| |
SP94908KA | 10.09.2016 23:13:07 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 393 #2330818 Od: 2011-9-20
| DL9RNV pisze:
Kupilem 2 panele z zamiarem zrobienia mobilnej walizki solarnej z nieduzym akumulatorem zelowym. Jestem zaskoczony ile daja pradu ustawione tylem do slonca na balkonie. ok 19V zmierzone na 50w panelu przy 22V nominalnie w warunkach idealnych.
Wykonałeś pomiar napięcia biegu jałowego, a nie prądu.
_________________ Myślenie nie boli. Christopher (Krzyś) SP94908KA
|
| |
Electra | 03.02.2025 16:54:41 |
|
|
| |
SQ3MIS | 31.01.2017 18:46:27 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Poznań
Posty: 540 #2390665 Od: 2015-9-24
| Czy taka bateria jest zabezpieczona przed przeładowaniem którejś z cel? W środku jest układ elektroniczny przez który ogniwa są podłączone do wyjściowych przewodów na których napięcie to 4,1V, zatem to bateria 2P. Czy mogę ją ładować jak jedno ogniwo czy zdemontować i ładować pojedynczo?
_________________ \Michał |
| |
SQ9EDM | 31.01.2017 20:43:35 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO90NT
Posty: 201 #2390737 Od: 2011-11-27
Ilość edycji wpisu: 1 | Ja do moich wypraw w teren od pewnego czasu uzywam ogniw LiFePO4 Fotki i opis jest w tym temacie http://36fm.pl/viewtopic.php?t=2523 przy okazji opisu ramki do FT 857. może komuś się przyda...
pozdrawiam
Tomasz SQ9EDM
EDIT.. admin z tamtego forum gdzie podałem link właśnie mi objaśnił,że fotki będzie widać tylko po zalogowaniu.. szkoda,że nie wiedziałem wcześniej.. może tutaj wrzucę te fotki jak mi się uda to jakoś ogarnąć.. myślę,że temat zasilania w terenie jest ciekawy dla wielu kolegów...
_________________ ------------- 73! Tomasz |
| |
SP1AP | 31.01.2017 21:26:19 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Restricted Area
Posty: 5517 #2390761 Od: 2011-5-3
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
Ilość edycji wpisu: 2 | Ja na wyprawy z QRP do 10W posiadam AKU 12V/17Ah żelowy, który po jednorazowym załadowaniu małym prądem przez szeregową żarówkę 12V/21W od tylnego kierunkowskazu wystarcza na całotygodniową pracę terenową takimi urządzeniami jak np IC-703 itp. O 5-watowym X1M już nie wspomnę, bo też z nim jeździłem, nawet na rowerze mając go w koszu na tylnym bagażniku razem z tym AKU i skrzynką antenową ATL w/g Marcina SP5JNW. Stosowałem zwykły kabel PKL o długości 41m rozwieszany wzdłuż leśnej drogi na drzewach na wys. 5-6m. I miałem łączności z całą Polską na 80-ce w biały dzień, "w samo południe"! |
| |
SQ3MIS | 31.01.2017 23:58:02 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Poznań
Posty: 540 #2390806 Od: 2015-9-24
Ilość edycji wpisu: 2 | Ja właśnie montuję swoja drugą baterię z ogniw Li-poly. Pierwsza to 3 ogniwa po 4Ah szeregowo, do tego używam małej przetwornicy aby trzymać 13,8V. Działa to dobrze, a koszt takiej baterii to jakieś 35pln. Teraz dostałem te akumulatory 6Ah i chciałbym też z nich baterię ulepic, ale one są podwójne, tzn 2x3Ah każdy. I nie jestem pewien jak je ładować.
Zbig, ołoiowy też mam i sobie chwalę, ale do noszenia na dłuższe dystanse jest za ciężki. Stacjonarnie pod namiot Pb jest pierwszym wyborem, ale do plecaka, nie
LiFePo4 jeszcze nie próbowałem, bo koszty lipo są znacznie niższe a skuteczność podobna. Ale spróbuję prędzej czy później. _________________ \Michał |
| |
SWL_SP5 | 01.02.2017 09:50:01 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 649 #2390858 Od: 2015-9-7
| SP5XMI pisze:
Gdy używasz wzmacniacza, by uzyskać 20-30W to 12V się przyda. Oczywiście razem z mocniejszym powerbankiem. Tak, wiem, to nie QRP ale odrobinę większa moc w antenie się przydaje na SSB. Na CW 5W to wcale nie jest tak mało. Niestety mój FT817nd gdy ma napięcie zasilania niższe niż 12V to miga a potem na stałe włącza mniejszą moc. Przynajmniej tak się zachowuje przy używaniu wbudowanego akumulatora (przerobiłem na 6xBL5C).
