| |
sp8iap | 26.05.2011 18:52:20 |


Grupa: Użytkownik
QTH: Hrubieszów - KO 10 wt
Posty: 57 #704328 Od: 2011-2-27
| W zakresie ćwiczenia OC sa nadawane sygnały alarmowe Korpusu Obrony Powietrznej Kraju ,na wykazach pracy zaleznie od pory roku jest dużo kanałów i głównych i rezerwowych w naszym pasmie 80 m ,ale zawsze pracują z wstega odwrócona do naszaj ale i często z nośna i tylko wytłumiona dolna wstęgą i sa to krótkie komunikaty dla stacji nasłuchowych POADiA w urzedach Miast i Starostwach. |
| |
Electra | 28.05.2025 12:08:47 |

 |
|
| |
ebc41 | 27.05.2011 08:59:36 |

Grupa: Użytkownik
QTH: Bielsko-Biała
Posty: 2019 #704533 Od: 2010-9-18
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | To się nazywa DSB? W sensie modulacja z wytłumioną tylko jedną wstęgą i zostawioną nośną... A tobie chodzi o te komunikaty głosowe, czy to jest jeszcze coś innego? _________________ Mateusz Lubecki SP8EBC -- https://www.youtube.com/watch?v=HNZd2JIhYbE |
| |
sq8bwh | 27.05.2011 09:35:42 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 557 #704551 Od: 2009-5-31
| tzn. VSB.. bo DSB to dwie wstęgi z wytłumioną nośną _________________ ***** PZK |
| |
sp4jkv | 31.05.2011 23:20:22 |


Grupa: Użytkownik
QTH: KO03FT
Posty: 400 #706963 Od: 2011-2-11
| O jakiej giełdzie mowa?? jaka QRG i co tam sie dzieje??
_________________ 73 de SP4JKV Adam |
| |
SQ8ERB | 24.01.2013 00:39:47 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 250 #1154286 Od: 2008-3-27
| Wielu nam znane jest morskie pasmo V (156 MHz). W służbie morskiej używane jest też pasmo 70cm. Może ktoś przybliży mi więcej informacji o tym paśmie. |
| |
SP1ST | 24.01.2013 09:20:31 |


Grupa: Użytkownik
QTH: kraina 44-ech wysp
Posty: 425 #1154499 Od: 2011-3-5
Ilość edycji wpisu: 1 | SQ8ERB pisze:
Wielu nam znane jest morskie pasmo V (156 MHz). W służbie morskiej używane jest też pasmo 70cm. Może ktoś przybliży mi więcej informacji o tym paśmie.
Witam, pasmo 70 cm wykorzystywane jest tylko w radiobojach EPIRB, bojach VDR. Pracują w okolicy 406 MHz ( sorry ale nie pamiętam dokładnie).
73 Krzysiek _________________ Krzysztof, SP1ST D-STAR UZNAM Isl
|
| |
SQ6NDM | 24.01.2013 10:20:50 |


Grupa: Użytkownik
QTH: JO90AK
Posty: 1978 #1154548 Od: 2009-3-29
|
W tych okolicach częstotliwości pracują też radiosondy meteorologiczne. _________________ Szymon https://pk-ukf.pl/ https://mmmonvhf.de/es.php?year=2020 144MHz FT817 + PA 40W + 6 el. DK7ZB (boom 2,6m) + rotor/70cm FT817 + 14 el. DK7ZB (boom 3,1m) + rotor
 |
| |
SQ8ERB | 24.01.2013 13:12:46 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 250 #1154757 Od: 2008-3-27
| W kilku publikacjach znalazłem taką informację: Częstotliwości z zakresu UHF - międzynarodowe
457,525 MHz 457,550 MHz 457,575 MHz
i pary do użytku przemiennikowego (odstęp - 10 MHz)
467,525 MHz 467,550 MHz 467,575 MHz
|
| |
SP1ST | 24.01.2013 14:19:04 |


