8mrd | 20.09.2011 11:06:31 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO00XC
Posty: 3481 #770332 Od: 2010-2-2
Ilość edycji wpisu: 1 | Witaj Mateuszu Widzę, że temat rozwija się i dobrze. Idziesz w ślady znanych osób. Swojego czasu prof. Andrzej Blikle (znany w Polsce i na świecie specjalista od zarządzania), pisał swoją kolejną książkę udostępniając ją w Internecie i prosząc o uwagi, komentarze, podpowiedzi czytelników. Pamiętam jak w latach 70. XX w. robił podobnie prof. Antoni Plamitzer (wybitny specjalista m.in. w dziedzinie elektrotechniki). Nie było wtedy Internetu, więc na wykładach pytał studentów o uwagi do swojej słynnej książki "Maszyny elektryczne", którą właśnie przygotowywał do druku. Tyle z historii. Do Ciebie prośba o ostrożne cytowanie korespondencji z innych forów. _________________ 73, Piotr SP8MRD ex SP6MRD, SP6KKE, SP6KGN, SP6KBR, nadal SP8POP, SP-22107-OP ------------------------------------------------------------------------------------ "Niebezpieczeństwo jest zawsze to samo: człowiek odłączony od miłości! Człowiek wykorzeniony z najgłębszego gruntu swej duchowej egzystencji, człowiek znowu skazany na „kamienne serce” – pozbawiony owego „serca z ciała”, które zdolne jest prawidłowo reagować na dobro i na zło." - Jan Paweł II - Paray-le-Monial, 5 X 1986 r. Świadectwo Andrzeja - sens życia: https://www.youtube.com/watch?v=dG4-NjcWwSo | | | SQ1K | 20.09.2011 15:45:57 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO92hx
Posty: 432 #770566 Od: 2010-8-3
| Witam,
Być może o tym autor pisał, a ja to przeoczyłem, ale ważną sprawą było by umieszczenie informacji o możliwości i warunkach uzyskania Świadectwa w służbie radiokomunikacyjnej lotniczej. Dokładnie Świadectwo ogólne operatora radiotelefonisty.
Łączność to podstawa, z takowym świadectwem paralotniarz może swobodnie kontaktować się z właściwym Rejonem Informacji Powietrznej (FIS) , gdzie może zgłosić miejsce w którym wykonuje loty, co ważniejsze po zgłoszeniu zapewniana jest Służba Informacji Powietrznej jak i Służba Alarmowa.
W marcu zdawałem taki egzamin na operatora stacji lotniskowej, dla nas krótkofalowców, bułka z masłem, na stronie są testy i materiały do nauki a sądzę, że mogą one zainteresować także paralotniarzy.
_________________ Bart SQ1K http://sq1k.net http://k-artstudio.pl | | | SQ5AM | 20.09.2011 15:52:59 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02LG
Posty: 2240 #770568 Od: 2009-2-3
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | To ja tak ciut zboczę z tematu. Bartku, czy aby podejść do egzaminu na operatora radiotelefonistę lotniczego trzeba mieć już uprawnienia czy można być w trakcie ich robienia? _________________ Adrian | | | sq9nox | 20.09.2011 15:56:50 |
Grupa: Użytkownik
QTH: ko02pf
Posty: 111 #770570 Od: 2009-9-18
| @sq5nps: Wystarczy być w trakcie robienia, tak w każdym razie jest jeśli chodzi o radiooperatora w służbie lotniczej ruchomej dla pilotów samolotów. Uprawnienia są potrzebne, by podejść do ezgaminu praktycznego na licencję pilota. _________________ Łukasz sq9nox/5 ko02pf | | | Electra | 01.11.2024 00:03:56 |
|
|
| Strona: 1 / 3>>> strony: [1]23 |
Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!! |
|