Yaesu FT-817ND fabrycznie jest tak zrobione, że gdy jest ono zasilane z wbudowanego akumulatora to automatycznie zmniejsza moc do 2,5W pokazując na wyświetlaczu ikonę L III (ikona nie miga).
Można jednak wymusić pełną moc 5W przy zasilaniu FT-817ND z wbudowanego akumulatora (F, funkcja #9 PWR/MTR, A PWR), co jest wtedy sygnalizowane migającą ikoną L III.
Wszystko na temat mocy jest opisane w instrukcji..
|
| |
VSS | 01.02.2017 10:12:04 |
Grupa: Użytkownik
QTH: POZnan*
Posty: 3922 #2390860 Od: 2009-12-24
| Ja też polecam lifepo4, obecnie testuje baterię 48V/400Ah z BMSem jako zasilanie awaryjne firmy ładowaniem z solara i sieci w drugiej taryfie. Kombinowanie z ładowaniem całej baterii bez BMSa z balansowaniem spowoduje szybkie zniszczenie ogniw, dlatego lepiej nie ryzykować. Zakupić ogniwa i BMSa i samemu połączyć. Ważne aby BMS miał funkcję balansowania. Ogniwa lifepo4 maja fajna charakterystykę rozładowania, praktycznie płaską w 90% czasu pracy. Ostatnie 10% to gwałtowne zejście w dół. to oznacza, że mamy stałe parametry zasilania w długim czasie. Przy "higienicznym" obchodzeniu się z ogniwami mają tysiące cykli pracy a mogą dostarczać prądów rzędu 10x-20x pojemności, chwilowo nawet 100x.
_________________ Artur VSS https://sp3vss.eu PZK - Piraci Z Karaibów
Udostępniający link nie odpowiada z automatu za treść: https://tiny.pl/tqrng http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-187930
|
| |
sp8oob | 01.02.2017 16:58:41 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KN09UR
Posty: 445 #2390949 Od: 2010-6-26
| Witam! Takie połączenie ekologii i prostoty: http://www.fotosik.pl/zdjecie/4d70d202196f7aa0 Pozdrawiam-Janusz SP8OOB |
| |
SP5XMI | 01.02.2017 17:17:49 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 3445 #2390958 Od: 2012-12-16
| Januszu, tym to można naładować dwa Clansmanny w trakcie nadawania _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin |
| |
DL9RNV | 01.02.2017 17:43:45 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JN58TH
Posty: 323 #2390960 Od: 2009-7-10
| Obecnie można 5000mAh LiPo 3S za niecałe 17€ kupić, plus wysyłka z Holandii 7.30€.
https://hobbyking.com/de_de/turnigy-5000mah-3s-20c-lipo-pack.html _________________ 73! Rafał |
| |
SQ9EDM | 01.02.2017 18:17:25 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO90NT
Posty: 201 #2390973 Od: 2011-11-27
| VSS pisze:
Ja też polecam lifepo4, obecnie testuje baterię 48V/400Ah z BMSem jako zasilanie awaryjne firmy ładowaniem z solara i sieci w drugiej taryfie. Kombinowanie z ładowaniem całej baterii bez BMSa z balansowaniem spowoduje szybkie zniszczenie ogniw, dlatego lepiej nie ryzykować. Zakupić ogniwa i BMSa i samemu połączyć. Ważne aby BMS miał funkcję balansowania. Ogniwa lifepo4 maja fajna charakterystykę rozładowania, praktycznie płaską w 90% czasu pracy. Ostatnie 10% to gwałtowne zejście w dół. to oznacza, że mamy stałe parametry zasilania w długim czasie. Przy "higienicznym" obchodzeniu się z ogniwami mają tysiące cykli pracy a mogą dostarczać prądów rzędu 10x-20x pojemności, chwilowo nawet 100x.