Grupa: Użytkownik
QTH: kraina 44-ech wysp
Posty: 425 #1154846 Od: 2011-3-5
| Przemek, Tych częstotliwoci a zwlaszcza przemiennikowych mogą używać stacje pilotowe, VTS ale tylko do łączności wewnętrznej. Do łączności ze statkiem tylko kanały z pasma 156 MHz. _________________ Krzysztof, SP1ST D-STAR UZNAM Isl
|
| |
SQ8ERB | 24.01.2013 17:38:28 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 250 #1155092 Od: 2008-3-27
| Dziękuje Krzysztofie za wyczerpujące wyjaśnienie użytkowania pasma 70cm w służbie morskiej. Szukam w necie informacji o systemie identyfikacji ATIS. Z tego co się doczytałem używa się go tylko na wodach śródlądowych. Jakie ma on zastosowanie? Wiem, że nie wchodzi on w skład systemu GMDSS. |
| |
SP1ST | 24.01.2013 19:15:51 |


Grupa: Użytkownik
QTH: kraina 44-ech wysp
Posty: 425 #1155233 Od: 2011-3-5
| Przemek, Chyba drobny błąd ATIS ??? chodzi Tobie na pewno o AIS Automatic Identification System. Tak w skrócie: Urządzenie wysyła pakiety danych identyfikacyjnych i ruchowych statku, nazwa, sygnał wywoławczy, numer MMSI aktualną prędkość, kurs, pozycję /własny niezależny odbiornik GPS/. Wprowadza się także wymiary statku, ilość członków załogi, port docelowy i ETA do niego czyli czas przybycia. Odbiera pakiety danych od innych jednostek, czasem zasięg wynosi około 100 mil morskich. Stare urządzenia miały własny wyświetlacz, teraz wszystko jest zintegrowane i na ekranie radarów obok echa statku jest marker celu, jeden klik i wszystkie dane są wyświetlane w oddzielnym oknie, to samo dostępne jest w systemie EGDIS czyli bardziej zaawansowana mapa elektroniczna. Można z AISa wysyłać/odbierać wiadomości tekstowe /smsy  adresować można do konkretnego statku /numer MMSI/ do wszystkich statków w zasięgu lub na ustalony obszar. W mojej opinii wprowadzenie AISa bardzo podniosło bezpieczeństwo żeglugi. _________________ Krzysztof, SP1ST D-STAR UZNAM Isl
|
| |
Electra | 28.05.2025 12:08:47 |

 |
|
| |
SP5XMI | 24.01.2013 19:35:29 |

Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 3445 #1155299 Od: 2012-12-16
| Krzyśku, a czy tak zwana giełda statków nadal istnieje? Dawno nie słuchałem poza HAMskimi na KF, korzystam głównie z preselektora wstrojonego na stałe na pasma amatorskie, by odciąć choć trochę QRM. Filipińczycy i do pewnego stopnia Rosjanie to tak, tych to było słychać. Zdarzały się też dyskusje na temat prowiantowania statków (że w Polsce nie opłaca się, bywa, że lepiej w Hiszpanii itp.) to pamiętam. Rozmówcy nie przebierali w słowach, to fakt, używali słownictwa z bardzo pełnych słowników języka polskiego. _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin |
| |
SQ8ERB | 24.01.2013 20:48:52 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 250 #1155387 Od: 2008-3-27
Ilość edycji wpisu: 1 | System AIS jest mi ogólnie znany, często zaglądam na http://aprs.fi/#!addr=gdynia. Z tego co pamiętam to system AIS pracuje na kanałach 87 i 88 . Tylko jest tu pewna nieścisłość. Bo w moim IC-M33 i rozpisce częstotliwości są to kanały dupleksowe 157,375/161,975MHz i 157,425/162,025MHz a wszelkie informacje podają że ten system działa na 161,975MHz i 162,025MHz . Czy system AIS jest częścią GMDSS ? Wracając do ATIS tylko tu znalazłem informacje http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=%C5%BCegluga%20%C5%9Br%C3%B3dl%C4%85dowa%20system%20atis&source=web&cd=5&ved=0CEMQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.czasopismologistyka.pl%2Findex.php%3Foption%3Dcom_docman%26task%3Ddoc_download%26gid%3D908%26Itemid%3D79&ei=l4wBUcjQGtDBtAbRv4CYCQ&usg=AFQjCNFHi5KudHLvVI8c2SKGMUIEURPpxQ&bvm=bv.41524429,bs.1,d.Yms&cad=rja |
| |
SP1ST | 24.01.2013 21:23:22 |


