| |
NetMen | 21.09.2013 17:33:22 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO72RO
Posty: 49 #1605312 Od: 2012-4-9
| Szanowni koledzy,
Zwraca się z prośbą o pomoc w uruchomieniu owej podstawy przedstawionej na poniższych zdjęciach:
Jakiś czas temu wszedłem w posiadanie tej "maszyneri". Ustaliłem że była używana w wojsku min na radiostacji R-140. Niestety nie znalazłem żadnego opisu, dokumentacji która pomogła by mi uruchomić tą podstawę. Mam do niej oryginalną antenę 4m. Przewody widoczne na ostatnich zdjęciach posiadają oznakowanie numerami, ja jedynie nakleiłem dodatkowe oznaczenia gdyby się gumowe opaski pogubiły. Mechanicznie sprawna - wystająca oś służy do ręcznego ustawienia podstawy z pozycji marszowej do pozycji roboczej. Elektrycznie - chwilowo nie jestem w stanie sprawdzić.
Docelowo chcą tą podstawę zamontować na na dachu, aby móc później wykorzystywać na do pracy ze sprzętem łączności z demobilu.
Za wszelkie sugestie będę zobowiązany!
Pozdrawiam Serdecznie
Krzysztof _________________ "...be you in hell better, than in sky servant ..." |
| |
Electra | 16.11.2024 03:00:16 |
|
|
| |
SP9DLM | 21.09.2013 23:11:29 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Ruda Śląska
Posty: 386 #1605529 Od: 2012-12-12
Ilość edycji wpisu: 1 | Z tego co widać to większość przewodów to łacza do krańcówek - styczników sygnalizujących osiągnięcie położenia skrajnego. Trzeba by wizualnie sprawdzić jakie to styczniki - zwierne czy rozwierne czy też przełączniki . Twoje zdjęcia nie pokazują dokładnie - za mało widać. Musisz rozdzielić wiązki przewodów i wyłuskać kabelki idące do silnika. Podłącz 12v i zobacz jak kręci . Zasilając obwód silnika poprzez krańcówki będzie on zatrzymywał się po osiągnięciu pozycji końcowej.
Po dokładniejszym przyglądnięciu się widać że wiązka w "czarnym " oplocie to zasilanie silnika a w "czerwonym" oplocie to krańcówki
_________________ Pozdrawiam Darek SP9DLM http://qrz.com/db/SP9DLM |
| |
SQ9GAI | 22.09.2013 00:11:41 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 254 #1605572 Od: 2011-2-28
Ilość edycji wpisu: 1 | Witam,prawdopodobnie,jeżeli to pochodzi z radiostacji R-140 to silnik jest na napięcie 27V,ale przy 12V do testu bez obciążenia anteną powinien ruszyć.
|
| |
SP2LIG | 22.09.2013 09:20:57 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13100 #1605654 Od: 2009-3-16
| Krzysztof.
W razie niepowodzenia to ta przekładnia(ślimakowa) jako cenna jest do odzysku. _____________ Greg SP2LIG |
| |
NetMen | 22.09.2013 10:07:14 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO72RO
Posty: 49 #1605672 Od: 2012-4-9
| Witam,
Darek SP9DLM i SQ9GAI Dziękuję za podpowiedzi. Sprawa z "kabelkologią" wygląda tak: przewody oznaczone od 1 do 5 są podłączone do przełączników krańcowych, przewody od 5 do 7 są podłączone do silniczka. Jeszcze nie próbowałem podłączać zasilania. Nie mam pomysły jak to wykorzystać.
Greg SP2LIG, dzięki za info jednak będę zmierzał do wykorzystania tej podstawy - nawet wtedy gdy elektrycznie nic z tego nie będzie
Pozdrawiam Serdecznie _________________ "...be you in hell better, than in sky servant ..." |
| |
sp4bhd | 22.09.2013 10:12:24 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Hull
Posty: 484 #1605674 Od: 2013-3-9
| Czy jestes w stanie stwierdzic czy silnik jest indukcyjny czy komutatorowy? Jesli tak to pomoge Ci poniewaz zawodowo zajmuje sie przezwajaniem i naprawa silnikow elektrycznych, minimum sprzetu jaki potrzebujesz to omomierz Pozdrawiam Marcin _________________ M0GLV http://hfdxarc.co.uk |
| |
NetMen | 23.09.2013 16:39:37 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO72RO
Posty: 49 #1606808 Od: 2012-4-9
| Witam,
Dziś złapałem aparat zrobiłem kilka fotek które na pewno ułatwią identyfikacje. Wyjąłem silniczek. Okazało się że ma cztery przewody wychodzące z bloku i są to dwie pary oznakowane jako „- R” przylutowany do masy, „+ R” przylutowany do pinu nr 5 oraz „- B” przylutowany do pinu 7, „+ B” przylutowany do pinu 6. Poniżej zdjęcia:
Ponadto pomierzyłem przejścia pomiędzy kolejno oznakowanymi przewodami tj. 1, 2, 3, 4, 5, Do przełącznika krańcowego po lewej stronie przylutowane są piny 3, 2, 5. Do przełącznika krańcowego po prawej stronie przylutowane są piny 1, 4, 5. Oba przełączniki krańcowe mają wspólny przewód oznaczony jako 5 który jest połączony z pinem „+ R” silniczka.