Arturze.. czy dobrze zrozumiałem... masz pakiet LiFe PO4 ładowany z panela solarnego..? interesuje mnie ten temat.. czy używasz jakiś konkretny regulator do paneli słonecznych pracujący z bateriami LiFePO4 ? _________________ ------------- 73! Tomasz |
| |
Electra | 03.02.2025 16:54:41 |
|
|
| |
SQ9EDM | 01.02.2017 18:57:54 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO90NT
Posty: 201 #2390994 Od: 2011-11-27
Ilość edycji wpisu: 8 | Usiłuję wstawić te fotki, narazie z mizernym skutkiem... https://images82.fotosik.pl/332/deb5fd17231a5337gen.jpg
Dane techniczne mojego pakietu:
Headway 38120S w konfiguracji 4S1P czyli 4 ogniwa połączone szeregowo. pakiet zmontowałem z części zakupionych w internecie.
napięcie nominalne pakietu: 12,8V zakres napięć pakietu: 8,0V do 14,4V pojemność nominalna pakietu: 10Ah waga 1,4 kg
Dane techniczne pojedynczego ogniwa:
napięcie: 3,2 V pojemność: 10Ah rezystancja wewnętrzna: <6 mOhm napięcie ładowania: 3.65V±0,05V gęstość energii: 105Wh/kg technologia: litowo- żelazowo-fosforanowa (LiFePO4) napięcie maksymalnego rozładowania: 2.5V-2.0V standardowy prąd ładowania: 0,5C (5A) standardowy czas ładowania: 2h maksymalny stały prąd ładowania: 2C (20A) standardowy prąd rozładowania: 1C (10A) maksymalny ciągły prąd rozładowywania: 3C (30A) impulsowy prąd rozładowania: 10C (100A) zakres temperatur pracy: -ładowanie: 0 - 45ºC -rozładowanie: -20 - 65ºC łącza śrubowe M6 na "+" i "-" wymiary: 38 x 146 mm (ze śrubami M6) waga: 330g trwałość: pow. 2000 cykli (80% pojemności przy ładowaniu prądem 1C) możliwość łącznia w dowolne pakiety
Zalety:
Długa żywotność. Bez efektu pamięci. Niskie samorozładowanie. Wysoka moc "szczytowa". Duża gęstość energetyczna (można policzyć = Ah*V/kg = Wh/kg). Duża pojemność przy wysokich prądach ładowania i rozładowania. Bateria taka doskonale nadaje się do naszych krótkofalarskich zastosowań terenowych ze względu na zakres napięć pasujący do TRXów, małą wagę i wymiary. Z prób terenowych wynika,że mój FT857 może pracować na tej baterii na na słuchu ponad 10 godzin, przy umiarkowanym nadawaniu w przedziale mocy od 5 do 50W modulacją FM ok. 3 do 4 godzin, W SSB jeszcze go nie "zlitrażowałem" dokładnie przy różnych mocach. do ładowania pakietu używam ładowarki modelarskiej z wbudowanym balanserem (pakiet ma wyprowadzenie do balansera) https://images82.fotosik.pl/332/08c74ad0f723ed95gen.jpg W terenie : https://images84.fotosik.pl/331/8e49e23856574652gen.jpg https://images82.fotosik.pl/332/30afe6ac1debd1a0gen.jpg _________________ ------------- 73! Tomasz |
| |
VSS | 01.02.2017 19:40:39 |
Grupa: Użytkownik
QTH: POZnan*
Posty: 3922 #2391019 Od: 2009-12-24
| SQ9EDM pisze:
Arturze.. czy dobrze zrozumiałem... masz pakiet LiFe PO4 ładowany z panela solarnego..? interesuje mnie ten temat.. czy używasz jakiś konkretny regulator do paneli słonecznych pracujący z bateriami LiFePO4 ?
