| Strona: 1 / 4>>> strony: [1]234 |
Łamanie Znaku | |
| | Witold_Z | 01.07.2020 10:22:10 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02ME09
Posty: 154 #5494732 Od: 2019-1-5
| Witam kolegów. Jak to jest z łamaniem znaku? W kraju dość często łamiemy się przez M, P czy nr okręgu. Ale są też takie "zagraniczne' łamania jak np. DL/SP5WAZ lub SP5WAZ/DL. I teraz pytanie: czy te znaki liczą jako osobny znak, czy może jako ten sam? _________________ 73 de SP5WAZ
Można mnie znaleźć na SR5WA SR5W SR5WAD TG26055 SR5RR FM LINK 145.275 KF | | | Electra | 25.11.2024 03:24:15 |
|
| | | sq9djd | 01.07.2020 11:09:09 |
Grupa: Użytkownik
QTH: podkarpackie
Posty: 439 #5494753 Od: 2017-5-10
| W Polsce możliwość łamania znaków zagranicznych wynika z przepisów zmiany kraju: np SP/DK7ZB inne, to chyba tylko /MM, /AM i /M na wodach śródlądowych?? _________________ ________ TS-590s FTdx-3000D | | | SP8LBK | 01.07.2020 11:35:20 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Kraśnik KO10CX
Posty: 5366 #5494767 Od: 2010-8-3
| Witold_Z pisze:
Witam kolegów. Jak to jest z łamaniem znaku? W kraju dość często łamiemy się przez M, P czy nr okręgu. Ale są też takie "zagraniczne' łamania jak np. DL/SP5WAZ lub SP5WAZ/DL. I teraz pytanie: czy te znaki liczą jako osobny znak, czy może jako ten sam?
Wg CEPT znak SP5WAZ/DL jest podany nieprawidłowo. W krajach, które stosują rekomendację CEPT, dany prefix kraju stosuje się przed swoim znakiem. Do DXCC i chyba większości współzawodnictw liczą się osobno. DL/SP8LBK, MM/SP8LBK i SP8LBK, wg DXCC są to trzy różne znaki, bo nadawanie było z trzech różnych podmiotów ("krajów"). _________________ Vy 73 Andrzej SP8LBK | | | Witold_Z | 01.07.2020 11:38:23 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02ME09
Posty: 154 #5494769 Od: 2019-1-5
| Czyli powinniśmy łamać się mm/sp..., p/sp...? _________________ 73 de SP5WAZ
Można mnie znaleźć na SR5WA SR5W SR5WAD TG26055 SR5RR FM LINK 145.275 KF | | | sp6opz | 01.07.2020 11:39:11 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 91 #5494770 Od: 2011-6-30
| sq9djd pisze:
W Polsce możliwość łamania znaków zagranicznych wynika z przepisów zmiany kraju: np SP/DK7ZB inne, to chyba tylko /MM, /AM i /M na wodach śródlądowych??
Posiadam licencję już dość długo i zaczynałem kiedy za czasów PAR i nigdy nie wiedziałem, że /AM i /M używa się na wodach śródlądowych. Pytanie do kolegi, jakiego łamańca używa się pracując z aeromobila i mobila? | | | SP8LBK | 01.07.2020 12:12:11 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Kraśnik KO10CX
Posty: 5366 #5494781 Od: 2010-8-3
| Witold_Z pisze:
Czyli powinniśmy łamać się mm/sp..., p/sp...?
W przykładzie MM/SP8LBK to nie praca w wód międzynarodowych, lecz ze Szkocji, zgodnie z Rekomendacją CEPT. SP8LBK/MM to już praca w wód międzynarodowych i jestem bezpaństwowcem. Polecam poczytać https://www.ecodocdb.dk/download/2ae38a89-e58a/TR6101.pdf Jako ciekawostkę napiszę, że obcokrajowiec w Polsce może przed swoim znakiem używać prefiksów HF, SN, SO, SQ, SP, czy 3Z, a nie tylko SP i nie może używać nr okręgu, np SP1/DL1AAA, lecz tylko SP/DL1AAA. _________________ Vy 73 Andrzej SP8LBK | | | SP6IX | 01.07.2020 12:26:32 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 8217 #5494785 Od: 2008-3-18
| sp6opz pisze: sq9djd pisze:
W Polsce możliwość łamania znaków zagranicznych wynika z przepisów zmiany kraju: np SP/DK7ZB inne, to chyba tylko /MM, /AM i /M na wodach śródlądowych??
