Koledzy poprawnie zidentyfikowali multimert ;-) Dla zainteresowanych to co wynikło z pomiarów.
Dodam tylko ze swej strony, że dla otrzymania prawidłowych wyników pojemności należy wiedzieć: Pojemność znamionowa C20 jest określona dla nowego w pełni naładowanego akumulatora, obciążonego prądem rozładowania I20 (zwanym 20-godzinnym prądem rozładowania), który rozładowuje akumulator w czasie dwudziestu godzin nie przekraczając granicy dopuszczalnego poziomu rozładowania - tzw. napięcia odcięciawynoszącego 1,75[V/ogniwo]. Pojemność znamionową określa się w temperaturze 20[°C]. Akumulator uważa się za rozładowany, gdy jego napięcie osiągnie wartość krytyczną - tzw. napięcie odcięcia:
Prąd rozładowania [A] -------------------Graniczne napięcie rozładowania [V/ogniwo] 0,10*C20 lub poniżej ----------------------- 1,75 0,17*C20 lub prąd zbliżony ---------------- 1,70 0,26*C20 lub prąd zbliżony --------------- 1,67 0,60*C20 lub prąd zbliżony --------------- 1,60 3,00*C20 lub więcej ------------------------- 1,50* * – tylko dla pracy cyklicznej
Zatem, dopuszczalne napięcie rozładowania zależy od wielkości pobieranego prądu. W związku z tym nie da się kategorycznie powiedzieć, że napięcie 10,5V jest zawsze prawidłowym i dopuszczalnym napięciem, do którego można rozładować akumulator. Pozdrawiam
Mam pytanie przy okazji ;-) Mój trx ma napisane, że działa w zakresie 9-15 V. Gdy napięcie spada poniżej 13 V z PA dostępne jest tylko 5 W, jeśli jest powyżej 13 V mogę nadawać mocą 10 W. Na pieszych wycieczkach używam akumulatora 7 Ah i dość krótkim czasie (przy dawaniu cw) zostaje połowa mocy. Pytanie jest następujące: co dołączyć w szereg, by 13 V utrzymywało się dłużej? (dając więcej zabawy)
Myślałem o akumulatorze w rozmiarze baterii R20, ale boję się tego zrobić, żeby przypadkiem nie zespawać przewodów :-) Nie widziałem też akumulatorów o napięciu 1,5 V, ale może źle patrzyłem. Będę wdzięczny za podpowiedzi.
Mam pytanie przy okazji ;-) Mój trx ma napisane, że działa w zakresie 9-15 V. Gdy napięcie spada poniżej 13 V z PA dostępne jest tylko 5 W, jeśli jest powyżej 13 V mogę nadawać mocą 10 W. Na pieszych wycieczkach używam akumulatora 7 Ah i dość krótkim czasie (przy dawaniu cw) zostaje połowa mocy. Pytanie jest następujące: co dołączyć w szereg, by 13 V utrzymywało się dłużej? (dając więcej zabawy)
Myślałem o akumulatorze w rozmiarze baterii R20, ale boję się tego zrobić, żeby przypadkiem nie zespawać przewodów :-) Nie widziałem też akumulatorów o napięciu 1,5 V, ale może źle patrzyłem. Będę wdzięczny za podpowiedzi.
Ew oszukać układ pomiaru napięcia w TRX. _________________ Wiosna się budzi w całej naturze Witana rzewnym słowików pieniem, W zielonym gaju, ponad strumieniem, Kwitną prześliczne dwie róże.