Jeżeli podstawa masztu jest w pozycji poziomej:
To przełącznik krańcowy po prawej stronie pracuje tak: pin 1 – 5 – rozwarty (brak przewodzenia), pin 1 – 4 –zwarty (jest przewodzenie), pin 4 – 5 – rozwarty (brak przewodzenia), To przełącznik krańcowy po lewej stronie pracuje tak: pin 3 – 5 – zwarty (jest przewodzenie), pin 3 – 2 –rozwarty (brak przewodzenia), pin 2 – 5 – rozwarty (brak przewodzenia),
Jeżeli podstawa masztu jest w pozycji skośnej (kąt 45 stopni):
To przełącznik krańcowy po prawej stronie pracuje tak: pin 1 – 5 – zwarty (jest przewodzenie), pin 1 – 4 – rozwarty (brak przewodzenia), pin 4 – 5 – rozwarty (brak przewodzenia), To przełącznik krańcowy po lewej stronie pracuje tak: pin 3 – 5 – zwarty (jest przewodzenie), pin 3 – 2 –rozwarty (brak przewodzenia), pin 2 – 5 – rozwarty (brak przewodzenia),
Jeżeli podstawa masztu jest w pozycji pionowej:
To przełącznik krańcowy po prawej stronie pracuje tak: pin 1 – 5 – zwarty (jest przewodzenie), pin 1 – 4 – rozwarty (brak przewodzenia), pin 4 – 5 – rozwarty (brak przewodzenia), To przełącznik krańcowy po lewej stronie pracuje tak: pin 3 – 5 – rozwarty (brak przewodzenie), pin 3 – 2 –zwarty (jest przewodzenie), pin 2 – 5 – rozwarty (brak przewodzenia),
Moje pytanie teraz, jak to wszystko połączyć by zadziałało?
Pozdrawiam 73! _________________ "...be you in hell better, than in sky servant ..." |
| |
sp4bhd | 23.09.2013 17:41:09 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Hull
Posty: 484 #1606839 Od: 2013-3-9
| wiec lacz rownolegle r+ z B+ I R- z B- I zasil to pradem stalym np z prostownika do ladowania akumulatorow. R jest to prawdopodobnie szczotkotrzymacz I pomiedzy r - a r+ jest tylko kilka ohmow. B+ I B- to uzwojenie stojana, tam bedzie prawdopodobnie wiecej zwoi wiec opornosc uzwojenia powinna byc wyzsza co nie jest zasada. Jezeli prad bedzie jakis wysoki np kilkanascie amperow, polacz to szeregowo R-zasilanie potem r+ z B- I na koncu polacz B+ do zasilania, tak wiec zasilisz punkty b+ I r- a przedody R+zB- razem w szeregu.