Posiadam licencję już dość długo i zaczynałem kiedy za czasów PAR i nigdy nie wiedziałem, że /AM i /M używa się na wodach śródlądowych. Pytanie do kolegi, jakiego łamańca używa się pracując z aeromobila i mobila?
To mało czytałeś lub wcale ówczesne przepisy pozwolenia radiowego ,dziś nie musisz się starać o dodatkowy papier jak chcesz wyjechać nie ma przymusu podawania łamańców za wyjątkiem /MM pozostałe są już nie aktualne choć jak słyszę różni to różnie interpretują .Obecnie nie ma takiego wymogu to wszystko pozostałości po słusznie minionej epoce. _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. | | | Witold_Z | 01.07.2020 12:40:23 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02ME09
Posty: 154 #5494788 Od: 2019-1-5
Ilość edycji wpisu: 1 | [quote=SP6IX]sp6opz pisze: sq9djd pisze:
W Polsce możliwość łamania znaków zagranicznych wynika z przepisów zmiany kraju: np SP/DK7ZB inne, to chyba tylko /MM, /AM i /M na wodach śródlądowych??
Posiadam licencję już dość długo i zaczynałem kiedy za czasów PAR i nigdy nie wiedziałem, że /AM i /M używa się na wodach śródlądowych. Pytanie do kolegi, jakiego łamańca używa się pracując z aeromobila i mobila?
To mało czytałeś lub wcale ówczesne przepisy pozwolenia radiowego ,dziś nie musisz się starać o dodatkowy papier jak chcesz wyjechać nie ma przymusu podawania łamańców za wyjątkiem /MM pozostałe są już nie aktualne choć jak słyszę różni to różnie interpretują .Obecnie nie ma takiego wymogu to wszystko pozostałości po słusznie minionej epoce.[/quote]
Czyli co, nie ma wymogu łamać się przez kraj? Wydaje mi się że coś się koledze pomyliło, albo błąd w zapisie _________________ 73 de SP5WAZ
Można mnie znaleźć na SR5WA SR5W SR5WAD TG26055 SR5RR FM LINK 145.275 KF | | | SP6IX | 01.07.2020 12:49:37 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 8217 #5494791 Od: 2008-3-18
| SP5WZA nigdzie nie pisałem o CEPT tu jest jednoznaczny wymóg ,łamiemy się DL/SP6IX itp.w/g rekomendacji .Natomiast w kraju nie są wymagane łamańce ale je stosują choć w zezwoleniu pisze że nie można modyfikować znaku a łamanie to modyfikacja.Nie wiem czemu tak się dzieje ale tak jest ,przepisy swoje a ludzie swoje .Zapomnieli lub nie znali tego że trzeba było starać się jak ktoś chciał wyjechać w teren ,to historia którą dobrze pamiętam ze swoich wyjazdów w teren. _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. | | | EI2KK | 01.07.2020 13:01:29 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 1746 #5494793 Od: 2012-8-7
|
Mijasz się z prawdą, mam wrażenie graniczące z pewnością, że nie po raz pierwszy. Zarówno w temacie wód międzynarodowych jak i bycia bezpaństwowcem. _________________ Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei.
DMR TG 2600 (2720126)
| | | SP6IX | 01.07.2020 13:15:48 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 8217 #5494795 Od: 2008-3-18
| EI2KK pisze:
Mijasz się z prawdą, mam wrażenie graniczące z pewnością, że nie po raz pierwszy. Zarówno w temacie wód międzynarodowych jak i bycia bezpaństwowcem.
On nie doczytał tego co powinien wiedzieć że w niektórych portach jest zakaz pracy na TRX inaczej jak właśnie /mm i to nie bezpaństwowiec tylko czasowo przebywający w strefie portu lub morza bez państwowego . _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. | | | Electra | 25.11.2024 03:24:15 |
|
| | | SP8LBK | 01.07.2020 13:25:38 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Kraśnik KO10CX
Posty: 5366 #5494799 Od: 2010-8-3
| EI2KK pisze:
Mijasz się z prawdą, mam wrażenie graniczące z pewnością, że nie po raz pierwszy. Zarówno w temacie wód międzynarodowych jak i bycia bezpaństwowcem.