Mam pytanie przy okazji ;-) Mój trx ma napisane, że działa w zakresie 9-15 V. Gdy napięcie spada poniżej 13 V z PA dostępne jest tylko 5 W, jeśli jest powyżej 13 V mogę nadawać mocą 10 W. Na pieszych wycieczkach używam akumulatora 7 Ah i dość krótkim czasie (przy dawaniu cw) zostaje połowa mocy. Pytanie jest następujące: co dołączyć w szereg, by 13 V utrzymywało się dłużej? (dając więcej zabawy)
Zapewne zasilacz buforowy co w owym przypadku jest zdecydowanie mało realne a zależność mocy w funkcji napięcia wygląda następująco. Moc jest wprost proporcjonalna do kwadratu napięcia tzn. Jeżeli napięcie wzrasta (n) razy to moc wzrasta (n^2) razy, gdzie n - to liczba całkowita, znaczek ^2 to do potęgi 2 np. Napięcie wzrasta 2 razy - moc wzrasta 2 do potęgi 2 czyli 4 razy napięcie wzrasta 3 razy moc wzrośnie 3 * 3 = 9 razy.Moc jest wprost proporcjonalna do natężenia prądu. To tyle w kwestii wyjaśnienia problemu.
Jeśli już, to schemat przedstawiony na Rys.4 podanego linku. To może Ci pomóc. Mając na uwadze iż moc oddana (10 W)jest jedynie składnikiem mocy całkowitej i pobranej poprzez nadajnik TRX. P=U*I I=U/R Gdzie: I - prąd w amperach. U - napięcie w woltach. P- moc w watach.
Jak chcesz się bawić w jakieś elektroniki to w takim wypadku rozejrzał bym się za jakimś regulatorem impulsowym który zapewni te 13 V niezależnie od stanu naładowania accu. _________________ Wiosna się budzi w całej naturze Witana rzewnym słowików pieniem, W zielonym gaju, ponad strumieniem, Kwitną prześliczne dwie róże.
Mam pytanie przy okazji ;-) Mój trx ma napisane, że działa w zakresie 9-15 V. Gdy napięcie spada poniżej 13 V z PA dostępne jest tylko 5 W, jeśli jest powyżej 13 V mogę nadawać mocą 10 W. Na pieszych wycieczkach używam akumulatora 7 Ah i dość krótkim czasie (przy dawaniu cw) zostaje połowa mocy. Pytanie jest następujące: co dołączyć w szereg, by 13 V utrzymywało się dłużej? (dając więcej zabawy)
Myślałem o akumulatorze w rozmiarze baterii R20, ale boję się tego zrobić, żeby przypadkiem nie zespawać przewodów :-) Nie widziałem też akumulatorów o napięciu 1,5 V, ale może źle patrzyłem. Będę wdzięczny za podpowiedzi.
pozdrowienia
Że zapytam, co ten post i wszystkie wpisy poniżej niego mają za związek z tematem wątku. Był ciekawy temat o charakterystykach ładowania a zrobił się nagle wątek o tym gdzie i jaką ładowarkę kupić. Nie prościej założyć nowy wątek na oddzielny, nurtujący Panów temat zamiast podpinać się pod inne? Ehh. Chyba nigdy się nie nauczymy minimum zasad korzystania z forum Pozdrawiam serdecznie!
Że zapytam, co ten post i wszystkie wpisy poniżej niego mają za związek z tematem wątku. Był ciekawy temat o charakterystykach ładowania a zrobił się nagle wątek o tym gdzie i jaką ładowarkę kupić.
Zdecydowanie Kol. Coś pomylileś, gdyż tematem przewodnim było o o charakterystyce rozładowania akumulatora! A poniższy wpis nie jest niczym gorszącym.
sp5re pisze:
Witam kolegów. Na pieszych wycieczkach używam akumulatora 7 Ah i dość krótkim czasie (przy dawaniu cw) zostaje połowa mocy. Pytanie jest następujące: co dołączyć w szereg, by 13 V utrzymywało się dłużej? (dając więcej zabawy)
Wybacz Tomku, za odejście od tematu, ale kogo miałbym spytać o mój problem jak nie kolegów, którzy o akumulatorach wiedzą więcej niż ja. Bardziej kąśliwy kawałek odpowiedzi