Pozdrawiam Marcin _________________ M0GLV http://hfdxarc.co.uk |
| |
SP9DLM | 23.09.2013 18:37:21 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Ruda Śląska
Posty: 386 #1606889 Od: 2012-12-12
Ilość edycji wpisu: 1 | Przemierz omomierzem przewody na silniku
_________________ Pozdrawiam Darek SP9DLM http://qrz.com/db/SP9DLM |
| |
SP9DLM | 23.09.2013 19:04:33 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Ruda Śląska
Posty: 386 #1606901 Od: 2012-12-12
Ilość edycji wpisu: 1 | Schemat tego co masz wg twojego opisu
_________________ Pozdrawiam Darek SP9DLM http://qrz.com/db/SP9DLM |
| |
NetMen | 24.09.2013 12:25:51 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO72RO
Posty: 49 #1607442 Od: 2012-4-9
| Witam,
Dzięki za zainteresowanie i pomoc! Marcin SP4BHD zrobiłem tak jak powiedziałeś. Zwarłem "+R" i "+B" ze sobą i zwarłem "-R" i "-B" ze sobą. Podłączyłem zasilanie 12V i silnik zakręcił. Darek SP9DLM dzięki za wizualizację. Powiedźcie teraz co dalej? _________________ "...be you in hell better, than in sky servant ..." |
| |
Electra | 16.11.2024 03:00:16 |
|
|
| |
sp4bhd | 24.09.2013 13:47:12 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Hull
Posty: 484 #1607550 Od: 2013-3-9
| Jak zakoncze prace to podpowiem ci jak polaczyc krancowki i przekazniczki aby krecilo sie w dwie strony. Pozdrawiam M0GLV _________________ M0GLV http://hfdxarc.co.uk |
| |
SP9DLM | 24.09.2013 13:59:12 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Ruda Śląska
Posty: 386 #1607555 Od: 2012-12-12
| Do +B podłącz +12 do -B podłącz -12 nie zwieraj przewodów "B" z "R" natomiast do "R" podłącz na zmianę + i - 12v i zobacz czy kręci w przeciwnych kierunkach _________________ Pozdrawiam Darek SP9DLM http://qrz.com/db/SP9DLM |
| |
NetMen | 24.09.2013 18:04:33 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO72RO
Posty: 49 #1607766 Od: 2012-4-9
| Darek SP9DLM zrobiłem tak jak zasugerowałeś wyżej. I tak "+B"+12V, "-B"-12V. Natomiast "+R"+12V i "-R"-12V - całość kręci w lewo, zaś "+R"-12V i "-R"+12V - całość kręci w prawo.
Teraz pozostaje "zmontować" to wszystko w całość _________________ "...be you in hell better, than in sky servant ..." |
| |
SP9DLM | 24.09.2013 18:53:18 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Ruda Śląska
Posty: 386 #1607826 Od: 2012-12-12
| no to prawie jesteśmy w domu _________________ Pozdrawiam Darek SP9DLM http://qrz.com/db/SP9DLM |
| |
SP9DLM | 24.09.2013 20:39:58 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Ruda Śląska
Posty: 386 #1607943 Od: 2012-12-12
Ilość edycji wpisu: 3 | mam nadzieję że zakumasz o co chodzi
Będziesz potrzebował dodatkowa 2 elementy:
guzik taki czerwony jak do odpalania rakiet lub jakikolwiek tyu dzwonkowego czyli jak naciskasz to robi zwarcie
przełącznik 2 pozycyjny stabilny do wyznaczania kierunku ruchu np. : http://rad-sat.home.pl/sklep/przelacznik-dzwigniowy-dwupozycyjny-dwusekcyjny-mts2-p-1196.html
działanie polega na wybraniu kierunku ruchu i następnie naciśnięciu guzika . urządzenie po osiągnięciu zadanego celu powinno się wyłączyć samoczynnie
nie daje sobie głowy uciąć że to będzie na 100% działać ale .......może tak _________________ Pozdrawiam Darek SP9DLM http://qrz.com/db/SP9DLM |
| |
NetMen | 24.09.2013 21:19:35 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO72RO
Posty: 49 #1607984 Od: 2012-4-9
| Witam,
Darek SP9DLM dziękuję za schemat! Owy przycisk "START" posiadam, a przełącznik kierunkowskazów jutro zdobędę. Zastanawiam się nad jednym, czy piny 2 i 4 będą do czegoś potrzebne?
Jutro "zklecę" do kupy całą maszynerię i dam znać co z tego wynikło!
Pozdrawiam 73! _________________ "...be you in hell better, than in sky servant ..." |
| |
SP9DLM | 24.09.2013 22:12:55 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Ruda Śląska
Posty: 386 #1608063 Od: 2012-12-12
| przełącznik powinien wyglądać mniejwięcej tak : https://lh3.googleusercontent.com/-TGbYOMsPwEg/UVPzkY4eJ3I/AAAAAAAAAqY/YF-8lVpBDbo/s569/10.jpg
_________________ Pozdrawiam Darek SP9DLM http://qrz.com/db/SP9DLM |
| |
SP9DLM | 24.09.2013 22:18:33 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Ruda Śląska
Posty: 386 #1608067 Od: 2012-12-12
| przełącznik powinien wyglądać mniejwięcej tak : https://lh3.googleusercontent.com/-TGbYOMsPwEg/UVPzkY4eJ3I/AAAAAAAAAqY/YF-8lVpBDbo/s569/10.jpg
_________________ Pozdrawiam Darek SP9DLM http://qrz.com/db/SP9DLM |
| |
SP2LIG | 25.09.2013 08:18:42 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13100 #1608177 Od: 2009-3-16
| Takie przełączniki lub podobne o różnej wielkości są dostępne w sklepach elektronicznych, nie tak dawno kupiłem podobny w przystępnej cenie. _____________ Greg SP2LIG |
| |
Electra | 16.11.2024 03:00:16 |
|
|