Uzasadnij _________________ Vy 73 Andrzej SP8LBK | | | EI2KK | 01.07.2020 13:54:43 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 1746 #5494805 Od: 2012-8-7
|
Znowu? OK
Przepisy SP nie obowiązują w innych krajach, nawet jeśli posiadasz pozwolenie SP. Przebywając na terenie innego kraju obowiązują cię przepisy tego kraju, wliczając to przebywanie na wodzie. Proponuję przestać myśleć że SP jest pępkiem świata (wszyscy wiedzą że pępkiem jest Wyspą Wielkanocna) Proponuję również zgłębienie tematu jak masz się łamać pływając po Tamizie, zależnie od odcinka na którym się znajdujesz. Ponadto, proponuję zgłębienie zagadnienia łamania znaku kiedy pływasz na dowolnej wodzie (również słodkiej) będącej w jurysdykcji EI. Zadanie dodatkowe: co oprócz 'łamania' musisz podawać nadając na wodzie EI. (Celowo nie napisałem 'na jednostce pływającej' żeby nie prowokować wątku suchego doku czy niedużego jachtu trzymanego przez zimę na przyczepie za domem.)
Bezpaństwowcem zaś byłbyś gdybyś nie posiadał żadnego obywatelstwa, niezależnie od miejsca w jakim się znajdujesz. _________________ Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei.
DMR TG 2600 (2720126)
| | | SP8LBK | 01.07.2020 14:29:08 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Kraśnik KO10CX
Posty: 5366 #5494813 Od: 2010-8-3
| EI2KK pisze:
Znowu? OK
Przepisy SP nie obowiązują w innych krajach, nawet jeśli posiadasz pozwolenie SP. Przebywając na terenie innego kraju obowiązują cię przepisy tego kraju, wliczając to przebywanie na wodzie. Proponuję przestać myśleć że SP jest pępkiem świata (wszyscy wiedzą że pępkiem jest Wyspą Wielkanocna) Proponuję również zgłębienie tematu jak masz się łamać pływając po Tamizie, zależnie od odcinka na którym się znajdujesz. Ponadto, proponuję zgłębienie zagadnienia łamania znaku kiedy pływasz na dowolnej wodzie (również słodkiej) będącej w jurysdykcji EI. Zadanie dodatkowe: co oprócz 'łamania' musisz podawać nadając na wodzie EI. (Celowo nie napisałem 'na jednostce pływającej' żeby nie prowokować wątku suchego doku czy niedużego jachtu trzymanego przez zimę na przyczepie za domem.)
Bezpaństwowcem zaś byłbyś gdybyś nie posiadał żadnego obywatelstwa, niezależnie od miejsca w jakim się znajdujesz.
Nigdzie nie odwołałem się do przepisów obowiązujących w SP, lecz do Rekomendacji CEPT, której Polska jest sygnatariuszem. Nie znam przepisów wewnętrznych obowiązujących w EI i mnie one nie interesują. Odniosłem się do kombinacji dwóch przypadków, czyli MM/znak i znak/mm. I tu na pierwszy rzut wydaje się to dziwne, że w tym przypadku nie stosujemy GM/znak, lecz zgodnie z Rekomendacją CEPT, MM/znak. Nie chodzi mi o kraj wydania pozwolenia, czy obywatelstwo. Jako bezpaństwowca, uważam przypadek, w którym pracując z wód międzynarodowych karta QSL za taką łączność nie jest brana do weryfikacji podczas aplikacji o chyba wszystkie znane mi dyplomy. Może jest jakiś dyblom za pracę z wód międzynarodowych (znak/mm), tego nie wiem. _________________ Vy 73 Andrzej SP8LBK | | | sp7ivo | 01.07.2020 14:52:19 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 2119 #5494819 Od: 2009-11-12
Ilość edycji wpisu: 1 | W zależności od przepisów obowiązujących w poszczególnych krajach, można spotkać różne ciekawostki Na Bermudach chcąc używać własnego znaku należy "łamać" go przez VP9, a nie odwrotnie, czyli ZNAK/VP9 (http://vp9ge.com/reciprocal_licensing.htm (przy okazji, limit mocy na wyspie to 150W input do stopnia końcowego, rygorystycznie przestrzegany pod groźbą konfiskaty sprzętu). Teoretycznie Ukraina jest w CEPT, ale Chiny nie uznają tego i Vlad UT3GF chcąc pracować z obszaru tego kraju musi używać znaku właściciela stacji "łamanego" przez swój, czyli np. BD7LPD/UT3GF https://www.youtube.com/watch?v=Jyy1uYDjp2M&fbclid=IwAR328T_2AueKqx7JGK_d9eKyWYD66H7WE7QC6UDhBMWg04TdR0fZvr9Dc9c. Inna ciekawostka - KL7A/W2 . Z punktu widzenia DXCC, Alaska i USA to dwa różne kraje, ale z punktu widzenia administracji państwowej to ten sam kraj, dlatego KL7A nie wyjeżdżając poza granice kraju "łamie" go przez W2, a nie odwrotnie. Podobnie w przypadku Hawajów. Bogusław sp7ivo