Grupa: Użytkownik
QTH: kraina 44-ech wysp
Posty: 425 #1155416 Od: 2011-3-5
| Marcin, witam, Temat bardzo szeroki. Przed laty jak byłem drugim oficerem to do mikrofonu była długa kolejka. Spotykaliśmy się o 0100 czasu polskiego na 3003 KHz. Było wesoło, rzadko kiedy ktoś się przejęzyczył czyli używał innego słownika. Z innych firm spotkania były na 3128, 3146. Aktualnie nocna giełda jest w zaniku, brak chętnych do gadulca. Oczywiście trafiali się tacy z obrośniętymi muszlami ja...mi, używali sobie bez ograniczeń. Czasami ktoś się odezwie na 12353 o 1300 i 1500 utc. Jeśli chodzi o prowiant to owszem nie jest tanio, ale jakość polskich produktów jest nie do pobicia. W Hiszpanii czy innych krajach Europy można kupić taniej ale też i drożej. Ważną sprawą jest jakość prowiantu. Do dzisiaj i nie tylko ja pamiętam smak wędlin i konserw z naszej Baltony. Gdziekolwiek kupujesz to wołowina importowana z Argentyny, drób z Brazylii, zielenina Hiszpania/Holandia, ryby z dalekiego wschodu. Liczący się shipchandlerzy mają w swojej ofercie polskie wędliny i przetwory warzywne. Najważniejszy jest jednak kucharz. Naszych z rynku pracy wypierają filipki. Nie będę się o nich rozpisywał. W większości tragedia, chociaż bywają i bardzo dobrzy
_________________ Krzysztof, SP1ST D-STAR UZNAM Isl
|
| |
SP1ST | 25.01.2013 09:54:00 |


Grupa: Użytkownik
QTH: kraina 44-ech wysp
Posty: 425 #1155892 Od: 2011-3-5
| Marcin,
TCAS podpowiada pilotowi jak uniknąć ryzyka nadmiernego zbliżenia do innego statku powietrznego. AIS takiej funkcji nie posiada, chociaż wyświetla CPA i TCPA czyli najmniejszą odległość i za ile minut to nastąpi w stosunku do innego statku. Nawet w systemie ECDIS jeśli statek podąża TRACK CONTROL czyli w pełni automatycznie po wyznaczonym kursie nie zmieni parametrów ruchu statku w przypadku gdy w okolicy znajduje się inny statek na kolizyjnym kursie. Oczywiście można użyć ARPA i zasymulować właściwy manewr. _________________ Krzysztof, SP1ST D-STAR UZNAM Isl
|
| |
SP1ST | 25.01.2013 10:01:18 |


Grupa: Użytkownik
QTH: kraina 44-ech wysp
Posty: 425 #1155903 Od: 2011-3-5
Ilość edycji wpisu: 1 | Przemek,
AIS nie jest częścią systemu GMDSS. O systemie ATIS dowiaduję się z Twojego postu. Zgodnie z konwencją SOLAS każda jednostka o wyporności powyżej 50 ton musi być wyposażona w AIS. Jednostki śródlądowe jeśli nawigują na wodach morskich i wodach przyległych muszą spełniać wymogi konwencji, co wcale nie oznacza, że nie mogą być wyposażone w inne urządzenia takie jak np ATIS.
Tak na marginesie to wielu żeglarzy ma już zamontowany system AIS, czego konwencja od nich nie wymaga. Chodzi o bezpieczeństwo, czasami w złych warunkach pogodowych radar nie wykrywa małego jachtu, natomiast na AIS-ie jest widoczny.
_________________ Krzysztof, SP1ST D-STAR UZNAM Isl
|
| |
Electra | 28.05.2025 12:08:47 |

 |
|