Tak. mam 16 aku lifepo4 3,2V/400Ah:
https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP400AHA-LiFeYPO4-3-2V-400Ah.html
Na dachu 4kW paneli i regulator eTracer:
http://www.epsolarpv.com/en/index.php/Product/pro_content/id/598/am_id/136
BMS 16S/120A:
https://www.aliexpress.com/item/16S-120A-version-S-LiFePO4-BMS-PCM-PCB-battery-protection-board-for-16-Packs-18650-LiFePO4/32758432918.html
i ładwarkę Meanwell 48V/1000W:
https://www.aliexpress.com/item/MEAN-WELL-1000W-Battery-Charger-for-Lead-Acid-Bettery-48V-UL-CE-CB-PB-1000-48/1444888277.html
do tego przetwornica 48/230V 4kW (link do 3k, ja mam wersje 4k)
http://sklep.przetwornice.eu/zasilanie-48-v/37-przetwornica-sinus-1000-24v.html
to dość zaawansowany system i na pewno nie na wypad z trxem
ale pokazał mi, że aku lifepo4 naprawdę są doskonałe i na dziś to przyszłość gromadzenia energii. _________________ Artur VSS https://sp3vss.eu PZK - Piraci Z Karaibów
Udostępniający link nie odpowiada z automatu za treść: https://tiny.pl/tqrng http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-187930
|
| |
SP1AP | 01.02.2017 21:57:44 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Restricted Area
Posty: 5517 #2391095 Od: 2011-5-3
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
Ilość edycji wpisu: 1 | Arturze ale nie dodałeś do tej litanii, że masz fabrykę pieniędzy! |
| |
VSS | 01.02.2017 22:19:26 |
Grupa: Użytkownik
QTH: POZnan*
Posty: 3922 #2391107 Od: 2009-12-24
| SP1AP pisze: Arturze ale nie dodałeś do tej litanii, że masz fabrykę pieniędzy!
nikt nie pisał o kosztach _________________ Artur VSS https://sp3vss.eu PZK - Piraci Z Karaibów
Udostępniający link nie odpowiada z automatu za treść: https://tiny.pl/tqrng http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-187930
|
| |
SP1AP | 01.02.2017 22:44:22 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Restricted Area
Posty: 5517 #2391117 Od: 2011-5-3
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | VSS pisze: SP1AP pisze: Arturze ale nie dodałeś do tej litanii, że masz fabrykę pieniędzy!
nikt nie pisał o kosztach
He, he, jasne. Ale przeciętny polski krótkofalowiec to nie nabab. |
| |
SQ3MIS | 02.02.2017 00:29:43 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Poznań
Posty: 540 #2391156 Od: 2015-9-24
| Nie otrzymałem wprawdzie odpowiedzi, to sam sobie (i może komuś kto będzie kiedyś szukał odpowiedzi na podobne pytanie) odpowiem Otóż automatyka wbudowana w dwuogniwowe baterie Li-poly 2x3Ah nie pozwala na przeładowanie któregokolwiek z ogniw, co wnioskuję z tego, że pod koniec ładowania takiego akumulatora, gdy napięcie było już 4,2V a prąd ładowania spadł do 0,2A ładowarka powiedziała nagle "connection break" zamiast standardowego "...done..." jak to robi gdy naładuje 1s lub ns z balancerem. Wnioskuję, że to "connection break" oznacza, że elektronika łącząca równolegle ogniwa kontroluje stan ich naładowania i odcina prąd gdy zadane parametry zostaną osiągnięte, co ładowarka interpretuje jako zerwanie kabelka.
Co do LiFePo4 to na pewno są fajne, ale wychodzą co najmniej 7-10x drożej a są tylko 2x lepsze od Li-poly (większy prąd rozładowania i ładowania - chociaż niekoniecznie, bardziej płaska charakterystyka rozładowania - do obejścia przetwornicą stepup/stepdown, może mniejsza zależność C od temperatury otoczenia, no i nie wybuchają ). Najlepszy i tak jest Pb: gniotsja niełamiotsja tylko ciężki i to dyskwalifikuje go w plecaku. _________________ \Michał |
| |
SP9RQA | 02.02.2017 09:14:12 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KN09NP
Posty: 1251 #2391247 Od: 2010-3-23
Ilość edycji wpisu: 1 | Akumulatory LiFePO4 są po prostu bezpieczniejsze, ale jest to okupione pojemnością i ceną. Aczkolwiek w moim przypadku akumulator wytrzymał tylko rok czasu.