| | | SP8LBK | 01.07.2020 15:21:06 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Kraśnik KO10CX
Posty: 5366 #5494841 Od: 2010-8-3
| sp7ivo pisze: W zależności od przepisów obowiązujących w poszczególnych krajach, można spotkać różne ciekawostki Na Bermudach chcąc używać własnego znaku należy "łamać" go przez VP9, a nie odwrotnie, czyli ZNAK/VP9 (http://vp9ge.com/reciprocal_licensing.htm (przy okazji, limit mocy na wyspie to 150W input do stopnia końcowego, rygorystycznie przestrzegany pod groźbą konfiskaty sprzętu). Teoretycznie Ukraina jest w CEPT, ale Chiny nie uznają tego i Vlad UT3GF chcąc pracować z obszaru tego kraju musi używać znaku właściciela stacji "łamanego" przez swój, czyli np. BD7LPD/UT3GF https://www.youtube.com/watch?v=Jyy1uYDjp2M&fbclid=IwAR328T_2AueKqx7JGK_d9eKyWYD66H7WE7QC6UDhBMWg04TdR0fZvr9Dc9c. Inna ciekawostka - KL7A/W2 . Z punktu widzenia DXCC, Alaska i USA to dwa różne kraje, ale z punktu widzenia administracji państwowej to ten sam kraj, dlatego KL7A nie wyjeżdżając poza granice kraju "łamie" go przez W2, a nie odwrotnie. Podobnie w przypadku Hawajów. Bogusław sp7ivo
Bermudy nie są w CEPT i formalnie nie uznali tej rekomendacji, tak jak to zrobiła np. administracja USA dla obcokrajowców do 90 dni z kontynentalnegu US. Podobnie Chiny. Tak więc Chińczyk też nie mógłby na Ukrainie używać swojego znaku jako UT/BY1AA. KL7A może podczas łączności podawać /W2 z dwóch powodów. Nadaje osobiście (fizycznie) z W2 i w ten sposób informuje korespondentów, że nie robią stacji z Alaski, ale z W2, lub siedzi na Alasce, ale pracuje przez Remote Station zlokalizowanej w W2. Alaska nie jest administracyjnie innym krajem dla US i dlatego łamie swój znak/W2. _________________ Vy 73 Andrzej SP8LBK | | | sp7ivo | 01.07.2020 16:08:22 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 2119 #5494844 Od: 2009-11-12
|
Tak jak napisałem, w różnych krajach obowiązują różne przepisy i żeby być precyzyjnym, to Chiny honorują licencje z innych krajów, również nie CEPT, ale zgodnie z ich przepisami obcokrajowcy mogą otrzymać tylko licencję "gościa" i muszą wymieniać w czasie łączności oba znaki - właściciela stacji i swój. Co ciekawe, na blankiecie chińskiej licencji obcokrajowca wymieniony jest znak zagraniczny.
| | | SP6IX | 01.07.2020 16:17:45 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 8217 #5494848 Od: 2008-3-18
| [quote=SP8LBK]EI2KK pisze:
Nigdzie nie odwołałem się do przepisów obowiązujących w SP, lecz do Rekomendacji CEPT, której Polska jest sygnatariuszem. Nie znam przepisów wewnętrznych obowiązujących w EI i mnie one nie interesują. Odniosłem się do kombinacji dwóch przypadków, czyli MM/znak i znak/mm. I tu na pierwszy rzut wydaje się to dziwne, że w tym przypadku nie stosujemy GM/znak, lecz zgodnie z Rekomendacją CEPT, MM/znak. Nie chodzi mi o kraj wydania pozwolenia, czy obywatelstwo. Jako bezpaństwowca, uważam przypadek, w którym pracując z wód międzynarodowych karta QSL za taką łączność nie jest brana do weryfikacji podczas aplikacji o chyba wszystkie znane mi dyplomy. Może jest jakiś dyblom za pracę z wód międzynarodowych (znak/mm), tego nie wiem.
