| |
sq5omw | 03.08.2014 21:07:11 |


Grupa: Użytkownik
QTH: KO/02LA
Posty: 82 #1908386 Od: 2009-11-21
| Dziś zaskoczyła mnie jedna ciekawostka: QTH Piaseczno całkowity brak jakiejkolwiek aktywności na popularnych częstotliwościach 128.800 oraz 119.450MHz Nie wiem czy tak jest czy mi tor AM "walnął". Yaesu VX-7R. Przemienniki chodzą bez problemu. Może ktoś sprawdzić? _________________ QSL wyłącznie spod SQ5OMW/AM po QSL first. |
| |
Electra | 11.04.2025 03:09:28 |

 |
|
| |
SQ5KGV | 03.08.2014 22:14:03 |


Grupa: Użytkownik
QTH: Radom KO01ni
Posty: 38 #1908421 Od: 2011-4-10
| Witam u mnie wszystko ok na 128.800 pozdrawiam. _________________ hf.radom.pl Radomska Grupa Radiowa |
| |
sq5omw | 03.08.2014 23:15:34 |


Grupa: Użytkownik
QTH: KO/02LA
Posty: 82 #1908445 Od: 2009-11-21
| Tak, teraz i u mnie wróciła słyszalność na antenie stacjonarnej ale nie taka jak zazwyczaj...wszystko jest nadal silnie wytłumione. _________________ QSL wyłącznie spod SQ5OMW/AM po QSL first. |
| |
airloop | 05.12.2014 17:02:29 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 67 #1996981 Od: 2011-12-4
| Witam; Interesuje mnie czestotliwosc 132.350 MHz. Nie bardzo mogę rozszyfrować kto na niej pracuje. Oczywiście słyszę załogę samolotu jednak z treści korespondencji nie jestem w stanie zorientować się kim jest korespondent na ziemi. Przeorałem dokumentacje AIP, AIP VFR ale nic nie znalazłem. Prośba o info. |
| |
SQ8NXF | 05.12.2014 17:08:43 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 158 #1996985 Od: 2010-11-25
| Dwie strony slyszysz czy tylko samiloty? |
| |
airloop | 05.12.2014 17:29:34 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 67 #1996998 Od: 2011-12-4
|
Jestem w okolicach Lublina i słyszę tylko jedna stronę - samolot |
| |
SQ9MES | 05.12.2014 17:50:11 |


Grupa: Użytkownik
QTH: JO90SG89IF
Posty: 933 #1997010 Od: 2008-7-28
| Z tego co pamiętam to Bratysława, ale nie mogę odnaleźć mojej ściągawki z wyniuchanymi częstotliwościami aby potwierdzić na 100%. _________________ Icom-820H / Yaesu 857D / Alinco DJ-G7 HM TRV 1.2 GHz QSO via SAT MARIUSZ http://gumisiorek.blogspot.com/ |
| |
sq9nox | 05.12.2014 20:08:06 |


Grupa: Użytkownik
QTH: ko02pf
Posty: 111 #1997089 Od: 2009-9-18
| Na pewno Bratysława, konkretnie Bratislava ACC: http://gis.icao.int/ff1/SearchDetail.php?id=290157
Area Control Centre provides air traffic control service, flight information service and alerting service to controlled flights in Control Area (CTA) Bratislava in order to accomplish the above mentioned objectives. The centre is established at the M.R. Štefánik Airport in Bratislava.
73 & Blue Sky! _________________ Łukasz sq9nox/5 ko02pf |
| |
sq6ade | 05.12.2014 20:09:31 |



Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław (Breslau) Party-n
Posty: 15238 #1997092 Od: 2008-3-21
| Trochę obok w temacie. Jak kol. chcecie posłuchać komfortowo AIR to trzeba się zaopatrzyć w dedykowane radio. Na skanerach i TRX z AIR tak ładnie nie słychać (chodzi o uproszczenia konstrukcyjne). Ja mam demobilową radiostację z helikoptera - odsłuch bajeczny.
p.s. Ciekawiej posłuchać kanałów amatorskich lotników w megahercu 122 (co 100kHz) jak są jakieś loty szybowców itp. Ja odbieram Szymanów i Mirosławice jak amatory kozaczą  _________________ "Panta rej" jak mawiał Demokles z Akwirynu .
 |
| |
airloop | 05.12.2014 22:51:50 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 67 #1997191 Od: 2011-12-4
| Ok.Thx. Dzieki. Zmyliło mnie w poszukiwaniach te 5MHz wiecej. Byłem przekonany ze trzeba przemieszczac się co 25 kHz, a tu surpriza. A dodatkowo, nie spodziewłem sie że bedzie słychac maszynę nawiazujaca kontak z Bratysławą ale faktycznie - może tak być. Panowie Dzieki raz jeszcze |
| |
sq9nox | 05.12.2014 23:33:31 |


Grupa: Użytkownik
QTH: ko02pf
Posty: 111 #1997210 Od: 2009-9-18
| airloop pisze:
Ok.Thx. Dzieki. Zmyliło mnie w poszukiwaniach te 5MHz wiecej. Byłem przekonany ze trzeba przemieszczac się co 25 kHz, a tu surpriza.
To ja jeszcze dodam, skąd to się wzięło. W związku z dużym zasięgiem radiostacji z antenami wysoko (czyli lotniczych), częstym problemem w lotnictwie jest takie skoordynowanie częstotliwości, by w zasięgu zawsze była tylko jedna stacja naziemna pracująca na danej frq. W związku z tym od pewnego czasu wprowadza się odstęp międzykanałowy 8.33kHz (pierwotnie było wyłącznie wspomniane przez ciebie 25 kHz). Trochę na ten temat można znaleźć np na stronie Eurocontrolu - https://www.eurocontrol.int/articles/833-khz. W tej chwili trwa powolna i bolesna wymiana radiostacji zabudowanych na samolotach (bolesna, bo koszt radia jest niewspółmiernie wysoki do jego jakości i możliwości -- kwestie certyfikacji).
73 de Łukasz sq9nox (czasem /am) _________________ Łukasz sq9nox/5 ko02pf |
| |
Electra | 11.04.2025 03:09:28 |

 |
|
| |
airloop | 06.12.2014 14:16:15 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 67 #1997400 Od: 2011-12-4
| sq9nox pisze: airloop pisze:
Ok.Thx. Dzieki. Zmyliło mnie w poszukiwaniach te 5MHz więcej. Byłem przekonany ze trzeba przemieszczac się co 25 kHz, a tu surpriza.
To ja jeszcze dodam, skąd to się wzięło. W związku z dużym zasięgiem radiostacji z antenami wysoko (czyli lotniczych), częstym problemem w lotnictwie jest takie skoordynowanie częstotliwości, by w zasięgu zawsze była tylko jedna stacja naziemna pracująca na danej frq. W związku z tym od pewnego czasu wprowadza się odstęp międzykanałowy 8.33kHz (pierwotnie było wyłącznie wspomniane przez ciebie 25 kHz). Trochę na ten temat można znaleźć np na stronie Eurocontrolu - https://www.eurocontrol.int/articles/833-khz. W tej chwili trwa powolna i bolesna wymiana radiostacji zabudowanych na samolotach (bolesna, bo koszt radia jest niewspółmiernie wysoki do jego jakości i możliwości -- kwestie certyfikacji).
73 de Łukasz sq9nox (czasem /am)
Co prawda po niewczasie ale zauważyłem w dokumentacji AIP Czech 8,33kHz: Np ACC PRAHA 132,065 132,805 132,890 133,390 133,410 133,530 134,590 135,135 135,460 generalnie dla Polski i ościennych państw udało mi się znaleźć pliki pdf AIP VFR zawierający min. częstotliwość radiowe , mapy itp, itd . Jednak tak łatwo nie dało mi się dotrzeć do danych odnośnie częstotliwości dla Slovakia z Bratysławą. Można co prawda w internecie "zagooglować" ale obawiałem się, że niektóre informacje są już przestarzałe Pomocny był adres strony ICAO który podałeś. Najważniejsze aby dane były aktualne.Bo długie jesienno-zimowe wieczory sprzyjają słuchaniu aczkolwiek wzmożonoy traffic nad Europą w częsci centralno-wschodniej a konkretnie nad Polską raczej przypada w okresie pełni dnia. |