Potem spuchł, a strach nie pozwolił mi go trzymać dalej: https://goo.gl/photos/DuaK7WM2cLLnhJrv6 https://goo.gl/photos/uHJKQ9Gb9RPu6fD79
A tak potrafił spuchnać akumulator LiIon w moim starym iPAQu: https://goo.gl/photos/6M6e8kygKVdBy3dL6
łamiąc przy okazji wyświetlacz od środka:
https://goo.gl/photos/RpvzCSfTeG4EHQpC8 _________________ Krzysztof, Gorlice http://www.kawalek-nieba.pl/?p=5840
|
| |
SWL_SP5 | 02.02.2017 15:00:03 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 649 #2391467 Od: 2015-9-7
| SQ9EDM pisze:
Dane techniczne mojego pakietu:
Headway 38120S w konfiguracji 4S1P czyli 4 ogniwa połączone szeregowo. pakiet zmontowałem z części zakupionych w internecie.
napięcie nominalne pakietu: 12,8V zakres napięć pakietu: 8,0V do 14,4V pojemność nominalna pakietu: 10Ah waga 1,4 kg
Dane techniczne pojedynczego ogniwa:
napięcie: 3,2 V pojemność: 10Ah rezystancja wewnętrzna: <6 mOhm napięcie ładowania: 3.65V±0,05V gęstość energii: 105Wh/kg technologia: litowo- żelazowo-fosforanowa (LiFePO4) napięcie maksymalnego rozładowania: 2.5V-2.0V standardowy prąd ładowania: 0,5C (5A) standardowy czas ładowania: 2h maksymalny stały prąd ładowania: 2C (20A) standardowy prąd rozładowania: 1C (10A) maksymalny ciągły prąd rozładowywania: 3C (30A) impulsowy prąd rozładowania: 10C (100A) zakres temperatur pracy: -ładowanie: 0 - 45ºC -rozładowanie: -20 - 65ºC łącza śrubowe M6 na "+" i "-" wymiary: 38 x 146 mm (ze śrubami M6) waga: 330g trwałość: pow. 2000 cykli (80% pojemności przy ładowaniu prądem 1C) możliwość łącznia w dowolne pakiety
Zalety:
Długa żywotność. Bez efektu pamięci. Niskie samorozładowanie. Wysoka moc "szczytowa". Duża gęstość energetyczna (można policzyć = Ah*V/kg = Wh/kg). Duża pojemność przy wysokich prądach ładowania i rozładowania. Bateria taka doskonale nadaje się do naszych krótkofalarskich zastosowań terenowych ze względu na zakres napięć pasujący do TRXów, małą wagę i wymiary. Z prób terenowych wynika,że mój FT857 może pracować na tej baterii na na słuchu ponad 10 godzin, przy umiarkowanym nadawaniu w przedziale mocy od 5 do 50W modulacją FM ok. 3 do 4 godzin, W SSB jeszcze go nie "zlitrażowałem" dokładnie przy różnych mocach. do ładowania pakietu używam ładowarki modelarskiej z wbudowanym balanserem (pakiet ma wyprowadzenie do balansera) https://images82.fotosik.pl/332/08c74ad0f723ed95gen.jpg W terenie : https://images84.fotosik.pl/331/8e49e23856574652gen.jpg https://images82.fotosik.pl/332/30afe6ac1debd1a0gen.jpg
Zapomniał kolega dodać, że koszt 4 ogniw Li-FePO4 Headway 38120S to ok. ~336 zł i ładowarki ok. 200 zł co razem daje ponad 500 zł !!
http://www.bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=31801 http://www.bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=44559
Jak człowiek trochę pomyśli to może mieć o wiele tańsze/lżejsze rozwiązanie niż przedstawione powyżej i to bez kombinacji z akumulatorami zamontowanymi w monstrualnej konstrukcji schowanej w plecaku wraz ze specjalną ładowarką.
Ponadto waga całego zestawu jest dość duża ponieważ Yaesu FT-857 z "autorską ramką" i mikrofonem waży ok. 2,5kg, akumulatory w ramce plus plecak ok. 2kg, antena/maszt/przewód ok. 4kg co razem daje ok. ~8-9kg więc współczuję osobie noszącej ten cały szpej w górach
ps. Jestem ciekaw, jak zareagowałaby Straż Graniczna gdyby kolega z tym zestawem miał lecieć samolotem?.. Mina SG byłaby bezcenna
|
| |
DL9RNV | 02.02.2017 17:53:40 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JN58TH
Posty: 323 #2391519 Od: 2009-7-10
| Daniel, jaka więc jest twoja propozycja dot. zasilania? _________________ 73! Rafał |
| |
Electra | 03.02.2025 16:54:41 |
|
|