I tyle szumu o nic ,jeżeli chodzi o MM/znak to śmiem przypuszczać że to może wiązać się z czasowym pobytem dłuższym jak 3 miesiące (zgodnie z CEPT) mam kolegów tam w Anglii i już otrzymali licencję ale nikt z nich nie nadawał z łamańca. _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. | | | SP9GR | 01.07.2020 16:18:20 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Częstochowa / JO90NT
Posty: 100 #5494849 Od: 2018-2-1
Ilość edycji wpisu: 3 | Witold_Z pisze:
Czyli powinniśmy łamać się mm/sp..., p/sp...?
Jeżeli posiadacz licencji CEPT pracuje ze Szkocji w UK to zgodnie z zasadami CEPT MM/SPnXXX (Scotland in UK). Jeżeli pracujesz z jednostki pływającej z reguły na wodach otwartych SPnXXX/MM (maritime mobile). Dlatego nie można stosować nielegalnych łamańców takich, jak SP5/SPnXXX, FF/SPnXXX, LH/SPnXXX P/SPnXXX, A/SPnXX, QRP/SPnXXX i tym podobnych wymysłów. Przyjęto zasadę, że to co występuje po znaku to tylko dodatkowa informacja i nie stanowi elementu znaku stąd takie: /LH (light house) to nie Norwegia, /FF(flora fauna) to nie Francja itd. W ITU Reg.1 przyjęło się łamanie przez cyfrę lub prefiks okręgu, jeżeli cyfra ta jest powiązana z lokalizacją. W Polsce do niedawna też było to stosowane ale po "reformach" nie ma to już sensu, gdyż stacja SP1 może nadawać z Ustrzyk Dolnych a SP8 z wyspy Wolin - ot takie "zliberalizowanie" numeracji okręgów! Stąd też stosowanie łamańców po znaku nie jest w SP obowiązkowe. W krajach ITU Region 2 i 3 są jednak pewne odstępstwa zwłaszcza, gdy po znaku umieszcza się prefix określający aktualna lokalizację miejsca z której nadaje stacja np. W1AA/KL to stacja pracująca z Alaski a KL7AA/W1 to stacja pracująca ze wschodniego wybrzeża USA. Należy jednak pamiętać, że takie łamańce dopuszczalne są wyłącznie dla "tambylców" bo "przyjezdni" muszą się stosować do zasad ustalonych w CEPT czyli prefiks przed znakiem i nie mogą sobie wybierać dowolnych prefiksów np. AC, KZ, itd. Wiele udziwnień z łamaniem znaków stosują stacje południowo-amerykańskie np z Argentyny za zgodą tamtejszej administracji stosuje łamanie przez /XA, /XP, /D, /E, /F, /H, /J, /Y itd. No cóż co kraj to obyczaj. Interpretację tych łamańców pokazuje plik wl_cty.dat wykorzystywany w większości loggerów. O więcej info pytajcie wujka Google. Vy73 Ryszard SP9GR | | | SP6IX | 01.07.2020 16:51:51 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 8217 #5494857 Od: 2008-3-18
| Mnie tylko dziwi co w tym łamańcu jest ,w Polsce nie ma konieczności a wszyscy się łamią ,jak nie przez okręg to QRP .To chyba jakaś fobia lub dowartościowanie ,przecież jak robisz łączność to podajesz skąd nadajesz .Mogę zrozumieć że prócz znaku na UKFie podajemy QTH lok ,można szybko obliczyć odległość i kierunek ale na HF niema to istotnego znaczenia.A tłumaczenie że w dzienniku ma taką rubrykę tylko mnie rozśmiesza ,przecież dziennik konfigurujesz sam a nie "korporacja".Po przeczytaniu tych dwu stron jedno się ciśnie na usta ,ludziska czytać przepisy i nie róbcie z siebie gamoniów i pytków to zostawcie politykom. _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. | | | Electra | 25.11.2024 03:24:15 |
|
|
| Strona: 1 / 4>>> strony: [1]234 |
Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!! |
|